Теми статей
Обрати теми

«Об’єкт під охороною»: користуємося послугами охоронного агентства

Редакція ПБО
Стаття

«Об’єкт під охороною»: користуємося послугами охоронного агентства

Охорона підприємства — не та стаття витрат, на якій варто економити. Якщо не забезпечити схоронність майна належним чином, можна зазнати значних фінансових втрат. Адже мисливців за чужим добром вистачає. Щоб убезпечити себе, краще звернутися до фахівців охоронної справи, які розуміються в цьому якнайкраще. Як установити взаємовідносини з охоронною фірмою? Як відобразити в обліку витрати на оплату її послуг? Про це ви зараз дізнаєтеся.

Ніна Костенко, податковий експерт

 

Сталеві двері, замки та ґрати на вікнах забезпечують безпеку майна підприємства лише частково. Набагато спокійніше і керівництво суб’єкта господарювання, і його працівники почувають себе, коли таке майно перебуває під додатковою охороною. Чи не так? Але щоб не натрапити на псевдоохоронну фірму, давайте з’ясуємо, хто саме має право надавати охоронні послуги.

Хто має право надавати охоронні послуги

Організаційно-правові принципи провадження діяльності в охоронній сфері регулює Закон № 4616.

Під охоронною діяльністю ст. 1 цього Закону розуміє надання послуг з охорони власності та громадян.

А як суб’єктів охоронної діяльності ця стаття називає суб’єктів господарювання будь-якої форми власності, створених та зареєстрованих на території України, які здійснюють охоронну діяльність на підставі отриманої в установленому порядку ліцензії.

Про те, що діяльність з надання послуг з охорони власності та громадян підлягає ліцензуванню, зазначено й у ст. 4 Закону № 4616.

При цьому зауважимо: згідно з п. 2 розд. VI «Прикінцеві положення» Закону № 4616 охоронну діяльність вилучено з переліку видів господарської діяльності, які ліцензуються тільки відповідно до Закону про ліцензування.

Тобто ліцензування охоронної діяльності формально не виведене з-під дії Закону про ліцензування, але пріоритет над дією загальних ліцензійних положень мають особливості, які встановлені Законом № 4616.

Організаційні та кваліфікаційні вимоги до суб’єктів охоронної діяльності, яких вони повинні дотримуватись при здійсненні охоронних заходів, установлені Ліцензійними умовами № 365.

Суб’єкти охоронної діяльності надають послуги з охорони (ст. 5 Закону № 4616):

— майна громадян;

— майна юридичних осіб;

— фізичних осіб.

Із цією метою персонал охорони здійснює такі заходи (ст. 6 Закону № 4616):

1) використовує пункти централізованого спостереження, технічні засоби охорони, транспорт реагування, службових собак;

2) контролює стан майнової безпеки об’єкта охорони;

3) запобігає загрозі особистій безпеці фізособи, яка охороняється;

4) реагує в межах наданих законом повноважень на протиправні дії, пов’язані з посяганням на об’єкт охорони.

Для організації на підприємстві охорони ви можете обрати будь-яку особу, в якої є «охоронна» ліцензія

Отже, це може бути:

— або підрозділ Державної служби охорони при МВС, що діє відповідно до Положення № 615. Вартість її послуг визначається за методикою, затвердженою наказом МВС України та Міністерства економіки України від 02.03.2001 р. № 171/51;

— або «ліцензійна» приватна охоронна фірма (юридична особа або фізична особа — підприємець).

Важливо! У персоналу охорони при виконанні своїх функцій на одязі обов’язково мають бути ознаки приналежності до відповідного суб’єкта охоронної діяльності згідно з його статутними документами. А ще персонал охорони повинен мати при собі посвідчення з підписом керівника суб’єкта охоронної діяльності та печаткою. У посвідченні має бути вклеєна фотокартка і зазначено прізвище, ім’я та по батькові співробітника охоронної структури, дата видачі та строк дії документа (ч. 3 і 4 ст. 11 Закону № 4616).

Укладаємо договір з охоронною фірмою

Суб’єкт охоронної діяльності надає замовникові послуги з охорони на підставі письмового цивільно-правового договору. На це звертають увагу ч. 1 ст. 8 Закону № 4616 і п.п. 2.3.4 Ліцензійних умов № 365.

Тобто форма, зміст та умови договору охорони повинні відповідати нормам глави 63 «Послуги. Загальні положення» (ст. 901 — 907) і ст. 978 ЦКУ. Тому сторони договору самі визначають усі істотні, на їх погляд, моменти (предмет договору, ціну, обов’язки сторін, порядок розрахунків тощо) з урахуванням положень Закону № 4616.

Важливо! У договорі охорони відповідно до положень ЦКУ передбачають умови відшкодування суб’єктом охоронної діяльності шкоди, заподіяної в результаті неналежного виконання ним своїх зобов’язань. Цього вимагає ч. 2 ст. 8 Закону № 4616.

Нагадаємо, що згідно зі ст. 906 ЦКУ збитки, завдані замовнику невиконанням або неналежним виконанням договору про надання послуг за плату, підлягають відшкодуванню виконавцем, у разі наявності його вини, у повному обсязі, якщо інше не встановлено договором. При цьому виконавець — порушник договору відповідає за це порушення, якщо не доведе, що виконати зазначений договір належним чином було неможливо внаслідок непереборної сили, якщо інше не встановлено договором або законом.

Як бачите, крім фізичної або пультової охорони об’єкта, замовник підстрахований ще й матеріальною відповідальністю охоронної фірми.

Конкретний розмір матеріальної відповідальності прописується в договорі охорони

Додатково пп. 2.3.4, 2.3.5 Ліцензійних умов № 365 встановлюють, що в договорі мають бути конкретно зазначені:

— об’єкт охорони та його місцезнаходження;

— умови відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок неналежного виконання суб’єктом охоронної діяльності своїх зобов’язань перед замовником.

При укладенні договору, предметом якого є охорона майна, потрібно враховувати ще й положення ч. 3 ст. 8 Закону № 4616 і п.п. 2.3.3 Ліцензійних умов № 365. Вони вимагають, щоб замовник ознайо­мив суб’єкта охоронної діяльності з оригіналами документів або завіреними в установленому порядку їх копіями, які підтверджують:

— право володіння або користування майном на законних підставах;

— правомірність перебування такого майна чи транспортного засобу у визначеному місці охорони.

Тепер переходимо до облікових особливостей договору охорони у підприємства-замовника.

Бухгалтерський облік

У бухгалтерському обліку витрати на охорону відображаємо в тому звітному періоді, в якому охоронна фірма надала свої послуги підприємству (п. 7 П(С)БО 16), тобто в періоді підписання акта наданих послуг.

Напрям витрат обираємо залежно від функцій об’єкта, що охороняється.

Якщо охоронну фірму залучили, наприклад, для охорони офісу чи для супроводу касира, який перевозить гроші до банку/з банку, то це адміністративні витрати (п. 18 П(С)БО 16). Їх відображаємо на рахунку 92.

У ситуації, коли охоронна фірма надає підприємству послуги з охорони торговельних площ або складів, у наявності витрати на збут (п. 19 П(С)БО 16).
Для їх відображення призначено рахунок 93. Цей же рахунок ви можете використовувати, якщо здійснюєте витрати на охорону вантажів при доставці їх на адресу покупця.

Якщо співробітники охоронної структури покликані охороняти ваші виробничі приміщення, то в цьому випадку йдеться про загальновиробничі витрати (п. 16 П(С)БО 16). Для їх відображення призначено рахунок 91.

Витрати на охорону об’єктів соціального призначення та обслуговуючих господарств включаємо до інших операційних витрат (п. 20 П(С)БО 16) з відображенням на рахунку 94.

А що, якщо охоронну фірму ви залучили, щоб забезпечити охорону об’єкта, який будується та який згодом обліковуватимете як необоротний актив? Тоді «охоронні» витрати збільшать первісну вартість цього об’єкта (п. 8 П(С)БО 7). До моменту введення об’єкта в експлуатацію ви відносите ці витрати на рахунок 15 «Капітальні інвестиції».

Якщо ви — будівельна організація (підрядник), то витрати на охорону об’єкта, який будуєте, потраплять у вас до складу інших операційних витрат (п. 5.9 додатка 1 до Методичних рекомендацій з формування собівартості будівельно-монтажних робіт, затверджених наказом Мінрегіонбуду від 31.12.2010 р. № 573).

Може бути і так, що вам доводиться охороняти об’єкт основних засобів, який перебуває на консервації. У цьому випадку «охоронні» витрати слід відображати у складі інших витрат діяльності (п. 29 П(С)БО 16) на субрахунку 977.

Податковий облік

Податок на прибуток. Витрати на охорону майна підприємство має право включити до складу своїх податкових витрат за умови, що об’єкт, який охороняється, воно використовує в господарській діяльності.

Такі витрати, як і в бухгалтерському обліку, повинні відображатися залежно від призначення об’єкта:

— або як загальновиробничі витрати (п.п. «г» п.п. 138.8.5 ПКУ);

— або як адміністративні витрати (п.п. «в» п.п. 138.10.2 ПКУ);

— або як витрати на збут (п.п. «д» п.п. 138.10.3 ПКУ);

— або як інші операційні витрати, пов’язані з господарською діяльністю (п.п. «в» п.п. 138.10.4 ПКУ).

Утім, у фахівців Міндоходів із цього приводу своя думка. Вони вважають, що витрати на охорону виробничих приміщень уключаються до податкових витрат на підставі п.п. «в» п.п. 138.10.2 ПКУ як адміністративні витрати (див. лист від 01.04.2012 р. № 6436/6/15-1415). Добре, звісно, що контролери в принципі підтвердили податкововитратність цих витрат, але щодо їх статусу вони все-таки перемудрували.

На наш погляд, розглядати такі витрати як витрати на утримання основних засобів загальногосподарського призначення, якщо в бухобліку їм надано загальновиробниче спрямування, не варто.

Адже адміністративні, а також збутові та інші операційні витрати підприємство визнає як податкові в тому звітному періоді, в якому вони здійснені, згідно з правилами ведення бухобліку (п. 138.5 ПКУ). Тобто щодо послуг, пов’язаних з охороною об’єктів загальногосподарського (адміністративного), збутового та іншого операційного призначення, це відбудеться в тому періоді, в якому підписано документ, що підтверджує факт надання цих послуг.

А от витрати на охорону, які віднесені до загально­виробничих витрат, після розподілу (п. 138.8 ПКУ) увійдуть до податкової собівартості. В її складі вони потраплять до податкових витрат у періоді реалізації виготовленої продукції, виконаних робіт, наданих послуг, одночасно з визнанням доходу від такої реалізації (п. 138.4 ПКУ).

Тому краще класифікувати «охоронні» витрати правильно — в унісон з бухобліком, що закликає робити і п. 138.5 ПКУ

Приємно, що до складу податкових витрат потрап­ляють і витрати на охорону об’єктів основних засобів, які перебувають на консервації. Про це свідчать абзац другий п. 144.2 ПКУ та консультації міндоходівців у підкатегоріях 102.09.01 і 102.09.04 БЗ.

Витрати на охорону об’єкта, що будується, — майбутнього необоротного активу збільшують його первісну вартість на підставі п. 146.5 ПКУ.

Податок на додану вартість. Підприємство, яке користується послугами охоронної структури, має право віднести суми «вхідного» ПДВ за ними до складу свого податкового кредиту. Звісно, якщо такі послуги пов’язані з госпдіяльністю.

Для відображення податкового кредиту в підприємства має бути податкова накладна.

Приклад. Для охорони магазину (фізична охорона) підприємство на підставі договору, укладеного відповідно до ст. 978 ЦКУ, користується послугами охоронного агентства. Вартість охоронних послуг на місяць — 5400 грн. (у тому числі ПДВ 20 % — 900 грн.).

У бухгалтерському та податковому обліку ці операції підприємство відображає такими записами:

Облік витрат на охорону підприємства охоронним агентством

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Податковий облік

Дт

Кт

доходи

витрати

1

Отримано послуги від охоронного агентства з охорони магазину (підписано акт наданих послуг)

93

631

4500

4500

2

Відображено суму податкового кредиту з ПДВ у складі вартості охоронних послуг за наявності податкової накладної

641

631

900

3

Оплачено охоронні послуги

631

311

5400

4

Віднесено на фінансовий результат вартість охоронних послуг

791

93

4500

 

Так само підприємство відображає у своєму обліку і витрати на фізичну охорону орендованого майна. А от про те, як йдуть облікові справи з облаштуванням приміщення охоронною сигналізацією, ви можете прочитати на с. 26 цього номера.

Далі обговоримо, як діяти, якщо ви вирішили організувати охорону підприємства власними силами.

 

висновки


img 1
 
 
  • Суб’єктом охоронної діяльності може бути суб’єкт господарювання будь-якої форми власності, створений і зареєстрований на території України, що здійснює охоронну діяльність на підставі ліцензії.

  • Суб’єкт охоронної діяльності надає замовнику послуги з охорони на підставі письмового цивільно-правового договору.

  • Витрати на охорону підприємство включає до складу своїх податкових витрат за умови, що об’єкт, який охороняється, воно використовує в господарській діяльності.

  • Суми «вхідного» ПДВ щодо охоронних послуг підприємство має право віднести до складу свого податкового кредиту.
 
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі