Теми статей
Обрати теми

Пошта редакції. Відпущення гріхів за готівковими розрахунками до 1 вересня

Редакція ПБО
Відповідь на запитання

Відпущення гріхів за готівковими розрахунками до 1 вересня

Наше підприємство у грудні 2012 року порушило обмеження граничної суми розрахунку готівкою, виплативши одноразово приватному підприємцю за послуги суму, що перевищила граничні 10000 грн. У листопаді очікуємо планову податкову перевірку. Які санкції зараз можуть застосувати до підприємства в разі виявлення цього порушення?

(м. Ізюм)

Дійсно, з 1 вересня 2013 року постановою Правління НБУ «Про встановлення граничної суми готівкових розрахунків» від 06.06.2013 р. № 210 було внесено зміни до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Нацбанку України від 15.12.2004 р. № 637 (далі — Положення № 637).

Починаючи із зазначеної дати перестали працювати норми останніх абзаців пп. 2.3 і 7.46 Положення № 637 про те, що сума перевищення граничної суми готівкових розрахунків між підприємствами (підприємцями) повинна розрахунково додаватися до залишку каси на кінець дня, в якому було допущено перевищення, та порівнюватися з лімітом. Тобто штрафні санкції у двократному розмірі від сум отриманого перевищення (як для «понадлімітної готівки»)* із цього моменту податківцями, узагалі-то, застосовуватися вже не повинні. Щодо таких порушень, допущених починаючи з 1 вересня, цей висновок однозначний.

* Передбачені Указом Президента України «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» від 12.06.95 р. № 436/95.

А от чи можна зараз застосовувати цю санкцію «заднім числом»? Тобто за результатами перевірок готівкового обігу, що проводяться починаючи з 1 вересня цього року, під час яких виявлено порушення граничних сум готівкових розрахунків у періодах, що передують цій даті?

При відповіді на це запитання (яка є й частиною відповіді на запитання читача) ми спиратимемося на думку міндоходівців, викладену в консультації з Бази знань у підкатегорії 109.21 (див. на с. 43).

Тож головні податкові контролери, відповідаючи на запитання, яка відповідальність застосовується до платника податків у разі виявлення контролюючими органами перевищення граничної суми готівкових розрахунків за періоди до 01.09.2013 р., дійшли таких висновків.

По-перше, у зв’язку зі згаданими змінами Положення № 637 у разі перевищення граничних сум розрахунків готівкою, у тому числі в періодах до 01.09.2013 р., штрафні санкції у двократному розмірі сум виявленої понадлімітної готівки за кожен день до підприємств** не застосовуються.

** До фізосіб-підприємців вони і так не застосовувалися, оскільки в них немає каси.

По-друге, за такі «давні» провини, на їх думку, повинна тепер застосовуватися тільки адміністративна відповідальність, передбачена ст. 16315 КУпАП (від 100 до 200 нмдг, а за подальші порушення, допущені протягом року, — від 500 до 1000 нмдг).

Таким чином, на думку податківців, підприємства за «понадлімітні» готівкові розрахунки, здійснені до 01.01.2013 р., починаючи з 1 вересня цього року вже не караються. Продовжують («адміністративно») страждати за це тільки їх посадові особи, а також ФОП, причетні до подібних порушень. Власне, це для них не новина, оскільки адмінштраф, установлений ст. 16315 КУпАП, почав застосовуватися ще з 03.01.2013 р. (детальніше про це читайте в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 8, с. 40).

Тож нам залишається тільки погодитися з податківцями. Хай логіка цієї консультації небездоганна, але ми на підтримку їх нефіскальної позиції додамо, що, на нашу думку, скасовані з 1 вересня норми згаданих пп. 2.3 і 7.46 Положення № 637 (щодо додавання суми перевищення граничних 10000 грн. до залишку каси «на кінець дня») були передбачені авторами Положення № 637 для перевіряючих, а не підприємств. А той факт, що ці норми вже, пішли у небуття і «підрізав руки» фіскалам додавати на перевірках віртуальні суми до фактичних касових залишків і штрафувати (у подвійному розмірі) за отриманий у такий спосіб (теж віртуальний) надліміт.

Тепер (продовжуючи відповідати на запитання читача) детальніше зупинимося на адмінштрафах.

Як ми вже зазначили, адмінштраф за ст. 16315 КУпАП, про який говорять у своїй консультації податківці, почав застосовуватися тільки починаючи з 3 січня 2013 року. У запитанні ж йдеться про порушення, яке було допущено у грудні 2012 року, тобто коли така штрафна норма ще не діяла. Тому адмінштраф за ст. 16315 КУпАП за таке порушення не може застосовуватися навіть теоретично.

У зв’язку з цим зробимо невеликий теоретичний відступ. Нагадаємо, що до 03.01.2013 р. адмінвідповідальність за подібні порушення була менш суворою та виникала на підставі ст. 1642 КУпАП (від 8 до 15 нмдг). Тому, якщо спиратися на норми ст. 8 КУпАП*, можна зробити висновок, що теоретично в цій ситуації за згадане готівкове порушення «зразка 2012 року» повинен застосовуватися адмінштраф, передбачений у вже «покійній» старій редакції ст. 1642 КУпАП.

* Нею, зокрема, передбачено, що особа, яка вчинила адмінправопорушення, несе відповідальність на підставі закону, що діє під час та за місцем вчинення правопорушення. У решті вона співзвучна ст. 58 Конституції, згаданій у консультації податківців.

Але це — тільки теоретично. А практично адмінштрафу (зі статтей КУпАП) тут бути не повинно. Річ у тім, що в цьому випадку ми маємо справу з так званим нетриваючим правопорушенням. А у ст. 38 КУпАП встановлені строки давності для накладення амінстягнень, а саме: стягнення може бути накладене не пізніше ніж через два місяці із дня вчинення правопорушення (при триваючому правопорушенні — через два місяці із дня його виявлення).

Отже, у цьому випадку у вас є реальний шанс пройти перевірку навіть без адмінштрафу за зазначене порушення.

До речі, двомісячний строк позовної давності повинен рятувати й тих, хто порушив норми щодо обігу готівки вже цього року та ризикує підпасти під серйозний адмінштраф за ст. 16315 КУпАП. І якщо при нетриваючому правопорушенні дата складання протоколу про адмінправопорушення буде після дати, в яку спливли 60 днів із моменту вчинення правопорушення, то такий адмінштраф автоматично стає неправомірним.

 

 Олексій Павленко, податковий експерт

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі