Теми статей
Обрати теми

Податковий спір підприємства в суді. Санкції за «неподаткові» порушення: строк давності в 1095 днів

Редакція ПБО
Стаття

Санкції за «неподаткові» порушення: строк давності в 1095 днів

 

Суть спору

Свого часу одночасно зі схваленням парламентом Податкового кодексу України було прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу України» від 02.12.2010 р. № 2756-VI (далі — Закон № 2756, див. статтю «Навздогін за Податковим кодексом» // «Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 103). Його завданням було — унести до низки нормативно-правових актів зміни, які б усунули окремі перешкоди щодо застосування нового податкового законодавства на практиці. Однією з таких перешкод, судячи з усього, законодавець вважає строки давності застосування штрафних санкцій за порушення законодавства, що не належить до податкового (порушення касової дисципліни, строків розрахунків у сфері ЗЕД, порядку використання РРО тощо).

Так, Законом № 2756 застосування санкцій за такі «неподаткові» порушення було виведено зі сфери дії ст. 250 Господарського кодексу України, якою встановлюється обмеження строків, протягом яких санкції може бути застосовано до суб’єкта господарювання: протягом шести місяців із дня виявлення порушення, але не більше року з моменту його вчинення. Позиція податківців у зв’язку з цим була цілком очікуваною: вони ще до Закону № 2756 виходили з того, що застосування санкцій за «неподаткові» порушення не обмежене строками давності (див., наприклад, «Вісник податкової служби України», 2008, № 49, с. 29), набрання ж чинності Законом № 2756 лише затвердило їх у цій позиції (див. лист ДПСУ від 18.03.2011 р. № 5419/6/29-7015/278). Зізнаємося, що така позиція податкового відомства має дещо вибірковий характер: через деякий час після появи названого вище листа ДПСУ в Єдиній базі податкових знань була розміщена відповідь, в якій визнається необхідність поширення строку давності в 1095 днів, але стосовно не всіх «неподаткових» порушень, підконтрольних податківцям, а лише при застосуванні податковими органами санкцій за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності, у тому числі нарахування пені за порушення строків розрахунків (підрозд. 06.10).

 

Позиція податкових органів

У справі, що розглядається, податковий орган, мабуть, вважав за краще віддати пріоритет менш лояльному порівняно з ЄБПЗ листу ДПСУ, в якому йдеться про відсутність строків давності при застосуванні податковими органами санкцій за порушення неподаткового законодавства. У результаті: за підсумками перевірки періоду з 01.10.2007 р. по 31.12.2008 р. акт складено 30.12.2011 р., податкове повідомлення-рішення про визначення грошового зобов’язання у вигляді пені виписано 06.01.2012 р. Як бачимо, з моменту вчинення порушення до моменту застосування відповідальності за нього минуло більше трьох років, що анітрохи не збентежило податковий орган.

 

Вирішення справи судом

Суди і першої, і апеляційної інстанцій були на боці суб’єкта господарювання, визнавши, що за порушення вимог валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій санкції повинні застосовуватися в межах строків, установлених ст. 250 ГКУ.

Таку позицію щодо аналогічних спорів висловлював і Вищий адміністративний суд України (див., наприклад, постанову від 04.06.2009 р. № К-34139/06). Проте специфіка цієї справи полягала в тому, що на момент застосування санкції (і тим більше — на момент розгляду справи судом) ст. 250 ГКУ в цій частині вже не діяла. Тому цього разу, підтримавши загальний висновок судів попередніх інстанцій та визнавши неправомірність дій податківців, ВАСУ вказав, що виходить із дещо інших міркувань. На його думку, в умовах, коли дію ст. 250 ГКУ на санкції, що застосовуються податковими органами, поширити не можна, слід застосовувати строк давності, передбачений ст. 102 ПКУ, відлічуючи його з моменту вчинення порушення. Цей строк відомий кожному бухгалтеру — 1095 днів. Визнавав необхідність використання зазначеного строку при застосуванні санкцій податковими органами, зокрема за порушення порядку готівкових розрахунків, і Нацбанк (див. лист від 09.03.2011 р. № 11-117/982-3354).

 

Думка редакції

Із загальним висновком про неправомірність застосованих податковим органом санкцій ми, безумовно, згодні. Більше того, згодні за тими ж мотивами, що і судові інстанції, які розглядали цю справу: податковий орган пропустив строки, протягом яких санкції могли бути застосовані. Проте в аргументації ми схильні підтримати суди першої і апеляційної інстанцій, а не ВАСУ. Пояснимо свою позицію.

На нашу думку, до порушень, допущених до 01.01.2011 р., повинні застосовуватися норми того законодавства, що діяло на момент їх учинення (у тому числі в частині строків давності щодо притягнення до відповідальності)*.

*Якби законодавець бажав відійти від від цього загального правила, то він міг би обумовити нюанси застосування строків давності в перехідних положеннях Закону № 2756 (як, наприклад, це було зроблено при прийнятті Цивільного кодексу України, в якому спеціально застерігалося, що в разі, якщо строки позовної давності не закінчилися на момент набуття чинності цим Кодексом, застосовуються вже передбачені ним строки).

Отже, за будь-яке порушення неподаткового законодавства, підконтрольного податковим органам, учинене до 01.01.2011 р., коли б його не було виявлено, мають застосовуватися строки давності, передбачені ст. 250 ГКУ. Інакше кажучи, у цій справі більш обґрунтованою з юридичної точки зору виявилася позиція судів нижчих інстанцій: оскільки йдеться про порушення, допущені в період до 31.12.2008 р., санкції за них могли бути застосовані найпізніше 31.12.2009 р. До речі, сам ВАСУ міркував аналогічно, розглядаючи схоже за своєю суттю питання про строки оскарження в перехідний період та висловлюючись за те, що передбачені ПКУ строки мають застосовуватися тільки щодо податкових повідомлень-рішень, винесених після 01.01.2011 р. (див. лист ВАСУ від 10.02.2011 р. № 203/11/13-11).

Якщо ж ідеться про порушення, учинене після 01.01.2011 р., то щодо нього вже діє давність у 1095 днів, які відлічуються з дня порушення.

 

Олена Уварова, юрист

 


ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

УХВАЛА

22 жовтня 2012 року

К/9991/54460/12

(витяг)

<…> Як установлено судами попередніх інстанцій, за результатами проведеної позапланової невиїзної перевірки ВАТ <…> з питань дотримання вимог валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій за період з 01.10.2007 р. по 31.12.2008 р., складено акт № <…> від 30.12.2011 р., в якому зафіксовано порушення ст. 2 Закону України «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті», а саме: несвоєчасно здійснено імпортні операції на суму <…>.

На підставі результатів указаної перевірки, 06.01.2012 р. відповідачем прийняте податкове повідомлення-рішення № <…> про визначення суми грошового зобов’язання за платежем, пеня за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД за невиконання зобов’язань та порушення вимог валютного законодавства в розмірі <…>.

Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідач при прийнятті спірного податкового повідомлення-рішення порушив вимоги ст. 250 ГК України, оскільки адміністративно-господарські санкції, визначені вказаним податковим повідомленням-рішенням, він міг застосувати лише протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніше як через один рік із дня порушення позивачем установлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності.

Суд касаційної інстанції погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, однак з інших підстав.

Відповідно до п.п. 14.1.39 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, який набрав чинності 01.01.2011 р., грошове зобов’язання платника податків — сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов’язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв’язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Податкове повідомлення-рішення надсилається (вручається) за кожним окремим податком, збором та/або разом із штрафними санкціями, передбаченими цим Кодексом, а також за кожною штрафною (фінансовою) санкцією за порушення норм іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган, та/або пенею за порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності (п. 58.2 ст. 58 указаного Кодексу).

Згідно з п. 102.1 ст. 102 зазначеного Кодексу контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право самостійно визначити суму грошових зобов’язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня, що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації та/або граничного строку сплати грошових зобов’язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, — за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов’язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов’язання, а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.

Ураховуючи, що відповідачем спірне податкове повідомлення-рішення прийняте 06.01.2012 р. за порушення, допущені позивачем у період з 01.10.2007 р. по 31.12.2008 р., тобто з порушенням строку 1095 днів, відповідач на дату прийняття спірного податкового повідомлення-рішення про нарахування пені в розмірі <…> порушив строк давності, визначений статтею 102 Податкового кодексу України.

Ураховуючи викладене, рішення судів попередніх інстанцій підлягають залишенню без змін, однак з підстав, зазначених у цій ухвалі.

<…>


App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі