Теми статей
Обрати теми

Щодо документального підтвердження самостійного вирощування продукції тваринництва у порядку компенсаційних виплат

Редакція ПБО
Лист від 25.12.2012 р. № 12391/0/71-12/15-3417-16

Щодо документального підтвердження самостійного вирощування продукції тваринництва у порядку компенсаційних виплат

Лист від 25.12.2012 р. № 12391/0/71-12/15-3417-16

 

Державна податкова служба України розглянула лист <…> щодо окремих питань виплати переробними підприємствами компенсацій сільськогосподарським товаровиробникам за продані ними молоко і м’ясо в живій вазі та повідомляє.

Відповідно до пункту 6 підрозділу 2 розділу XX Кодексу переробне підприємство позитивну різницю між сумою податкових зобов’язань звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту звітного (податкового) періоду, визначену у податковій декларації з податку на додану вартість щодо діяльності з постачання продукції, сплачує до спеціального фонду Державного бюджету України та на спеціальний рахунок, відкритий ним в органі, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, у 2012 році — до спеціального фонду Державного бюджету України — у розмірі 30 відсотків, а на спеціальний рахунок — у розмірі 70 відсотків.

Сума податку на додану вартість, перерахована на спеціальний рахунок в органі державної казначейської служби, використовується переробним підприємством виключно для виплати сільськогосподарським товаровиробникам компенсації за продані ними молоко і м’ясо в живій вазі (далі — компенсація).

Законом України від 24.05.2012 р. № 4834 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення деяких податкових норм» внесено зміни до Кодексу та розширено коло осіб, при придбанні у яких молока та м’яса в живій вазі переробні підприємства повинні формувати податковий кредит у податковій декларації з податку на додану вартість щодо діяльності з постачання продукції (переробного підприємства), а саме: сільськогосподарські підприємства, визначені розділом V Кодексу, інші юридичні і фізичні особи, у тому числі фізичні особи — підприємці, які самостійно вирощують, розводять, відгодовують продукцію тваринництва, визначену розділом V Кодексу.

Тобто виплата компенсацій переробними підприємствами проводиться не тільки виробникам молока та м’яса — юридичним особам, які відповідають вимогам, визначеним для сільськогосподарського товаровиробника пунктом 209.6 статті 209 розділу V Кодексу, а й іншим юридичним і фізичним особам, у тому числі фізичним особам — підприємцям, які самостійно вирощують, розводять, відгодовують продукцію тваринництва, визначену розділом V Кодексу, у випадку підтвердження ними самостійного вирощування, розведення, відгодовування продукції тваринництва.

Щодо переліку документів для юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, які підтверджують самостійне вирощування, розведення чи відгодовування продукції тваринництва, то він визначений постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2011 р. № 246 «Про затвердження Порядку використання сум податку на додану вартість, сплачених переробними підприємствами до спеціального фонду державного бюджету».

 

Заступник Голови А. Ігнатов



коментар редакції

Компенсації тваринництву:
 ДПСУ наголошує на підтвердженні
самостійності вирощування продукції

Листом, що коментується, ДПСУ роз’яснює, вірніше сказати, зробила спробу надати роз’яснення щодо переліку документів, що підтверджують самостійне вирощування, розведення чи відгодовування продукції тваринництва в контексті виплати переробними підприємствами компенсації сільськогосподарським товаровиробникам за продані ними молоко і м’ясо в живій вазі. Позиція податківців зрозуміла, і вона зазначена нами у назві коментаря, проте спроба виявилась, на наш погляд, невдалою, і ось чому.

Спочатку ДПСУ справедливо відзначає, що:

— сума спецрежимного ПДВ переробного підприємства підлягає розподілу та сплаті за двома напрямками;

частина має бути перерахована до спецфонду держбюджета, а частина — на спецрахунок переробного підприємства з подальшим використанням цих коштів виключно для виплати сільгосптоваровиробникам компенсації за продані ними молоко і м’ясо в живій вазі (далі — компенсація). До речі, якщо у 2012 році таке співвідношення було як 30 та 70 відсотків відповідно, то уже в поточному 2013 році — 40 та 60 відсотків відповідно;

— після внесення Законом № 4834 змін, чинною редакцією ПКУ передбачено, що коло отримувачів компенсації включає сільгосппідприємства, інших юридичних і фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб — підприємців, які самостійно вирощують, розводять, відгодовують продукцію тваринництва, визначену розд. V ПКУ.

Проте не можна погодитись з висновками, що далі робить ДПСУ стосовно підтвердження самостійності вирощування. У цьому питанні, як бачимо, ДПСУ відсилає до Порядку № 246, що вельми некоректно, оскільки не відповідає дійсності.

По-перше, Порядок № 246 жодного відношення до компенсаційних виплат не має. Нагадаємо, що у його преамбулі прописано таке: «цей Порядок визначає механізм використання сум ПДВ, сплачених переробними підприємствами до спецфонду держбюджету за бюджетною програмою «Державна підтримка галузі тваринництва» (далі — бюджетні кошти)». Отже, Кабміном встановлено Порядок № 246, як того і вимагали норми абзацу шостого п.п. 6 п. 1 підрозд. 2 розд. XX ПКУ: порядок використання сплачених переробними підприємствами сум ПДВ до спеціального фонду держбюджету.

Водночас нагадаємо і те, що згідно з п. 2 Порядку № 246 бюджетні кошти спрямовуються на держпідтримку галузі тваринництва шляхом здійснення виплати:

1) спецбюджетної дотації фізичним особам за утримання та збереження молодняку великої рогатої худоби (ВРХ);

2) часткового відшкодування:

— вартості закуплених племінних телиць, нетелей та корів молочного, м’ясного і комбінованого напряму продуктивності;

— відсоткової ставки за кредитами, залученими на будівництво і реконструкцію тваринницьких та птахівничих ферм і комплексів, придбання технологічного обладнання та механізмів, закупівлю тварин і птиці;

— вартості будівництва та реконструкції тваринницьких ферм і комплексів та підприємств з виробництва комбікормів, а також придбаного обладнання та механізмів вітчизняного виробництва для тваринництва і птахівництва;

— витрат на закупівлю установки індивідуального доїння;

3) бюджетної дотації фізичним особам, фізичним особам — членам виробничих або обслуговуючих сільськогосподарських кооперативів, а також фермерським господарствам за вирощені та продані на забій і переробку суб’єктам господарювання, які мають власні (орендовані) потужності для забою тварин, молодняк ВРХ та свині (крім свиноматок і кнурів) (далі — дотація за продану на забій худобу);

4) спецбюджетної дотації за поголів’я корів м’ясного напряму продуктивності.

По-друге, у формулюванні Порядку № 246 відсутнє навіть слово «молоко», не кажучи вже про відсутність регламентації підтвердження самостійності його виробництва. Це що стосується компенсації за молоко.

По-третє, щодо другого виду компенсації — за м’ясо в живій вазі, то і в цьому разі не може бути звернення до наведених вище норм п.п. 3 п. 2 Порядку № 246 (на перший погляд, подібних), якими врегульовано виплати дотації за продану на забій худобу. Адже це два різних напрями держпідтримки аграріїв, що відрізняються як джерелами виплати, так і сферою розповсюдження щодо видів тварин та категорій сільгосптоваровиробників.

До речі, у статті «Підводні камені у порядку виплати компенсації за молоко» (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 35, с. 20) ми уже говорили, що компенсації та дотаціїпоняття, споріднені за ПДВ-спецрежимною природою виникнення, але різні за порядками визначення суми та її виплати.

По правді кажучи, на сьогодні питання документального підтвердження самостійності виробництва законодавчо не врегульовано. Як бачимо, у нормах підрозд. 2 розд. XX ПКУ відсутня вимога щодо надання сільгосптоваровиробниками будь-яких підтверджуючих документів, не кажучи вже про їх перелік. Проте, з розумінням того, що компенсаційні виплати переробними підприємствами за поставлене молоко і м’ясо в живій вазі можливі лише за умови власного виробництва, на підтвердження статусу цих видів продукції сільгосптоваровиробниками, як правило, надаються документи в довільному порядку та формі.

 

Анатолій Бобро

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі