Теми статей
Обрати теми

Щодо коригування податкового кредиту при переході на спецрежим

Редакція ПБО
Лист від 26.04.2013 р. № 1585/6/99-99-19-04-02-15-22
img 1

сільгосп-ПДВ

img 2

Щодо коригування податкового кредиту при переході на спецрежим

Лист Міністерства доходів і зборів України від 26.04.2013 р. № 1585/6/99-99-19-04-02-15-22

 

Міністерство доходів і зборів України розглянуло лист щодо порядку коригування податкового кредиту при переході платника податку на додану вартість на застосування спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість у сфері сільського господарства і повідомляє.

Правила застосування спеціального режиму оподаткування діяльності у сфері сільського та лісового господарства, а також рибальства визначаються статтею 209 Податкового кодексу України (далі — Кодекс).

Пунктом 209.1 статті 209 розділу V Кодексу визначено, що резидент, який провадить підприємницьку діяльність у сфері сільського і лісового господарства та рибальства та відповідає критеріям, встановленим у пункті 209.6 цієї статті (далі — сільськогосподарське підприємство), може обрати спеціальний режим оподаткування.

З метою застосування спеціального режиму оподаткування сільськогосподарським вважається підприємство, основною діяльністю якого є постачання вироблених (наданих) ним сільськогосподарських товарів (послуг) на власних або орендованих основних фондах, а також на давальницьких умовах, в якій питома вага вартості сільськогосподарських товарів/послуг становить не менш як 75 відсотків вартості всіх товарів/послуг, поставлених протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно (пункт 209.6 статті 209 розділу V Кодексу).

Для отримання свідоцтва про реєстрацію як суб’єкта спеціального режиму оподаткування сільськогосподарське підприємство реєструється у відповідному органі державної податкової служби з дотриманням правил та у строки, що визначені статтею 183 Кодексу для реєстрації платників податків на додану вартість (пункт 209.10 статті 209 розділу V Кодексу).

Сільськогосподарське підприємство — суб’єкт спеціального режиму оподаткування подає податкову декларацію у строки та в порядку, що встановлені для інших платників податку. Форма податкової декларації, яка подається сільськогосподарським підприємством — суб’єктом спеціального режиму оподаткування, затверджується відповідно до пункту 201.15 статті 201 Кодексу.

Як зазначено у зверненні платника, спеціальний режим оподаткування у галузі сільського господарства, рибальства та лісництва підприємство почало застосовувати з 1 березня 2013 року. Відповідно до пункту 6 розділу I Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 25.11.2011 р. № 1492 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 17.12.2012 р. № 1342, зареєстрованого в Мін’юсті України 08.01.2013 р. за № 79/22611, який набрав чинності з 01.04.2013 р.), передбачено, що платники податку, які згідно зі статтею 209 розділу V Кодексу застосовують спеціальний режим оподаткування діяльності у сфері сільського та лісового господарства, а також рибальства, крім загальної декларації з податку на додану вартість подають податкову декларацію з податку на додану вартість з позначкою «0121», яка є невід’ємною частиною звітності за відповідний період. До такої податкової декларації включаються лише ті операції, що стосуються спеціального режиму.

Відповідно до підпункту 209.15.1 пункту 209.15 статті 209 Кодексу до виробничих факторів, за рахунок яких формується податковий кредит, відносяться товари/послуги, які придбаваються сільськогосподарським підприємством для їх використання у виробництві сільськогосподарської продукції, а також основні фонди, які придбаваються (споруджуються) з метою їх використання у виробництві сільськогосподарської продукції.

У разі якщо товари/послуги, основні фонди, виготовлені та/або придбані, використовуються сільськогосподарським підприємством частково для виготовлення сільськогосподарських товарів (послуг), а частково для інших товарів/послуг, то сума сплаченого (нарахованого) податкового кредиту розподіляється виходячи з питомої ваги вартості сільськогосподарських товарів/послуг у загальній вартості усіх товарів/послуг, поставлених за 12 попередніх послідовних звітних (податкових) періодів.

Враховуючи вищевикладене, після реєстрації як суб’єкта спеціального режиму оподаткування підприємство повинне подавати до податкового органу за місцем реєстрації податкові декларації з податку на додану вартість з позначкою «0110» та «0121».

При цьому суми податку на додану вартість, які були нараховані (сплачені) при придбанні товарів (послуг) в попередніх звітних періодах та включені до складу податкового кредиту таких попередніх звітних періодів, на дату переходу на спеціальний режим оподаткування залишаються невикористаними, мають бути розподілені на ті, які використовуються в сільськогосподарському виробництві (діяльності, на яку поширюється спеціальний режим оподаткування), та ті, які використовуються в іншій діяльності платника.

Такий розподіл має бути відображений у податковій звітності за березень 2013 року шляхом перенесення частки податкового кредиту із податкової декларації з податку на додану вартість з позначкою «0110» (вказується зі знаком «-» в рядку 16.2) до податкової декларації з податку на додану вартість з позначкою «0121» (вказується зі знаком «+» до рядка 16.2).

 

Заступник Міністра А. Ігнатов

коментар редакції


img 3

Перейшли на спецрежим ПДВ — перерозподіліть ПК

 

Листом, що коментується Міндоходів, роз’яснює механізм коригування податкового кредиту з ПДВ у ситуаціях переходу із загального порядку на спецрежим оподаткування у сфері сільського господарства.

На підставі норм абзаців першого та другого п.п. «а» п.п. 209.15.1 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі — ПКУ) податківці роблять висновок, що суми ПДВ, які були нараховані (сплачені) при придбанні товарів (послуг) в попередніх звітних періодах, включені до складу податкового кредиту таких попередніх звітних періодів та на дату переходу на спецрежим оподаткування залишаються невикористаними, мають бути розподілені на ті, які використовуються в сільгоспвиробництві (діяльності, на яку поширюється спецрежим оподаткування), та ті, які використовуються в іншій діяльності платника.

Великою мірою не заперечуючи проти сказаного податківцями, все ж розставимо акценти. В листі, що коментується, незрозуміло, чому ними не згадується абзац третій п.п. «а» п.п. 209.15.1 ПКУ, який має пряме відношення до ситуації. У ньому зазначається, що у разі зміни напряму використання товарів/робіт, основних фондів платник податку проводить коригування податкового кредиту виходячи з вартості придбання товарів/послуг, балансової (залишкової) вартос­ті основних фондів, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснено зміну напряму використання.

На наш погляд, при перенесенні податкового кредиту щодо вартості, наприклад, цілком, так би мовити, «сільськогосподарських» міндобрив, посівного матеріалу, слід керуватись саме абзацом третім п.п. «а» п.п. 209.15.1 ПКУ. А не згаданим податківцями абзацом другим п.п. «а» п.п. 209.15.1 ПКУ, в якому говориться про розподілення податкового кредиту виходячи з питомої ваги вартості сільськогосподарських товарів/послуг у загальній вартості усіх товарів/послуг, поставлених за 12 попередніх послідовних звітних (податкових) періодів.

У результаті такого перерозподілу у податковій декларації з ПДВ з позначкою «0110» (так званою загальною) податковий кредит має бути зменшено, а у спецдекларації (тобто, декларації з позначкою «0121») — збільшено у відповідних сумах. Сума такого коригування відображається за рядками 16.2 одночасно двох видів декларацій зі знаками «-» (мінус) та «+» (плюс) відповідно.

Такий порядок відображення був справедливий щодо (фактично універсальної) форми декларації, затвердженої наказом МФУ від 17.12.2012 р. № 1342. Як ми розуміємо, такий порядок відображення залишився і при запровадженні нової форми декларації, затвердженої наказом Міндоходів від 13.11.2013 р. № 678 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 12, с. 16).

До речі, крім листа, що коментується, Міндоходів в один день видало і лист № 1586/6/99-99-19-02-04-15-22, який ми не публікуємо. Тема його аналогічна: коригування податкового кредиту при набутті статусу спецрежимного платника. Головна відмінність полягає в тому, що останній лист стосується уже давно минулих форм декларацій: загальної та скороченої, в яких перенесення податкового кредиту раніше відображалось за рядками 16.2 та 12.2 відповідно.

Нагадаємо, що питання розподілення та коригування сільгосппідприємствами податкового кредиту ми розглядали у газеті: «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 39, с. 18 / 2012, № 81, с. 36. І хоча після опублікування останньої статті в подальшому з’явились нові форми декларації, нею можна керуватись і сьогодні (звісно, що з урахуванням певних новацій), оскільки принцип розподілення та коригування великою мірою залишився незмінним.

Вважаємо, що згадані листи Міндоходів можна розуміти в широкому аспекті. Крім суто аграріїв з їх спецрежимними деклараціями, ці листи є орієнтирами і для інших спецрежимних платників ПДВ, передбачених нормами ст. 209 ПКУ. Зокрема, для платників, які здійснюють діяльність у сфері лісового господарства та рибальства, а також для окремої категорії сільгосппідприємств, які застосовують норми п. 209.18 ПКУ.

 

Анатолій Бобро

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі