Перехід із КВЕД-2005 на КВЕД-2010: чи інформувати органи ДПС?
Підприємство збирається подати держреєстратору заяву про перекодування видів діяльності з КВЕД-2005 на КВЕД-2010. Як це зробити і чи зобов’язане буде підприємство повідомити податкову службу про зміни, що відбулися? Якщо так, то в які строки? Чи існує відповідальність за неповідомлення?
(м. Донецьк)
З 01.01.2012 р. дійсно набрав чинності національний класифікатор «Класифікація видів економічної діяльності ДК 009:2010», затверджений наказом Держспоживполітики від 11.10.2010 р. № 457 (далі — КВЕД-2010). Однак при цьому протягом усього 2012 року також залишається чинним і КВЕД-2005 (див. також «Перекодування з КВЕД-2005 на КВЕД-2010» // «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 99). При цьому сам Держкомстат рекомендує суб'єктам господарювання:
— використовувати як допоміжний матеріал перехідні таблиці від КВЕД-2005 до КВЕД-2010 (див. http://kved.ukrstat.gov.ua/ );
— уносити до Єдиного держреєстру відомості про види економічної діяльності за КВЕД-2010 при зверненні до держреєстратора для проведення будь-яких реєстраційних дій (наприклад, при підтвердженні юридичними особами відомостей про себе або при надсиланні фінансової звітності держреєстратору) протягом 2012 року.
А поки що залишається в силі заклик ДПСУ не вимагати від юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців обов'язкового подання заяв, декларацій та інших документів у перехідний період із зазначенням КВЕД-2010 (лист ДПСУ від 30.12.2011 р. № 10974/7/18-3017).
Суб'єкти господарювання, які тільки проходять держреєстрацію у 2012 році, відразу мають зазначати види діяльності згідно з КВЕД-2010.
Для зміни коду видів діяльності держреєстратору необхідно подати (особисто або надіславши поштою) Реєстраційну картку про внесення змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців:
за формою № 11 — для фізичних осіб — підприємців;
за формою № 4 — для юридичних осіб.
Відповідні форми реєстраційних карток затверджено наказом Мін'юсту від 14.10.2011 р. № 3178/5.
Таке перекодування здійснюється безкоштовно (див. також роз'яснення Державної реєстраційної служби від 27.12.2011 р. № 785-7-25-11 та спільний лист ДПСУ, Державної реєстраційної служби і Пенсійного фонду України від 25.01.2012 р. № 2411/7/17-1217).
Якщо ж юридична особа заразом вирішить унести зміни до переліку здійснюваних видів діяльності, що вимагатиме зміни установчих документів, то держреєстратору слід подати реєстраційну картку за формою № 3, а також пакет документів, передбачених ст. 29 Закону № 755. Така процедура вже не є безкоштовною та вимагатиме сплати реєстраційного збору в розмірі 51 грн.
Стисло зупинимося на тих питаннях, які зазвичай виникають при заповненні форми № 4 та форми № 11.
Отже, при поданні форми № 4 юридична особа:
1. Заповнює лише такі розділи (при цьому не важливо, буде форму заповнено від руки або набрано на комп'ютері):
1.1. «І. Відомості про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців».
Цей розділ необхідно заповнити повністю, зокрема зазначити код, організаційно-правову форму («Товариство з обмеженою відповідальністю», «Приватне підприємство» тощо) і назву.
1.2. «II. Перелік змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців (необхідне відмітити)».
Необхідно зробити позначку (проставити галочку чи плюс) напроти пункту «Зміна видів економічної діяльності видами економічної діяльності з їх переліку, зазначеними у статуті юридичної особи».
1.3. «III. Відомості про юридичну особу з урахуванням змін».
У цьому розділі слід заповнити лише пункт «Види економічної діяльності юридичної особи». Для цього вписуються види діяльності за КВЕД-2005 із мінусом у стовпці «Викл.» і види діяльності за КВЕД-2010 із плюсом у стовпці «Вкл.».
2. Після того як форму заповнено, слід підписати всі її сторінки (у тому числі порожні) та скріпити підписи печаткою юридичної особи.
3. Подати форму № 4 можна як особисто, так і надіславши поштою. В електронному вигляді подати не можна, відповідний сервіс поки що тільки розробляється.
Реєстраційна картка подається (надсилається) у двох примірниках. Держреєстратору забороняється вимагати від суб'єктів господарювання будь-які інші додаткові документи (ч. 4 ст. 19 Закону № 755).
Аналогічні рекомендації можна надати й фізичним особам — підприємцям щодо заповнення форми № 11. Заповненню підлягають лише такі розділи:
«І. Відомості про фізичну особу — підприємця, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців». У ньому вказуються прізвище, ім'я, по батькові підприємця, його ідентифікаційний номер.
У розділі «ІІ. Перелік змін, що вносяться до відомостей про фізичну особу — підприємця, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» проставляється позначка напроти пункту «Зміна видів діяльності, що здійснює фізична особа — підприємець».
У розділі «ІІІ. Відомості про фізичну особу — підприємця з урахуванням змін» заповненню підлягає лише пункт «Види діяльності фізичної особи — підприємця». Як і у випадку з юридичними особами, для цього вписуються види діяльності за КВЕД-2005 із мінусом у стовпці «Викл.» і види діяльності за КВЕД-2010 із плюсом у стовпці «Вкл.».
Підприємцю необхідно підписати кожну сторінку реєстраційної форми. За наявності скріпити їх печаткою.
Виникає ще одне запитання: чи потрібно окремо повідомляти органи держстатистики про те, що відбулися зміни у видах діяльності?
Підприємство робити це не зобов'язане, оскільки відповідна інформація в електронному вигляді передається до бази даних ЄДРПОУ Головного управління статистики та його районних відділів.
А от видавати довідку ЄДРПОУ безкоштовно, як випливає з повідомлень самих органів держстатистики, вони, на жаль, не збираються (див., наприклад, http://gorstat.kiev.ua). Це означає, що діють загальні тарифи: 13 грн. — за видачу довідки протягом 5 робочих днів, 17 грн. — протягом 2 робочих днів, 26 грн. — протягом 1 робочого дня (див. Типовий стандарт надання адміністративної послуги з видачі довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, затверджений наказом Держкомстату від 05.08.2011 р. № 194).
Тепер кілька слів про те, чи покладено на суб'єкта господарювання обов'язок повідомити податковий орган про здійснене перекодування.
Справа в тому, що багато які суб'єкти господарювання побоюються штрафних санкцій, передбачених ст. 117 ПКУ. Відповідно до неї неподання у строки та у випадках, передбачених ПКУ, заяв або документів для взяття на облік в органі ДПС, реєстрації змін місцезнаходження або внесення інших змін до своїх облікових даних, неподання виправлених документів для взяття на облік або внесення змін, надання з помилками або не в повному обсязі, ненадання відомостей щодо осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського обліку та/або складання податкової звітності, згідно з вимогами ПКУ тягнуть за собою накладення штрафу на самозайнятих осіб у розмірі 170 грн., на юридичних осіб — 510 грн.
Однак, на нашу думку, у цій ситуації неповідомлення податкової служби про перекодування, що відбулося, під дію наведеної норми не підпаде. Обов'язок щодо повідомлення про ті чи інші зміни, які відбулися в облікових даних, виникає тільки у випадках, прямо передбачених ПКУ. До таких, зокрема, належать зміни, що відбулися стосовно юридичних особ, інформація про яких не включається до Єдиного держреєстру, або, наприклад, зміни стосовно осіб, уповноважених на підписання податкової звітності та ведення бухгалтерського обліку. Зміни у видах діяльності, а тим більше в їх перекодуванні до відомостей, про які обов'язково слід повідомити податковий орган, не належать. Тим більше, що про них податківців буде повідомлено державним реєстратором.
Непряме підтвердження того, що й самі податкові органи не наполягатимуть на іншому прочитанні ст. 117 ПКУ, можна знайти в Єдиній базі податкових знань. Так, відповідаючи на запитання про те, чи слід повідомляти податковий орган про зміни, що відбулися у складі засновників юридичної особи, інформаційно-консультаційний департамент зауважив, що відповідну інформацію податковий орган отримає від держреєстратора. Заяву за формою № 1-ОПП з позначкою «Зміни» платник податків у такій ситуації подає за власним бажанням. Більше того, податкові органи на місцях готові визнати, що перекодування видів діяльності єдиноподатником не спричинює необхідності внесення змін до Свідоцтва про сплату єдиного податку (таку відповідь було розміщено на сайті ДПС у м. Києві). На жаль, у ЄБПЗ на сьогодні розміщена менш сприятлива для платників податків відповідь (див. підрозділ 230.01): платник єдиного податку при зміні в Єдиному держреєстрі видів діяльності з КВЕД-2005 на аналогічні види діяльності за КВЕД-2010 має подати до органу ДПС заяву про внесення змін щодо видів діяльності до Свідоцтва платника єдиного податку.
Загроза застосування санкцій у цій ситуації виглядає реальною тільки стосовно сільгосппідприємств, які обрали спеціальний режим оподаткування. Справа в тому, що у свідоцтві про реєстрацію сільгосппідприємства як суб'єкта спеціального режиму оподаткування, крім відомостей, передбачених у Свідоцтві про реєстрацію платника ПДВ на загальних підставах, має міститися перелік видів діяльності такого сільгосппідприємства (абзац другий п. 209.10 ПКУ). При цьому, як передбачено оновленою редакцією Положення № 1394, у разі виникнення змін у даних про види діяльності сільгосппідприємства — суб'єкта спеціального режиму оподаткування, зокрема при зміні кодів за КВЕД-2005 на коди за КВЕД-2010, спеціальне свідоцтво підлягає заміні (п.п. 6.2.5). Для заміни Свідоцтва платник ПДВ зобов'язаний у 20-денний строк після виникнення змін подати до податкового органу, в якому він перебуває на обліку, додаткову реєстраційну заяву з позначкою «Перереєстрація» з додаванням до неї Свідоцтва та всіх засвідчених його копій. Невиконання зазначеної вимоги може стати підставою для застосування штрафу за ст. 117 ПКУ в розмірі 510 грн.
Олена Уварова, юрист