Теми статей
Обрати теми

Автомобіль працівника в діяльності підприємства: ст. 125 КЗпП та інші варіанти оформлення відносин

Редакція ПБО
Стаття

Автомобіль працівника в діяльності підприємства: ст. 125 КЗпП та інші варіанти оформлення відносин

 

Використання автомобілів працівників в діяльності підприємств є звичайною практикою. Головне при цьому — не забувати про необхідність належного оформлення подібних відносин, що насамперед продиктоване податковими наслідками. Основних способів такого оформлення два: у межах трудових відносин на підставі ст. 125 КЗпП або за допомогою договору оренди. Крім того, іноді для цієї мети використовуються і договори позички. Розглянемо їх далі.

Віталій СМЕРДОВ, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

I. Компенсація згідно зі ст. 125 КЗпП

Використання цього варіанта найдоцільніше в ситуації, коли автомобіль працівника використовується в діяльності підприємства лише в межах робочого часу (або нерегулярно), тоді як в інший (неробочий) час працівник може використовувати його на власний розсуд (на відміну від договору оренди/позички, на час дії якого автомобіль передається у володіння/користування підприємства).

Документальне оформлення . Підґрунтя для цього підходу закладено у ст. 125 КЗпП, згідно з якою працівники, які використовують свої інструменти для потреб роботодавця*, мають право на компенсацію їх зносу (амортизації). У цьому випадку для оформлення відносин достатньо наявності (1) заяви працівника з проханням дозволити йому використовувати особистий транспорт для виконання трудових обов’язків та (2) видання відповідного наказу по підприємству: у ньому, крім іншого, слід розкрити розмір та порядок виплати компенсації (зверніть увагу, що йдеться виключно про компенсацію зносу без урахування вартості ПММ, ремонту** тощо), а також мету та тривалість використання автомобіля.

* У ст. 125 КЗпП перелічені підприємства, установи та організації, проте, вочевидь, серед них мають бути і роботодавці-фізособи.

** Варто зауважити, що при використанні автомобіля в такий спосіб у підприємства-роботодавця немає правових підстав для його ремонту та техобслуговування. Його здійснення в цьому випадку має розглядатися як виконання робіт на користь працівника, про що також див. далі.

Водночас, незважаючи на удавану простоту, цей варіант приховує в собі підводне каміння. Річ у тім, що традиційно названа норма розглядається з двох протилежних боків:

1) «вузького» — транспортні засоби працівників не є інструментом;

2) «широкого» — транспортні засоби можна вважати інструментами.

Ми , як і чимало інших фахівців у сфері оподаткування, є прихильниками «широкого» тлумачення. Аргументом на користь такого підходу може бути відсутність законодавчої заборони на подібне використання автомобіля, а також несучасність КЗпП, у зв’язку з чим до деяких його норм, уключаючи ст. 125, слід підходити з позиції динамічного тлумачення. Докладно про це див. у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 62, с. 29. Причому, що важливо, останнім часом у цього підходу з’явилася позитивна судова практика: див. постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 17.09.2012 р. у справі № 2-а-2002/12/2170 (цікаво, що, аргументуючи рішення, суд посилався на п. 3.22 Інструкції № 5, хоча за такого підходу можна було також пригадати і п. 11 Переліку № 1170).

Проте попереджаємо, що в податківців із цього приводу є протилежна думка (див. Єдину базу податкових знань, розділ 110.07.17): вони вважають, що автомобіль працівника може використовуватися для потреб роботодавця виключно на підставі договору оренди (хоча, як відомо, у минулому вони роз’ясняли це питання ліберальніше — див. лист ДПА в м. Києві від 09.11.2006 р. № 911/10/31-106, «Вісник податкової служби України», 2006, № 42). На жаль, цей підхід підтримується і деякими судами (див. постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 24.03.2011 р. у справі № 2а-5700/10/1770).

Таким чином, сьогодні ці відносини найбезпечніше оформляти за допомогою договору оренди/позички (див. про це далі), тоді як удаватися до норми ст. 125 КЗпП варто лише в разі явної недоцільності укладення договору оренди/позички (наприклад, якщо використання автомобіля працівника має разовий або нерегулярний характер).

Облік . Докладно це питання розглядалося в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 62, с. 29, тому тут ми лише нагадаємо основні тези цього матеріалу:

1) компенсація зносу (ще раз повторимо, що вона має відповідати амортизації) — на нашу думку, за умови зв’язку використання автомобіля з господарською діяльністю та наявності документального підтвердження (див. вище), цю суму слід розглядати як витрати на обов’язкові виплати працівникам* (п. 142.2 ПКУ). У декларації їх можна включити до ряд. 06.4.28 додатка ІВ, хоча, на нашу думку, такі витрати логічніше розподіляти залежно від напряму використання автомобіля**: до ряд. 05.1, ряд. 06.1 або 06.2 декларації;

2) ПММ — подібні витрати слід відображати як підзвітні. У такому разі ПММ зараховуються на баланс на підставі підтвердних документів, що надаються працівником, та списуються в подальшому на витрати в межах Норм № 43 (див. спецвипуск газети «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 5) на підставі подорожніх листів*** та інших документів за напрямом використання (ряд. 05.1, 06.1 або 06.2 декларації);

3) ПДФО — сума компенсації (без урахування вартості ПММ та інших витрат) є додатковим благом працівника (абз. «г» п.п. 164.2.17 ПКУ), у зв’язку з чим підлягає обкладенню ПДФО (за ставкою 15 або 17 %) у загальному порядку (при цьому в Податковому розрахунку за формою № 1ДФ сума доходу відображається з ознакою «126»);

4) ЄСВ — оскільки сума компенсації не включається до фонду оплати праці (п. 3.22 Інструкції № 5), ЄСВ не нараховується та не утримується. Такий самий висновок прямо випливає і з п. 11 Переліку № 1170.

* Зверніть особливу увагу, що сума такої компенсації не є заробітною платою, що зумовлено приписами п. 3.22 Інструкції № 5.

** За такого підходу витрати, що належать до загальновиробничих (змінних та розподілених постійних), слід відображати в періоді збільшення доходів від продажу відповідних товарів (робіт, послуг).

*** При цьому нагадаємо, що на думку ДПСУ, для цілей податкового обліку використання подорожніх листів за встановленими формами залишається обов’язковим (див. лист ДПСУ від 28.02.2012 р. № 3535/6/15-1415 // «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 36 — 37, с. 5).

На завершення питання про облік приділимо трохи уваги ремонтам та техобслуговуванню. Як уже зазначалося, у цьому випадку в роботодавця немає правових підстав для здійснення таких операцій. У зв’язку з цим подібні дії повинні кваліфікуватися як виконання робіт на користь працівника з відповідною компенсацією. Інакше доведеться визнати безоплатне надання робіт/послуг з відповідним оподаткуванням.

 

II. Договір оренди

Документальне оформлення. Головне, про що необхідно пам’ятати при укладенні договору оренди з працівником, — він складається у письмовій формі та підлягає нотаріальному посвідченню (ч. 2 ст. 799 ЦКУ). У свою чергу, недотримання цієї умови робить такий договір нікчемним (одним із наслідків чого є неможливість відображення витрат за цією операцією). Крім того, якщо автомобіль орендується у директора, варто враховувати те, що договір не може підписуватися ним за обидві сторони (орендаря та орендодавця) — у цьому випадку від імені директора повинна виступати інша уповноважена на підпис подібних договорів особа (наприклад, його заступник). Інші нюанси документального оформлення орендних відносин розкрито в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 62, с. 29, № 24.

Облік . У цій частині ми також пригадаємо лише основні тези:

1) витрати за орендними платежами — передача автомобіля підприємству не змінює податкових наслідків сторін, тоді як суми орендних платежів (у розмірі, не меншому за звичайні ціни) може бути включено до витрат за напрямом (за наявності зв’язку з господарською діяльністю та документального підтвердження): ряд. 05.1, ряд. 06.1 або 06.2 декларації;

2) ПММ — вартість ПММ у межах Норм № 43 може бути віднесено на витрати за напрямом (за наявності зв’язку з господарською діяльністю та документального підтвердження);

3) ремонти/поліпшення — при відображенні податкових наслідків у цій частині основне значення має факт наявності/відсутності дозволу на ремонт/поліпшення. Якщо він є, то орендар може без побоювань відображати витрати
в межах 10 % ремонтного ліміту залежно від напряму використання автомобіля (також див. «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 55, с. 12), а в сумі перевищення такого ліміту — створювати окремий об’єкт основних засобів групи 5 та амортизувати його (з місяця, наступного за закінченням ремонту/поліпшення). У свою чергу, повернення автомобіля також спричинює необхідність відображення відповідних податкових наслідків (залежно від компенсації вартості ремонтів/поліпшень орендодавцем). Докладно це питання розкрито в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 68, с. 33, № 62, с. 29;

4) техобслуговування — обов’язок з підтримання автомобіля в належному технічному стані покладено на орендаря (ч. 1 ст. 801 ЦКУ), у зв’язку з чим він має право відображати такі витрати в податковому обліку у загальному порядку залежно від напряму використання автомобіля (за наявності зв’язку з господарською діяльністю та підтвердних документів);

5) ПДФО — виплати за цивільно-правовими договорами включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу (п.п. 164.2.2 ПКУ), у зв’язку з чим вони підлягають оподаткуванню в загальному порядку за ставкою 15 або 17 % (при цьому обов’язок з утримання та перерахування податку покладається на орендодавця). При заповненні Податкового розрахунку за формою № 1ДФ цей дохід відображається з ознакою «102». Крім того, дохід з точки зору ПДФО може виникнути і при поверненні автомобіля, зокрема якщо орендар здійснив його капітальний ремонт або поліпшення (без компенсації вартості такого ремонту/поліпшення), про що див. на с. 42. У такому разі база обкладення ПДФО визначається з урахуванням «натурального» коефіцієнта, а при заповненні Податкового розрахунку за формою № 1ДФ такий дохід указується з ознакою «126»;

6) ЄСВ — орендна плата не обкладається ЄСВ, оскільки базою для його нарахування є в тому числі винагорода, виплачена фізособам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами, тоді як надання майна в оренду не є ані роботою, ані послугою. Із таким висновком погоджується і ПФУ (див. п. 6 роз’яснення від 11.03.2011 р.).

 

III. Договір позички

Документальне оформлення. Основна відмінність правовідносин позички від оренди полягає в їх безоплатному характері — при цьому таку безоплатність необхідно прописати в договорі (ст. 827 ЦКУ). Крім того, при укладенні договору позички з працівником слід ураховувати приписи ст. 828 ЦКУ щодо обов’язкового дотримання письмової форми. У свою чергу, що стосується його нотаріального посвідчення, то якщо предметом такого договору є наземні самохідні транспортні засоби (а до них належать і автомобілі), таке посвідчення не потрібне.

Облік . Як уже зазначалося, договір позички передбачає безоплатність надання та використання автомобіля. При цьому в податковому обліку цей факт спричинює необхідність відображення доходів від безоплатно отриманих послуг (за звичайними цінами). У частині ПММ та техобслуговування податкові наслідки аналогічні тим, що наводилися вище.

У свою чергу, щодо ремонтів/поліпшень ситуація складніша. Річ у тім, що з причини безоплатності позичка не вписується до податкового визначення оренди. Тому формально спеціальні норми пп. 146.11 — 146.12 ПКУ (про збільшення витрат у межах 10 % ліміту) на відносини позички не поширюються, але і відображати такі витрати на підставі загальних витратних норм за відсутності роз’яснень податківців нам здається небезпечним. У зв’язку з цим кращим варіантом для обліку таких витрат було б оформлення ремонтів/поліпшень як оплатне виконання робіт.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі