Теми статей
Обрати теми

Утилізація упаковки: про «тарозбір» і не тільки

Редакція ПБО
Стаття

Утилізація упаковки: про «тарозбір» і не тільки

Із попередньої статті сьогоднішнього номера наші читачі дізналися, що використана упаковка обкладається екоподатком лише в тих підприємств, які здійснюють її остаточне захоронення. У цій статті ми розглянемо порядок утилізації використаної упаковки, а заразом — і черговий виток епопеї з уведенням так званого «тарозбору».

Максим БОГОЛЮБЕНКО, економіст-аналітик

 

Загальні вимоги щодо утилізації тари

Утилізація використаних пакувальних матеріалів — одне з найважливіших правил поводження з відходами. Згідно з п.п. «б» ст. 17 Закону про відходи суб’єкти господарювання у сфері поводження з відходами зобов’язані забезпечувати приймання та утилізацію використаних пакувальних матеріалів самостійно або шляхом укладення договорів зі спеціалізованими підприємствами. Звертаємо увагу: згідно з роз’ясненнями Держкомпідприємництва цей обов’язок покладено на суб’єкта господарювання, продукція якого знаходиться в упаковці, тобто на власника продукції або товару (див. лист від 07.11.2005 р. № 9741). Проте, на нашу думку, зазначені вимоги певною мірою стосуються також тих суб’єктів господарювання, які мають право власності на упаковку після використання продукції, що знаходиться в ній.

Візьміть до відома: за порушення цієї вимоги передбачено різні форми відповідальності, у тому числі адміністративну та цивільну (ст. 42 Закону про відходи). Проте недотримання зазначеного порядку збору та утилізації упаковки не може розглядатися як «розміщення відходів» у розумінні ПКУ* і бути підставою для виникнення зобов’язань зі сплати екоподатку.

* Згідно зі ст. 1 Закону про відходи розміщення відходів — це зберігання і захоронення відходів у спеціально відведених для цього місцях або об’єктах. Ми вже звертали увагу на відмінність цього визначення від визначення, наданого п.п. 14.1.223 ПКУ, і наполягаємо, що в цілях оподаткування має використовуватися виключно «кодексне» визначення (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2012, №55, с. 29).

Утилізація використаної упаковки — це одне з основних правил поводження з відходами

Порядок №224 встановлює певні вимоги до підприємств, які використовують упаковку, а також для підприємств, у процесі діяльності яких утворюється використана упаковка. Розглянемо зазначені вимоги у вигляді таблиці.

 

Підприємства, установи та організації, які використовують тару (упаковку) для пакування та транспортування продукції, імпортери продукції в тарі (упаковці)

Підприємства, установи та організації, у процесі діяльності яких утворюється використана тара (упаковка)

— ведуть поточний облік за обсягами використання тари (упаковки) для пакування та транспортування продукції та обсягів приймання й утилізації використаної тари (упаковки); — надають інформацію спеціально уповноваженим органам щодо обсягів використання тари (упаковки) для пакування та транспортування продукції та обсягів приймання та утилізації використаної тари (упаковки); — здійснюють заходи зі збільшення обсягів застосування зворотної тари (упаковки)

— забезпечують роздільне збирання, сортування цієї тари (упаковки) за видами, у тому числі шляхом установлення спеціальних контейнерів з написами «Картон, папір», «Метали», «Полімерні матеріали», «Скло», «Комбіновані матеріали», «Текстиль» тощо; — не допускають знищення та псування використаної тари (упаковки); ведуть первинний поточний облік обсягів утворення та постачання використаної тари (упаковки) за видами; — надають інформацію спеціально уповноваженим органам щодо обсягів утворення та постачання використаної тари (упаковки).

 

Як видно з таблиці, «утилізаційні» вимоги стосуються не лише тих суб’єктів господарювання, які «вводять» упаковку в господарський обіг, але й тих, у кого вона утворюється після використання упакованої продукції. Як і будь-який інший об’єкт обліку, упаковка підлягає обліку, а через свою специфічність вимагає також окремої статистичної звітності. Саме про це зараз і йтиметься.

Облік і звітність у сфері утилізації упаковки

Первинний облік відходів і пакувальних матеріалів та тари ведеться з використанням спеціальної форми №1-ВТ (затверджена наказом Мінприроди від 07.07.2008 р. №342 разом з інструкцією щодо заповнення). За підсумками року на підставі зазначеної форми, а також фактичних показників інших видів звітності, паспортів відходів і прибутково-видаткових документів складається Звіт за формою № 1-відходи (річна) «Поводження з відходами» (затверджена наказом Держслужби статистики від 17.07.2012 р. №302, інструкцію щодо заповнення форми наведено в роз’ясненні Держслужби статистики від 12.12.2012 р. №18/1-12/37).

Нарешті, якщо для відходів не знайдено належної технології утилізації, то вони, відповідно до постанови КМУ від 01.11.99 р. № 2034 «Про затвердження Порядку ведення державного обліку та паспортизації відходів» потребують обліку та паспортизації. При паспортизації і визначається клас небезпеки й інші властивості типу відходів, необхідні для пошуку прийнятної утилізації (див. п. 7 листа Міністерства промислової політики України від 27.05.2008 р. № 15/2-3-319).

Наостанок зупинимося на знову порушеній на початку поточного року проблемі із впровадженням так званого тарозбору. Спробуємо розібратися, у якому стані перебуває ця проблема на сьогодні.

Утилізація упаковки вимагає її первинного обліку за формою №1-ВТ і подання статистичної звітності за формою №1-відходи

«Тарозбір»: без права вибору

Почнемо з того, що згідно з п.п. «п» ст. 17 Закону про відходи імпортери при укладенні договорів на постачання до України товарів повинні передбачати утилізацію або вивезення з України використаних пакувальних матеріалів. Ще в 2009 році спільним наказом Мінекономіки, Мінприроди і ДМСУ було прийнято Порядок № 789/414/709. Згідно з п. 2.5 цього Порядку фактично заборонено переміщення через митний кордон України імпортних товарів у тарі та пакувальних матеріалах без пред’явлення договору на збір та утилізацію пакувальних матеріалів з Державним підприємством «Укрекоресурси»*, або без наявності документів, що підтверджують можливість самостійного їх приймання та утилізації.

* Зверніть увагу: постановою КМУ від 22.11.2010 р. попередню назву вказаного підприємства – Державна компанія «Укрекокомресурси» змінено на Державне підприємство «Укрекоресурси».

Разом із тим ми вже давно звертали увагу, що вимоги Закону про відходи належать до сфери контролю за поводженням з відходами і не можуть встановлювати додаткові митні бар’єри для ввезення товарів в упаковці до України. Через це ми позначили Порядок № 789/414/709 як такий, що суперечить нормам законодавства (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2009, № 68, с. 6).

img 1Ситуація виглядала дивною ще з однієї причини. Якщо в суб’єктів господарювання, які використовують тару для пакування або перевезення всередині України п. 5 постанови № 915 передбачає альтернативу у вигляді можливості укласти договір з іншими спецпідприємствами (крім ДП «Укрекоресурси»), то для імпортерів при формальному прочитанні Порядку № 789/414/709 такої альтернативи немає, і всі, хто не може забезпечити самостійний збирання та утилізацію упаковки, виявляються зобов’язаними сплачувати не передбачений податковим законодавством «тарозбір» (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2009, №74, с. 12).

Цікаво, що ще рік тому ВАСУ задовольнив касаційну скаргу Мінекономіки, Мінприроди і ДП «Укр­екоресурси» щодо судового розгляду, що триває ще з 2009 року (див. ухвалу ВАСУ від 05.07.2012 р. у справах №№ К/9991/96351/11, К/9991/5388/12, К/9991/1691/12). У зазначеній ухвалі ВАСУ наголосив, що імпортери не зобов’язані укладати договір саме з ДП «Укрекоресурси», пославшись при цьому на п. 4 Порядку № 224, яким передбачено можливість укладення договорів на утилізацію з іншими спецпідприємствами. Проте на той факт, що п. 2.5 Порядку № 789/414/709 такої можливості не передбачає, ВАСУ чомусь не звертав уваги, хоча й визнав, що Порядком № 789/414/709 передбачено лише два варіанти утилізації упаковки — або самостійно, або через укладення договору з ДП «Укрекоресурси».

Далі ще цікавіше: на початку поточного року з’явилося повідомлення про скасування Порядку № 789/414/709 (див. лист ДМСУ від 18.01.2013 р. № 11.1/1.2-12/540-ЕП), проте незабаром це скасування визнав незаконним суд, ураховуючи подану вище позицію ВАСУ (див. постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 31.01.2013 р. у справі № 2а-16345/12/2670). Через деякий час Мін’юст та Українська пакувально-екологічна коаліція (УПЕК) подали апеляційну скаргу, проте суд апеляційної інстанції залишив без змін попереднє рішення (див. ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 27.03.2013 р. у справі №2а-16345/12/2670). Сумно, але про подальший розвиток ситуації із судовим розглядом поки що мало відомо, адже на момент підготовки номера про вирішення справи № 2а-16345/12/2670 у касаційній інстанції Єдиний державний реєстр судових рішень не повідомляє. Відомо тільки, що Мін’юст і УПЕК уже подали касаційну скаргу, і ВАСУ відкрив касаційне провадження у справі (див. ухвалу ВАСУ від 23.04.2013 р. у справі №К/800/21697/13).

Можна лише припустити, що ДП «Укрекоресурси» (що подала позов з вимогою відновлення в силі Порядку № 789/414/709) і далі захищатиме документ, що надає їй право фактично справляти з імпортерів певний «тарозбір». На сьогодні в нашому розпорядженні є лише лист ДМСУ від 29.03.2013 р. № 12/1-12.2/1259-ЕП, що повідомляє: чинність Порядку № 789/414/709 відновлено. Скоріше за все, контролюючі органи тлумачитимуть спектр можливих для імпортера варіантів дій так само вузько: усі імпортери, не здатні забезпечити утилізацію упаковки самостійно, повинні укладати договір лише з ДП «Укрекоресурси».

Суди відновили чинність Порядку № 789/414/709, одночасно наголосивши, що імпортери не зобов’язані укладати договір на утилізацію лише з ДП «Укрекоресурси»

На підтвердження безальтернативності цієї ситуації для імпортерів нещодавно висловився також Головний держінспектор з охороні природного середовища. У його листі від 08.07.2013 р. № 2/1-8-1231 ідеться, що до сьогодні деякими суб’єктами ЗЕД утилізація тари та пакувальних матеріалів забезпечується на умовах аутсорсингу (передачі певних бізнес-процесів іншим підприємствам). Проте, продовжує інспектор, функції з організації збирання, заготівлі та утилізації використаної тари згідно з вимогами чинного законодавства покладено виключно на ДП «Укрекоресурси».

Отже, на завершення статті, щодо «тарозбору» можна поставити лише три крапки. Сподіваємося, що надалі чиновники все ж усунуть ті протиріччя, на які ми сьогодні звернули увагу.

 

висновки


img 2
 
  • Обов’язок утилізувати використану упаковку покладено передусім на тих осіб, чия продукція знаходиться в цій упаковці. Проте «утилізаційні» вимоги певною мірою стосуються також тих осіб, у власності яких ця упаковка знаходиться після використання запакованого в неї товару.

  • Суб’єкти господарювання, які використовують упаковку, повинні вести їх первинний облік, а також подавати звітність про поводження з відходами.

  • На сьогодні судами відновлено чинність Порядку № 789/414/709, а це означає, що проблема сплати «тарозбору» на користь ДП «Укрекоресурси» залишається.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі