Теми статей
Обрати теми

Щодо подання електронної РРО-звітності та застосування фінансових санкцій

Редакція ПБО
Лист від 27.01.2014 р. № 1502/6/99-99-22-01-03-15/79

Щодо подання електронної РРО-звітності та застосування фінансових санкцій

Лист Міністерства доходів і зборів України від 27.01.2014 р. № 1502/6/99-99-22-01-03-15/79

 

Міністерство доходів і зборів України розглянуло листи <…> щодо подання звітності реєстраторів розрахункових операцій (далі — РРО) в електронній формі і повідомляє.

З 01.01.2013 р. введено в дію норми абзаців другого та третього п. 7 ст. 3 Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі — Закон № 265) щодо обов’язкового подання суб’єктами господарювання електронних копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків РРО до органів Міндоходів дротовими або бездротовими каналами зв’язку за технологією Національного банку України.

Відповідно до п. 3.1.2 Вимог щодо створення контрольної стрічки в електронній формі у реєстраторах розрахункових операцій та модемів передачі даних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 08.10.2012 р. № 1057, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 17.10.2012 р. за № 1743/22055, РРО з модемом повинен забезпечувати індикацію справного та несправного стану модему та каналу передачі інформації, накопичення контрольно-звітної інформації у разі неможливості передачі її через порушення зв’язку із сервером обробки інформації з будь-яких причин та автоматичну передачу накопиченої інформації до сервера обробки інформації після відновлення зв’язку.

Згідно з пп. 26 і 39 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012 р. № 295, оператори, провайдери зобов’язані усунути пошкодження телекомунікаційної мережі та відновити доступ до послуг в строки, визначені Адміністрацією Держспецзв’язку.

Відповідно до наказу Адміністрації державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України від 28.12.2012 р. № 803 «Про затвердження Показників якості послуг із передачі даних, доступу до Інтернету та їх рівнів», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.01.2013 р. за № 135/22667, нормативний час усунення пошкодження телекомунікаційної мережі та відновлення доступу до послуг з встановленими значеннями показників якості — не більше як одна доба.

Також згідно з п. 38 Правил користування електричною енергією для населення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.99 р. № 1357, енергопостачальник, зокрема, зобов’язаний забезпечувати надійне постачання електроенергії згідно з умовами ліцензії та договору, приймати письмові та усні повідомлення (у тому числі засобами зв’язку) споживачів щодо порушення електропостачання та вживати заходів до відновлення електропостачання та приведення показників якості у відповідність з вимогами нормативних документів.

Відповідно до § 19 та § 20 глави 2 розділу I Правил улаштування електроустановок, зокрема, визначено, що перерви електропостачання, необхідні для ремонту або заміни пошкодженого елемента системи електропостачання, не повинні перевищувати однієї доби.

Вирішення технічних проблем при поданні контрольно-звітної інформації, в тому числі пов’язаних з відсутністю зв’язку або нестабільною роботою каналу передачі даних, здійснюється в рамках договірних стосунків користувачів касової техніки, центрів сервісного обслуговування, інформаційних еквайєрів та операторів телекомунікаційних послуг.

Згідно зі ст. 14 Закону № 265 центри сервісного обслуговування зобов’язані у разі виходу з ладу РРО зобов’язані забезпечувати відновлення його роботи протягом 72 годин.

Також слід зазначити, що згідно зі ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Загальними принципами господарювання в Україні згідно зі ст. 6 Господарського кодексу України від 16 січня 2003 року № 436-IV є, зокрема, заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини.

Таким чином, спірні відносини між суб’єктами господарювання, зокрема, користувачами касової техніки, центрами сервісного обслуговування, операторами зв’язку, інтернет-провайдерами та інформаційними еквайєрами не відносяться до компетенції органів доходів і зборів.

Відповідно до п. 9 розділу III Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 28.08.2013 р. № 417, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19.09.2013 р. за № 1616/24148, на період виходу з ладу РРО або в разі відключення електроенергії розрахункові операції проводяться з використанням книги ОРО та розрахункової книжки. При відновленні роботи РРО або постачання електроенергії необхідно провести через РРО суми розрахунків за час роботи з використанням розрахункової книжки, а також відповідно до контрольної стрічки (у випадку обнулення оперативної пам’яті) — за час роботи, що передував виходу РРО з ладу або відключенню електроенергії, окремо за кожною ставкою податку на додану вартість та виконати Z-звіт.

Після підключення до Системи зберігання і збору даних Міндоходів (персоналізації РРО) контрольно-звітна інформація про використання РРО згідно з п. 7 ст. 3 Закону № 265 передається органам доходів і зборів в електронній формі.

Звітність за формою ЗВР-1 подається суб’єктами господарювання, які відповідно до ст. 10 Закону № 265 та постанови Кабінету Міністрів України від 23.08.2000 р. № 1336 проводять розрахункові операції без застосування РРО з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій.

Відповідно до п. 9 ст. 17 Закону № 265 з 01.01.2014 р. до суб’єктів господарювання передбачено застосування фінансових санкцій в разі неподання ними звітності, пов’язаної із застосуванням РРО, по дротових або бездротових каналах зв’язку, в разі обов’язковості її подання. Фінансових санкцій за несвоєчасне подання звітності не передбачено.

Таким чином, при технічній несправності РРО, у разі передачі звітної інформації відразу після відновлення його роботи у встановлений законодавством термін фінансові санкції до суб’єкта господарювання не застосовуються.

 

Заступник Міністра А. Ігнатов

коментар редакції


img 1

РРО-звіт не відправлено: хто відповідає — суб’єкт чи апарат?

 

Для суб’єктів підприємництва, які застосовують РРО, передача електронної РРО-звітності через Інтернет сьогодні — рутинний процес. Тим він і привабливий, що практично не обтяжує суб’єкта. Але якщо щось пішло не так — запитання виникають, і міндоходівці змушені відповідати…

Щоб зробити предмет цього листа наочнішим, зобразимо процес передачі РРО-звітності за допомогою схеми.

 

img 2

 

Отже, суб’єкт підприємництва:

— придбав новий (чи такий, що був у вжитку) або дообладнав модемом наявний РРО;

— уклав договір із центром сервісного обслуговування (ЦСО);

— зареєстрував РРО в органах Міндоходів;

— перевів РРО у фіскальний режим роботи;

— персоналізував та опломбував РРО;

— установив його, забезпечивши підключення через Інтернет до еквайєра (зрозуміло, на підставі укладеного зі своїм провайдером договору).

Усе — як визначено Порядком реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженим наказом Міндоходів від 28.08.2013 р. № 417 (далі — Порядок № 417). Тепер він готовий виконувати вимоги абзаців другого/третього п. 7 ст. 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 р. № 265/95-ВР (далі — Закон № 265), тобто він готовий передавати електронну РРО-звітність через Інтернет.

Зауважимо, по-перше, що не конкретизуємо тут абзац п. 7 ст. 3 Закону № 265 з тієї причини, що в обговорюваному контексті абсолютно не важливо, вміє наш РРО створювати контрольну стрічку в електронній формі чи змушує нас роздруковувати її в паперовому вигляді.

По-друге — і це головне — коли ми пишемо «він готовий», це насамперед стосується вже не стільки суб’єкта, скільки власне РРО!

Судіть самі: уся процедура, що досить детально описана в Порядку передачі електронних копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків реєстраторів розрахункових операцій дротовими або бездротовими каналами зв’язку до органів державної податкової служби, затвердженому наказом Мінфіну від 08.10.2012 р. № 1057 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 97), практично виключає участь суб’єкта.

Передачу чергової порції звітної інформації ініціює сам РРО, модем забезпечує з’єднання РРО з еквайєром, який після необхідних перевірок та маніпуляцій у системі зберігання та збору даних РРО (СЗЗД) передає інформацію до системи обліку даних РРО (СОД). Якщо процес передачі успішно завершено, то в СОД формується команда, яка передається по всьому ланцюжку назад на РРО (і модем) і дозволяє вже передану порцію інформації з пам’яті модему стерти. У разі виникнення збою на будь-якій ділянці шляху «ображений» елемент системи, який не отримав достовірну порцію звітної інформації (наприклад, еквайєр), дає команду попередньому елементу повторити операцію — аж до її успішного завершення. РРО забезпечує індикацію стану процесу передачі. Якщо в певний момент передати інформацію неможливо унаслідок завантаженості каналу, система вибере інший час.

Як випливає з п.п. 3.1.2 п. 3.1 Вимог щодо створення контрольної стрічки в електронній формі у реєстраторах розрахункових операцій та модемів для передачі даних, затверджених наказом Мінфіну від 08.10.2012 р. № 1057, максимальний строк від моменту успішного завершення передачі до СОД попередньої порції звітної інформації до моменту надходження до СОД наступної порції встановлено у 72 години. Вочевидь, кожна така порція звітної інформації містить Z-звіт (принаймні, ця вимога прямо прописана в абзаці другому п. 7 ст. 3 Закону № 265), а її відправлення ініціюється РРО за фактом складання Z-звіту (до такого висновку нас підштовхує інший лист Міндоходів на аналогічну тему - від 11.03.2014 р. № 4479/6/99-99-18-03-01-15).

Таким чином, строк у 72 години починає відлічуватись від моменту виконання Z-звіту. Після закінчення цього строку ваш РРО буде автоматично заблокований для проведення розрахункових операцій. До речі, якщо говорити про РРО з паперовою контрольною стрічкою, в якому функції накопичення звітної інформації виконує модем, то такий РРО може бути заблокований іще з двох причин — у разі несправності модему і при переповненні його пам’яті звітною інформацією. Розблокування вашого РРО відбудеться автоматично, як тільки до СОД надійде перша ж, раніше не відправлена порція звітної інформації, що була сформована після виконання останнього Z-звіту. Якщо причина збою - несправність РРО, то допоможе фахівець ЦСО.

Зрозуміло, що в сьогоднішніх реаліях найчастіші проблеми для нормальної роботи нашої схеми — це «пропало світло» та «впав Інтернет».img 3

Якщо відключення електроенергії тривало менше 72 годин (розрахункові операції в цей час могли проводитися з використанням КОРО і РК) і після включення одразу ж були виконані вимоги п. 9 Порядку № 417 (усі вони наведені в листі, що коментується: потрібно провести через РРО підсумкові суми роз­рахунків за кожною ставкою ПДВ та виконати Z-звіт), то вся попередня інформація, що збереглася в пам’яті модему, і вся нововведена інформація встигне надійти до СОД. Із цим випадком проблем немає жодних.

Якщо Інтернет «підняли» швидше, ніж за 72 години, та ще й звітна інформація не встигла переповнити оперативну пам’ять модему — проблем теж не буде.

І якщо навіть РРО заблокується, ви просто не зможете нашкодити системі, оскільки не зможете працювати. img 4

Зверніть увагу на головні висновки листа.

У будь-якому разі — нехай навіть у зв’язку з повною відмовою системи — подати звіт за формою ЗВР-1 ви вже все одно не зможете (його сьогодні продовжують подавати тільки суб’єкти, охоплені Переліком окремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування реєстраторів розрахункових операцій з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій, затвердженим постановою КМУ від 23.08.2000 р. № 1336, на підставі ст. 10 Закону № 265). Але якщо ви допровели суми розрахунків згідно з п. 9 Порядку № 417, то ця інформація і без того надійшла до СОД, а отже, форма ЗВР-1 для вас просто не потрібна.

Якщо суб’єкт здійснив усі описані заходи щодо забезпечення умов для роботи свого РРО з подання ним електронної РРО-звітності та якщо після відновлення такої роботи вся така звітність буде цим РРО відправлена — жодні санкції ані суб’єкту, ані його апарату не загрожують. Це найприємніший висновок.

 

Олександр Голенко

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі