Теми статей
Обрати теми

Заправлятимемося газом: обладнуємо автомобіль ГБО

Редакція ПБО
Стаття
img 1

автовласникам

img 2

Заправлятимемося газом: обладнуємо автомобіль ГБО

«Не заправиш — не поїдеш», — знає кожен. Проте все частіше й частіше наповнений бак, виливаючись «у копієчку», змушує автовласників у пошуках альтернативи замислюватися над більш економічним видом палива і переходом із бензину на газ. І тоді справа лишається за малим: належним чином пристосувати під це свій автомобіль, установивши на нього ГБО — газобалонне обладнання.

Людмила Солошенко, податковий експерт

 

Починаючи розмову про ГБО, передусім звернемо увагу на низку організаційних моментів, що стосуються установлення газобалонного обладнання, а потім розповімо, як такі операції відобразити в обліку.

Установлення ГБО: організаційні моменти

Установлюючи ГБО, слід ураховувати, що процедура переобладнання транспортних засобів, у тому числі для роботи на газовому моторному паливі й альтернативних видах рідкого та газового палива, визначена Порядком № 607. Згідно з п. 3 цього Порядку переобладнання транспортного засобу здійснюється (1) суб’єктом господарювання (який має нормативно-технічну документацію на відповідний вид переобладнання, погоджену з МВС та Мінінфраструктури, і свідоцтво про узгодження конструкції транспортного засобу щодо забезпечення безпеки дорожнього руху — у разі переобладнання п’яти й більше транспортних засобів протягом року), або (2) власником такого засобу в індивідуальному порядку.

Зверніть увагу: переобладнання транспортних засобів має відповідати правилам, нормативам і стандартам. А допуск до експлуатації переобладнаних транспортних засобів можливий тільки після проведення спеціальних випробувань та оформлення сертифіката про відповідність стандартним і нормативним вимогам (ст. 32 Закону про дорожній рух).

Разом із тим на ринку автосервісу послуги з установлення ГБО сьогодні пропонує досить широкий круг виконавців. А тому прагнучи, щоб все пройшло якісно і з урахуванням стандартів, досить часто підприємство в такому разі вирішує звернутися до фахівців. Тоді, визначившись з установником, улагодивши всі питання й нюанси, зазвичай з ним укладають договір на встановлення, а також подальший ремонт і технічне обслуговування газобалонного обладнання автотранспорту.

І ще один момент. Хоча у п.п. «є» п. 32.1 Правил дорожнього руху в загальному випадку йдеться про необхідність погодження переобладнання транспортних засобів з органами Державтоінспекції, на практиці погоджувати (отримувати дозвіл) на установку ГБО з ДАІ від автовласників не вимагається. До того ж п. 4 самого Порядку № 607 передбачає: «Перед переобладнанням транспортного засобу для роботи на газовому моторному паливі та альтернативних видах рідкого і газового палива огляд такого засобу підрозділом Державтоінспекції МВС не проводиться». Отже, заздалегідь отримувати «добро» від органів Державтоінспекції в цьому випадку не потрібно. Проте звернутися туди доведеться після закінчення установлення ГБО — уже для перереєстрації дообладнаного транспортного засобу.

Перереєстрація транспортного засобу

Установлення на автомобіль газобалонного обладнання вважається переобладнанням транспортного засобу (п. 37 Порядку № 1388).

Фактично після встановлення ГБО маємо справу з удосконаленням моделі автотранспортного засобу (можливістю роботи також і на газовому паливі)

У свою чергу, ст. 32 Закону про дорожній рух передбачає, що переобладнання, яке призводить до зміни облікових даних транспортного засобу, має відображатися в його реєстраційних документах. Тому автомобіль, обладнаний ГБО, має пройти процедуру перереєстрації в ДАІ. До того ж перереєстрації переобладнаних «під газ» транспортних засобів у цьому випадку вимагає й п. 18 Порядку № 607.

img 3Нагадаємо, що на перереєстрацію п. 7 Порядку № 1388 у загальному випадку відводиться десять діб з моменту виникнення обставин, що є підставою для внесення змін до реєстраційних документів (тобто в такому разі — 10 днів з дати установлення ГБО).

Згідно з п. 37 Порядку № 1388 перереєстрація проводиться на підставі документів, що підтверджують відповідність переобладнаного транспортного засобу вимогам безпеки дорожнього руху. У зв’язку з цим для перереєстрації автомобіля, обладнаного ГБО, потрібні:

свідоцтво про узгодження конструкції транспортного засобу щодо забезпечення безпеки дорожнього руху на такий вид переобладнання (п. 3 Порядку № 607) — так зване «свідоцтво ГБО». Зазвичай такий документ видають автосервісні організації, що займаються установленням газо­балонного обладнання;

— документ, що підтверджує відповідність переобладнаних транспортних засобів вимогам безпеки дорожнього руху: акт технічної експертизи (повна назва — Акт технічної експертизи про відповідність конструкції та технічного стану переобладнаного транспортного засобу вимогам безпеки дорожнього руху за формою додатка 5 до Порядку № 1388) або сертифікат відповідності, виданий суб’єктами, уповноваженими підтверджувати відповідність (випробувальною лабораторією/центром, підприємствами, що мають спеціальний сертифікат відповідності, органом з оцінки відповідності тощо);

акт приймання-передачі переобладнаного транспортного засобу (за формою додатка 3 (у разі переобладнання авто під зріджений нафтовий газ — наприклад, пропан-бутан) або за формою додатка 4 (при переобладнанні під стиснений природний газ — наприклад, метан) до Порядку № 1388) — також видається організацією, що встановлює ГБО, і подається до ДАІ разом з іншими документами, необхідними для перереєстрації обладнаних ГБО транспортних засобів (на що також вказує «Прімітка» у формах актів);

техпаспорт (свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу).

Зібравши потрібний комплект документів, можна прямувати для перереєстрації обладнаного ГБО транспортного засобу до ДАІ.

При перереєстрації свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу замінять новим (автовласник отримає новий техпаспорт) із зазначенням нових особливостей конструкції — відміток про те, що транспортний засіб переобладнаний для роботи на газовому паливі. Зазвичай у назві моделі автомобіля в такому разі додаються букви «ЗНГ» («зріджений нафтовий газ») або «СПГ» («стиснений природний газ»); уносяться зміни («бензин або газ» або «S» — змішаний) про тип палива, а також можуть безпосередньо проставлятися відмітки про встановлення ГБО.

Утім, деякі автосервісні організації, що займаються переобладнанням транспортних засобів, досить успішно допомагають автовласникам подолати всі ці перереєстраційні формальності, позбавляючи їх необхідності вирішувати подібні питання самостійно і пропонуючи встановлення ГБО «під ключ» (уже на виході — з готовим (переоформленим) техпаспортом). Тому, можливо, ще на початковому етапі, обираючи установника, не зайвим буде поцікавитися про це.

Зверніть увагу, що порушення у сфері переобладнання й перереєстрації транспортних засобів загрожують певною відповідальністю. Якою? Розповімо далі.

Відповідальність

Одразу зазначимо, що в разі виявлення правопорушень постраждати можуть як водії, так і особи, відповідальні на підприємстві за технічний стан, обладнання та експлуатацію транспортних засобів. Адже в такому разі і першим, і другим загрожує «своя» окрема відповідальність.

Так, управління транспортним засобом, переобладнаним з порушенням відповідних правил, норм і стандартів, загрожує водію адмінштрафом у розмірі від 20 до 25 нмдг (тобто від 340 до 425 грн.) (ч. 1 ст. 121 КпАП).

А управління транспортним засобом, не перереєстрованим в установленому порядку, може обернутися для водія адмінштрафом у розмірі від 10 до 15 нмдг (тобто від 170 до 255 грн.) (ч. 6 ст. 121 КпАП).

До того ж при здійсненні водієм зазначених правопорушень транспортний засіб може бути тимчасово затриманий працівниками ДАІ на строк до вирішення справи про адміністративне правопорушення, проте не більше 3 днів із моменту такого затримання, про що в протоколі про адміністративне правопорушення робиться відповідний запис (ст. 2652 КпАП)

Крім того, за випуск на лінію транспортних засобів, переобладнаних без відповідного погодження, на посадових осіб, відповідальних за технічний стан, обладнання, експлуатацію транспортних засобів, а також громадян-підприємців може накладатися адмінштраф у розмірі від 40 до 50 нмдг (тобто від 680 до 850 грн.) (ст. 128 КпАП; додатково див. ч. 2 ст. 12 Закону про дорожній рух).

Тому, щоб уникнути цих штрафонебезпечних наслідків, перереєстрацією дообладнаних транспортних засобів краще не нехтувати, а установлення ГБО доручити досвідченим сертифікованим фахівцям.

А тепер упритул перейдемо до бухгалтерських питань і поговоримо про те, як установлення ГБО відобразити в обліку.

Облікові нюанси

Для обліку важливо, на що направлені заходи, які проводяться: на підтримку об’єкта в робочому стані чи його поліпшення. З облікових позицій обладнання автомобіля ГБО, безсумнівно, розцінюється як поліпшення транспортного засобу (приводить до збільшення майбутніх економічних вигод від використання об’єкта: крім відчутної економії та зниження витрат на пальне, авто, обладнане ГБО, безперечно, зростає у своїй вартості, стаючи «ціннішим» за звичайний автотранспорт). Тому пов’язані з цим витрати обліковують як витрати на поліпшення основних засобів.

У бухгалтерському обліку витрати на установлення ГБО відносяться на збільшення первісної вартості транспортного засобу

Як уточнюється в п. 14 П(С)БО 7, первісну вартість, зокрема, збільшують витрати на дообладнання. Тобто такі витрати в бухобліку капіталізуються (Дт 152 — Кт 685; Дт 105 — Кт 152).

Хоча, нагадаємо, підприємство може піти альтернативним шляхом і в бухгалтерському обліку обліковувати витрати на ремонти й поліпшення за «податковими» правилами (п. 14 П(С)БО 7; докладніше про облік ремонтів і поліпшень читайте у спецвипуску «Основні засоби на підприємстві», 2012, № 10).

У податковому обліку витрати на поліпшення відображають за правилами «ремонтних» пп. 146.11—146.12 ПКУ. А значить (зважаючи на 10 % «ремонтний» ліміт), підприємство суму витрат на установлення ГБО:

— у межах 10 % ліміту включає до складу податкових витрат (п. 146.12 ПКУ), а

— в сумі перевищення (тобто понад 10 % ліміту) — відносить на збільшення первісної вартості об’єкта — транспортного засобу (пп. 146.11, 144.1 ПКУ) з подальшою амортизацією.

Тут щодо 10 % «ремонтного» ліміту нагадаємо, що після 01.07.2012 р. (унесення змін Законом України від 24.05.2012 р. № 4834-VI) підкоригований п. 146.12 ПКУ передбачає відображення податкових витрат (у межах 10 % ліміту) за загальними правилами. Коментуючи свого часу «витратні» зміни, яким чином застосовувати їх на практиці, ми розмірковували в статті «Ремонт ОЗ: застосовуємо 10 % «ремонтний» ліміт» // «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 73, с. 16. Не повторюючи всього сказаного з цього приводу раніше, додамо лише, що контролюючі органи на сьогодні висловлюються за відображення «ремонтних» витрат у межах 10 % ліміту в податковому обліку з урахуванням положень пп. 138.4, 138.5 ПКУ, — тобто виступаючи за визнання їх витратами в податковому обліку, зважаючи на бухгалтерські правила (див. консультації з розділу 102.09.01 ЄБПЗ).

Суму «вхідного» ПДВ при установленні ГБО підприємство відносить до податкового кредиту (на підставі податкової накладної та за умови використання автомобіля в оподатковуваних операціях у господарській діяльності, ст. 198 ПКУ).

А тепер усе вищевикладене підкріпимо прикладом.

Приклад. Підприємство, звернувшись до послуг автоцентру, обладнало автомобіль ГБО. Вартість установлення – 6000 грн. (у тому числі ПДВ — 1000 грн.). Витрати на перереєстрацію автомобіля в ДАІ склали 400 грн. Припустимо, у податковому обліку 10 % «ремонтний» ліміт уже вичерпано.

В обліку витрати на установлення ГБО відобразяться так:

Облік витрат на установлення ГБО

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Податковий облік

Дт

Кт

доходи

витрати

1

Встановлено ГБО на автомобіль

152

685

5000

2

Відображено податковий кредит з ПДВ

641

685

1000

3

Перерахована оплата за послуги з установлення ГБО

685

311

6000

4

Відображені витрати на перереєстрацію автомобіля в ДАІ

377

311

400

152

377

400

5

Витрати на установлення ГБО віднесені на збільшення первісної вартості транспортного засобу

105

152

5400

—*

*У податковому обліку, оскільки 10 % «ремонтний» ліміт уже вичерпаний, витрати на установлення ГБО (5000 грн.) і перереєстрацію транспортного засобу (400 грн.) відносяться на збільшення первісної вартості автомобіля і підлягають подальшій амортизації.

 

Наостанок побажаємо, щоб переобладнаний «під газ» транспортний засіб служив вам вірою і правдою, долаючи більший кілометраж з меншими витратами. І пам’ятайте: установлення газобалонного обладнання не лише покращує здоров’я вашого автомобіля, але й робить його експлуатацію більш довговічною.

 

висновки


img 4
 
 
  • Автомобіль, обладнаний ГБО, має пройти процедуру перереєстрації в органах ДАІ.

  • Установлення ГБО є дообладнанням (поліпшенням) транспортного засобу. Тому в бухгалтерському та податковому обліку пов’язані з цим витрати відображають як витрати на поліпшення основних засобів.

  • Витрати на установлення ГБО в межах 10 % ліміту відображаються в податкових витратах за загальними правилами — з урахуванням положень пп. 138.4, 138.5 ПКУ.

 

Документи статті

  1. КпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-Х.

  2. ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI .

  3. Закон про дорожній рух — Закон України «Про дорожній рух» від 30.06.93 р. № 3353-XII

  4. Порядок № 607 — Порядок переобладнання транспортних засобів, затверджений постановою КМУ від 21.07.2010 р. № 607.

  5. Порядок № 1388 — Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів всіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів і мопедів, затверджений постановою КМУ від 07.09.98 р. № 1388.

  6. Правила дорожнього руху — Правила дорожнього руху, затверджені постановою КМУ від 10.10.2001 р. № 1306.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі