Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Ви нам писали. «Умовно-безкоштовна» упаковка: чи є безоплатне постачання?

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Вересень, 2013/№ 71
Друк
Стаття
img 1 роздріб img 2

«Умовно-безкоштовна» упаковка: чи є безоплатне постачання?

Ця стаття написана за мотивами запитань наших читачів, пов’язаних з наступною ситуацією.

Супермаркет розміщує у торговельній залі пакети одноразового використання, щоб покупці могли самостійно запакувати необхідну кількість товару. Окремої плати за ці пакети покупець не вносить. Як відображати вартість цих пакетів в обліку? Чи не розцінюється така передача пакетів покупцям як безоплатна передача із застосуванням звичайних цін? Розберемося з цим питанням.

Максим НЕСТЕРЕНКО, економіст-аналітик

 

Зі статті, присвяченої обліку упаковки (див. на с. 26) сьогоднішнього номера, нам уже відомі основні принципи обліку в ситуації, коли фасування й упаковка товару відбувається безпосередньо у торговельному залі. Стисло нагадаємо цей порядок стосовно ситуації, вказаної у запитанні.

Придбані одноразові пакети включаються до складу запасів і відображатимуться в бухобліку на субрахунку 284 «Тара під товарами». Ми вважаємо, супермаркет при придбанні вказаних пакетів має право на витрати і податковий кредит. Аргументувати цей підхід можна тим, що передача покупцеві товару в упаковці є законодавчою вимогою (див. статтю на с. 22 сьогоднішнього номера), а виконання цієї вимоги, безумовно, пов’язане з господарською діяльністю.

Нагадаємо, що відповідно до п. 19 П(С)БО 16 у торговельних підприємств до витрат на збут належать усі витрати обігу, окрім адміністративних, інших операційних та фінансових. Ураховуючи це, реалізуючи пакети разом з товаром, запакованим до них покупцем, вартість пакетів уключається до складу витрат на збут. У бухобліку це відображається проводкою Дт 93 — Кт 284, а в податковому обліку вартість використаних пакетів відображається у складі витрат на збут (у рядку 06.2) у періо­ді реалізації товарів, якщо в ці пакети запаковано.

Нарешті, розглянемо питання про те, чи не є безоплатним постачанням використання пакетів, за які покупець не вносить окремої плати? За наявною інформацією, деякі податкові органи висловлюють цю думку при перевірці супермаркетів і вимагають відображення податкових зобов’язань з ПДВ із застосуванням правила звичайних цін. На нашу ж думку, у цій ситуації слід виходити з того, що вартість пакетів враховано при встановленні ціни на товари, а отже, вони вже не відповідатимуть визначенню безоплатно наданих товарів (п.п. 14.1.13 ПКУ). При реалізації запакованих у пакети товарів вартість цих пакетів вже буде обкладено ПДВ, а тому визнання безоплатної поставки означатиме повторне обкладання вартості пакетів.

Саме такою логікою керувався Вінницький апеляційний адміністративний суд, виносячи рішення на користь платника в аналогічному за своєю суттю спорі. Суд відмовив податківцям у визнанні упаковки, вартість якої відповідно до договору включено до вартості реалізованого товару, як безоплатно переданої (див. ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 13.06.2013 р. у справі № 822/711/13-а). Виходячи з цього, рекомендуємо при розміщенні у торговельному залі «умовно-безкоштовної» упаковки документально підтверджувати, що вартість цієї продукції враховано при визначенні торговельної націнки на продукцію, що потребує самопакування.

Для додаткового обґрунтування можна провести аналогію з проблемою, яку ми вже висвітлювали на сторінках нашої газети, а саме: чи є безоплатною передачею роздача посередником (агентством) рекламних матеріалів на замовлення рекламодавця? Податківці підійшли до вказаної проблеми з розумінням і справедливо зазначили, що рекламні матеріали, вартість яких включено до вартості рекламної послуги, вже обкладені ПДВ, а отже, їх безоплатне розповсюдження третім особам ПДВ не обкладається (див. лист ДПСУ від 04.02.2013 р. № 1673/6/15-3115 // «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 22, с. 10). Сподіваємося, таке ж розуміння податківці виявлять і підходячи до проблеми, вказаної у запитанні, і не вимагатимуть застосування правила звичайних цін.

«Умовно-безкоштовна» упаковка не є безоплатно наданим товаром

Утім, слід пам’ятати, що з 01.09.2013 р. набули чинності внесені до ПКУ зміни щодо трансфертного ціноутворення. Відповідно до цих змін безоплатна передача не вважатися операцією, що вимагає застосування правила звичайних цін (див. наш аналіз нині ухвалених змін ще на стадії законопроекту: «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 22, с. 36). Тому сподіваємося, що інтерес податківців до вказаної проблеми поступово зникатиме.

На завершення розглянемо приклад відображення в обліку супермаркету «умовно-безкоштовної» упаковки.

 

Приклад. Супермаркет придбав 1000 одноразових пакетів для запакування товарів безпосередньо продавцями в торговельному залі за ціною 0,3 грн. (в тому числі ПДВ). Реалізовано товару, що потребує самостійного пакування на суму 14400 грн. (в тому числі ПДВ), загальною собівартістю 7200 грн. При цьому використано 70 пакетів (припустимо, що рівень торговельної націнки на всі товари для самопакування однаковий і враховує вартість пакетів).

 

Відобразимо вказані господарські операції в обліку.

 

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Податковий облік

дебет

кредит

доходи

витрати

1

2

3

4

5

6

7

1

Придбано 1000 пакетів для пакування

284

63, 68

250

—*

2

Відображено податковий кредит з ПДВ у складі вартості пакетів

641

63, 68

50

3

Реалізовано товар, що потребує самостійного пакування

301

702

14400

12000

7200

4

Відображено податкове зобов’язання з ПДВ

702

641

2400

5

Списано собівартість реалізованих товарів

902

282

7200

6

Списано суму торговельної націнки (12000 - 7200 = 4800)

285

282

4800

7

Списано вартість пакетів, використаних для пакування (70 х 0,25 = 17,5)

93

284

17,5

17,5

* Витрати на придбання пакетів буде відображено при реалізації товару, який у них запаковано.

 

Вважаємо, що ми навели достатньо аргументів, щоб трактувати вказане питання на користь платників. Бажаємо нашим читачам, щоб проблеми на кшталт обліку «умовно-безкоштовної» упаковки займало якомога менше їхнього часу. Ну а ми далі розглянемо ще одне, на перший погляд, дріб’язкове, але дуже важливе питання — про облік перепакування продукції.

 

висновки


img 3
 
  • Надання покупцям «умовно-безкоштовних» пакетів не призводить до ПДВ-наслідків, пов’язаних з безоплатним постачанням.

  • Безоплатне постачання з 01.09.2013 р. не вимагає застосування звичайних цін

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі