Теми статей
Обрати теми

Сторінка приватного підприємця. Книга ОДВ загальносистемників: продовжуємо знайомство

Редакція ПБО
Стаття

Книга ОДВ загальносистемників: продовжуємо знайомство

З нашої публікації (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 84, с. 5) вам вже відомо, що затверджена нова форма Книги обліку доходів і витрат (далі — Книга ОДВ). Її ведуть фізичні особи — підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність.

Наскільки змінилися правила ведення цього регістру? Чого слід остерігатися загальносистемникам? Про це і багато чого іншого поговоримо у сьогоднішній статті.

Яна Клиженко, податковий експерт

 

Насамперед систематизуємо інформацію про нюанси ведення нової Книги ОДВ.

10 правил ведення Книги ОДВ

1. Форма Книги ОДВ є єдиною для всіх видів діяльності загальносистемників. Поділ за видами діяльності в ній не передбачений. Отже, наприкінці року графу 2 розділу I додатка 5 до декларації про майновий стан і доходи загальносистемникам знову доведеться заповнювати «на око».

Крім того, Книга ОДВ, як і раніше, більше пристосована для торгівлі. А ось виробничники, щоб належним чином вести підприємницький облік, вимушені запозичувати окремі елементи з «дорослого» бухобліку. При цьому модернізувати Книгу ОДВ під себе підприємці не можуть. Не мають такого права і податківці.

2. Книгу можна вести як у паперовому, так і в електронному вигляді (п. 2 Порядку № 481). Паперову Книгу ОДВ можна придбати у своїй податковій або у спеціалізованому магазині з продажу бухгалтерських і податкових бланків. Також податківці не повинні заперечувати проти форми Книги, роздрукованої самим підприємцем. А ось від Книги ОДВ у стилі «хенд-мейд» (розлінованої вручну), найімовірніше, слід відмовитися. Принаймні у Порядку № 481 не згадується про те, що така Книга може мати вигляд зошита чи блокнота.

Що стосується електронної форми Книги, то її доведеться отримувати у своїй податковій. Інакше кажучи, вести підприємницький облік у «саморобній» Книзі ОДВ за допомогою Excel (або інших альтернативних програм) не вдасться.

3. Книга ОДВ має бути зареєстрована в податковій. Ця процедура є безоплатною.

Реєстрація відбувається стандартно, якщо ви вирішили вести Книгу ОДВ «по-старому», тобто в паперовому вигляді. Для цього вам необхідно її пронумерувати та прошнурувати. Зауважимо, що Книга ОДВ є іменною, тому на титулі вкажіть основні особисті дані:

— прізвище, ім’я та по батькові;

— реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для тих, кому дозволено зазначати саме такі дані);

— адресу реєстрації.

Підготовлену таким чином Книгу ОДВ потрібно подати до контролюючого органу за основним місцем обліку.

Також підлягає безоплатній реєстрації в податковій і довгоочікувана новинка — Книга ОДВ в електронній формі. Для цього необхідно попередньо отримати посилені сертифікати відкритих ключів* та укласти договір про визнання електронних документів з контролюючим органом. Отриманню та реєстрації Книги передує також подання відповідної заяви у довільній формі (див. консультацію з Бази знань у підкотегорії 104.08). А ось як саме процедура реєстрації буде реалізована на практиці, досі незрозуміло. Зокрема, спеціальний п. 4 Порядку № 481, присвячений реєстрації та веденню електронних Книг ОДВ, містить безліч «білих» плям.

* Покрокові інструкції ви можете знайти на сайті Акредитованого центру сертифікації ключів Інформаційно-довідкового департаменту Міндоходів (http://acskidd.gov.ua) у розділі «Реєстрація користувачів». Див. також про це в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 70, с. 11.

Так, не прописано процедуру зміни форми Книги ОДВ. Наприклад, поки що важко сказати: дозволять підприємцям переходити з паперової на електронну форму Книги протягом року чи це потрібно буде робити з початку року?

4. Книгу ОДВ веде лише сам підприємець. Інакше кажучи, окрему Книгу на працівників, які отримують від покупців або замовників оплату готівкою, заводити не потрібно.

5. Записи в паперовій формі Книги потрібно здійснювати кульковою або чорнильною ручкою (п.п. 3 п. 3 Порядку № 481). Не можна вносити записи олівцем або друкованим способом (хоча це технічно складно, адже Книга має бути прошнурована).

6. Записи до Книги ОДВ уносяться за підсумками робочого дня, протягом якого отримано дохід
(п. 5 Порядку № 481). Таким чином, «порожні» дні в Книзі не відображаються.

7. І в паперовій, і в електронній Книзі ОДВ допускаються виправлення (пп. 3 і 4 Порядку № 481).

Щоб виправити помилку в паперовій Книзі ОДВ, закресліть однією рискою неправильну суму доходу та/або витрат, а поруч зробіть правильний запис. Виправлення в обов’язковому порядку слід посвідчити власним підписом. Крім того, фахівці головного податкового відомства хочуть бачити поряд з виправленнями напис «Виправленому вірити». Не ігноруйте це побажання, а ще краще: зазначте й дату внесення коригувань.

А ось у Книзі ОДВ в електронному вигляді виправлення або коригування вносяться шляхом додавання рядка, в якому відображається додатне або від’ємне значення. На нашу думку, таке формулювання означає, що в доданому рядку необхідно відобразити різницю, а не сторнувати помилковий запис і вносити правильний. Однак однозначно стверджувати це ще складно. Чекаємо, що скажуть розробники з цього приводу.

8. Вважаємо, що Книга ОДВ має знаходитися в місці приймання підприємцем готівкових коштів. Водночас, якщо підприємець сам не торгує, а лише приймає виручку від працівника, то Книга ОДВ може знаходитися в будь-якому зручному для підприємця місці.

9. Протягом звітного року нова паперова Книга ОДВ заводиться в загальному порядку (тобто її потрібно прошнурувати, пронумерувати та зареєструвати у своїй податковій), якщо стара:

закінчилася. У цьому випадку записи в ній продовжуються наростаючим підсумком (п.п. 4 п. 3 Порядку № 481). Повністю заповнена Книга ОДВ зберігається у підприємця протягом 3 років (п. 8 Порядку № 481), до податкової її здавати не потрібно;

зіпсована. На нашу думку, порядок дій залежатиме від того, є в наявності стара Книга ОДВ чи ні. Якщо Книга не дуже зіпсована, тобто дані в ній можна розпізнати, то дії підприємця будуть аналогічні до тих, що розглянуті вище: заводиться нова Книга ОДВ і ведеться наростаючим підсумком. Якщо ж Книга зіпсована остаточно (наприклад, згоріла), то потрібно спробувати повністю відновити записи (якщо це можливо). У такому разі необхідно звернутися до органів внутрішніх справ із заявою про псування Книги, а також до територіального органу Міндоходів. Зауважимо, що без заяви до міліції нову Книгу в податковій можуть і не зареєструвати.

Щоправда, в обох випадках можливий штраф за незбереження Книги ОДВ за ст. 121 ПКУ в розмірі 510 грн.;

втрачена. Як і у випадку з остаточно зіпсованою Книгою ОДВ, підприємцю бажано звернутися до органів внутрішніх справ із заявою про втрату, а також до своєї податкової. Якщо зробити все своєчасно та правильно, то максимальне покарання за незбереження Книги ОДВ за ст. 121 ПКУ становитиме 510 грн. Якщо ж відсутність Книги перевіряючі виявлять під час перевірки, то санкції будуть значно суворіші.

10. Порушення порядку ведення Книги ОДВ загрожує підприємцю штрафами. Зокрема:

— за неведення або нереєстрацію Книги ОДВ передбачено штраф у розмірі від 51 до 136 грн., а з? ???????? ???? ????????? ? ??? 85 ?? 136 ???. (а повторне таке порушення — від 85 до 136 грн. (ст. 1641 КУпАП). Крім того, податківці наполягають на застосуванні штрафу за ст. 121 ПКУ в розмірі 510 грн., а за повторне порушення — 1020 грн.;

— за неналежне ведення Книги ОДВ також передбачено адмінштраф за ст. 1641 КУпАП;

заниження суми готівкової виручки (мало місце неповне оприбуткування готівки) може загрожувати штрафом у 5-кратному розмірі виручки, не записаної до Книги ОДВ. На думку податківців, під оприбуткуванням готівкової виручки мається на увазі не лише її проведення через РРО і відображення в КОРО, а ще й запис про неї до Книги ОДВ. Отже, на їхню думку, якщо такого запису немає, готівка не може вважатися повністю оприбуткованою (лист ДПАУ від 05.05.2010 р. № 8795/7/23-7017/538 // «Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 45, с. 16). Ми з такою позицією не згодні;

— якщо після закінчення 2013 року (або в окремих випадках — протягом 2013 року) з’ясується, що ви у 2013 році занизили суму чистого доходу (занизили виручку або завищили витрати), вказавши це в декларації, то вам загрожує донарахування ПДФО та штраф за його недоплату в розмірі 25 % від суми донарахованого ПДФО (ст. 123 ПКУ). Зверніть увагу: згідно з п. 9 Порядку № 481 дані Книги ОДВ використовуються для заповнення декларації, отже, «огріхи» у Книзі призведуть до перекручування показників декларації загальносистемника.

Ось така «десятка» правил ведення Книги ОДВ. Як бачите, зміни є і доволі прогресивні. Однак зробити все ідеально в податківців не вийшло: залишилися питання, які будуть вирішуватися на практиці. А це зазвичай є штрафонебезпечним для платників податків.

«Перезміна» у запитаннях і відповідях

У попередній публікації, присвяченій Книзі ОДВ, ми вже зазначали, що наказ № 481 не містить перехідних положень. Однак ми не можемо залишити читачів без керівництва до дії в цей непростий період. Тому вашій увазі пропонуємо відповіді на «найгарячіші» запитання щодо перехідного періоду.

 

Запитання

Відповідь

1

2

Обов’язково заводити нову Книгу ОДВ чи можна продовжувати вести стару?

За усними роз’ясненнями податківців, старі Книги підлягають «утилізації». З їх слів, навіть якщо ваша стара Книга ОДВ ще має чисті аркуші, все одно доведеться завести нову (за формою, затвердженою наказом № 481). Однак позиція головного податкового відомства, висловлена його провідними фахівцями (див. «Вісник Міністерства доходів і зборів України», 2013, № 40), дещо інша. Вони,зокрема, зазначають: з метою уникнення непорозумінь щодо ведення самозайнятими особами Книги ОДВ Міндоходів рекомендує продовжувати її ведення до кінця 2013 року за старою формою

В який строк реєструють Книгу ОДВ у податковій?

На реєстрацію електронної Книги ОДВ податківцям відведено 3 робочих дні (п.п. 2 п. 4 Порядку № 481).

А ось на реєстрацію паперової Книги ОДВ податківцям відведено 2 робочих дні (п. 5.2 наказу ДПСУ від 30.11.2011 р. № 187). Див. також з цього приводу консультацію в Базі знань, підкатегорія 104.08

Що робити з обліком, поки нова Книга ОДВ не зареєстрована, якщо вирішили негайно замінити стару Книгу на нову?

До моменту реєстрації нової Книги ОДВ підприємницький облік слід вести у старій Книзі ОДВ. Записи до нової Книги вносяться з моменту її реєстрації в податковій.

При цьому переносити записи зі старої Книги до нової не потрібно. Такий висновок випливає з аналогії з нормою з п.п. 4 п. 3 Порядку № 481. Відповідно до неї в разі потреби реєстрації нової Книги протягом податкового (звітного) періоду записи в ній продовжуються наростаючим підсумком, а попередня Книга залишається в самозайнятої особи.

Таким чином, результат за місяць (жовтень), IV квартал і весь 2013 рік потрібно буде виводити наростаючим підсумком з урахуванням даних попередньої (старої) Книги, яка залишається у підприємця

З якої дати потрібно закривати старі Книги ОДВ, які вели працівники?

Вочевидь, Книги ОДВ працівників потрібно закрити з дня реєстрації нової Книги ОДВ у податковій, а не з 18.10.2013 р. (дати набуття чинності новою формою Книги ОДВ).

Поки у підприємця немає нової Книги ОДВ, облік ведеться у старій таким чином:

— працівник відображає дохід у своїй Книзі після кожного факту продажу товару (робіт, послуг);

— підприємець в останній день місяця переносить до своєї Книги ОДВ суму доходу з Книг ОДВ працівників

За що можуть покарати загальносистемників у перехідний період?

У перехідний період оштрафувати можуть за такі провини:

— якщо взагалі не ведете Книгу ОДВ;

— якщо ведете нову Книгу ОДВ, але не зареєстрували її в податковій.

Розмір відповідальності такий:

за ст. 121 ПКУ — штраф 510 грн., а за повторне порушення — 1020 грн.;

за ст. 1641 КУпАП — штраф 3 — 8 нмдг (51 — 136 грн.), а за повторне порушення — 5 — 8 нмдг (85 — 136 грн.).

Відповідати доведеться і в тому випадку, якщо ви ведете нову Книгу ОДВ з порушенням Порядку № 481. У цьому випадку адмінвідповідальність становитиме від 85 до 136 грн. (за перше порушення) за ст. 1641 КУпАП

 

Упевнені, що наші рекомендації допоможуть вам пережити непростий період «перезміни». А в одному з наступних номерів нашої газети розглянемо нюанси заповнення Книги ОДВ.

Документи статті

  1. ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

  2. КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-Х.

  3. Наказ № 481/Порядок № 481 наказ Міндоходів «Про затвердження форми Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, та Порядку її ведення» від 16.09.2013 р. № 481.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі