Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Новий рік, корпоративи ... і облікові мотиви

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Грудень, 2013/№ 99
Друк
Стаття
img 1

корпоративні заходи

img 2

Новий рік, корпоративи …
і облікові мотиви

Ось-ось Новий рік і у вас намічається корпоратив? Тоді сміливо займайтеся підготовкою до свята. А ми, у свою чергу, підтримаємо ваше прагнення — підкажемо, як такий новорічний захід відобразити в обліку.

Людмила Солошенко, податковий експерт

 

Звісно, на проведення корпоративу доведеться витратитися. Наскільки? Залежить від розмаху, тематики та виділеного «під» захід бюджету. Проте здебільшого «лідерами» святкових витрат є витрати на:

— оренду приміщення (звісно, якщо свято намічається «поза» стінами рідного підприємства);

— проведення фуршету;

— організацію культурно-розважальної програми.

Хоча, можливо, хтось віддає перевагу (оскільки звільняє від підготовчих формальностей) корпоративу «під ключ». Коли «за вас» весь клопіт із підготовки свята візьме на себе розважальний заклад (кафе, ресторан, нічний клуб, пансіонат тощо). А вам тоді залишаться документальні турботи: подбати про видання керівником наказу про проведення новорічної вечірки (зборів), затвердження кошторису витрат на корпоратив (на підготовку та проведення), а також оплату витрат та їх відображення в обліку.

А за яким варіантом їх облікувати? Трохи забіжимо наперед і зазначимо, що основних підходів тут чотири. Отже, спершу проілюструємо на схемі можливі варіанти проведення свята:

img 3

Облік витрат на корпоративні заходи

 

А тепер про кожний із них детальніше.

Корпоратив як свято (у податковому обліку не відображається)

Припустимо, підприємство влаштовує корпоратив як свято для своїх працівників. Одразу зауважимо: при «розважальному» підході віднести до витрат у податковому обліку витрати на проведення святкового корпоративного заходу в підприємству не вдасться. Не дозволяє це зробити заборонний п.п. 139.1.1 ПКУ. Він установлює таке: не включаються до складу витрат витрати на організацію та проведення прийомів, презентацій, свят, розваг та відпочинку, придбання й розповсюдження подарунків. Ці витрати ПКУ визначає як такі, що не пов’язані з господарською діяльністю. Винятком тут є рекламні витрати згідно з п.п. 140.1.5 ПКУ та благодійні пожертвування неприбутковим організаціям, зазначеним у ст. 157 ПКУ.

А отже, не пов’язані з госпдіяльністю витрати на новорічно-святкові заходи підприємство не має права відобразити в податковому обліку. Тому не може їх включити до податкових витрат та відоб­разити за ними податковий кредит з ПДВ.

Проілюструємо цей випадок прикладом.

Приклад. Підприємство 25.12.2013 р. проводить новорічну вечірку в кафе «Мілано». Витрати на проведення свята становили 120000 грн. (у тому числі ПДВ — 20000 грн.).

В обліку операції відобразяться таким чином:

Облік «святкового» корпоративу

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Податковий облік

Дт

Кт

доходи

витрати

1

Перераховано передоплату кафе за проведення новорічної вечірки

371

311

120000

2

Видатки на проведення новорічної вечірки списано на витрати

949

685

120000

3

Відображено залік заборгованості

685

371

120000

 

Утім, є й інші варіанти відображення корпоративних заходів, що дають можливість не загубити витрати та податковий кредит у податковому обліку. Про них — подальша розмова.

Корпоратив як збори трудового колективу (семінар, конференція, тренінг)

Під завісу поточного звітного року корпоративний захід може проводитися як загальні збори трудового колективу (семінар, конференція, тренінг). Звісно, на тему (!), пов’язану з господарською діяльністю підприємства, — наприклад: «з метою підбиття підсумків роботи за рік, обговорення планів на майбутній рік, розробки стратегій подальшого розвитку тощо». Для цього у самий раз, наприклад, орендувати концертний, актовий або виставковий зал чи конференц-зал у бізнес-центрі, пансіонаті, санаторії, готелі тощо.

І звісно, все потрібно підтвердити документально. А тому для «трудового» випадку знадобляться:

— наказ керівника про проведення заходу із зазначенням порядку денного зборів або програми роботи семінару (конференції, тренінгу);

— протокол загальних зборів або звіт про проведення семінару (конференції, тренінгу) з додаванням документів, що містять тези виступів учасників заходу;

— договір оренди приміщення, акт наданих орендних послуг;

— інші первинні документи, пов’язані з проведенням заходу.

Такі документи підтвердять зв’язок витрат на офіційні збори, що проводяться (у тому числі витрат на оренду приміщення), із господарською діяльністю підприємства. А отже, підкріплять можливість для підприємства врахувати витрати і в податковому обліку — включити їх суму до податкових витрат і показати за ними податковий кредит з ПДВ (ст. 198 ПКУ). І не забудьте в документах зайвий раз надати витратам статус організаційно-корпоративних, адже:

підставою для відображення витрат у податковому обліку буде «корпоративний» п.п. «а» п.п. 138.10.2 ПКУ

Нагадаємо: він дозволяє платнику податків у податковому обліку відносити до складу адміністративних витрат загальні корпоративні витрати, у тому числі організаційні витрати, витрати на проведення річних та інших зборів органів управління.

Тоді як у ситуації із семінаром, конференцією, тренінгом податкові витрати збереже «консультаційно-інформаційний» п.п. «г» п.п. 138.10.2 ПКУ (детальніше про це читайте в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 67, с. 40).

Ще такий нюанс. Оскільки трудовий передноворічний «саміт» має діловий характер, то з розвагами в цьому випадку доведеться бути обережним. Так, підприємству краще не оплачувати послуги музикантів, артистів, Діда Мороза, витрати на прикрашання залу кульками, гірляндами, а також витрати на придбання продуктів харчування для застілля та придбання святкового феєрверку. Адже пов’язати такі витрати зі своєю госпдіяльністю та віднести в податковому обліку до складу податкових витрат у цьому випадку вельми проблематично.

Утім, при цьому залишати працівників, які зібралися, без фуршету зовсім не обов’язково. Адже ціна орендної плати є договірною. А отже, за домовленістю сторін може включати й інші послуги, без афішування та розшифровки їх у договорі оренди. Тоді передноворічні звітні збори напевно пройдуть «із гарним настроєм».

На підкріплення викладеному — приклад.

Приклад. Підприємство 26.12.2013 р. у приміщенні виставкового центру проводить річні звітні збори трудового колективу. Витрати на оренду приміщення становили 60000 грн. (у тому числі ПДВ — 10000 грн.).

В обліку операції відобразяться таким чином:

Облік «трудового» корпоративу

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Податковий облік

Дт

Кт

доходи

витрати

1

Перераховано передоплату за оренду приміщення для проведення зборів трудового колективу

371

311

60000

2

Відображено суму податкового кредиту з ПДВ

641

644

10000

3

Відображено у складі адміністративних витрат витрати на проведення зборів (підписано акт наданих послуг)

92

685

50000

50000*

4

Списано раніше відображену суму податкового кредиту з ПДВ

644

685

10000

5

Відображено залік заборгованості

685

371

60000

* Витрати на проведення зборів трудового колективу з організаційно-корпоративною метою включаються до складу адміністративних податкових витрат (згідно з п.п. «а» п.п. 138.10.2 ПКУ).

 

Корпоратив як новорічна рекламна акція

Новорічний захід може мати рекламний характер. Адже Новий рік — слушний привід заявити про себе покупцям, партнерам і просто потенційним клієнтам. Це час усіляких акцій, презентацій, демонстрацій. І це — безперечно!

Тому якщо в наказі або розпорядженні керівника підприємства мета проведення новорічного заходу буде позначена як рекламна, то витрати вважатимуться пов’язаними з госпдіяльністю. Адже вдало проведена підприємством «під Новий рік» рекламна презентація з обов’язковою участю потенційних покупців (клієнтів), демонстрацією зразків продукції, що випускається (продається), тощо — гарантія укладення нових угод, розширення кола партнерів та ринків збуту. А отже, запорука подальшого фінансового благополуччя в цілому. І тут уже, зважаючи на націленість на доходи, простежується зв’язок із господарською діяльністю (п.п. 14.1.36 ПКУ).

Тому в цьому випадку витрати можна відобразити в податковому обліку як витрати на рекламу (п.п. 140.1.5 ПКУ) у складі витрат на збут (п.п. «ґ» п.п. 138.10.3 ПКУ)

А «вхідний» ПДВ за ними — включити до податкового кредиту.

Зверніть увагу: рекламні витрати включаються до складу податкових витрат у повному обсязі, без будь-яких відсоткових обмежень (граничних розмірів). Тобто їх сума в цьому випадку ніяк не лімітується. Винятком є хіба що випадок придбання рек­ламних послуг у нерезидента. Тоді до податкових витрат потрапляють витрати, що не перевищують 4 % доходу (виручки) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за попередній рік (п.п. 139.1.13 ПКУ). Водночас для банків ця межа дорівнює 4 % доходу від операційної діяльності (за вирахуванням ПДВ) за попередній рік.

І звісно, не забудьте про документальне підтвердження. Документально підтвердити рекламний характер свята, крім виданого наказу, вам допоможуть:

— план рекламного заходу;

— кошторис витрат на підготовку та проведення заходу;

— список запрошених осіб із числа наявних і потенційних партнерів та клієнтів;

— первинні документи (накладні, акти тощо), що підтверджують факт придбання ТМЦ (послуг) для проведення заходу;

— накладні на відпуск зі складу ТМЦ, що використовуються для проведення заходу, акти наданих послуг;

— звіт про проведення заходу;

— звіт про виконання кошторису з відображенням у ньому фактичних витрат на проведення заходу.

Детальніше про рекламні акції читайте також у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 60 і 2013, № 91, с. 33.

І для наочності — приклад.

Приклад. Підприємство 27.12.2013 р. проводить новорічне свято з рекламною метою. Витрати на проведення рекламного заходу становили 84000 грн. (у тому числі ПДВ — 14000 грн.).

В обліку операції відобразяться таким чином:

Облік «рекламного» корпоративу

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Податковий облік

Дт

Кт

доходи

витрати

1

Перераховано передоплату за проведення новорічного свята з рекламною метою

371

311

84000

2

Відображено суму податкового кредиту з ПДВ

641

644

14000

3

Відображено у складі витрат на збут (підписано акт наданих послуг) витрати на проведення новорічного свята (як витрати на рекламу)

93

685

70000

70000*

4

Списано раніше відображену суму податкового кредиту з ПДВ

644

685

14000

5

Відображено залік заборгованості

685

371

84000

* Витрати на проведення новорічного свята з рекламною метою відображені як витрати на рекламу (п.п. 140.1.5 ПКУ) у складі витрат на збут (п.п. «г» п.п. 138.10.3 ПКУ).

 

Корпоратив за рахунок профспілки

І нарешті, організувати новорічний захід для працівників може допомогти рідна профспілка. Головне — у кошторисі профспілкової організації «під» це відвести окрему статтю витрат. До того ж як документальне підтвердження в цьому випадку краще мати:

— рішення профкому про проведення новорічного вечора для членів профспілки;

— кошторис доходів та витрат;

— накладні на отримання ТМЦ, продуктів харчування від постачальників, акти виконаних робіт (наданих послуг);

— акти про списання ТМЦ, продуктів харчування для проведення новорічної вечірки.

І байдуже, якщо фінансів на новорічне свято у профспілкової організації недостатньо. Підприємство завжди може надати підтримку та поповнити бюджет профспілки, перерахувавши фінансову допомогу (добровільні пожертвування).

Причому це виграшний варіант для обох сторін. Адже в такому разі у профспілки як неприбуткової організації (п.п. «є» п. 157.1 ПКУ) сума отриманих грошових коштів не обкладається податком на прибуток (п. 157.9 ПКУ). Тоді як:

суму наданої профспілці фіндопомоги підприємство має право віднести до податкових витрат на підставі п.п. «б» п.п. 138.10.6 ПКУ

Тобто включити до складу податкових витрат кошти, добровільно перераховані профспілковій організації, у розмірі, що не перевищує 4 % оподатковуваного прибутку за попередній рік. А якщо в минулому року отримано збиток, то в розмірі 4 % оподатковуваного прибутку позаминулого року, але не раніше чотирьох попередніх звітних років (абзац другий п.п. «б» п.п. 138.10.6 ПКУ).

Пам’ятайте також, що норми п.п. «б» п.п. 138.10.6 ПКУ застосовуються (як у ньому зазначено) з урахуванням положень його п.п. «а». А отже, для витрат, визначених пп. «а» і «б», відведений 4 % ліміт є загальним. Тому показуючи податкові витрати, майте це на увазі (детальніше про застосування 4 % ліміту читайте також у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 94, с. 32).

Профспілковий варіант розглянемо на прикладі.

Приклад. Підприємство надало профспілці фінансову допомогу в розмірі 20000 грн. Витрати не перевищують 4 % оподатковуваного прибутку за попередній рік (п.п. «б» п.п. 138.10.6 ПКУ).

В обліку операції відобразяться таким чином:

Облік «профспілкового» корпоративу

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Податковий облік

Дт

Кт

доходи

витрати

1

Перераховано безповоротну фінансову допомогу профспілковій організації

377

311

20000

2

Списано суму перерахованої безповоротної фінансової допомоги на витрати підприємства

949

377

20000

20000*

* Сума перерахованої профспілці безповоротної фінансової допомоги (у межах 4 % оподатковуваного прибутку минулого року) включається до складу інших податкових витрат (п.п. «б» п.п. 138.10.6 ПКУ).

 

ПДФО та ЄСВ

Одразу заспокоїмо і підприємство, і працівників: за будь-якого варіанта обліку новорічного заходу з розглянутих ані ПДФО, ані ЄСВ щодо корпоративів не виникне. Адже витрати в цьому випадку не персоніфіковані й мають знеособлений характер.

А отже, об’єкта для утримання ПДФО в цьому випадку немає

У такому ж дусі висловлюються і податківці. Вони роз’яснюють, що доходи фізичних осіб, зокрема, отримані у вигляді додаткового блага (п.п. «б» п.п. 164.2.17 ПКУ), оподатковуються тільки в тому випадку, якщо отримані безпосередньо конкретним платником податку (консультація в підкатегорії 103.02 Бази знань, розміщеної на сайті Міндоходів). А от коли витрати «знеособлені», ПДФО не утримується.

Також зазначені витрати не обкладаються й ЄСВ, оскільки вони не належать до фонду оплати праці та не є доходами окремих працівників.

І на закуску — про «міцний» момент.

Якщо алкоголь — від підприємства

У цьому випадку варто попередити: придбання алкогольних напоїв для новорічної вечірки може перетворитися на певні неприємності, насамперед, для самого підприємства. І пов’язані вони з ліцензуванням.

Причина криється в тому, що контролюючі органи зазвичай полюбляють прирівнювати операції з безоплатного передання («видачі» алкогольних напоїв) до їх продажу. І далі вже щосили починають говорити про роздрібну торгівлю алкоголем (абзац тринадцятий ст. 1 Закону № 481). А вона, у свою чергу, ліцензується та вимагає отримання роздрібної «алкогольної» ліцензії (ч. 10 ст. 15 Закону № 481). Тут також нагадаємо, що за безліцензійну роздрібну торгівлю загрожує вагомий штраф — у розмірі 200 % вартості отриманої партії алкогольних напоїв, але не менше 1700 грн. (абзац п’ятий ст. 17 Закону № 481).

Тому з алкоголем за рахунок коштів підприємства слід бути обережним. Як варіант можна або купувати алкогольні напої безпосередньо в розважальному закладі, або вирішувати подібне питання через запрошених працівників.

Утім, поекспериментувати, можливо, вийде зі столовими винами. Адже одночасно з переходом на ПКУ (завдяки Закону України від 02.12.2010 р. № 2756-VI) роздрібна торгівля столовим вином вийшла з-під ліцензування. Нагадаємо: відтоді ч. 11 ст. 15 Закону № 481 встановлює, що «роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами може здійснюватися суб’єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності в них ліцензій». Тому на роздрібну торгівлю столовим вином ліцензія не потрібна.

До речі, на це вказують і податківці (див. наприклад, консультацію в підкатегорії 115.03 Бази знань, розміщеної на сайті Міндоходів). Вони роз’яснюють: роздрібна торгівля виключно столовими винами може здійснюватися суб’єктами господарювання без ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями. Проте водночас зазначають, що в цьому випадку суб’єкт господарювання не повинен забувати про вимоги, що висуваються ст. 152, 153 Закону № 481 до вживання та продажу алкогольних напоїв (тобто про продаж особам старше 18 років тощо). Отже, можливо, всі перешкоди відпадуть самі собою, якщо фуршет відбудеться під «шефством й піклуванням» Діоніса.

На цьому бесіду про корпоративи завершуємо. А наостанок усім бажаємо у дружному колективі зустріти Новий рік і разом від душі повеселитися. Щасливих корпоративних свят!

 

висновки


img 4
 
 
  • Щодо обліку корпоративу можливі варіанти — їх основних 4. Тут багато що залежить від того, як усе буде оформлено документально.

  • Якщо корпоратив проводиться як свято для працівників, витрати на нього не вдасться відобразити в податковому обліку. В інших же випадках (при «трудовому», «рекламному», «профспілковому» варіанті) податкові витрати зберігаються. Але підстави для цього в кожному випадку будуть різними.

  • Оскільки витрати не персоніфіковані, об’єкта для обкладення ПДФО і ЄСВ при корпоративних заходах не виникає.
 
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі