Теми статей
Обрати теми

Щодо розстрочення податкового боргу з держдивідендів

Редакція ПБО
Лист від 04.05.2012 р. № 7736/6/19-4015
img 1

бюджетні платежі

img 2

Щодо розстрочення податкового боргу з держдивідендів

Лист Державної податкової служби України від 04.05.2012 р. № 7736/6/19-4015

(витяг)

 

Державна податкова служба України розглянула звернення ДП <…> щодо розстрочення податкового боргу по авансовому платежу з податку на прибуток на суму <…> грн. та з частини чистого прибутку (доходу) державних унітарних підприємств та їх об’єднань на суму <…> грн., разом на суму <…> грн., і повідомляє.

Згідно із статтею 100 Податкового кодексу України (далі — Кодекс) здійснюється розстрочення, зокрема, податкового боргу платників податків.

Відповідно до п. 14.1.175 Кодексу податковий борг — сума узгодженого грошового зобов’язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов’язання.

Згідно із п. 14.1.39 ст. 14 Кодексу грошове зобов’язання платника податків — сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов’язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв’язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Пунктом 14.1.156 статті 14 ПКУ визначено, що податкове зобов’язання — сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).

Статтею 6 Кодексу визначено поняття податків і зборів, зокрема, податком є обов’язковий, безумовний платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників податків відповідно до Кодексу, а збором є обов’язковий платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників зборів, з умовою отримання ними спеціальної вигоди.

Податкове законодавство України відповідно до статті 3 Кодексу складається також із рішень органів місцевого самоврядування з питань місцевих податків та зборів, прийнятих за правилами, встановленими Кодексом.

Згідно із статтею 8 Кодексу в Україні встановлюються загальнодержавні та місцеві податки та збори, склад яких визначено статтями 9 та 10 відповідно.

Разом з тим, відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державних унітарних підприємств та їх об’єднань, розмір та порядок якого встановлено постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2011 р. № 138, не належить ні до загальнодержавних, ні до місцевих податків та зборів. Цей платіж не є також і штрафною (фінансовою) санкцією або санкцією за порушення законодавства у сфері ЗЕД.

Виходячи з вищевикладеного, відрахування частини чистого прибутку (доходу) державних унітарних підприємств та їх об’єднань, що вилучається до бюджету, не підлягають розстроченню (відстроченню) згідно з нормами Кодексу.

<…>

 

Заступник Голови А. Ігнатов

коментар редакції


img 3

Держдивіденди — «неподаткові» платежі: запізніле роз’яснення від ДПСУ

 

Незважаючи на те що це роз’яснення надане понад рік тому, воно напевно зацікавить платників держдивідендів. Нагадаємо: такі платежі щокварталу сплачують державні унітарні підприємства. Адже вони за встановленими правилами повинні ділитися отриманим чистим прибутком із державою, відраховуючи її частину в розмірі 30 % (15 %) до держбюджету. При цьому порядок сплати держдивідендів визначено постановою КМУ від 23.02.2011 р. № 138, а відповідну форму звітності, що подається за ними, — «держдивідендного» Розрахунку — затверджено наказом ДПАУ від 16.05.2011 р. № 285.

Отже, у цьому випадку в податківців запитали: чи можна розстрочити сплату держдивідендів? У відповіді на запитання податківці роз’яснили: сплату держдивідендів розстрочити не вдасться. Причина — особливий «неподатковий» статус держдивідендних платежів. Вони не належать ані до загальнодержавних, ані до місцевих податків і зборів (ані у ст. 9, ані у ст. 10 ПКУ не значаться). А отже, і об’єктом розстрочення не можуть бути. Адже розстрочення згідно зі ст. 100 ПКУ допускається тільки щодо (1) грошових зобов’язань (див. визначення з п.п. 14.1.39 ПКУ) або (2) податкового боргу (див. п.п. 14.1.175 ПКУ). Проте ані першим, ані другим, судячи з визначень, держдивіденди не є. Тому розстроченню (відстроченню) за правилами ст. 100 ПКУ не підлягають.

У цілому, картина й позиція контролюючих органів начебто зрозуміла: сплачуючи держдивіденди, не можна навіть і помислити про їх розстрочення. Утім, варте уваги, що в ситуації з держдивідендами податківці не завжди виглядають послідовними і «неподатковий» їх статус застосовують вибірково.

Так, наприклад, озброївшись роз’ясненнями про «неподатковість» з опублікованого листа, можна піти далі і дійти висновку, що до держдивідендів не повинні застосовуватися і встановлені ПКУ штрафні санкції. І взагалі-то в такому ж дусі щодо штрафів повинні висловлюватися й самі податківці, ураховуючи такі торішні роз’яснення (про «неподатковий» статус держдивідендів) від головного податкового відомства. Однак чомусь тут уже податківці про «неподаткову» природу держдивідендів геть забувають. І роз’яснюють, що за неподання (несвоєчасне подання) Розрахунку та несплату (несвоєчасну сплату) держдивідендів держпідприємствам доведеться відповідати сповна — їм загрожують штрафи згідно зі ст.120 і 126 ПКУ з пенею відповідно до ст. 129 ПКУ нарівні зі звичайними платниками податків (див., наприклад, консультації з підкатегорії 102.15 і 102.33 Бази знань, розміщеної на сайті Міндоходів).

Виходить якось негарно: штрафи за держдивідендами (як за «податковими» платежами) накладають, але водночас розстрочити сплату держдивідендів (як за «неподатковими» платежами) не дозволяють. Хоча завдяки листу, що коментується, безсумнівно, тепер у держпідприємств — платників держдивідендів аргументів «проти» штрафів буде більше (що може стати дуже доречним при судовому розгляді). Та все ж на майбутнє в ситуації з держдивідендами хотілося б від контролюючих органів більшої визначеності. Якоїсь серйозності навіть…

 

 Людмила Солошенко

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі