Щодо листа ДПСУ від 09.08.2012 р. № 320/0/71-12/15-1217
Лист Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики від 10.09.2012 р. № 04-39/10-990
До Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики надходять звернення комерційних банків, страхових організацій, об'єднань комерційних банків і страхових організацій відносно листа ДПС України від 09.08.2012 р. № 320/0/71-12/15-1217, підписаного керівником департаменту ДПС.
Цим листом запроваджено норму, яка вносить зміни до застосування пункту 153.8 статті 153 Кодексу відносно порядку перенесення від'ємного значення фінансового результату від операцій з окремими видами цінних паперів, отриманих у звітному податковому періоді (році), на зменшення фінансового результату від таких операцій у наступних звітних податкових періодах.
Запропоновано враховувати збиток від операцій з цінними паперами при визначенні фінансового результату від таких операцій у наступних податкових періодах лише у розмірі 25 відсотків від суми, яка утворилася станом на 1 січня 2012 року.
Комітет вважає, що роз'яснення податкової служби, наведене у вказаному листі, не відповідає нормам Податкового кодексу, зокрема пункту 153.8 статті 153 Кодексу .
Порядок визначення фінансових результатів від операцій з окремими видами цінних паперів як операцій особливого виду діяльності, викладений в пункті 153.8 статті 153 Кодексу, передбачає, що у разі отримання від'ємного фінансового результату (збитку) від проведення таких операцій за підсумками звітного податкового року збиток не враховується при визначенні об'єкта оподаткування платника податку, а переноситься на зменшення фінансового результату від операцій з цінними паперами у наступних звітних періодах.
Прибуток, одержаний від операцій з цінними паперами, включається до дохідної частини податкової декларації платника податку, є складовою частиною доходів, які враховуються при визначенні об'єкта оподаткування.
Порядок зменшення фінансового результату (від'ємне значення враховується в наступних звітних податкових періодах до повного його погашення і одержання позитивного фінансового результату (прибутку)) застосовується аналогічно порядку, передбаченому в статті 150 Кодексу.
У змінах до Податкового кодексу, прийнятих Законом України від 24 травня 2012 року № 4834, запроваджено особливий порядок застосування статті 150 Кодексу в період 2012 — 2015 років, який передбачає обмеження розміру від'ємного значення об'єкта оподаткування, отриманого станом на 1 січня 2012 року, що враховується у витратах, при визначенні податкових зобов'язань платника податку у наступних звітних податкових періодах.
Обмеження розміру від'ємного значення об'єкта оподаткування для врахування в наступних звітних періодах при застосуванні статті 150 Кодексу не передбачалось Законом № 4834 при застосуванні пункту 153.8 статті 153 Кодексу для визначення прибутку від операцій з цінними паперами і ніяким чином не обмежувало право платника податку враховувати повну суму від'ємного показника фінансових результатів від операцій з цінними паперами в наступних податкових періодах, оскільки це різні за економічним змістом і значенням показники при визначенні податкових зобов'язань.
Комітет вважає, що ДПС України має переглянути свою позицію, викладену в листі від 09.08.2012 р. № 320/0/71-12/15-1217 .
Голова Комітету В. Хомутиннік
коментар редакції
Збитки за ЦП:
Комітет ВР не підтримав ДПСУ
Перед нами реакція профільного Комітету ВР на думку ДПСУ щодо правил перенесення ціннопаперових збитків у 2012 та наступних роках (викладено в листі від 09.08.2012 р. № 320/0/71-12/15-1217). Залишається тільки привітати висновки Комітету, що повністю збігаються з нашою позицією, яку детально викладено в редакційному коментарі до названого листа (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 71, с. 13).
Нагадаємо також, що в ньому наводилася низка аргументів щодо невідповідності нормам ПКУ ідеї податківців про реструктуризацію ціннопаперових збитків. Ми, зокрема, зазначали:
«…цілком очевидно, що ціннопаперові збитки не є від’ємним значенням об'єкта оподаткування, про яке йдеться у процитованій нормі. Цього вже досить для висновку про незаконність позиції податківців». Отже, Комітету ВР цього виявилося достатньо, і він зупинився саме на цьому моменті (який, дійсно, є найбільш принциповим, хоча і не єдиним аргументом).
Симптоматично, що в сьогоднішньому номері на с. 7 публікується інформаційний лист ВАСУ, в якому нарешті ставиться крапка у дещо іншій (але близькій за своїм змістом) «справі». Ідеться про масштабні судові спори з приводу доподатковокодексних збитків (у цьому випадку не ціннопаперових). Приємно, що ВАСУ правильно розібрався в суті питання. Проте залишаються претензії щодо швидкості реагування. Подивимося, скільки часу знадобиться ДПСУ для перегляду позиції у справі «про ціннопаперові збитки».
Дмитро Винокуров