Теми статей
Обрати теми

Пошта редакції. Повертаєте аванс неплатнику ПДВ? Сміливо коригуйте свої податкові зобов’язання!

Редакція ПБО
Відповідь на запитання

Повертаєте аванс неплатнику ПДВ? Сміливо коригуйте свої податкові зобов’язання!

 

Наше підприємство — платник ПДВ отримало передоплату за товар від неплатника ПДВ. Товар ми так і не поставили. Через певний час договір був розірваний, а передоплата повернена. Чи можемо ми в такому разі відкоригувати зобов’язання з ПДВ?

(м. Харків)

Уже не вперше ми повертаємося до цього питання*. І неспроста. Мало того, що п. 192.2 ПКУ сформульовано складно, так ще й податківці підкидають хмизу в вогонь, періодично змінюючи свій підхід. Тому можна пояснити й популярність цього питання серед передплатників. На щастя, сьогодні нам є чим вас порадувати.

Загальний порядок коригування обсягів постачання та ПДВ-наслідків прописаний в п. 192.1 ПКУ. Він застосовується при зміні суми компенсації, поверненні товарів або передоплати. У нашому випадку постачальник повертає передоплату, тому він начебто має право відкоригувати ПДВ-зобов’язання (якщо він відобразив їх за датою отримання цієї суми). Проте не все так просто.

img 1Як ви вже помітили, покупцем є неплатник ПДВ, а для таких коригувань у п. 192.2 ПКУ прописані певні обмеження. У ньому зазначено, що при зміні суми компенсації вартості товарів/послуг, наданих неплатникам ПДВ**, постачальник має право зменшити ПДВ-зобов’язання лише при одночасному дотриманні двох умов:

1) раніше поставлені товари повернено у власність продавця;

2) одержувачу надано повну грошову компенсацію вартості таких товарів.

Проте чи діє таке обмеження в нашому випадку? Ми традиційно вважаємо, що ні. Адже варто тільки придивитися: у п. 192.2 ПКУ йдеться про повернення товарів, тоді, як у цій ситуації вони ще навіть не відвантажені! Крім того, неважко помітити, що п. 192.2 ПКУ стосується зміни компенсації, але змовчує про повернення передоплати. І це при тому, що п. 192.1 ПКУ виділяє її окремо. Ще один вагомий аргумент: постачання товару так і не сталося, тому говорити про об’єкт обкладення ПДВ не доводиться. Таким чином, робимо висновок: це обмеження на нашу ситуацію не поширюється, а отже, до неї мають застосовуватися загальні правила п. 192.1 ПКУ. Відповідно, якщо ви повертаєте аванс покупцю-неплатнику ПДВ, то маєте повне право відкоригувати відображені раніше зобов’язання з ПДВ.

На окрему увагу заслуговує підхід податківців. На жаль, він схожий на справно працюючий маятник: то вони проти такого коригування, то — за. Причому така зміна думок відбувалася вже кілька разів. У вересні в Єдиній базі податкових знань з’явилася чергова консультація з цього приводу (див. на с. 41). На щастя, з позитивним для нас (і вас☺) висновком: вони визнали право постачальника на таке коригування.

Проте позитивним є не лише сам висновок, але й аргументи податківців. Зокрема, вони зазначили, що перегляд ціни та повернення авансу потрібно відокремлювати один від одного. І це правильно: адже вище ми вже говорили, що в п. 192.2 ПКУ йдеться лише про зміну компенсації, тоді як інші операції в ньому не названі. Більше того, якщо податківці будуть послідовними, то аналогічний висновок вони мають зробити і для ситуації з поверненням неплатником ПДВ неоплаченого товару. Сподіваємося, так і буде. З нашою думкою щодо цього ви можете ознайомитися в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 68, с. 45.

 

Віталій Смердов, податковий експерт

 

* Читайте про це, зокрема, в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 16, с. 34.

** Причому має значення саме те, що покупець є неплатником ПДВ на дату придбання. Тому це обмеження працюватиме навіть у тому випадку, якщо на дату коригування такий покупець уже зареєструється платником ПДВ.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі