Витрати на експертизу «гарантійного» товару
Покупець — фізична особа придбав пральну машину з гарантійним строком 1 рік, яка вийшла з ладу вже через 3 місяці. Для безоплатного усунення несправності товару покупець звернувся до продавця. Для визначення причини втрати якості пральної машини та відповідно встановлення її «гарантійності» підприємство прийняло рішення провести експертизу. За рахунок якої сторони (продавця чи покупця) проводиться експертиза? Як відобразити витрати на експертизу в обліку підприємства?
(м. Київ)
За загальним правилом, установленим п. 1 ст. 8 Закону № 1023, споживач при виявленні протягом установленого гарантійного строку недоліків товару має право вимагати, зокрема, від продавця їх безоплатного усунення.
У свою чергу, підприємство-продавець має право розраховувати на встановлення моменту виникнення недоліків у товарі (до передачі чи після передачі товару покупцю), а також причин їх виникнення (чи то покупець порушив правила користування або зберігання товару, чи то це сталося внаслідок дій третіх осіб, чи то причиною недоліку є ненадання покупцеві повної та достовірної інформації про товар). Згідно з ч. 4 ст. 17 Закону № 1023, якщо під час гарантійного строку необхідно визначити причини втрати якості продукції, продавець зобов’язаний у триденний строк із дня отримання від споживача письмової згоди організувати проведення експертизи продукції. Вимоги споживача не підлягають задоволенню, якщо продавець доведе, що недоліки товару виникли внаслідок порушення споживачем правил користування товаром або його зберігання (п. 14 ст. 8 Закону № 1023).
Згідно з п. 2 Порядку № 506, а також відповідно до додатка 1 до цього Порядку пральна машина належить до технічно складних товарів.
Щодо технічно складних товарів установлені додаткові вимоги до порядку їх направлення на експертизу. Так, згідно з п. 13 Порядку № 506 у разі виникнення необхідності визначити причини втрати якості технічно складного товару, гарантійний строк якого не закінчився, продавець зобов’язаний у 3-денний строк із дня отримання письмової заяви від споживача направити такий товар на експертизу. Споживачу видається акт приймання товару на експертизу за формою № 6-гарант.
Така експертиза проводиться за рахунок продавця.
Якщо у висновках експертизи буде доведено, що недоліки виникли після передачі продукції споживачу внаслідок порушення ним установлених правил використання, зберігання чи транспортування або дій третіх осіб, вимоги споживача не підлягають задоволенню, а споживач зобов’язаний відшкодувати продавцю витрати на проведення експертизи. При цьому обидві сторони мають право на оскарження висновків експертизи в судовому порядку.
Якщо експертиза покаже, що споживач не причетний до поломки гарантійного товару, то відповідно витрати на експертизу продавцю в цьому випадку не відшкодовуватимуться.
У такому разі витрати на експертизу, як і інші витрати на гарантійний ремонт (обслуговування), вартість яких не компенсуватиметься за рахунок покупців, у податковому обліку продавця, на наш погляд, може бути включено до складу витрат на збут (абз. «є» п.п. 138.10.3 ПКУ) і в періоді здійснення відображено в рядку 06.2 декларації з податку на прибуток.
Якщо ж результат такої експертизи свідчитиме про вину в поломці покупця, то останній зобов’язаний відшкодувати продавцю витрати на експертизу. У цьому випадку можна скористатися п.п. 136.1.5 ПКУ, і за аналогією суму компенсації витрат на експертизу не включати до доходів та вартість самої експертизи не відносити до складу «податкових» витрат. При цьому вимога споживача щодо усунення поломки не підлягатиме задоволенню.
Розглянемо порядок обліку витрат на проведення експертизи на прикладі.
Приклад. Підприємство реалізувало пральну машину вартістю 4800 грн. (у тому числі ПДВ — 800 грн.). Протягом гарантійного строку фізособа-покупець звернулася з претензією щодо якості товару та вимогою усунути несправність. Для виявлення причини несправності підприємство прийняло пральну машину та передало її на експертизу. Вартість експертизи склала 360 грн. (у тому числі ПДВ — 60 грн.). Під час проведення експертизи виявлено, що вини споживача в поломці пральної машини немає. Витрати на гарантійний ремонт товару підприємству-продавцю виробник не відшкодовує. Для ремонту використано власні запчастини підприємства та понесено витрати на оплату праці (уключаючи ЄСВ) у сумі 600 грн.
Облік у продавця витрат на проведення експертизи товару
№ з/п | Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума, | Податковий облік | ||
Дт | Кт | доходи | витрати | |||
1 | На початок періоду сформовано забезпечення під виконання гарантійних ремонтів | 93 | 473 | 10000* | — | —** |
* Сума умовна і формується шляхом періодичного нарахування (щомісячного або поквартального). | ||||||
2 | Прийнято від покупця для проведення експертизи пральну машину | 023 | — | 4800 | — | — |
3 | Відображено витрати на проведення експертизи сторонньою організацією згідно з актом виконаних робіт | 473 | 631 | 300 | — | 300 |
4 | Відображено податковий кредит з ПДВ | 641 | 631 | 60 | — | — |
5 | Перераховано кошти за експертизу | 631 | 311 | 360 |
|
|
6 | Використано в ремонті власні запасні частини, понесено витрати з оплати праці осіб, які здійснюють ремонт | 473 | 20, 66, 65 | 600 | — | 600* |
* За умови належного обліку покупців згідно з Порядком № 1263 та дотримання решти вимог «гарантійного» п.п. 140.1.4 ПКУ. У декларації з податку на прибуток такі витрати відображаються в рядку 06.2. | ||||||
7 | Передано покупцю відремонтований товар | — | 23 | 4800 | — | — |
Наталія Дзюба, економіст-аналітик