Теми статей
Обрати теми

Військовий збір: «відповідальне» питання

Біляєва Олена
Знову на «порядку денному» військовий збір (ВЗ). Ми вже детально описали процедуру його адміністрування: платників, базу оподаткування, ставку, строки сплати (читайте про це в «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 64, с. 17). На с. 13 сьогоднішнього номера дали відповіді на «гарячі» запитання щодо його сплати. Неохопленим залишилося хіба що таке питання: що буде, якщо вчасно не сплатити ВЗ? Із ним і пропонуємо розібратися.

Почнемо з того, що прямих норм, які встановлювали б відповідальність платників за несплату (несвоєчасну сплату) саме ВЗ, законотворці у ПКУ прописати не спромоглися. Проте цей факт анічогісінько не означає.

ВЗ і ПДФО — брати-близнюки?

Як ви вже знаєте, порядок нарахування та сплати ВЗ урегульовано п. 161 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. У переважній своїй частині цей пункт тільки те і робить, що посилається на «ПДФОшні» норми ПКУ. Тобто ВЗ у законотворців вийшов близьким родичем ПДФО. Судіть самі:

1) перелік платників збору збігається з переліком платників ПДФО;

2) нараховувати і сплачувати збір потрібно в тому самому порядку і в ті самі строки, що і ПДФО;

3) відповідальними за утримання (нарахування) та сплату (перерахування) збору до бюджету призначені ПДФО-відповідальні особи.

Усе це підводить нас до висновку, що  

у разі несплати (несвоєчасної сплати) військового збору контролери притягуватимуть порушників до відповідальності за тими ж нормами ПКУ, що і при вчиненні аналогічних ПДФО-порушень

До речі, вже маємо підтвердження цих слів у консультації з категорії 132.06 БЗ.

Так чого ж нам очікувати від охоронців податкового порядку?

Розв’язуємо капшук — якою буде сума штрафу?

Основна штрафна норма — ст. 127 ПКУ. На її підставі платники, у нашому випадку податкові агенти (суб’єкти господарювання — роботодавці та замовники за договорами на виконання робіт, надання послуг), несуть відповідальність за ненарахування, неутримання та/або несплату (неперерахування) податку до або під час виплати доходу на користь фізособи.

Розмір штрафу становить 25 % від суми податку, яка підлягає нарахуванню та/або сплаті до бюджету. Тобто 25 % від не перерахованої вчасно суми ВЗ.

При цьому, якщо протягом 1095 днів платника повторно притягують до відповідальності за те саме порушення, то штраф зростає до 50 %, а в разі, коли протягом 1095 днів порушення вчинюється втретє і більше — до 75 % суми податку, що підлягає нарахуванню та/або сплаті до бюджету.

Фактично притягнути до відповідальності за ст. 127 ПКУ податківці можуть за:

— відсутність первинних та інших бухгалтерських документів із нарахування ВЗ;

— неутримання ВЗ з доходів фізособи (виплату доходу в повному обсязі) або утримання ВЗ у меншому розмірі, ніж належить;

— несплату (несвоєчасну або неповну сплату) ВЗ до бюджету.

«Лежу — так больше расстоянье до петли» (чи можна уникнути штрафу)

Зверніть увагу! Зазначену вище консультацію податківців можна зрозуміти таким чином, що в разі самовиправлення помилок, які призвели до ненарахування, неутримання та/або неперерахування ВЗ до бюджету, штраф за п. 127.1 ПКУ не застосовується.  

Головне — встигнути самовиправитися протягом одного звітного року (і, зрозуміло, до приходу податківців із перевіркою)

Такий підхід є неоднозначним, оскільки в «амністуючому» останньому абзаці п. 127.1 ПКУ йдеться саме про ПДФО, а ми маємо справу з його «родичем».

Нарікаємо на себе (як розрахувати пеню)

Окрім ПДФОшного штрафу за п. 127.1 ПКУ,кон­тролери очікувано мають намір нараховувати пеню на підставі п.п. 129.1.3 і п. 129.4 ПКУ з розрахунку 120 % річних облікової ставки НБУ, що діє на день виплати (нарахування) доходів на користь фізосіб (нагадаємо, що зараз облікова ставка НБУ становить 12,5 %).

Наведемо приклад розрахунку пені.

Приклад. При виплаті фізособі готівкою з каси винагороди за цивільно-правовим договором 15.08.2014 р. підприємство не перерахувало до бюджету військовий збір у сумі 15 грн. Зазначене порушення платник виявив самостійно 18.09.2014 р., і цього ж дня недоплату з військового збору було погашено. На день виплати доходу діяла облікова ставка НБУ в розмірі 12,5 %.

У ситуації, що розглядається, пеня розраховується за період з 16.08.2014 р. по 18.09.2014 р. включно. Кількість днів існування недоплати — 34. Отже, сума пені дорівнюватиме:

15 грн. х 34 дн. х 12,5 % х 1,2 : 365 дн. = 0,21 грн.,

де 15 грн. — сума несплаченого до бюджету ВЗ при виплаті доходу фізособі;

34 дн. — кількість календарних днів, за які нараховується пеня;

365 дн. — кількість календарних днів у 2014 році;

12,5 % — облікова ставка НБУ, що діяла на день виплати (нарахування) доходу на користь фізособи;

1,2 — коефіцієнт, установлений ПКУ для розрахунку пені.

Дрібниця, але неприємно (кілька слів про адмінштрафи)

Утім, пеня і штраф за п. 127.1 ПКУ — це ще не все. Є ще й адмінштраф на винних посадових осіб та ФОП, які є податковими агентами й «наплутали» із ВЗ.

Фіскали знову-таки безсоромно вказують на ст. 1634 КпАП і загрожують (за неутримання або неперерахування збору до бюджету при виплаті доходів фізособі, перерахування збору за рахунок коштів підприємства) застосуванням попередження або адмінштрафу в розмірі від 34 до 51 грн., а при повторному протягом року порушенні — від 51 до 85 грн.

Але у ст. 1634 КпАП ідеться саме про ПДФО.  

Виходить, що в питанні адмінвідповідальності знову податківці повністю ототожнюють військовий збір із ПДФО, що, на наш погляд, не зовсім коректно

Ми вважаємо, що логічніше було б застосовувати адмінвідповідальність за ст. 1632 КпАП за неподання (несвоєчасне подання) платіжок на перерахування збору або за ст. 1631 КпАП за порушення порядку ведення податкового обліку. Обидві ці статті передбачають однаковий розмір штрафу — від 85 до 170 грн. (при повторному протягом року порушенні — від 170 до 255 грн.). Але — увага! — тільки до винних посадових осіб. ФОП за цими статтями до адмінвідповідальності не притягнеш.

Тобто фактично ми спостерігаємо рідкісний випадок, коли позиція податківців грає на руку де­яким платникам. Зважаючи на незначність штрафу за ст. 1634 КпАП сперечатися з перевіряючими тут навряд чи доречно. Виняток — ФОП (якщо є бажання, вони можуть відбиватися від адмінштрафу).

Без вини винуваті: чи будуть штрафи, якщо не було рахунків?

І, звісно, ми не можемо залишити поза увагою ситуацію, у якій платники опинилися в період з 03.08.2014 р. до 07.08.2014 р., коли сплачувати ВЗ уже формально було потрібно, але відповідні рахунки Держказначейство ще не відкрило. На наш погляд, до платників, які в цей період виплачували доходи фізособам без одночасної сплати військового збору, санкції застосовувати не повинні.

Річ у тім, що адміністративно-господарські санкції (а до них належать і податкові штрафи за ПКУ) можуть бути застосовані до платника тільки в тому випадку, якщо він не доведе, що вжив усіх залежних від нього заходів для недопущення правопорушення (ч. 2 ст. 218 ГКУ). Тобто тут діє принцип «немає провини — немає санкцій». Для адмінштрафу теж обов’язкова наявність провини, оскільки адмінпроступком вважається саме винна дія/бездіяльність (ст. 9 КпАП).

У зв’язку з відсутністю рахунків платники фізично не могли виконати свої зобов’язання зі сплати ВЗ, а отже, їх не можна вважати винними у вчиненні порушення. Головне в цій ситуації — сплатити ВЗ одразу ж після відкриття рахунків, тобто 7 — 8 серпня.

Тим більше, що податківці самі вказують на «безштрафність» при самовиправленні (див. вище).

висновки

  • До податкових агентів, які не нараховують, не утримують та/або не сплачують (несвоєчасно сплачують) ВЗ, податківці можуть застосувати:

    — фінвідповідальність за ст. 127 ПКУ — штраф у розмірі 25 % (50 %, 75 %) суми ВЗ, що підлягає нарахуванню та/або сплаті до бюджету;

    — пеню з розрахунку 120 % річних облікової ставки НБУ, що діє на день виплати (нарахування) доходів на користь фізосіб;

    — адмінвідповідальність за ст. 1634 КпАП — штраф від 34 до 51 грн., а при повторному протягом року порушенні — від 51 до 85 грн. ФОП можуть відбитися від цього адмінштрафу.

Документи статті

  1. ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

  2. КпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

  3. ГКУ — Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі