Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Пошта редакції. «Буде нелегким мій шлях…»: сучасне значення подорожнього листа

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Жовтень, 2013/№ 79
В обраному У обране
Друк
Відповідь на запитання
img 1

транспортна
документація

img 2

«Буде нелегким мій шлях…»: сучасне значення подорожнього листа

Чи є наразі подорожній лист встановленої форми (для легкових і вантажних автомобілів) обов’язковим документом для списання витрат на ПММ? Чи мають право працівники ДАІ вимагати обов’язкової його наявності у водіїв?

(м. Тернопіль)

 

Фактично наш читач порушив дві різні проблеми: (1) чи мусить водій при здійсненні перевезень мати при собі подорожній лист; (2) чи є подорожній лист встановленої форми необхідним для обліку використаного пального. Відповідь на обидва ці доволі популярні запитання ви маєте можливість знайти далі!

Наявність у водія. Почнемо з простішого й більш однозначного — щодо обов’язкової наявності подорожніх листів встановленої форми у водіїв. Фактично це питання вже неодноразово висвітлювалося на сторінках нашої газети. Зокрема, у спеціальній статті, присвяченій виявленню того, які документи повинен мати при собі водій (читайте цю статтю у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 66, с. 34). Нагадаємо, що після змін, унесених Законом від 05.07.2011 р., що набрали чинності з 14.08.2011 р., із Закону про автотранспорт виключили згадку про подорожні листи. З цього часу наявність та пред’явлення цього документа водіями представникам органів внутрішніх справ більше не є обов’язковими. Це, в свою чергу, означає, що відсутність/непред’явлення подорожнього листа більше не розглядається як самостійне правопорушення, про що свідчать і зміни у ст. 126 КпАП.

Однозначними у цьому плані є і роз’яснення державних органів. Ще в минулому році податкові органи вказували, що після зазначених змін підприємства, які експлуатують транспортні засоби, мають право не виписувати водіям подорожні листи. В черговий раз підтвердила цей факт у своїх роз’ясненнях Держслужба статистики (див. листи від 09.04.2013 р. № 18.1-25/Т-26-13/26 і від 23.07.2013 р. № 05.2-8/107 на с. 44 сьогоднішнього номера). Остаточно зняло усі питання роз’яснення Департаменту ДАІ МВС: в переліку документів, які мають право перевіряти працівники ДАІ подорожній лист не вказано (див. лист від 16.05.2013 р. № 4/1-Н-1331).

Списання ПММ. Набагато більш спірним є питання щодо того, чи слід для списання ПММ використовувати виключно подорожні листи встановленої форми. Податківці ще на початку минулого року дали на це запитання ствердну відповідь (див. лист ДПСУ від 28.02.2012 р. № 3535/6/15-1415 // «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 36, с. 5). Наприкінці 2012 року схожу точку зору висловив Департамент автомобільного транспорту Мінінфраструктури (див. лист від 20.11.2012 р. № 25/3717-12 на с. 45 сьогоднішнього номера).

На початку цього року наказом Держслужби статистики від 19.03.2013 р. № 95 скасовано форму подорожнього листа службового легкового автомобіля. У зв’язку з цим документи для обліку роботи легкового автомобіля підприємства можуть розробляти самостійно та затверджувати їх наказом керівника (див. наше повідомлення в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 30, с. 3). Незабаром деякі податкові органи на місцях визнали, що через це «легкові» подорожні листи більше не є обов’язковим документом для списання ПММ (див. лист Головного управління Міндоходів у Сумській області від 19.06.2013 р. № 1244/10/11-009).

Ймовірно, саме у зв’язку зі скасуванням «легкових» подорожніх листів позиція державних органів щодо обов’язковості листів «вантажних» також стала більш ліберальною. Зокрема, Мінінфраструктури з одного боку констатує, що подорожній лист є основним документом первинного обліку роботи автомобілів, а з іншого — робить доволі незвичний висновок. На його думку, поряд із загальновідомими формами суб’єкти господарювання можуть застосовувати самостійно виготовлені бланки первинних документів, у тому числі подорожніх листів. Єдина умова — самостійно виготовлені бланки повинні містити обов’язкові реквізити чи реквізити типових або спеціалізованих форм, що передбачено п. 2.7 Положення № 88 (див. лист Мінінфраструктури від 23.04.2013 г. № 4492/25/10-13 на с. 44 сьогоднішнього номера)*.

Приблизно в цей же час ми публікували на сторінках нашої газети роз’яснення Держкомпідприємництва, на думку якого «вантажний» подорожній лист не є документом суворої звітності (читайте це роз’яснення у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 46, с. 42). Разом із тим, у загальному фарватері скасування «легкових» подорожніх листів ми прогнозували подальшу лібералізацію використання також і «вантажного» подорожнього листа (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 46, с. 45). Фактично у згаданому вище листі Мінінфраструктури говорить в унісон із Держкомпідприємництвом.

Нагадаємо: подорожній лист вантажного автомобіля є первинним документом з обліку вантажних автомобільних перевезень, що всебічно характеризує роботу автомобіля та водія з моменту їх виїзду з автотранспортного підприємства і до повернення на підприємство (розд. 1 Правил № 363). Враховуючи останні роз’яснення Мінінфраструктури, вважаємо, що цю норму слід розуміти як вимогу застосування подорожніх листів, але не обов’язково встановленої форми.

Підтверджується наша гіпотеза також проектом наказу про внесення змін до правил перевезення вантажів автомобільним транспортом. Цей проект розміщено на офіційному сайті Мінінфраструктури**, і ним передбачене вилучення згадки про «вантажні» подорожні листи.

Розібравшись із цими питаннями, далі згадаємо про ще один проблемний нюанс за участі подорожніх листів — медогляд водія.

 

Максим Нестеренко, податковий експерт

 

* Про цю позицію Мінінфраструктури ми вже повідомляли на сайті нашої газети: http://www.nibu.factor.ua/ukr/news/news.html?id=7712.

** http://www.mtu.gov.ua/uk/alias_51/36951.html.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно