Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Електронні сервіси Міндоходів — продовжуємо знайомство

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Листопад, 2013/№ 88
Друк
Стаття

Електронні сервіси Міндоходів — продовжуємо знайомство

У попередній публікації, присвяченій інформаційним послугам, які надає Міндоходів платникам податків за допомогою Інтернету («Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 86, с. 20), ми розглянули деякі із сервісів, запропонованих сайтом minrd.gov.ua. Цього разу вашій увазі запропонуємо ще декілька онлайн-сервісів, які можуть стати у пригоді активному та допитливому бухгалтеру.

Олександр Ключник, податковий експерт

 

Із анонсованих у попередній статті нам залишилося розглянути такі сервіси, як «База знань», «Електронний кабінет платника податків», «Адреси масової реєстрації» та «Декларування онлайн». Таким чином, ми завершуємо огляд тих можливостей, які зібрані на головній сторінці офіційного сайту Міндоходів у горизонтальному меню, що прокручується.

База знань

Це один із найбільш затребуваних сервісів, раніше відомий під назвою Єдина база податкових знань. Віднедавна цей сервіс увібрав у себе консультації щодо митної справи та єдиного соціального внеску. Він являє собою набір запитань та відповідей, згрупованих за категоріями, а в межах категорій — за підкатегоріями. З одного боку, юридичний статус консультації з БЗ (тепер називатимемо її так) не дуже високий: її текст не затверджується наказом, вона навіть не має конкретного номера та дати «видання». З іншого боку, усі розуміють, що саме в цих консультаціях викладені погляди податкового відомства на чимало типових проблем, які виникають на практиці. Податківці на місцях часто сприймають відомості, що містяться в БЗ, як істину в останній інстанції та сліпо дотримуються їх.

Не менш важливі відомості з БЗ і для платників податків. Одним ці консультації потрібні для того, щоб беззаперечно виконувати рекомендації та вказівки, що там містяться, іншим важливо знати думку податкового органу, щоб у разі чого бути готовими з ним посперечатися, заздалегідь підготувавшись (зібравшись із думками та аргументами).

Пошук відповіді в БЗ може здійснюватися за допомогою слів («за фразою»), категорій та підкатегорій. При цьому як сферу пошуку (тобто той масив інформації, за яким здійснюється пошук) можна визначати:

— тільки запитання;

— тільки відповіді;

— запитання та відповіді (установлено за умовчанням).

Як стверджують адміністратори бази, консультації з БЗ не вилучаються. Запитання-відповіді, що стали неактуальними, потрапляють до категорії нечинних.

За умовчанням пошук здійснюється серед чинних консультацій. Якщо ж ви раніше знаходили в базі запитання-відповідь, а тепер не можете його знайти, ймовірною причиною може бути переведення такого матеріалу до розряду не чинних. Відшукати таку консультацію можна серед тих, які мають статус «Не чинний».

При пошуку консультацій за категоріями необхідно із запропонованого переліку категорій вибрати найбільш близьку до тематики вашої проблеми. Після вибору категорії слід визначитися з підкатегорією. Звузивши в такий спосіб зону пошуку, можна переглядати запитання, що містяться в базі, зупиняючись на тих, відповіді на які здадуться вам корисними в тому чи іншому конкретному випадку. Перелік для перегляду з’явиться тільки після натиснення кнопки «Пошук». У деяких підкатегоріях усі запитання вміщаються на одну екранну сторінку, а в деяких доведеться перегорнути декілька сторінок.

У разі пошуку консультацій за фразою (у тому числі за словом) насамперед необхідно заповнити поле «Пошук за фразою». Якщо після цього одразу натиснути кнопку «Пошук» (решта полів залишаться заповненими за умовчанням: «Категорія» — Всі, «Підкатегорія» — Всі, «Шукати серед» — Питань та відповідей, «Статус» — Чинний), то пошук відбуватиметься у всьому масиві запитань-відповідей, що містяться в базі та чинні на дату пошуку. Сферу пошуку можна звужувати, вибираючи конкретну категорію, а за бажанням — і підкатегорію. Продуктивно пошук за словом (фразою) здійснювати із зазначенням параметра «запитання та відповіді», а не окремо «запитання» чи «відповіді» — тоді менше ймовірність пропустити корисну консультацію (власне, саме ця опція виставлена за умовчанням).

Захоплюватися вибором конкретної категорії та/або підкатегорії під час пошуку не завжди доцільно. Припустимо, ви якось раніше натрапили в БЗ на консультацію, що є відповіддю на запитання «Які розрахункові документи надаються при придбанні електронного квитка?», і тепер хочете її знайти: співробітник, який повернувся з відрядження, додав до звіту документи, що свідчать про придбання електронного квитка на потяг. Інтуїтивно вам може здатися доречним звернутися до категорії «102. Податок на прибуток підприємств», підкатегорії «102.07.21 документи, що підтверджують витрати» або «102.07.14 витрати на відрядження». Проте пошук простим перебиранням, пошук за фразою «Електронний квиток» або за частиною слова «електрон», якщо його здійснювати в межах зазначених підкатегорій, успіху не принесе. Укладачі помістили шукану консультацію до розділу «109.02 обов’язки суб’єктів господарської діяльності, які здійснюють розрахункові операції в готівковій і безготівковій формі», тобто включили її до категорії «109. Порядок застосування реєстраторів розрахункових операцій».

Водночас, якщо здійснювати пошук за фразою «електронний квиток» у всьому масиві чинних консультацій, потрібне запитання-відповідь ви відшукаєте практично одразу.

Утім, і такий варіант має недолік, оскільки відібрано буде тільки ті матеріали, що містять точно словосполучення «електронний квиток». У цій консультації такий вираз міститься у відповіді на запитання, що і дозволило її знайти. Але так буває не завжди.

Можливо, у межах проблеми, для вирішення якої ви звернулися до БЗ, вас зацікавила б і відповідь на запитання «Які первинні документи підтверджують витрати на придбання електронного авіаквитка для відрядження працівника підприємства?», але в разі пошуку за фразою «електронний квиток» ви її не побачите.

Для більш «тонкого» пошуку варто скористатися символом «*». Це символ усічення в кінці слова, що використовується за умовчанням у пошукових системах, який дозволяє знайти всі його (слова) форми. Тобто, використовуючи як пошукову фразу «електрон* квит*», ви отримаєте добірку консультацій, у яких слова з коренем «електрон» і «квит» застосовуватимуться в різних відмінках. Це дозволить не пропустити корисну консультацію. Зворотним боком такого підходу стане те, що до цієї ж добірки будуть уключені консультації, що містять не лише «квиток», а й «квитанцію», — отже, крім потрібних консультацій, буде ще багато зайвих.

Загалом, для продуктивної роботи з БЗ (як із базою даних) знадобиться тільки загальне розуміння організації пошуку, певний навик та велике бажання J. На с. 26 наведено загальний вигляд пошукової форми та фрагмент списку знайдених консультацій для нашого прикладу.

Електронний кабінет платника податків

Електронний кабінет платника податків — це персональне автоматизоване робоче місце платника, працювати в якому він може без використання спеціально встановленого клієнтського додатка. Саме так визначено зазначений сервіс у «запрошувальному» тексті, розміщеному на першій сторінці «кабінету».

За задумом авторів концепції, перевагою сервісу є можливість безконтактної взаємодії платника податків з Міндоходів, що забезпечується сучасними інформаційно-комунікаційними технологіями. І все це — в умовах захищеності та повної безпеки. Погодьтеся, звучить непогано.

«Кабінет» було запущено в тестову експлуатацію 10 липня 2013 року і на початку він був доступний тільки для великих платників податків. На той момент із боку користувачів було багато невдоволених відгуків, що зводилися переважно до скарг на неможливість розпочати роботу із сервісом.

Зовсім недавно «кабінет» усе ж запрацював, змінилася на краще і його «зовнішність», інтуїтивно зрозумілішим стало стартове вікно. Нинішнє функціональне наповнення сервісу не є остаточним, у перспективі він повинен перетворитися на зручний, зрозумілий та потужний інструмент, який допомагає активному користувачу.

img 1

Пошукова форма та фрагмент списку консультацій, знайдених в БЗ

Які ж сьогоднішні функціональні можливості «кабінету»?

За допомогою цього сервісу платник податків має можливість:

підготувати, заповнити та надіслати податкову звітність в електронному вигляді;

переглядати дані про стан розрахунків з бюджетом (картки особових рахунків).

Технічні вимоги, дотримання яких дозволяє користуватися сервісом, не дуже обтяжливі. Користувачу знадобиться комп’ютер з установленою операційною системою Windows (версії від Windows XP SP3 до Windows 8), підключений до мережі Інтернет; електронні ключі, видані Акредитованим центром сертифікації ключів інформаційно-довідкового департаменту Міндоходів; установлений на комп’ютері Microsoft.NET версії 4.0 або вище (відсутність якого легко усувається пропозицією встановити цю програму автоматично).

Якщо вірити розповідям пропагандистів потенційних можливостей «кабінету», у нього є всі шанси стати найбільш затребуваним «електронним помічником» бухгалтера. Отже, до теми електронного кабінету платника податків ми ще повертатимемося на сторінках нашої газети. Тим більше, що навіть стосовно вже доступних можливостей необхідний певний досвід використання, щоб оцінити їх якість.

Адреси масової реєстрації

Адреса масової реєстрації — це адреса, за якою зареєстровано 10 і більше суб’єктів господарювання. Підприємства, зареєстровані за такими адресами, привертають пильну увагу податкової міліції. Як полюбляють формулювати доблесні податкові міліціонери — «для здійснення заходів щодо постійного супроводу та оперативного відпрацювання суб’єктів господарювання, зареєстрованих за такими адресами, виявлення мети їх створення, ланцюжків перерозподілу доходів, реальних керівників та власників, припинення їх використання для мінімізації податкових зобов’язань».

img 2Відповідно, для платника податків така інформація може бути цікавою як мінімум у двох випадках. По-перше, при укладенні договору оренди для розміщення власного офісу та зазначення адреси оренди як місцезнаходження юрособи. По-друге, при аналізі даних про реального або потенційного партнера. У першому випадку йдеться про імідж вашого підприємства, у другому — переважно про імідж вашого партнера. Не виключено, що погана слава вашого партнера здатна кинути тінь і на ваше підприємство (в очах контролюючих органів).

Чим конкретно загрожує реєстрація за адресою масової реєстрації (вибачте за вимушену тавтологію)? Податкові органи прямо вказують на те, що адреси масової реєстрації підприємств є постійним предметом особливої уваги з їх боку, і навіть говорять про загрозу невизнання податкової звітності, поданої платниками податків, зареєстрованими за однією з адрес масової реєстрації, пояснюючи це тим, що місцезнаходження — один із реквізитів податкової звітності.

Потрапляння місцезнаходження підприємства, зазначеного в Єдиному держреєстрі, до переліку адрес масової реєстрації окремі місцеві податкові служби називають навіть підставою для нереєстрації податкової накладної (ПН) в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН).

І, нарешті, «масово-зареєстровані» підприємства — першочергові претенденти на включення до плану-графіка проведення податкових перевірок.

Від себе зауважимо: такої підстави невизнання податкової звітності, як зазначення в ній адреси, що потрапила за даними органів ДПС до переліку адрес масової реєстрації, немає в Податковому кодексі України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі — ПКУ) і не було в чинному раніше податковому законодавстві. Те саме стосується і (не)реєстрації ПН в ЄРПН.

Більше того, при подальшій популяризації бізнес-центрів (багатоповерхових будинків, спеціально побудованих або переобладнаних для розміщення в них десятків і навіть сотень офісів) таке поняття, як адреса масової реєстрації, має позбутися притаманного йому сьогодні негативного відтінку. Або «обзавестися» додатковими критеріями.

Адреси масової реєстрації платників податків на сайті надані в розрізі областей. А як цією інформацією розпорядитися — з урахуванням усього викладеного вище — аналізуйте, вибирайте, вирішуйте самостійно…

Декларування онлайн

Адресовано сервіс фізичним особам — підприємцям-загальносистемникам і просто громадянам. Він дозволяє заповнити річну декларацію про майновий стан і доходи та зберегти результат у файлі як для друкування, так і для надсилання до контролюючого органу інтернет-каналами.

Система пропонує до заповнення стандартний бланк декларації. За необхідності (у разі задіяння відповідних рядків та відмітки про додатки) «підвантажуються» і бланки додатків. При заповненні окремих полів здійснюється контроль коректності внесеної інформації й система звертає увагу на поле, інформація в якому має бути виправлена.

Теоретично ніщо не заважає громадянину скористатися онлайн-поданням декларації для повернення сум податкової знижки — адже всі супутні документи, що підтверджують право на податкову знижку, згідно з п.п. 166.2.2 ПКУ повинні зберігатися в самого платника та пред’являтися лише в разі бажання представників податкових органів їх перевірити (тобто не повинні надсилатися разом із декларацією)*.

* Детальніше про умови надання податкової знижки читайте в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 23, с. 13.

Водночас для прискорення ухвалення рішення про повернення частини сплаченого ПДФО (за наявності у громадянина такого права) та ж БЗ у підкатегоріях 103.06.01 і 103.06.03 рекомендує при поданні декларації додавати копії всіх підтвердних документів. Можливість зробити це при використанні сервісу «Декларування онлайн» не передбачена.

Іншою відносною перешкодою у використанні звичайним громадянином цього сервісу для подання декларації засобами інтернет-комунікації є необхідність мати електронний ключ та програмне забезпечення для надсилання заповненого на комп’ютері файлу. І хоча отримання електронного ключа в податкових органах та доступ до програмного забезпечення безкоштовні, у тому числі і для звичайної фізособи, часу на опанування всіх нюансів електронного декларування знадобиться чимало. Не кожен захоче цим займатися заради того, щоб один раз на рік подати декілька сторінок звітності.

Заповнену за допомогою сервісу декларацію можна зберегти не тільки для надсилання інтернет-каналами, а й для роздрукування — з метою подальшого подання до контролюючого органу під час особистого візиту або надсилання звичайною поштою. Однак і в цьому випадку не все зручно. Система хоча й запитує, з якою метою здійснюється збереження файлу — для подання в паперовому вигляді чи в електронному, але зберігає «паперовий» файл у форматі xls без вказівки розширення. З отриманим у результаті файлом користувачу доведеться дещо поморочитися — або вибрати програму для відкриття файлу з електронною таблицею з переліку, який йому запропонує його Windows, або вручну «приписати» розширення «xls» до імені файлу для його автоматичного «підхоплення» встановленою на комп’ютері за умовчанням програмою роботи з таблицями…

Загалом, на наш скромний погляд, сервіс є зручнішим для просунутого підприємця, який і так уже має цифровий підпис та знайомий із практичним боком подання звітності засобами Інтернету, ніж для пересічного громадянина, що постав перед необхідністю подати за підсумками року декларацію про майновий стан і доходи.

 

висновки


img 3
 
 
  • Слід визнати, що здивування, яке міндоходівці викликають у платників податків кількістю електронних сервісів, що з’являються, переважно приємне. Більшість сервісів і затребувані, і функціональні (хоча в цій частині їм ще ой як є куди розвиватися ☺).

  • Головною перевагою «електронного» спілкування з контролюючим органом з точки зору бухгалтера поза будь-яким сумнівом є заощадження часу, а також сил та нервів, що раніше у великій кількості марнувалися в довгих чергах тісних та задушливих коридорів податкових інспекцій.

  • Не ставтеся до використання сервісів, що надаються сайтом Міндоходів (наявних і тих, які ще з’являться), як до складної та незрозумілої, а тому рутинної й малоприємної роботи. Розглядайте процес їх освоєння як отримання нових можливостей зробити вашу роботу цікавішою, ефективнішою, продуктивнішою. Тоді одного дня саме так і станеться…
 
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі