Придбання устаткування на аукціоні: «не сталось, не збулось…»
Навіщо була написана ця стаття? Вона відповідає на життєво важливе запитання читача. Підприємство подало офіційну заявку для участі в аукціоні з продажу арештованого майна з метою придбання устаткування. Для цього воно сплатило реєстраційний внесок у сумі 16,80 грн. (з ПДВ), а також гарантійний внесок у сумі 6000,00 грн. (10 % від початкової ціни лота). За результатами торгів підприємство аукціон не виграло і гарантійний внесок йому було повернено. Як ці операції відображатимуться в бухгалтерському та податковому обліку?
Альона Петрищева, Людмила Солошенко, податкові експерти
Серед різноманітних способів заощадити на придбанні основних засобів для підприємства існує і такий, як придбання «кота в мішку» з відкритих аукціонів, на яких реалізується конфіскат та заставне майно. Звісно, цей шлях — не з числа доступних, але істотна економія змушує переступити природжену підозрілість та звернути погляд на такі лоти.
Мета у продавців на таких аукціонах одна — якнайшвидше продати об’єкт застави та отримати гроші. У результаті на українські аукціони надходить майно, яке придбати задешево може кожен бажаючий. Теоретично…
Як свідчить практика, удача у цій справі посміхається далеко не всім, найчастіше заставне майно вдається купити «обраним», а решті учасників доводиться йти, спіймавши облизня. Отже, про все по черзі.
Організаційні моменти участі в аукціоні
Аукціони з продажу заставного майна проводяться згідно з Порядком № 1297. Зауважимо, що брати участь у таких аукціонах можуть усі бажаючі.
Для участі в аукціоні потрібно сплатити реєстраційний та гарантійний внески
Так, згідно з п. 3.11 Порядку № 1297 фізична або юридична особа, яка виявила бажання зареєструватися як учасник аукціону, повинна:
— сплатити реєстраційний внесок, розмір якого встановлюється організатором аукціону і не може перевищувати 1 нмдг (17 грн.);
— внести гарантійний внесок у розмірі 10 % початкової ціни лота.
Також учасник аукціону разом із заявою повинен пред’явити організатору аукціону:
— документ, що посвідчує особу або представника юридичної особи, його повноваження;
— документ про сплату реєстраційного внеску;
— документ про внесення гарантійного внеску.
Важливо пам’ятати, що учасникам аукціону, які не були визнані переможцями, гарантійний внесок повертається протягом п’яти банківських днів із дня підписання протоколу про проведення аукціону за вирахуванням платежів за банківські перекази (п. 3.17 Порядку № 1297).
Також зверніть увагу, що гарантійний внесок, сплачений переможцем аукціону, зараховується в рахунок ціни продажу майна (п. 5.4 Порядку № 1297).
А от реєстраційний внесок (що є платою за послуги організатора аукціону — біржі) за правилами аукціонної торгівлі в будь-якому разі учасникам не повертається (поверненню не підлягає).
Обкладення ПДВ
У ПКУ немає спеціальних норм щодо того, як обкладати ПДВ реєстраційний та гарантійний внески. Тому необхідно керуватися загальними правилами.
Але насамперед зверніть увагу на лист ДПСУ від 15.03.2012 р. № 7457/7/15-3417-16, де стосовно реєстраційного та гарантійного внесків роз’яснювалося таке:
— послуги, що надаються біржею з організації та проведення аукціону, відповідно до ПКУ є об’єктом обкладення ПДВ, а базою обкладення ПДВ є сума реєстраційного внеску, що сплачується учасником аукціону;
— суму гарантійних внесків, що сплачується учасником аукціону, якого було визнано переможцем, біржа зарахує такому учаснику-покупцю в рахунок ціни продажу майна. У зв’язку з цим всі суми гарантійних внесків, сплачені учасниками аукціону, повинні враховуватися біржею при визначенні податкових зобов’язань з ПДВ на дату внесення гарантійних внесків. До речі, аналогічні роз’яснення (про обкладення ПДВ сум гарантійних внесків) містяться і в консультації з підкатегорії 101.02 Бази знань, розміщеної на сайті Міндоходів www.minrd.gov.ua.
З роз’яснень стає зрозумілим, що податківці «воліють» обкладати ПДВ як реєстраційний, так і гарантійний внески
При цьому, якщо відносно обкладення ПДВ реєстраційного внеску в нас не виникає жодних сумнівів, то щодо оподаткування гарантійного внеску, навпаки, певні сумніви є.
Так, позиція податківців щодо обкладення ПДВ гарантійних внесків усіх учасників аукціону, на наш погляд, не відповідає вимогам ПКУ. Адже в п. 187.1 ПКУ передбачено, що датою виникнення податкових зобов’язань з постачання товарів/послуг, зокрема, вважається дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку в оплату товарів/послуг, що підлягають постачанню. Проте біржа заздалегідь не знає, хто буде переможцем аукціону. Відповідно на момент отримання гарантійних внесків невідомо, чий внесок виявиться попередньою оплатою за товар, що продається на аукціоні. По суті, гарантійний внесок стане авансом тільки після того, як буде визначено переможця аукціону і з ним буде укладено договір купівлі-продажу. До цього моменту такий внесок правильніше розцінювати як забезпечення кожним з учасників узятих на себе зобов’язань купити аукціонний товар у разі виграшу та оголошення переможцем. Тому само по собі внесення гарантійних внесків не повинно створювати об’єкта для нарахування ПДВ.
Якщо дотримуватись підходу податківців, то виходить, що, отримавши гарантійні внески від усіх учасників аукціону, біржа повинна виписати кожному з них податкову накладну на постачання одного і того самого товару (багато разів таким чином нарахувавши з однієї операції ПДВ-зобов’язання). Хоча наміру продати такий товар усім учасникам у біржі немає — товар отримає лише переможець. До того ж, за таких обставин «множинне» нарахування ПДВ може обернутися для біржі надмірною сплатою податку до бюджету, якщо, наприклад, сам аукціон відбудеться тільки в наступному періоді (тобто періоді, наступному за періодом отримання від учасників гарантійних внесків). Крім того, у біржі, яка вирішила дотримуватись рекомендацій податківців, у такому разі напевно з’являться проблеми із заповненням обов’язкових реквізитів податкової накладної, наприклад із зазначенням виду цивільно-правового договору у вступній частині.
Далі, як роз’яснює ДПСУ в листі від 15.03.2012 р. № 7457/7/15-3417-16, на суму гарантійних внесків, що повертаються учасникам, яких не визнано переможцями, біржі потрібно провести зворотне коригування ПДВ (зменшення раніше нарахованих податкових зобов’язань з ПДВ). Та все ж, повторимо, запропонований контролюючими органами підхід (нарахування податкових зобов’язань з подальшим їх коригуванням — за фактичної відсутності об’єкта оподаткування) не викликає довіри.
Вважаємо, що в біржі ПДВ-зобов’язання з гарантійних внесків учасників виникати не повинні. І тільки за результатами аукціону податкова накладна має виписуватися на переможця
Тепер зазначимо про ПДВ-облік учасників. Про нього в листі взагалі ані слова. Як же їм діяти в цьому випадку?
Спершу — про реєстраційний внесок. Суму «вхідного» ПДВ з реєстраційного внеску учасники мають повне право включити до податкового кредиту. Адже мета участі в аукціоні «господарська» — придбання потрібного устаткування. А без сплати реєстраційного внеску стати учасником аукціону просто неможливо (пп. 3.11 — 3.13 Порядку № 1297). При цьому незалежно від результатів аукціону податковий кредит із сум реєстраційного внеску в учасників має зберігатися.
Що стосується гарантійних внесків, то тут виникають питання. Оскільки суму гарантійного внеску зарахують у рахунок вартості аукціонного товару лише переможцю, то і право на податковий кредит виникне тільки в переможця. Іншим учасникам, як зазначалося, сплачені гарантійні внески повертаються. Однак як бути, якщо все ж на суму сплаченого гарантійного внеску учасник отримає від біржі (яка вирішила дотримуватись позиції податківців) податкову накладну? Звісно, «до пари» біржі (яка декларує податкові зобов’язання з подальшим їх коригуванням) учасник, який отримав податкову накладну, також може показати за нею податковий кредит, а потім, у разі програшу, його відкоригувати. Проте ці дії навряд чи здаються раціональними. «Невпевнений» податковий кредит найімовірніше не сподобається учаснику. Тому, на наш погляд, найоптимальніший варіант — таку податкову накладну в ПДВ-обліку учаснику взагалі не показувати. І тільки якщо пощастило і після закінчення аукціону ви — переможець, тоді вже задекларувати за нею податковий кредит. Добре, що це дозволяє зробити п. 198.6 ПКУ (що відводить на його відображення 365 календарних днів із дати виписування податкової накладної).
Зауважимо ще про таке. Розглядаючи, наприклад, у «докодексний» період ПДВ-облік гарантійних внесків, податківці давали з цього приводу абсолютно протилежні роз’яснення. Так, зокрема, у листі від 14.09.2004 р. № 8028/6/15-2415-26 ДПАУ цілком справедливо висловлювалася за необкладення сум гарантійних внесків ПДВ, зазначаючи, що об’єкт оподаткування за ними відсутній.
Також впадає в очі ще один випадок — ситуація з держзакупівлями. У консультації з підкатегорії 101.02 Бази знань, розміщеної на сайті Міндоходів, щодо цього роз’яснюється: кошти, які надходять у вигляді забезпечення пропозиції конкурсних торгів від учасника процедури держзакупівлі до замовника — держустанови і які надалі повертаються такому учаснику, не є оплатою товарів/послуг. Тому в замовника — державної установи — при отриманні таких коштів об’єкта обкладення ПДВ не виникає. Приємно, що вже тут податківці тлумачать усе правильно.
Обкладення податком на прибуток
ПКУ не передбачено також окремих норм, що регулюють порядок відображення реєстраційного та гарантійного внесків у «податковоприбутковому» обліку.
Як уже зазначалося, сплата реєстраційного внеску є обов’язковою умовою участі в аукціоні. Без сплати реєстраційного внеску взяти участь в аукціоні просто не вдасться. Беручи до уваги, що учасники при цьому ставлять собі «господарську» мету (придбати для діяльності потрібне устаткування), сума реєстраційного внеску повинна включатися в них до податкових витрат (за правилами п. 138.5 ПКУ, тобто враховуючи відображення витрат у бухобліку — за актом послуг біржі). Причому незалежно від результатів аукціону податкові витрати за реєстраційними внесками (як з послуг біржі щодо організації та проведення аукціону) в учасників повинні зберігатися. Тут ситуація схожа з держзакупівлями, коли незалежно від результатів торгів, сума сплачених для участі в них реєстраційних внесків залишається в податкових витратах підприємства — учасника процедури держзакупівлі (консультація в підкатегорії 102.07.20 Бази знань, розміщеної на сайті Міндоходів).
Зверніть увагу: у переможця аукціону сума реєстраційного внеску збільшить вартість устаткування, що придбавалося (включатиметься до його первісної вартості згідно з п. 146.5 ПКУ).
Що стосується гарантійного внеску, то, виходячи з правової природи, він є забезпеченням (а згодом виявиться авансом тільки для переможця). Тому жодних податкових наслідків для учасників його внесення біржі/подальше повернення від біржі (якщо аукціон програно) не спричинить.
При цьому, якщо біржа повертає гарантійний внесок учаснику за вирахуванням платежів за банківські перекази (п. 3.17 Порядку № 1297), то учасник має право віднести таку утриману суму до податкових витрат (на підставі акта або рахунка, підписаного з біржею). Хоча для біржі, у свою чергу, при фіскальному тлумаченні такі операції можуть обернутися необхідністю нарахування податкових зобов’язань з ПДВ. Зауважимо: самі по собі операції з розрахунково-касового обслуговування об’єктом обкладення ПДВ не є (п.п. 196.1.5 ПКУ).
Якщо ж гарантійний внесок надалі зараховується в рахунок сплати платежів за договором (у разі виграшу аукціону учасником), операції відображаються в учасника аналогічно видачі будь-якого авансу (п.п. 139.1.3 ПКУ) з подальшим придбанням аукціонного товару.
Обкладення єдиним податком
У «єдиноподатковій» гл. 1 розд. ХIV ПКУ прямо врегульовано тільки випадок, коли єдиноподатнику-покупцю продавець повертає суму раніше виданих авансів. Так, згідно з п.п. 5 п. 292.11 ПКУ до доходу єдиноподатника не включаються суми грошових коштів (авансу, передоплати), які повертаються платнику єдиного податку — покупцю товарів (робіт, послуг).
А от як бути в ситуації, коли спрощенцю повертається сума раніше перерахованих для участі в аукціоні гарантійних внесків або інших забезпечень, нічого не зазначається. Вважаємо, що і в цьому випадку повернені суми до доходу єдиноподатника-участника включатися не повинні. Сподіваємося, що з цим погодяться і податкові органи. Адже стосовно протилежної ситуації — коли єдиноподатником є сама біржа — податківці роз’яснювали, що сума гарантійних внесків, які надходять від учасників, до доходу біржі не включається (консультація в підкатегорії 108.04 Бази знань, розміщеної на сайті Міндоходів). Як зазначалося в консультації, суми гарантійних внесків, які сплачуються для участі в аукціоні та підлягають поверненню учасникам аукціону після його проведення, не включаються до складу доходу юридичної особи — платника єдиного податку (біржі), оскільки такі внески не є оплатою товарів (робіт, послуг). А якщо такі суми не відповідають критеріям доходу, то і «єдиноподатковий» дохід вони не збільшують. З урахуванням такої позиції перевіряючих перерахування гарантійного внеску учасником та подальше його повернення на дохід єдиноподатника-участника також вплинути не повинно.
Бухгалтерський облік
У бухгалтерському обліку згідно з п. 9.2 П(С)БО 16 не визнається витратами сума попередньої (авансової) оплати товарів, робіт, послуг. При цьому витрати, які неможливо пов’язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат у періоді їх здійснення (п. 7 П(С)БО 16). Тому сума реєстраційного внеску потрапить у підприємства-учасника до витрат у бухгалтерському обліку на підставі акта наданих біржею послуг. А от сума гарантійного внеску, що підлягає поверненню в разі програшу, у бухобліку учасника пройде повз витрати.
Спеціальних норм, які б регулювали порядок відображення сум реєстраційного та гарантійного внеску на рахунках бухгалтерського обліку, немає. Тому вони можуть обліковуватися за субрахунками іншої дебіторської заборгованості, а саме — за субрахунком 377 «Розрахунки з іншими дебіторами». При цьому одночасно сума наданого гарантійного внеску повинна зараховуватися на позабалансовий рахунок 05 «Гарантії та забезпечення надані» і списуватися в разі його повернення або заліку в рахунок платежів за основним договором.
Отже, участь в аукціоні з придбання устаткування (на умовах, зазначених на початку статті) підприємство, яке програло аукціон, відобразить в обліку так:
Облік витрат на участь в аукціоні
№ з/п | Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн. | Податковий облік | ||
Дт | Кт | доходи | витрати | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1 | Перераховано суму реєстраційного внеску | 377 | 311 | 16,80 | — | — |
2 | Відображено суму податкового кредиту з ПДВ (у складі реєстраційного внеску) | 641 | 644 | 2,80 | — | — |
3 | Перераховано суму гарантійного внеску | 377 | 311 | 6000,00* | — | — |
4 | Сплату гарантійного внеску відображено на позабалансовому рахунку | 05 | — | 6000,00 | — | — |
5 | Проведено аукціон, за результатами якого від біржі отримано акт виконаних послуг | 949 | 377 | 14,00 | — | 14,00** |
6 | Списано раніше відображену суму податкового кредиту з ПДВ (за реєстраційним внеском) | 644 | 377 | 2,80 | — | — |
7 | Повернено суму гарантійного внеску за вирахуванням послуг банку (60 грн.) | 311 | 377 | 5940,00 | — | — |
8 | Суму поверненого гарантійного внеску списано з позабалансового рахунка | — | 05 | 6000,00 | — | — |
9 | Списано частину суми гарантійного внеску, яка пішла на оплату біржею банківських послуг (на підставі акта/рахунка біржі) | 949 | 377 | 60,00 | — | 60,00** |
* Якщо, припустимо, від біржі отримана податкова накладна (за гарантійним внеском), то підприємству-учаснику краще все ж почекати з податковим кредитом та діждатися закінчення аукціону (адже право на податковий кредит виникне тільки в переможця). ** Витрати, пов’язані з участю в аукціоні, підприємство включає до податкових витрат. |
Сподіваємося, надані роз’яснення допоможуть вам впоратися з обліком операцій з участі в різних аукціонах. І хоча кажуть, що «торг честі не додає», все-таки бажаємо вам вдалих торгів та аукціонів.
висновки | | |
|
Документи статті
-
ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.
-
Порядок № 1297 — Порядок проведення цільових аукціонів з продажу майна платника податків, яке перебуває у податковій заставі, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 07.12.2012 р. № 1297.
-
П(С)БО 16 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затверджене наказом Міністерства фінансів України від 31.12.99 р. № 318.