Теми статей
Обрати теми

«Минуле і думи», або Чи настане РРО-революція в 2015 році?

Хмелевський Ігор, податковий експерт
Скажемо відверто, найактивніші наші читачі вже давно обірвали всі телефони «Гарячої лінії» своїми запитаннями про майбутні РРО-зміни. Ми своєю чергою вичікували до останнього — хотілося власні висновки і рекомендації підкріпити вагомим словом ДФСУ. На жаль, так і не діждалися. Тому, крім свіженького Держреєстру*, який з’явився в останню хвилину, але жодного питання так і не вирішив, нічим потішити не можемо. Але й залишити вас, дорогі читачі, наодинці з невирішеними проблемами ми теж не маємо права! Тож нумо шукати відповіді разом.

* Державний реєстр реєстраторів розрахункових операцій. На момент підготовки цієї статті діючий Держреєстр був затверджений наказом ДФСУ від 11.12.2014 р. № 362.

Якщо про надзвичайно важливу тему говорять постійно, то за якийсь час ловиш себе на думці, що її гострота начебто знижується. Здавалося б, те саме мало статися і з темою електронної РРО-звітності.

І справді, з початком поточного року сплив пробний період, коли можна було в добровільному порядку надавати податківцям інформацію про розрахункові операції по кожному зареєстрованому касовому апарату. А щоб суб’єкти господарювання це якнайкраще засвоїли, в повну силу запрацювали штрафи — по 170 грн. за кожне її неподання (детальніше читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 89, с. 4 і с. 21; № 103, с. 31). Загалом, далі все мало йти добре накоченим шляхом…

Але рік промайнув непомітно, і от настав черговий рубіж цієї тривалої епопеї. Чи готові ви, шановні колеги, до майбутніх змін? І чого власне можна від них чекати? Чергової РРО-революції чи поступового (еволюційного) розвитку ідеї про тотальний контроль за розрахунковими операціями?

Минуле…

«Знати минуле потрібно, щоб розуміти сьогодення і передбачати майбутнє». Згодні? Тоді дослухаємося до мудрої поради класика і освіжимо в пам’яті норми чинного Закону про РРО**, які до кінця року регулюють правила подання податківцям відповідної інформації в електронному вигляді з кожного вашого касового апарату. А водночас порівняємо їх з новими приписами згаданого Закону, які ось-ось запрацюють на повну. Такі порівняльні відомості ви знайдете в табл. 1 на с. 43.

** Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 р. № 265/95-ВР.

Таблиця 1. Що повинні уміти РРО до та після Нового року

Підстава

До 01.01.2015 р.

Після 01.01.2015 р.

Тип РРО

Який обсяг інформації подають

Тип РРО

Який обсяг інформації подають

абзац другий п. 7 ст. 3 Закону про РРО

1. РРО з КСЕФ

електронні копії розрахункових документів і фіскальних звітних чеків, які містяться на контрольній стрічці в пам’яті реєстраторів розрахункових операцій або в пам’яті модемів, приєднаних до них

1. РРО (крім ЕТ, АПТ(П) і РРО для інвалюти) (підрозділи 1 — 6 Держреєстру)

електронні копії розрахункових документів і фіскальних звітних чеків, які містяться на контрольній стрічці в пам’яті реєстраторів розрахункових операцій або в пам’яті модемів, приєднаних до них

2. ЕККР з КСДВ

абзац третій п. 7 ст. 3 Закону про РРО

3. РРО з КСДВ за винятком ЕККР

інформацію про обсяг розрахункових операцій, виконаних у готівковій та безготівковій формі, або про обсяг операцій з купівлі-продажу іноземної валюти, яка міститься в їх фіскальній пам’яті

2. ЕТ (підрозділ 7 Держреєстру)

інформацію про обсяг розрахункових операцій, виконаних у готівковій та безготівковій формі, або про обсяг операцій з купівлі-продажу іноземної валюти, яка міститься у фіскальній пам’яті зазначених реєстраторів розрахункових операцій

3. АПТ(П) (підрозділ 8 Держреєстру)

4. РРО для інвалюти (підрозділ 9 Держреєстру)

Скорочення, прийняті в таблиці:
РРО з КСЕФ — реєстратори розрахункових операцій, що створюють контрольну стрічку в електронній формі;
ЕККР з КСДВ — електронні контрольно-касові реєстратори, що створюють контрольну стрічку в друкованому вигляді;
РРО з КСДВ — реєстратори розрахункових операцій, що створюють контрольну стрічку в друкованому вигляді;
ЕТ — електронні таксометри;
АПТ(П) — автомати з продажу товарів (послуг);
РРО для інвалюти — реєстратори розрахункових операцій, які застосовуються для обліку та реєстрації операцій з купівлі-продажу іноземної валюти.

 

А тепер проаналізуємо інформацію з табл. 1.

…і думи

Впадає в очі, що змістовна частина абзаців другого і третього п. 7 ст. 3 Закону про РРО не зазнала практично жодних змін. Тобто як сьогодні, так і надалі (починаючи з 01.01.2015 р.):

одна група суб’єктів господарювання, що використовують РРО, зобов’язана подавати до СОД РРО* копії кожного розрахункового чека плюс копії фіскальних звітних чеків (кажучи зрозумілою мовою — Z-звітів);

інша ж група користувачів РРО обмежує свій інформаційний обмін із СОД відомостями про обсяг розрахункових операцій або про обсяг операцій з купівлі-продажу інвалюти.

* Система обліку даних від реєстраторів розрахункових операцій.

Очевидно, що в останньому випадку жодні електронні копії чеків (у тому числі і Z-звітів) податківцям не передаються — до СОД надходять тільки підсумкові відомості про обсяги виручки (купівлі-продажу валюти) за день. Ну, або за період з моменту останнього сеансу обміну даними між РРО та еквайєром.

У чому ж тоді полягають майбутні зміни правил подання електронної РРО-звітності по дротових і бездротових каналах зв’язку?

А в тому, що кількість суб’єктів господарювання, що належать до першої групи, істотно збільшиться за рахунок зменшення «другогрупників». Інакше кажучи, зросте кількість тих, кого зобов’яжуть передавати інформацію зі своїх РРО в почековому режимі. Такий перерозподіл між першими і другими відбудеться за рахунок нових формулювань абзаців другого і третього п. 7 ст. 3 Закону про РРО. Як наслідок — при незмінних обов’язках для кожної з двох груп зміниться їх суб’єктний склад.

І яким же він тепер стане, запитаєте ви? Дивіться самі. Застосовуючи математичні терміни, можна сказати, що до 1 січня 2015 року законодавець розбив усі РРО на дві підмножини:

1) РРО з КСЕФ (розшифровку скорочень див. у табл. 1 на с. 43). У останніх Держреєстрах такі РРО позначені двома зірочками (**). Це означає, що вони забезпечують передачу податківцям «контрольно-звітної інформації <…>, а також формування контрольної стрічки в електронній формі»;

2) РРО з КСДВ. У останніх Держреєстрах вони позначені однією зірочкою (*), тобто забезпечують передачу податківцям лише «контрольно-звітної інформації».

Неважко помітити, що така класифікація РРО базувалася на єдиній класифікаційній ознаці — форматі контрольної стрічки. Вона не враховувала ані сферу застосування того чи іншого РРО, визначену Держреєстром, ані його типу (один з дев’яти можливих, передбачених тим самим Держреєстром).

Зрозуміло, що перша підмножина спочатку була нечисленною. Та зате її представники — «електрон­нострічкові» реєстратори — своїми технічними можливостями перевершували «паперовострічкові» РРО з другої підмножини. Адже РРО з КСЕФ уже тоді запросто передавали інформацію в почековому режимі*, чого ніяк не могли робити касові апарати з другої підмножини.

* Інша річ, що СОД, судячи з усього, досі не готова приймати її у такому вигляді. Інакше кажучи, весь 2014 рік фіскали обдурювали своїх партнерів-платників податків, прикидаючись, що отримують від тих копії кожного розрахункового чека. Але, як виявилось, до СОД РРО лише тепер закладається можливість отримувати, зберігати і використовувати для аналізу інформацію про обсяги продажів, відображених у кожному чеку (подробиці див. за посиланням http://sfs.gov.ua/broshuri-ta-listivki/174702.html).

Щоправда, серед останніх були і такі «умільці» (вони називалися ЕККР), які, незважаючи на друкований вигляд електронної стрічки, робили те ж саме, що й «електроннострічкові» побратими. Тому їх законодавець також змусив звітувати в почековому режимі.

З початку майбутнього року підхід до класифікації РРО в цілях застосування абзаців другого і третього п. 7 ст. 3 Закону про РРО (ср. ) змінюється докорінно. Тепер наголос робиться на тип самого реєстратора , а не на формат контрольної стрічки, оскільки з Нового року дозволяється первинна реєстрація тільки РРО з КСЕФ (та ще ЕТ, АПТ(П) та РРО для інвалюти) . Детальніше про це трохи згодом.

Пригадайте: Держреєстр ділить включені до нього РРО на дев’ять типів. Так-от, 

з 01.01.2015 р. з-поміж усіх реєстраторів розрахункових операцій виділено три типи: ЕТ, АПТ(П) та РРО для інвалюти — лише їм вдалося уникнути необхідності дотримуватися почекового режиму передачі інформації

Решта шість типів РРО повинні уміти робити це обов’язково.

Щоб стало зрозуміліше, перелічимо всі існуючі типи РРО в тому порядку, в якому вони йдуть у Держ­реєстрі (див. табл. 2). І заразом зазначимо, яких із них з 1 січня 2015 року стосуватимуться вимоги про «почековість», а яких — про «обсяговість» інформації, що передається.

Таблиця 2. Типи РРО і покладені на них обов’язки після 01.01.2015 р.

Тип РРО (згідно з Держреєстром)

Що повинні передавати до СОД

1. ЕККА

електронні копії розрахункових документів і фіскальних звітних чеків

2. ЕККР

3. ККС (контрольно-касові системи)

4. СпецРРО

5. СпецЕККА для АЗС

6. СпецККС для АЗС

7. ЕТ

інформацію про обсяг розрахункових операцій або про обсяг операцій з купівлі-продажу іноземної валюти

8. АПТ(П)

9. СпецЕККР для інвалюти

 

Як бачимо, законодавця тепер зовсім не цікавить, який формат контрольної стрічки у вашого реєстратора — паперовий чи електронний. Наприклад, АПТ(П) за визначенням (див. у ст. 1 Закону про РРО) створює контрольну стрічку в електрон­ному вигляді. Проте він не повинен подавати податківцям інформацію в почековому режимі.

Ну та Бог з ним, з цим АПТ(П) ☺ — не в кожного він є. Гірше, якщо ви сьогодні користуєтеся звичайнісіньким РРО, скажімо, першого (ЕККА) або п’ятого (спецЕККА для АЗС) типу. І лише тепер, читаючи цю статтю, розумієте, що вже за якихось 10 днів не зможете виконати вимоги абзацу другого п. 7 ст. 3 Закону про РРО. ☹ Як бути в такій ситуації?

Що робити?

Класичне запитання потребує ґрунтовної відповіді. То ж почнемо з того, якими способами до Нового року можна було реалізувати завдання, поставлені перед РРО з першої і другої підмножини? На той момент їх існувало всього два (про облікові нюанси кожного способу ви могли дізнатися з «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 40, с. 11):

(1) або доопрацювати (удосконалити) вже наявний касовий апарат за допомогою приєднання до нього зовнішнього модему для передачі звітної інформації;

(2) або придбати більш досконалий реєстратор нового покоління, що містить вбудований модем і створює контрольну стрічку в електронній формі.

Відразу скажемо: якщо ви ще тоді обрали другий спосіб, то точно не помилилися. І новорічний РРО-бар’єр ви подолаєте легко. Чому? А тому, що з початку майбутнього року всі реєстратори (за винятком ЕТ, АПТ(П) і РРО для інвалюти) повинні уміти створювати КСЕФ. Точніше (див. новий абзац другий п. 8 розд. II Закону про РРО)

з 01.01.2015 р. дозволяється первинна реєстрація лише «електроннострічкових» реєстраторів розрахункових операцій (та ще ЕТ, АПТ(П) і РРО для інвалюти)

А це означає, що із зазначеної дати решта пристроїв повинні спочатку переміститися з першого розділу Держреєстру (у ньому, нагадаємо, містяться лише дозволені до первинної реєстрації РРО) до другого. А потім і зовсім зникнути з нього.

До речі, чинний на сьогодні Держреєстр (згадку про нього див. у виносці * на с. 42) поки що не вирішив це завдання. У його першому розділі, як можна бачити, ще зустрічаються «неелектроннострічкові» РРО, позначені однією зірочкою. Швидше за все, найближчим часом слід чекати від податківців фінального Держреєстру, «заточеного» під нову редакцію абзаців другого і третього п. 7 ст. 3 Закону про РРО. І вже тоді діяти згідно з обставинами. А вони можуть бути такими:

якщо в тому, очікуваному з нетерпінням, новорічному Держреєстрі ваш РРО залишиться в першому розділі, святкуйте й далі — ваша передбачливість купити із самого початку реєстратор, що створює контрольну стрічку в електронній формі, принесла свої дивіденди;

якщо так станеться, що ваш реєстратор взагалі буде виключений із Держреєстру, рішення очевидне — купіть новий, з тих, які перелічені в першому розділі, а старий виведіть з експлуатації як «профнепридатний» ☺;

якщо ж ваш РРО після Нового року опинився в другому розділі, то не все так безнадійно. Ним ще можна буде користуватися. І скоріш за все, багатьом касовим апаратам податківці дадуть допрацювати свій строк. Але лише в тому випадку, якщо їх виробники випустять таку версію внутрішнього програмного забезпечення, якій буде під силу забезпечити почековий інформаційний обмін вашого РРО з СОД. Тоді вам залишатиметься просто через сервісний центр модернізувати ПЗ (деталі цієї процедури див. у підкатегорії 109.06 БЗ) — і рибка в сітці!

Загалом, як ви самі можете переконатися, жодної РРО-революції з початку 2015 року не очікується. Для передбачливих платників узагалі все залишається без змін. А решті, звичайно, доведеться пристосуватися до нових законодавчих вимог. Але способи, як це зробити, добре знайомі їм ще з попереднього етапу електронізації РРО-звітності. Тому, гадаємо, проблем виникнути не повинно. Ну, а раптом щось піде не так, то все одно давайте спершу зустрінемо Новий рік, а проблеми вирішуватимемо потім, за черговістю їх надходження. Любові, щастя і миру вам у Новому році, дорогі читачі!

висновки

  • З 1 січня 2015 року суб’єкти господарювання, які використовують:
    — ЕТ і АПТ(П), мають подавати до органів ДФС по дротових або бездротових каналах зв’язку інформацію про обсяг розрахункових операцій, виконаних у готівковій та безготівковій формі;
    — РРО для інвалюти, — інформацію про обсяг операцій з купівлі-продажу іноземної валюти;
    — решта РРО — електронні копії розрахункових документів та фіскальних звітних чеків.

  • За неподання до органів ДФС звітності, пов’язаної із застосуванням РРО, РК, а також копій розрахункових документів і фіскальних чеків РРО по дротових і бездротових каналах зв’язку загрожує штраф 170 грн. (п. 9 ст. 17 Закону про РРО).

  • З початку майбутнього року первинну реєстрацію зможуть пройти лише РРО з КСЕФ, а також ЕТ, АПТ(П) та РРО для інвалюти.

  • Якщо ваш РРО не відповідає новим вимогам, то, щоб мати можливість працювати після Нового року, доведеться або поновити його ПЗ, або взагалі купити новий. Але остаточне рішення на користь того чи іншого способу можна буде прийняти лише з появою фінального Держреєстру, «заточеного» під нові вимоги Закону про РРО.

Теги РРО
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі