Теми статей
Обрати теми

Підприємство продовжує використовувати замортизований автомобіль: чи можна врахувати витрати на його ремонт та заправлення ПММ?

Редакція ПБО
Відповідь на запитання

Підприємство продовжує використовувати замортизований автомобіль: чи можна врахувати витрати на його ремонт та заправлення ПММ?

 

Підприємство продовжує експлуатувати автомобіль, який вже повністю замортизовано в обліку (за об’єктом значиться нульова залишкова вартість). Чи можна враховувати витрати на його ремонт та заправлення ПММ, уключати такі суми в податковому обліку до складу «податкових» витрат?

(м. Сімферополь)

 

Про те, що основні засоби, які повністю замортизовані в обліку, однак, як і раніше, відповідають критеріям активу (основних засобів), можуть продовжувати експлуатуватися та використовуватися підприємством у господарській діяльності, докладно розповідалося у статті «Якщо основні засоби повністю замортизовані» (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 87). Стисло нагадаємо, що відносно таких «нульових» об’єктів підприємство може на свій розсуд учинити в один із таких способів: або провести їх переоцінку (дооцінити до справедливої вартості), або ж, не бажаючи їх переоцінювати, надалі вести за ними лише кількісний облік.

Проте в будь-якому разі незалежно від того, яким шляхом вирішить піти підприємство, витрати, пов’язані з експлуатацією такого автомобіля (витрати на його заправлення ПММ та ремонт), є для підприємства пов’язаними з господарською діяльністю та підлягають відповідному відображенню в обліку (принагідно, мабуть, зауважимо, що залежності між відображенням експлуатаційних витрат та нарахуванням за автотранспортом амортизації законодавством, у тому числі «податковим»  ПКУ, не встановлено; як приклад можна навести знову ж таки орендний варіант, коли витрати на експлуатацію взятого в оренду автотранспорту відображає в обліку саме орендар, незважаючи на те що такий автомобіль продовжує амортизуватися в обліку орендодавця).

При цьому облік експлуатаційних витрат у цьому випадку підпорядковується загальним правилам. Тобто продовжуючи експлуатувати в господарській діяльності вже замортизований автотранспорт, витрати на його заправлення ПММ підприємство списує на витрати діяльності та залежно від того, в яких цілях використовується автомобіль, відносить до складу виробничих, загальновиробничих, адміністративних витрат та витрат на збут (Дт, 23, 91, 92, 93 — Кт 203). При цьому в податковому обліку вартість ПММ відноситься на «податкові» витрати за правилами пп. 138.4, 138.5 ПКУ. Оскільки дотримується умова — «придбання для використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності» — суми ПДВ, що входять до вартості придбаних ПММ, підприємство має право віднести до податкового кредиту (ст. 198 ПКУ).

Оскільки автотранспорт, що експлуатується (що досяг нульової залишкової вартості), як і раніше, є об’єктом основних засобів, то витрати на його ремонти та поліпшення також підлягають відображенню в обліку. Так, зокрема, у податковому обліку на нього поширюються «ремонтні» норми пп. 146.11 — 146.12 ПКУ. Це означає, що ремонтуючи або покращуючи такий автотранспорт, підприємство, додержуючись загальновстановлених правил, може відобразити витрати на його ремонти та поліпшення в податковому обліку (тобто в межах 10 % «ремонтного» ліміту включити до «податкових» витрат, а в сумі, що перевищує 10 % «ремонтний» ліміт, — віднести на збільшення вартості основних засобів з їх подальшою амортизацією; про ремонтні витрати див. також статтю «Ремонт ОЗ: застосовуємо 10 % «ремонтний» ліміт» // «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 73). До речі, про можливість відображення в податковому обліку (у порядку, установленому пп. 146.11 — 146.12 ПКУ) витрат на проведення ремонтів та поліпшень повністю замортизованих основних засобів зазначали і податківці (див. наприклад, консультацію з розділу 110.09.01 ЄБПЗ). І хоча строк дії цієї консультації наразі в ЄБПЗ обмежено періодом «до 01.07.2012 р.», найімовірніше, висновків, що в ній містяться, податківці дотримуватимуться і надалі.

У бухгалтерському обліку в такому разі діють «ремонтні» правила пп. 14 — 15 П(С)БО 7, згідно з якими важливе значення має насамперед характер ремонтних заходів, що проводяться, у зв’язку з чим на витрати списуються лише витрати на ремонти ОЗ «з їх підтримання в робочому стані», тоді як витрати «на поліпшення» основних засобів, що приводять до збільшення майбутніх економічних вигод (модернізацію, реконструкцію, дообладнання тощо), відносяться на збільшення первісної вартості об’єкта, тобто капіталізуються і в подальшому підлягають амортизації.

 

Людмила Солошенко, економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі