Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Нові правила реєстрації/застосування РРО

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Жовтень, 2013/№ 84
Друк
Стаття

Нові правила реєстрації/застосування РРО

Осінь цього року не балує нас теплом. Але замерзнути якось не виходить. І на те є причини — адже доводиться швидко розбиратися з безліччю нових нормативних актів. Першість за їх кількістю та значущістю займають акти податківців. Їм виявилося мало «нормативки» з ЄСВ (див. на с. 10) і вони також вирішили оновити правила реєстрації/застосування РРО. Про це ми сьогодні і поговоримо. Але спершу розглянемо ситуацію, що склалася на 01.10.2013 р.

Віталій Смердов, податковий експерт

Чи можна з 1 жовтня використовувати «старі» РРО?

Нагадаємо, що із зазначеної дати діє новий Держреєстр РРО (затверджений наказом Міндоходів від 01.10.2013 р. № 522). При цьому контролери дотримали обіцянку й залишили в ньому тільки ті РРО, які забезпечують передачу контрольно-звітної інформації в електронній формі. У зв’язку з цим руба постало питання: як бути тим, хто не встиг замінити РРО? Таких суб’єктів виявилося чимало, що, утім, не дивно, — адже багато хто планував зробити це ближче до 01.01.2014 р.

Щоб відповісти на це запитання, пригадаємо, що підстави та порядок скасування реєстрації РРО були прописані в Порядку № 614. Підстави для примусової розреєстрації РРО перелічені в п. 2.12 цього Порядку. За логікою, однією з них має бути і вилучення моделі РРО з Держреєстру. На жаль, такої підстави там немає. Але це якщо дивитися на них формально. Річ у тім, що з іншого боку, зазначену подію все ж можна опосередковано прив’язати до деяких підстав з п. 2.12 Порядку. Наприклад, до виявлення невідповідності конструкції та/або ПЗ РРО модифікації, включеній до Держреєстру. Нам ближче саме цей підхід і податківцям, судячи з усього, теж.

У разі настання обставин для розреєстрації РРО (у нашому випадку це поява нового Держреєстру РРО) є два варіанти — подати заяву або ж нічого не робити. В останньому випадку реєстрацію РРО буде скасовано через місяць із дати настання таких обставин (п. 2.13 Порядку № 614). Оскільки Держреєстр РРО затверджено 1 жовтня, то в нашій ситуації дата розреєстрації — це 1 листопада 2013 року. Отже, з формальної точки зору, саме до цієї дати ви можете продовжувати використовувати РРО, що не потрапили до нового Держреєстру. Але тут є два моменти, умовчати про які не можна.

По-перше, Порядок № 614 втратив чинність 18.10.2013 р.* З цієї дати йому на зміну прийшов Порядок № 417. Останній же передбачає дещо інші правила щодо розреєстрації РРО. Зокрема, відповідно до нього така розреєстрація здійснюється в будь-який день у межах місяця (читайте про це далі). При цьому є ризик того, що податківці із зазначеної дати орієнтуватимуться саме на нього (тобто на Порядок № 417) та як наслідок розреєстровуватимуть РРО раніше. Хоча, на нашу думку, підстав для цього немає. Річ у тім, що причини для розреєстрації РРО виникли за часів дії Порядку № 614, а тому така розреєстрація повинна здійснюватися за його правилами. На щастя, поки зазначені побоювання не підтвердилися і навіть навпаки — від податківців на місцях надходять навіть ліберальніші роз’яснення (про це читайте в наступному пункті).

* На момент підготовки номера ми орієнтувалися саме на цю дату, оскільки на неї заплановане офіційне опублікування цього документа в «Офіційному віснику України».

По-друге, контролери на місцях повідомляють, що замінити РРО, які не потрапили до нового Держреєстру, потрібно до 30 листопада, зокрема, на сайті Головного управління Міндоходів в м. Києві: kyiv.minrd.gov.ua/media-ark/news-ark/114071.html. Тобто вони дають на один місяць більше. Звісно, це радує, але попереджаємо: поки ці виснов-ки не підтвердилися на рівні Міндоходів, а тому дотримуватись їх рекомендуємо з побоюванням. Отже, наразі безпечніше зробити це все-таки до 1 листопада.

Тепер поговоримо про основні зміни, внесені наказом Міндоходів від 28.08.2013 р. № 417.

Що нового при реєстрації/застосуванні РРО

Які ж новації вніс Порядок № 417? Скажемо відразу — їх чимало, але, в цілому, правила гри зміняться не дуже. Сьогодні ми розглянемо лише найбільш помітні зміни. Почнемо з того, що зазначений наказ скасував не всі «старі» нормативні акти у сфері РРО (затверджені наказом ДПАУ від 01.12.2000 р. № 614). Чинними залишаються:

Положення про форму та зміст розрахункових документів. Як наслідок колишніми залишаються і форми розрахункових документів, зокрема, фіскального чека.

Порядок подання звітності, пов’язаної із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій або використанням книг обліку розрахункових операцій (розрахункових книжок) і, власне, форма № ЗВР-1. У цілому, це логічно. Адже, як ми вже говорили, на заміну «старих» РРО час ще є до 1 листопада (або навіть до 30 листопада, якщо вірити податківцям). При цьому зрозуміло, що при використанні таких РРО звітність доведеться подавати «по-старому». Тобто за зазначеними Порядком та формою не пізніше 15 числа місяця, наступного за звітним.

Реєстрація РРО. Як і раніше, вона є обов’язковою. Але зверніть увагу — тепер така реєстрація здійснюється, як правило, за основним місцем податкового обліку. Раніше РРО в загальному випадку реєструвалися за місцезнаходженням суб’єкта. Крім того, платники податку на прибуток, у яких є філії, розташовані на території іншої територіальної громади, можуть реєструвати РРО за їх місцезнаходженням. Щоправда, за умови, що такі платники не прийняли рішення про сплату та/або не сплачують податок на прибуток консолідовано. Схоже правило діяло і раніше, але тепер воно прописане детальніше.

Проте зверніть увагу: як і раніше, РРО «прив’язується» до конкретної господарської одиниці (п. 3 розд. III Порядку № 417). Вона ж може знаходитися де завгодно, у тому числі на території іншої адміністративно-територіальної одиниці. У зв’язку з цим нагадаємо: раніше в п. 2.2 Порядку № 614 зазначалося, що РРО потрібно ставити на облік за місцем його використання. Зараз подібного правила немає. Таким чином, судячи з усього, такі РРО доведеться реєструвати в загальному порядку — тобто за місцем основного податкового обліку за місцем їх використання без взяття на облік. Тим більше що в реєстраційній заяві (читайте про неї далі) фіксуються всі необхідні відомості про конкретну господарську одиницю.

Однією з істотних новацій Порядку № 417 є те, що він затвердив форми документів, які раніше доводилося складати самим. Зокрема, затверджено:

1) заяву про реєстрацію реєстратора розрахункових операцій (№ 1-РРО). Вона може подаватися не лише особисто, а й в електронній формі. У тому числі в ній фіксується спосіб, яким ви бажаєте отримати реєстраційне посвідчення (для цього призначено поле 11). Зверніть увагу: у п. 16 гл. 2 розд. II Порядку № 417 виділено всього два способи — особисто в податковій або поштою. Водночас за дотримання окремих умов ви можете одержати копію посвідчення і в електронній формі (щоправда, його оригінал отримати все одно доведеться). Як і раніше, до такої заяви слід додати низку документів. При цьому потішило, що податківці не полінувалися привести їх у відповідність до законодавства. Так, наприклад, канули в Лету посилання на свідоцтво про держреєстрацію та дозволи органів місцевого самоврядування. Тепер таких документів усього три. Це документи, які підтверджують право власності/користування РРО та розміщення господарської одиниці, а також договір з ЦСО;

2) заяву про скасування реєстрації реєстратора розрахункових операцій (№ 4-РРО).

Як і раніше, у реєстрації РРО можуть і відмовити. Перелік підстав для цього розширився (п. 8 гл. 2 розд. II Порядку № 417). Причому серед них є і спірні моменти. Наприклад, податківці відмовлять у реєстрації, якщо в них є відомості про анулювання ліцензії на провадження певної господарської діяльності.

Ще одним нововведенням є те, що податківці повинні публікувати відомості, пов’язані з реєстрацією/розреєстрацією РРО, на сайті Міндоходів (minrd.gov.ua). Вони оновлюватимуться кожні 10 днів (п. 19 гл. 2 розд. II Порядку № 417). Також є зміни, зумовлені впровадженням електронної звітності з РРО. Але самі по собі вони істотних новацій не привнесли.

Перереєстрація РРО. Підстави для перереєстрації наведені в п. 2 гл. 3 розд. II Порядку № 417. Зауважимо, що їх перелік прописаний набагато детальніше, ніж раніше. Зокрема, до них належать зміни у відомостях, які відображалися в заяві № 1-РРО, версії програмного забезпечення РРО тощо. Протягом 5 робочих днів після виникнення таких обставин до податкової за місцем реєстрації доведеться подати заяву (ідеться про заяву за формою № 1-РРО), з тією лише різницею, що в ній ви проставите відмітку напроти слів «Перереєстрація у зв’язку з» та вкажете причину такої перереєстрації.

При цьому виникає запитання: чи доведеться перереєструвати РРО, які були зареєстровані до набуття чинності Порядком № 417? На нашу думку, робити це не потрібно. Водночас не виключено, що в податківців буде інша думка. Як мінімум, це може бути зумовлено скасуванням постановки на облік РРО за їх місцезнаходженням (читайте про це вище).

Скасування реєстрації РРО. Перелік підстав для розреєстрації РРО розширився. Вони перелічені в п. 1 гл. 4 розд. II Порядку № 417. Окремі зміни торкнулися і правил розреєстрації. Так, наприклад, дотепер примусова розреєстрація РРО здійснювалася не раніше, ніж через місяць після настання відповідних підстав (п. 2.13 Порядку № 614). Зараз же податківці можуть зробити це в будь-який день у межах одного місяця з моменту виникнення підстав з пп. 4 — 10 п. 1 гл. 4 розд. II Порядку № 417. Якщо ж ідеться про підстави з пп. 2 — 3 п. 1 (закінчився строк служби/експлуатації РРО), то розреєстрація РРО здійснюється не пізніше двох робочих днів з дати його виведення з експлуатації.

Застосування РРО. Глобальних змін у застосуванні РРО немає. Це і логічно, адже Порядок № 417 затверджено на підставі Закону про РРО, а він у цій частині залишився тим самим. Водночас виділимо деякі з них. Так, згідно з п. 4 розд. III Порядку № 417 продавець зобов’язаний видавати покупцю чек, а на його вимогу — накладну/інший документ, що підтверджує передачу права власності. Якщо уважно прочитати, то це правило дещо відрізняється від того, що прописане в п. 15 ст. 3 Закону про РРО. Водночас саме у такому вигляді воно дійсно відповідає логіці.

Це був лише стислий огляд внесених змін. Детальніше з ними ви зможете ознайомитися в одному з найближчих тематичних номерів.

 

висновки


img 1
 
 
  • Час для заміни «старих» РРО ще є. Як мінімум, до 1 листопада. Але не виключено, що податківці чекатимуть і до 30 листопада.

  • Змін у правилах реєстрації (перереєстрації, розреєстрації) та застосування РРО достатньо, але в цілому правила зміняться не дуже.

 

Документи статті

  1. Закон про РРО — Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 р. № 265/95-ВР.

  2. Порядок № 417 — Порядок реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затверджений наказом Міндоходів від 28.08.2013 р. № 417.

  3. Порядок № 614 — Порядок реєстрації, опломбування та застосування реєстраторів розрахункових операцій за товари (послуги), затверджений наказом ДПАУ від 01.12.2000 р. № 614.
Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Увійдіть, щоб читати більше! Авторизовані користувачі одержують безкоштовно 5 статей на місяць