Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Пошта редакції. Подорожній лист вантажного автомобіля: «струнко» чи «вільно»?

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Червень, 2013/№ 46
В обраному У обране
Друк
Відповідь на запитання

Подорожній лист вантажного автомобіля: «струнко» чи «вільно»?

 

Як відомо, нещодавно було скасовано форму подорожнього листа службового легкового автомобіля і тепер його форму підприємства можуть розробляти самі. Чи не поширюється цей принцип і на подорожні листи вантажного автомобіля? Якщо так, то як це позначиться на податковому обліку (зокрема, на відображенні витрат на ПММ) та необхідності наявності товарно-транспортної накладної?

(м. Іршава)

 

Дійсно, як ми вже повідомляли (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 30, с. 3), форму подорожнього листа легкового автомобіля (форма № 3) скасовано і з 16.04.2013 р. підприємства можуть замість форми, установленої наказом Держкомстату від 17.02.98 р. № 74, застосовувати «легкові» подорожні листи власної розробки. Проте на застосуванні типових форм транспортних первинних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України та Міністерства статистики України «Про затвердження типових форм первинного обліку роботи вантажного автомобіля» від 29.12.95 р. № 488/346 (далі — наказ № 488), цей принцип допоки не позначився, хоча це цілком, як нам здається, може статися в осяжному майбутньому. Цю перспективу підтверджує, зокрема, роз’яснення Держпідприємництва, що публікується в сьогоднішньому номері на с. 42, у якому хоча й зазначається, що немає підстав для припинення застосування наказу № 488, проте простежується тенденція до подальшої лібералізації в питанні застосування подорожніх листів.

Нагадаємо: подорожній лист вантажного автомобіля є первинним документом з обліку вантажних автомобільних перевезень, що всебічно характеризує роботу автомобіля та водія з моменту їх виїзду з автотранспортного підприємства і до повернення на підприємство (розд. 1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.97 р. № 363). Раніше ми писали, що незважаючи на вилучення із Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 р. № 2344-III згадки про подорожні листи, їх все одно слід продовжувати використовувати — для відображення відомостей про проходження обов’язкового передрейсового та післярейсового медогляду для водіїв (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 90, с. 42), а також для обліку витрат на придбання ПММ, на чому наполягають податківці (див. лист ДПСУ від 28.02.2012 р. № 3535/6/15-1415 // «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 36, с. 5).

Проте враховуючи наявну тенденцію не виключено, що невдовзі позиція ДПСУ, згідно з якою тільки подорожній лист затвердженої форми може бути підставою для відображення витрат на ПММ у податковому обліку, втратить свою актуальність. Отже, можна припустити, що незабаром суб’єкти господарювання, можливо, зможуть «попрощатися» з «вантажним» подорожнім листом. Поки ж цього не сталося, подорожній лист вантажного автомобіля можна продовжувати застосовувати або без змін (за формою, затвердженою наказом № 488), або шляхом внесення до неї тих чи інших коректив (наприклад, збільшення кількості рядків). На це, зокрема, вказує Держпідприємництва в роз’ясненні, що вже згадувалося вище. Докладно про подорожній лист та його сучасне застосування див. статтю в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 26, с. 35.

Що стосується вимоги про наявність товарно-транспортної накладної (ТТН), то необхідність складання цього документа жодним чином не залежить від того, «суворим» чи «вільним» є подорожній лист вантажного автомобіля, адже ТТН є насамперед документом, що відображає відомості про вантаж, який перевозиться, та регулює відносини між перевізником та замовником, тоді як подорожній лист виконує функцію обліку роботи автомобіля, на якому перевозиться вантаж. Необхідність складання ТТН залежить від того, перевозиться власний вантаж чи чужий вантаж на договірних умовах. Із Переліку документів, необхідних для здійснення перевезення вантажу автомобільним транспортом у внутрішньому сполученні, затвердженого постановою КМУ від 25.02.2009 р. № 207, випливає, що для перевезення свого вантажу ТТН не потрібна, а для перевезення чужого вантажу на підставі договору — потрібна. Такі самі висновки робить і Держпідприємництва в роз’ясненні, що публікується нами сьогодні. Звертаємо увагу: ТТН потрібна підприємству в тому випадку, якщо воно є хоча б однією зі сторін у договорі транспортного експедирування — вантажовідправником, вантажоодержувачем, перевізником або водієм-експедитором (докладно про ТТН див. «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 36, с. 30).

 

Максим Нестеренко, економіст-аналітик

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно