Теми статей
Обрати теми

Щодо обкладення ПДВ операцій з постачання металобрухту у 2014 році

Редакція ПБО
Лист від 04.03.2014 р. № 2052/10/26-15-11-01-06
img 1

податкові пільги

img 2

Щодо обкладення ПДВ операцій з постачання металобрухту у 2014 році

Лист Головного управління Міндоходів у м. Києві від 04.03.2014 р. № 2052/10/26-15-11-01-06

 

Головне управління Міндоходів у м. Києві на виконання завдання Міністерства доходів і зборів України від 26.02.2014 р. № 4760/7/99-99-19-04-02-17 розглянуло <…> лист <…> і в межах своїх повноважень повідомляє.

Згідно з п. 23 підрозд. 2 розд. XX Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI, із змінами та доповненнями, тимчасово до 1 січня 2015 року від оподаткування податком на додану вартість звільняються операції з постачання, у тому числі операції з імпорту відходів та брухту чорних і кольорових металів та деревини товарних позицій 4401, 4403, 4404 згідно з УКТ ЗЕД (крім брикетів та гранул товарної підкатегорії УКТ ЗЕД 4401 30 90 00), а також паперу та картону для утилізації (макулатури та відходів) товарної позиції 4707 згідно з УКТ ЗЕД.

Перелік зазначених відходів та брухту чорних і кольорових металів затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 p. № 15 «Про затвердження переліків відходів та брухту чорних і кольорових металів, операції з постачання яких, зокрема операції з імпорту, тимчасово, до 1 січня 2015 року, звільняються від обкладення податком на додану вартість», зі змінами, внесеними постановами Кабінету Міністрів України від 11.01.2012 p. № 9 та від 05.02.2014 p. № 43.

Зокрема, постановою Кабінету Міністрів України від 05.02.2014 р. № 43, яка набула чинності з  18 лютого 2014 року, були внесені зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 12 січня 2011 p. № 15 «Про затвердження переліків відходів та брухту чорних і кольорових металів, операції з постачання яких, зокрема операції з імпорту, тимчасово, до 1 січня 2014 року, звільняються від обкладення податком на додану вартість» щодо заміни у назві, пункті 1 постанови та додатках до переліків цифр і слова «1 січня 2014» на цифри і слово «1 січня 2015».

Враховуючи те, що до 18 лютого 2014 року діяла постанова Кабінету Міністрів України від 12 січня 2011 p. № 15 «Про затвердження переліків відходів та брухту чорних і кольорових металів, операції з постачання яких, зокрема операції з імпорту, тимчасово, до 1 січня 2014 року, звільняються від обкладення податком на додану вартість», то до зазначеної дати норми цієї постанови не враховувались з метою застосування пільги, встановленої п. 23 підрозд. 2 розд. XX ПКУ.

 

Заступник начальника О. Онищенко

коментар редакції


img 3

«Пільговий» металобрухт: ті ж переліки, «тільки у профіль»

 

Лист київських податківців, що коментується, присвячено проблемі продовження на 2015-й рік «металобрухтної» пільги з ПДВ, передбаченої в п. 23 підрозд. 2 розд. ХХ Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі — ПКУ).

Нагадаємо, що дію цієї пільги було продовжено до 1 січня 2015 року Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ставок окремих податків» від 19.12.2013 р. № 713-VII («Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 1 — 2). До цього дію пільги планувалося припинити 1 січня 2014 року.

Норма п. 23 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ визначає (і в цій частині згаданий Закон нічого не змінив), що переліки відходів та брухту чорних і кольорових металів, які підпадають під цю пільгу, затверджуються Кабміном.

Свого часу Кабмін своєю постановою від 12.01.2011 р. № 15 (далі — постанова № 15) затвердив ці переліки пільгованих із ПДВ відходів та брухту чорних і кольорових металів («Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 12). Після чого до неї вносилися зміни («Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 13, с. 7), останні з яких Кабмін уніс постановою від 05.02.2014 р. № 43 (далі — постанова № 43). Це привело нарешті згаданий норматив у відповідність до чинної редакції п. 23 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ.

Зміни ці неістотні.

По-перше, замінили у тексті дату «1 січня 2014 року» на «1 січня 2015 року». По-друге, у «кольоровому» переліку до постанови № 15 (додаток 2) суто технічно підкоригували дві позиції. Власне перелік це коригування ніяк не зачепило. Необхідність у ньому пов’язана зі зміною кодів цих пільгованих позицій — унаслідок переходу з УКТ ЗЕД версії 2007 року на версію 2012 року у зв’язку з набранням чинності з 01.01.2014 р. новим Законом України «Про митний тариф України» від 19.09.2013 р. № 584-VII.

Проте податківці, незважаючи на те, що переліки позицій пільгованого металобрухту не змінилися, вирішили з формальних підстав не застосовувати цю пільгу з початку 2014 року до 18.02.2014 р. — дати набрання чинності згаданою постановою № 43. І хоча в листі, що коментується, ця думка київськими податківцями викладена в дещо завуальованій формі, трохи пізніше головні податківці у своїй консультації в Базі знань (підкатегорія 101.14.10) висловилися із цього приводу вельми однозначно.

Відповідаючи на запитання про те, чи має право платник ПДВ з 1 січня 2014 року застосовувати «металобрухтну» пільгу до затвердження Кабміном відповідного переліку, вони зазначили, що оскільки постанова № 43 набрала чинності з 18.02.2014 р., то до 17 лютого включно постачання металобрухту, в тому числі його імпорт, обкладаються ПДВ за ставкою 20 %.

На перший погляд, може здатися, що податківці з буквальних підстав мають рацію.

Проте, на наш погляд, тут не все так однозначно, і можна знайти аргументи і на користь нефіскального підходу. А саме на користь того, що пільга й у згаданому періоді — з 1 січня до 18 лютого — продовжувала застосовуватися на підставі тих же переліків. Тобто, на нашу думку, незважаючи на те, що в постанові № 15 весь цей час (до набрання чинності постановою № 43) фігурувало «до 01.01.2014 р.», зазначені переліки можна було застосовувати і в 2014 році починаючи з його найпершого дня.

Наведемо свої аргументи.

По-перше, зміни, внесені до ПКУ, не запровадили нову пільгу, а змінили тільки дату закінчення дії старої пільги, і при цьому ніяк не вплинули на «якісний» і «кількісний» її зміст.

По-друге, постанова № 15, що затвердила переліки, продовжувала діяти і свою чинність із 01.01.2014 р. не втратила. А посилання в ній на цю граничну дату є нічим іншим, як цитатою з ПКУ, і саме по собі для змісту (наповнення) переліку пільгованих позицій жодного значення не має. Адже якби Кабмін затвердив просто переліки без зазначення обмежувальної дати застосування пільги, то їх «легітимність» у періоді з 1 січня до 18 лютого 2014 року запитань навіть у податківців не викликала б

По-третє, законодавець вирішив продовжити цю пільгу на весь 2014 рік, а не на його частину — залежно від того, наскільки швидко Кабмін упорається з «приведенням своїх нормативів у відповідність» до Закону № 713-VII. Нагадаємо, що цим Законом уряду було доручено протягом січня — лютого цього року привести у відповідність свої нормативно-правові акти. Ось він і привів — ніяк не змінивши переліки пільгованих позицій (заміну двох кодів до уваги не беремо), а просто виправивши скрізь у тексті 2014-й рік на 2015-й. На нашу думку, ці правки є всього лише цитатою з норм ПКУ (п. 23 підрозд. 2 розд. ХХ) і не можуть призводити до незастосування «металобрухтної» пільги до 18 лютого цього року, тобто до внесення такої механічної заміни. Адже не Кабмін, а законодавці визначають тимчасові обмеження застосування пільг (уключаючи і цю). Інакше кажучи, ми вважаємо, що пільговані переліки не припиняли свою дію (як і постанова № 15, що їх затвердила), і, повторимо, згадані в цій постанові обмежувальні дати — до 01.01.2014 р. (і 2015 р.) — є нічим іншим, як цитатою з ПКУ, що говорить про обмеження строку дії пільги, а не постанови № 15 і переліків, які нею встановлені.

Навіть якщо б Кабмін постановою № 43 вніс зміни до переліків пільгованих позицій, вилучивши з них якісь позиції, то і тоді, на наш погляд, не дуже коректно було б порушувати питання про неправомірність пільгування скасованих позицій у періоді з 1 січня до 18 лютого 2014 року.

Водночас зауважимо, що податківці напевно не переглянуть свій формально-фіскальний підхід щодо цієї пільги, і, скажемо відверто, сперечатися з таким підходом буде досить складно.

А що з цього приводу думає суд, нам здається, ми скоро із судової практики дізнаємося. Сподіваємося, що наведені вище аргументи допоможуть сміливим платникам схилити суддів у цьому питанні у нефіскальний бік…

Тим же платникам, які скористалися з 1 січня до 18 лютого цією пільгою, але зараз не готові оскаржувати фіскальний підхід податківців, слід, не очікуючи перевірки, здійснити відповідні коригувальні маніпуляції у своєму податковому обліку з ПДВ.

Зокрема, подати уточнюючі розрахунки до декларації з ПДВ за січень та/або лютий цього року, донарахувавши ПЗ із ПДВ у зв’язку з «незаконним» застосуванням ними пільги, а також самоштрафи, і доплатити відповідні суми до бюджету.

Загалом, нудьгувати нікому не доведеться…

 

 Олексій Павленко

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі