Теми статей
Обрати теми

Міняємо асфальт після зими

Редакція ПБО
Стаття
img 1

азбука обліку

img 2

Міняємо асфальт після зими

Незважаючи на досить напружену ситуацію у країні, життя, здається, крокує власним темпом. Наприклад, у цьому році надзвичайно різко настала весняна, ба навіть літня погода. І можна було б цього не помічати, якщо ви не романтик і особливо не стежите за прогнозами синоптиків. Але пильні у своїй справі муніципальні служби не забудуть вам нагадати про те, що неминуче настає разом із весною — про правила благоустрою. Припустимо, що на прилеглій до вашого підприємства території разом зі снігом зійшов і асфальт. Що з цим робити та як обліковувати його відновлення? Читайте у нашій статті.

Максим Нестеренко, податковий експерт

 

Для початку нам слід з’ясувати, яким саме чином можна розглядати заміну асфальтового покриття з облікової точки зору.

Ремонт, поліпшення чи об’єкт?

Перш за все нам необхідно розібратися: де в обліку заміни асфальтового покриття провести межу між поліпшенням, об’єктом і витратами. Зробити це потрібно тому, що перед підприємством постає завдання замінювати асфальтове покриття, яке виконує різні функції. До того ж заміна асфальтового покриття теж може бути різною — від дрібного (ямкового) «латання дірок» до повної заміни покриття на нове.

Для початку усвідомимо: облік операцій із заміни асфальтового покриття прямо залежить від його функціонального призначення, а також масштабності робіт. Ця масштабність, у свою чергу, значною мірою залежить від ступеню пошкоджень асфальтового покриття. Розпочнемо з бухобліку ремонтів, адже саме в ньому функціональність асфальтового покриття відіграє якщо не єдину, то вже напевно вирішальну роль.

Ремонт асфальтового покриття

Почнемо з бухгалтерського обліку. Мабуть, найпростіше розпізнати витрати на ремонт. Заміна асфальтового покриття визнається ремонтом у тому випадку, якщо усуваються незначні вибоїни в асфальтовому покритті. Така операція спрямована виключно на підтримку асфальтового покриття у робочому стані, тому здійснені витрати відносяться в бухобліку на поточні витрати (п. 15 П(С)БО 7).

А якщо усуваються дійсно серйозні пошкодження наявного покриття? Або відбувається латання вибоїн більш якісним асфальтом чи укріплення покриття (за допомогою арматури або інших металевих конструкцій)? Тут уже однозначно відбувається якісне покращення і подовження строку служби покриття (інакше кажучи, зростання очікуваного строку корисного використання об’єкта). Отже, такі витрати в бухобліку мають капіталізуватися, тобто збільшувати первісну вартість об’єкта основних засобів, який ремонтується (п. 14 П(С)БО 7). Водночас в бухобліку можна застосовувати податкові правила відображення поточних та капітальних витрат на ремонт.

У податковому обліку визнання «ремонтних» витрат регламентується виключно правилом 10%-го ліміту (пп. 146.11, 146.12 ПКУ)

Тому в цілях оподаткування первісна вартість об’єкта основних засобів збільшуватиметься, лише якщо вартість робіт із ремонту асфальтового покриття перевищить 10 % сукупної балансової вартості усіх груп основних засобів, що підлягають амортизації, на початок звітного податкового року. В іншому випадку такі витрати відносяться платником податку до складу витрат за функціональним призначенням об’єкта, що ремонтувався.

img 3Асфальтове покриття — окремий об’єкт

Деякі читачі запитують: чи можна асфальтовий майданчик обліковувати як окремий об’єкт основних засобів? Це залежить від того, де знаходиться цей асфальтовий майданчик і які функції він виконує. Наприклад, асфальтове покриття у цеху доцільніше розглядати як складову частину будівлі, адже воно разом із будівлею цеху виконує, так би мовити, взаємодоповнюючі функції. У такому випадку в бухобліку вартість асфальтового покриття збільшує первісну вартість будівлі та обліковується на субрахунку 103 «Будинки та споруди», а у податковому обліку — у складі основних засобів групи 3 (п. 145.1 ПКУ).

Але у більшості випадків асфальтовий майданчик виконує свої власні окремі функції (скажімо, стоянка для службових автомобілів чи автодром). Тому в таких випадках його дійсно слід обліковувати як окремий об’єкт (із цією нашою позицією ви вже мали змогу ознайомитися раніше у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 43, с. 10). У такому разі асфальтований майданчик для цілей бухгалтерського обліку відноситься як окремий об’єкт до групи основних засобів «Будівлі, споруди та передавальні пристрої» та відображається на субрахунку 103 «Будинки та споруди» (див. лист Мінфіну від 05.12.2011 р. № 31-08410-07-10/30264). В податковому обліку це група 3 основних засобів .

 

Асфальтове покриття — часткова заміна

Іноді буває так, що, аби замінити асфальтове покриття, повністю знімають старий шар асфальту на певній ділянці асфальтового майданчика. Таку операцію у бухгалтерському обліку слід розглядати як часткову ліквідацію об’єкта основних засобів. Тобто визначається частка знятої ділянки асфальтового покриття у загальній вартості об’єкта. Після цього пропорційно цій частці списуються первісна вартість і знос. У бухобліку це означає, що залишкова вартість, яка припадає на цю ділянку покриття, списується на витрати (у дебет субрахунку 976 «Списання необоротних активів»).

Водночас до первісної вартості такого об’єкта уключаються витрати на заміну в розмірі вартості нового шару асфальтового покриття, що був укладений замість знятого (п. 46 Методрекомендацій № 561).

У податково-прибутковому обліку за таких обставин починають працювати норми п. 146.16 ПКУ, а для ПДВ — п. 189.9 ПКУ. Тобто у разі часткової ліквідації основних засобів до «прибуткових» витрат відноситься сума вартості, яка амортизується, за вирахуванням сум накопиченої амортизації списаної частки об’єкта (якщо ліквідаційна вартість установлена рівною нулю, це буде залишкова вартість ліквідованої частини).

У ПДВ-обліку слід відображати постачання ліквідованої частки покриття за звичайними цінами, але не нижче від балансової вартості на момент ліквідації

Утім, останньої ПДВ-обставини можна уникнути, якщо подати до податкового органу документ, який обґрунтовує ліквідацію. Такими документами можуть бути, наприклад, акт списання основних засобів (типової форми № ОЗ-3), а також висновок експертної комісії про те, що асфальтове покриття на певній ділянці непридатне до експлуатації та потребує повної заміни (див. консультацію в підкатегорії 101.06 БЗ).

Витрати на демонтаж старого асфальтового покриття відображатимуться у складі податкових витрат на підставі п. 144.2 ПКУ. Якщо демонтаж здійснює стороння організація, то належним чином оформлена податкова накладна дасть вам право і на податковий кредит із ПДВ.

Скільки «коштують» витрати?

Після того, як ми з’ясували питання облікової «об’єктності», звернемося ще до одного питання: коли витрати на ремонт і заміну асфальтового покриття пов’язані з господарською діяльністю?

Зрозуміло, що це питання важливе перш за все для податкового обліку. Адже «негосподарські» витрати у податковому обліку відображати заборонено (п.п. 139.1.1 ПКУ). Та й про податковий кредит у цьому випадку годі думати.

Для спрощення ситуації умовно розділимо усе асфальтове покриття, яке може бути замінене, на три категорії:

(1) покриття, яке знаходиться безпосередньо на території підприємства;

(2) покриття, яке знаходиться на прилеглих до підприємства територіях (проїжджа частина, тротуари тощо);

(3) покриття, яке знаходиться на додаткових об’єктах спеціального призначення (парковки, під’їзні шляхи тощо), які належать підприємству.

Облік асфальтового покриття першої категорії нічим не відрізняється від стандартного. Наявність такого покриття — необхідна умова для нормального функціонування підприємства, тому витрати на його ремонт і заміну, безумовно, пов’язані з господарською діяльністю (п.п. 14.1.36 ПКУ).

Щодо третьої категорії теж все більш-менш зрозуміло. Адже у ПКУ наразі немає відомих нам раніше обмежень щодо витрат на стоянку і паркування легкових автомобілів. Навпаки, такі витрати прямо зазначені у переліку адміністративних (п.п. «в» п.п. 138.10.2 ПКУ). Тож проблем із їхнім зв’язком із господарською діяльністю наразі виникати не повинно. Тим паче, що такі об’єкти, як ми зазначили, належать підприємству.

Щоправда, податківці в одній зі своїх консультацій у БЗ (підкатегорія 102.18.02) наполягають, що певні обмеження все-таки є. На їх думку, витрати на паркування відображаються у податковому обліку лише у тому випадку, якщо паркуються автомобілі, які використовуються у господарській діяльності. Тобто це перш за все службові автомобілі підприємства, що обліковуються у складі його основних засобів. А от щодо автомобілів клієнтів, які відвідують підприємство, такої самої прихильності до них контролери не висловлюють. Хоча складно уявити механізм «розподілу» місць на паркувальному майданчику між «господарськими» і «негосподарськими» автомобілями. Принаймні суди у своїх нечисленних рішеннях про цей розподіл мовчать і вважають витрати на облаштування парковки «господарськими» (див. постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 08.11.2012 р. у справі № 2-а/1970/3666/12).

Щодо автомобільних під’їзних шляхів жодних роз’яснень наразі немає. Проте судова практика містить рішення, в яких витрати на ремонт залізничних під’їзних шляхів визнавалися господарськими (див постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 20.03.2013 р. у справі № 817/577/13-а). Тому законних підстав позбавляти вас витрат на асфальтування автомобільних під’їзних шляхів у податкових органів немає. Ми, у свою чергу, маємо щодо цього одне важливе застереження:

якщо асфальтуються автомобільні дороги загального користування, то таким витратам потрапити до податкових зась (п.п. 14.1.138, п. 144.3 ПКУ)

Нарешті, звернемося до другої, найбільш специфічної категорії. Перш за все усвідомимо, що на підприємства покладено обов’язок забезпечувати за власний рахунок благоустрій земельних ділянок, наданих їм на праві власності чи праві користування відповідно до закону, а також виконання робіт із ремонту і реконструкції доріг внутрішньогосподарського користування (ч. 4 ст. 36 Закону про благоустрій).

Елементами (частинами) об’єктів такого благоустрою є: покриття площ, вулиць, доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок відповідно до чинних норм і стандартів (ч. 1 ст. 21 Закону про благоустрій).

Ураховуючи ці обставини, податкові органи дозволяють відображати витрати на благоустрій таких елементів у податковому обліку (див. консультацію у БЗ, підкатегорія 102.09.01). Причому вони наголошують, що:

— витрати, понесені на благоустрій елемента (частини) об’єкта, що є структурним компонентом будівлі чи споруди, яка обліковується як об’єкт основних засобів у процесі будівництва, збільшують первісну вартість об’єкта основних засобів групи 3;

— витрати на благоустрій (ремонт асфальтового покриття тощо) прилеглої до виробничої споруди території враховуються при обчисленні об’єкта оподаткування як витрати на ремонт/поліпшення об’єкта основного засобу, до якого належить така територія.

При цьому слід зауважити, що межі та режим використання закріпленої за підприємствами території визначають відповідні органи державної влади та органи місцевого самоврядування залежно від підпорядкування об’єкта благоустрою (ч. 4 ст. 24 Закону про благоустрій). Відповідно і витрати на благоустрій підприємство може відображати лише в межах цієї закріпленої території.

Про всяк випадок підкреслимо ще раз: якщо підприємство понесе витрати на будівництво та утримання автомобільних доріг загального користування, то вони не підлягають амортизації та не враховуються при визначенні об’єкта оподаткування.

Просто облік

Наостанок наведемо приклад податкового і бухгалтерського обліку витрат на заміну асфальту.

Приклад. На балансі підприємства є асфальтовий майданчик (обліковується як окремий об’єкт основних засобів). Первісна вартість майданчика — 140000 грн., знос — 90000 грн., ліквідаційна вартість дорівнює нулю. Після зими 30 % площі майданчика було пошкоджено. Експертний висновок свідчить, що цю ділянку слід повністю замінити. Вартість укладання нового асфальту — 60000 грн. (у тому числі ПДВ), зняття (демонтажу) старого — 21000 грн. (у тому числі ПДВ). Акт списання основних засобів форми № ОЗ-3 подано до податкового органу.

Окрім цього, підприємство виконало ремонтні роботи (поточний ремонт) із благоустрою (асфальтування) тротуару, що прилягає до його офісного приміщення. Вартість робіт — 4200 грн. (у тому числі ПДВ). «Ремонтний» 10 % ліміт підприємством не вичерпано.

Також підприємство побудувало асфальтований під’їзний шлях до власного складу. Вартість робіт — 96000 грн. (у тому числі ПДВ).

 

Відобразимо ці операції у бухгалтерському та податковому обліку.

 

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Податковий облік

Дт

Кт

доходи

витрати

1

2

3

4

5

6

7

1

Списано суму зносу, що припадає на непридатну ділянку майданчика (90000 грн. х 30 % : 100 % = 27000 грн.)

131

103

27000

2

Списано залишкову вартість непридатної ділянки майданчика (140000 грн. - 90000 грн.) х 30 % : 100 % = 15000 грн.

976

103

15000

15000

3

Відображено витрати на зняття (демонтаж) старого асфальту

976

631

17500

17500

4

Відображено податковий кредит із ПДВ

641

631

3500

5

Відображено витрати на укладання нового асфальту

152

631

50000

6

Відображено податковий кредит із ПДВ

641

631

10000

7

Віднесено вартість робіт із укладання нового асфальту на первісну вартість майданчика

103

152

50000

8

Відображено ремонтні витрати на благоустрій прилеглої до офісу території

92

631

3500

3500

9

Відображено податковий кредит із ПДВ

641

631

700

10

Віднесено витрати на благоустрій прилеглої території на фінансовий результат

791

92

3500

11

Відображено витрати на будівництво асфальтованого під’їзного шляху

152

631

80000

12

Відображено податковий кредит із ПДВ

641

631

16000

13

Створено об’єкт основних засобів — під’їзний шлях

103

152

80000

14

Списано витрати на фінансовий результат

791

976

32500

 

 

висновки


img 4
 
 
  • Асфальтовий майданчик визнається окремим об’єктом у разі, якщо він виконує самостійні функції.

  • Витрати на облаштування парковок та під’їзних шляхів, які підприємство будує для своїх виробничо-господарських потреб, пов’язані з господарською діяльністю та мають право за відповідними правилами зменшити об’єкт оподаткування.

  • Витрати на благоустрій (асфальтування) прилеглої території відносяться до складу «податкових» витрат, але лише в межах ділянки, закріпленої за підприємством.

 

Документи статті

  1. ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

  2. Закон про благоустрій — Закон України «Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.2005 р. № 2807-IV.

  3. П(С)БО 7 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затверджене наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000 р. № 92.

  4. Методрекомендації № 561 — Методичні рекомендації з бухгалтерському обліку основних засобів, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 30.09.2003 р. № 561.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі