Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Яким має бути РРО?

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Листопад, 2013/№ 89
Друк
Стаття
img 1

технічні вимоги

img 2

Яким має бути РРО?

Використовуєте РРО? Тоді ви, напевно, вже начулися про те, що він повинен стати «сучасним» і сам (!) електронними каналами зв’язку передавати дані про розрахункові операції податківцям. Поспішайте. Адже для «осучаснення» РРО залишається не так багато часу. А щоб було легше зорієнтуватися в усьому цьому «РРО-модерні», зараз поговоримо про те, яким має бути РРО сьогодні та в найближчому майбутньому.

Людмила Солошенко, податковий експерт

img 3Трохи історії, або Як усе почалося

Про електронну РРО-звітність усерйоз заговорили з 01.01.2011 р. — тобто з переходом на ПКУ. Адже саме тоді Законом України від 02.12.2010 р. № 2756-VI було підкориговано ст. 12 Закону про РРО та встановлено, що реєстратори розрахункових операцій можуть створювати контрольну стрічку в електронній формі.

Згодом, з 01.01.2012 р., «можливість» перетворилася на «необхідність» і за суб’єктами господарювання вже було закріплено обов’язок подання звітності з РРО «дротовими та бездротовими каналами зв’язку» в електронній формі (п. 7 ст. 3 Закону про РРО доповнився двома «зобов’язувальними» абзацами). Хоча, зважаючи на відсутність технічних можливостей (належної «електронізованої» РРО-техніки разом із нормативно-правовою базою), насправді такі вимоги було відкладено до 01.01.2013 р.* Детальніше динаміка всіх цих РРО-подій розглядалася в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 63, с. 32.

* Те, що до 01.01.2013 р. «електронні» вимоги другого і третього абзаців п. 7 ст. 3 Закону про РРО суб’єкти господарювання могли виконувати на добровільних засадах, визначено п. 9 розд. II «Прикінцеві положення» Закону про РРО.

Теоретично суцільна «РРО-електронізація» розпочалася з 01.01.2013 р.

Саме з цієї дати суб’єктів господарювання, які використовують РРО, зобов’язали подавати до податкових органів контрольно-звітну інформацію з РРО в електронній формі. На це вказувало і Міндоходів у листі від 17.07.2013 р. № 12036/7/99-99-22-01-03-17/800 // «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 70, с. 5. У ньому роз’яснювалося, що обов’язок подання електронної РРО-звітності вже діє і запроваджений для всіх з 01.01.2013 р., тоді як відповідальність за це відкладається на рік і настає тільки з наступного року — з 01.01.2014 р. (детально про відповідальність ми ще поговоримо в окремій статті, див. с. 21). Хоча знову-таки фактично і на початку 2013 року виконати такий «електронний» РРО-обов’язок через відсутність технічної та нормативної бази все ще було неможливо.

Проте крок за кроком усі наближалися до мети. Головне — з часом з’явилася необхідна законодавча база. Було затверджено низку нормативних документів, які регулюють ситуацію (про що ви вже могли дізнатися з газети «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 84, с. 32). Вони наведені далі в таблиці.

РРО-електронізація: нормативні документи

Сфера застосування

Нормативний документ

1. Конструктивні особливості РРО і передання даних:

Наказом Міністерства фінансів України від 08.10.2012 р. № 1057 (діє з 05.11.2012 р.) затверджено:

— вимоги до електронної контрольної стрічки і модемів

— Вимоги щодо створення контрольної стрічки в електронній формі у реєстраторах розрахункових операцій та модемів для передачі даних (далі — Вимоги № 1057)

— передання електронної РРО-звітності

— Порядок передачі електронних копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків реєстраторів розрахункових операцій дротовими або бездротовими каналами зв’язку до органів державної податкової служби (далі — Порядок № 1057)

2. Держреєстр РРО

Наказом Міністерства доходів і зборів України від 01.10.2013 р. № 522 (діє з 01.10.2013 р.) затверджено Державний реєстр реєстраторів розрахункових операцій (далі — Держреєстр)

3. Використання РРО:

Наказом Міністерства доходів і зборів України від 28.08.2013 р. № 417 (діє з 18.10.2013 р.) затверджено:

— опломбування РРО

— Порядок опломбування реєстраторів розрахункових операцій*;

— реєстрація та застосування РРО

— Порядок реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги)*;

— Порядок реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації операцій з купівлі-продажу іноземної валюти*;

— реєстрація та ведення КОРО та РК

— Порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій*

* Зазначені документи прийшли на зміну аналогічним документам, затвердженим раніше наказом ДПАУ від 01.12.2000 р. № 614.

 

У результаті після затвердження наказу Міністерства доходів і зборів України від 28.08.2013 р. № 417 деякі документи були скасовані, а деякі ще й досі продовжують діяти:

 

Документи, що:

скасовані (втратили чинність)

залишаються чинними

— Порядок реєстрації, опломбування та застосування реєстраторів розрахункових операцій за товари (послуги), затверджений наказом ДПАУ від 01.12.2000 р. № 614

— Положення про форму та зміст розрахункових документів, затверджене наказом ДПАУ від 01.12.2000 р. № 614

— Порядок реєстрації, опломбування та застосування реєстраторів розрахункових операцій з купівлі-продажу іноземної валюти, затверджений наказом ДПАУ від 12.02.2004 р. № 87

— Порядок подання звітності, пов’язаної із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій або використанням книг обліку розрахункових операцій (розрахункових книжок), затверджений наказом ДПАУ від 01.12.2000 р. № 614

— Порядок реєстрації та ведення книг обліку розрахункових операцій і розрахункових книжок, затверджений наказом ДПАУ від 01.12.2000 р. № 614

 

Беручи до уваги, що більшість із документів з’явилася восени цього року, у запасі залишається не так вже й багато часу, щоб привести у відповідність до них свій РРО. Тому давайте з’ясуємо, яким же вимогам віднині повинна відповідати РРО-техніка, що використовується.

Застосовуємо РРО з Держреєстру

Суб’єкти господарювання зобов’язані застосовувати винятково РРО, включені до Держреєстру, з дотриманням установленого порядку їх застосування. Таке правило встановлено п. 3 ст. 3 і ст. 23 Закону про РРО. Інакше за недотримання цих вимог загрожує вагома відповідальність (детальніше про яку див. статтю на с. 21).

Зверніть увагу: з 01.10.2013 р. діє новий Держреєстр РРО, затверджений наказом Міндоходів від 01.10.2013 р. № 522

До нього вже включені тільки ті моделі РРО, що забезпечують передання податківцям контрольно-звітної інформації (такі РРО позначені в Держреєстрі 4-ма зірочками), а також моделі, які до того ж забезпечують формування контрольної стрічки в електронній формі (такі моделі РРО позначені в Держреєстрі 5-ма зірочками). А отже, ще «неелектронізованим» суб’єктам господарювання в найближчому майбутньому доведеться потурбуватися про те, щоб використовувані РРО відповідали оновленому Держреєстру.

Хоча до ситуації обіцяють підключитися й самі податківці, які у строк до 01.11.2013 р. попередять власників «застарілих» РРО. Після чого суб’єкти господарювання мають у запасі «граничний» листопад, коли можуть, наприклад, вжити заходів щодо модернізації (удосконалення) своїх РРО. В іншому разі до 01.12.2013 р. «недосконалі» РРО податківці примусово розреєструють (лист Міндоходів від 07.10.2013 р. № 20223/7/99-99-22-01-03-17/1216, див. с. 46).

А отже, в ідеалі починаючи з 01.12.2013 р. всі суб’єкти господарювання вже повинні будуть обзавестися «сучасними» РРО та звітувати електронно. Адже з 01.01.2014 р. на повну запрацює «електрон-на» РРО-відповідальність.

Моделі РРО та подання «електронної» РРО-звітності

Щодо моделей «сучасних» РРО, включених до Держреєстру, зазначимо таке. Кожна з них, як уже зазначалося, позначена 4-ма або 5-ма зірочками. Як пояснюється у примітках до Держреєстру:

— РРО, позначені 4-ма зірочками (****), забезпечують передання контрольно-звітної інформації до органів Міндоходів;

— РРО, позначені 5-ма зірочками (*****), забезпечують передання контрольно-звітної інформації до органів Міндоходів, а також формування контрольної стрічки в електронній формі.

Таким чином, суб’єкт господарювання у своїй діяльності може застосовувати РРО, що належить до будь-якої з категорій. Тому тут з’являється можливість піти одним зі шляхів:

1) або доопрацювати (удосконалити) вже наявний РРО за допомогою приєднання до нього зовнішнього модему для передання звітної інформації;

2) або придбати «досконаліший» РРО нового покоління, що містить вбудований модем та створює контрольну стрічку в електронній формі.

У результаті після проведення в такий спосіб «електронізації» РРО, як передбачено п. 7 ст. 3 Закону про РРО:

— при використанні РРО, що створюють контрольну стрічку в друкованому вигляді, за винятком ЕККР*, суб’єкти господарювання подаватимуть до податкових органів в електронний спосіб інформацію про обсяг розрахункових операцій, виконаних у готівковій та/або безготівковій формі, або про обсяг операцій з купівлі-продажу іноземної валюти, що міститься у фіскальній пам’яті РРО;

— при використанні РРО, які створюють контрольну стрічку в електронній формі, або ЕККР, що створюють контрольну стрічку в друкованому вигляді, суб’єкти господарювання повинні будуть подавати до податкових органів в електронний спосіб електронні копії розрахункових документів та фіскальних звітних чеків, що містяться на контрольній стрічці в пам’яті РРО або в пам’яті модемів, які до них приєднані.

* Електронний контрольно-касовий реєстратор.

Що стосується частоти подання (надсилання) такої «електронної» РРО-звітності, то, зважаючи на автоматизацію процесу, ці операції відбуватимуться автоматично. Адже, як передбачено п.п. 3.1.2 Вимог № 1057, РРО з модемом має забезпечувати автоматичне передання контрольно-звітної інформації із заданою сервером обробки інформації періодичністю на сервер обробки за протоколом передання інформації (для РРО, який створює електронну контрольну стрічку, та ЕККР, у тому числі передання інформації про кожний надрукований розрахунковий документ). Причому, за роз’ясненнями фахівців Міндоходів, передаватися інформація буде щоденно. Тобто копії розрахункових документів та фіскальних звітних чеків формуватимуться на контрольній стрічці в пам’яті РРО або в пам’яті приєднаного до нього модему, і один раз на день такий звіт автоматично передаватиметься на сервер обробки інформації Міндоходів (див. «Вісник податкової служби України», 2013, № 20, с. 9).

Майбутнє — за РРО з електронною контрольною стрічкою

Звісно, зважаючи на «електронізацію», що настала, як вчинити з РРО, який використовується (дообладнати чи замінити на новий — «сучасний»), кожен із суб’єктів господарювання для себе вирішить самостійно. Проте тут все ж, «до відома», заглянемо в майбутнє та звернемо увагу на такий момент.

З 01.01.2015 р. первинній реєстрації підлягатимуть тільки РРО, що створюють контрольну стрічку в електронній формі (а також «електронні»: таксометри, автомати з продажу товарів (послуг), РРО з купівлі-продажу іноземної валюти)

А отже, у майбутньому, як бачимо, планується поступово всіх власників РРО перевести на «досконалі» (5-зіркові) РРО, здатні створювати контрольну стрічку в електронній формі. Зауважимо, що заразом під ці вимоги з 01.01.2015 р. також оновлять і положення другого і третього абзаців п. 7 ст. 3 Закону про РРО, що стосуються подання «електронної» РРО-звітності (їх норми будуть переформульовані згідно із Законом України від 06.12.2012 р. № 5518-VI і почнуть застосовуватися з 01.01.2015 р. відповідно до Закону України від 04.07.2013 р. № 406-VII; див. «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 66, с. 3). Тоді суб’єкти господарювання з цієї дати в обов’язковому порядку почнуть подавати податківцям електронні копії розрахункових документів та фіскальних звітних чеків, які містяться на контрольній стрічці (тобто передавати дані за кожним чеком), в електронний спосіб. Тому, якщо апарат, зареєстрований до 01.01.2015 р., не зможе передавати дані за кожним чеком, то після 01.01.2015 р. його не можна буде використовувати. Але все це — у майбутньому.

Поки ж частина моделей РРО, включених до Держреєстру, і далі може створювати контрольну стрічку в друкованому вигляді. А для «електронізації» такі РРО достатньо оснастити зовнішнім модемом (детально про облік модемів див. статтю «Готуємо РРО до подання електронної звітності: облікові нюанси» // «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 40, с. 11). Отже, вибір залишається за вами, шановні читачі.

А щоб бути в курсі всіх новацій, які відбулися останнім часом щодо РРО, далі детально розглянемо нюанси, пов’язані із застосуванням РРО. І насамперед поговоримо про зміни, що стосуються РРО-реєстрації (перереєстрації/скасування реєстрації). Також подивимось, яких змін зазнали КОРО і РК. І, звісно ж, зупинимося на тому, що є найважливішим і цікавить усіх без винятку власників РРО, — відповідальності.

 

висновки


img 4
 
 
  • Суб’єкт господарювання може або придбати сучасний РРО із вбудованим модемом, що створює контрольну стрічку в електронній формі, або дообладнати старий РРО, підключивши до нього зовнішній модем.

  • РРО, які створюють контрольну стрічку в друкованому вигляді, повинні передавати до податкових органів в електронний спосіб інформацію про обсяг розрахункових операцій. А РРО, що створюють контрольну стрічку в електронному вигляді, — дані за кожним касовим чеком та Z-звітом.

  • До 01.12.2013 р. «застарілі» моделі РРО, які не відповідають оновленому Держреєстру, податківці примусово розреєструють.
 
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі