Теми статей
Обрати теми

Щодо відрахування частини чистого прибутку (доходу) комунальними унітарними підприємствами

Редакція ПБО
Лист від 13.11.2013 р. № 24082/7/99-99-19-03-02-17
img 1

держдивіденди

img 2

Щодо відрахування частини чистого прибутку (доходу) комунальними унітарними підприємствами

Лист Міністерства доходів і зборів України від 13.11.2013 р. № 24082/7/99-99-19-03-02-17

 

Міністерство доходів і зборів України у зв’язку з численними запитами платників та територіальних органів доходів і зборів стосовно відрахування частини чистого прибутку (доходу) комунальними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями повідомляє.

Згідно з абзацом третім статті 142 Конституції України держава бере участь у формуванні доходів бюджетів місцевого самоврядування, фінансово підтримує місцеве самоврядування.

Відповідно до статті 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.

Органам місцевого самоврядування можуть надаватися законом окремі повноваження органів виконавчої влади. Держава фінансує здійснення цих повноважень у повному обсязі за рахунок коштів Державного бюджету України або шляхом віднесення до місцевого бюджету у встановленому законом порядку окремих загальнодержавних податків, передає органам місцевого самоврядування відповідні об’єкти державної власності.

Правовий статус місцевого самоврядування в Україні визначається Конституцією України, цим та іншими законами, які не повинні суперечити положенням цього Закону (ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі — Закон)).

Пунктом 2 статті 327 Цивільного кодексу України встановлено, що управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Відповідно до п. 12.3 ст. 12 Податкового кодексу України сільські, селищні, міські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів.

При цьому п.п. 29 ч. 1 ст. 26 Закону встановлено, що до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься встановлення для підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, розміру частки прибутку, яка підлягає зарахуванню до місцевого бюджету.

Пунктом 1 статті 78 Господарського кодексу України визначено, що комунальне унітарне підприємство утворюється компетентним органом місцевого самоврядування в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини комунальної власності і входить до сфери його управління.

Пунктом 9 статті 69 Бюджетного кодексу України встановлено, що до доходів загального фонду місцевих бюджетів, що не враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, належать частина чистого прибутку (доходу) комунальних унітарних підприємств та їх об’єднань, що вилучається до бюджету, у порядку, визначеному Верховною Радою Автономної Республіки Крим, відповідними місцевими радами.

Відповідно до статті 111 Закону України «Про управління об’єктами державної власності» державні унітарні підприємства (крім державного підприємства обслуговування повітряного руху України «Украерорух» відповідно до Закону України «Про приєднання України до Багатосторонньої угоди про сплату маршрутних зборів», державного підприємства із забезпечення функціонування дипломатичних представництв та консульських установ іноземних держав, представництв міжнародних міжурядових організацій в Україні Державного управління справами, а також державних підприємств «Міжнародний дитячий центр «Артек» і «Український дитячий центр «Молода гвардія») та їх об’єднання зобов’язані спрямувати частину чистого прибутку (доходу) до Державного бюджету України у порядку, визначеному Кабінетом Мініс­трів України:

у розмірі 30 відсотків — державні унітарні підприємства, що є суб’єктами природних монополій, та державні унітарні підприємства, плановий розрахунковий обсяг чистого прибутку яких перевищує 50 мільйонів гривень;

у розмірі 15 відсотків — інші державні унітарні підприємства.

Постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.11 р. № 138 затверджено Порядок відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями (далі — Порядок).

Частина чистого прибутку (доходу) сплачується державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями до державного бюджету наростаючим підсумком щоквартальної фінансово-господарської діяльності за відповідний період у строк, встановлений для сплати податку на прибуток підприємств (п. 2 Порядку).

Згідно з п. 3 Порядку частина чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету, визначається державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями відповідно до форми розрахунку, встановленої Державною податковою службою, та зазначається у декларації з податку на прибуток підприємства.

Таким чином, відрахування до місцевих бюджетів частини чистого прибутку (доходу) комунальними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями здійснюється відповідно до порядку та нормативів, визначених Верховною Радою Автономної Республіки Крим, відповідними місцевими радами.

У разі відсутності порядку та нормативів від­рахування частини чистого прибутку (доходу) комунальними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями, затверджених Верховною Радою АР Крим, відповідними місцевими радами, відрахування до місцевих бюджетів частини чистого прибутку (доходу) комунальними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями не здійснюється.

Постанова Кабінету Міністрів України від 23.02.11 р. № 138 не поширюється на комунальні унітарні підприємства та їх об’єднання.

Враховуючи наведене, лист ДПС України від 19.04.2012 р. № 11360/7/15-1217 з питання відрахування частини чистого прибутку (доходу) комунальними унітарними підприємствами, вважати таким, що втратив чинність.

Податкові консультації з питання сплати комунальними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями частини чистого прибутку (доходу) застосовуються в частині, що не суперечить даному листу.

Керівникам Головних управлінь Міністерства доходів і зборів та Міжрегіональному головному управлінню Міндоходів — Центральному офісу з обслуговування великих платників довести зазначений лист до відома підпорядкованих територіальних органів та платників податків для врахування в роботі.

 

Заступник Міністра А. Ігнатов

коментар редакції


img 3

Як комунальним підприємствам сплачувати держдивіденди до місцевого бюджету?

 

 

У цьому випадку варто подякувати податківцям за таке слушне роз’яснення. Адже стосовно сплати держдивідендів комунальними підприємствами залишалися білі плями. Спеціального (окремого) порядку для них (на кшталт Порядку № 138*, затвердженого для державних унітарних підприємств) не існувало. Також не було для них і «своєї» окремої «комунально-держдивідендної» форми звітності.

Нагадаємо, що необхідність сплачувати держдивіденди закріплена за комунальними підприємствами п. 29 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР. Цей пункт, у свою чергу, вельми лаконічно провіщає: розмір частини прибутку, що відраховується комунальними підприємствами до місцевого бюджету, встановлюють місцеві органи влади. До того ж про спрямування таких платежів до місцевого бюджету (із зарахуванням до складу доходів загального фонду) зазначено й у п. 9 ч. 1 ст. 69 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI. Отже, питання, що розглядається, належить до виключної компетенції місцевої влади (сільської, селищної, міської ради).

Таким чином, у «комунальному» випадку все вирішується на місцевому рівні. Тому саме органи місцевого самоврядування повинні встановити порядок та нормативи сплати комунальними підприємствами держ­дивідендів до місцевого бюджету.

Але одразу ж виникало запитання: а як бути, якщо порядок та нормативи відрахування частини чистого прибутку для комунальних підприємств місцевими радами не встановлені? Чи повинні «комунальники» тоді сплачувати держдивіденди? У цій ситуації підстави для сплати держдивідендів відсутні. Тому держдивіденди комунальним підприємствам сплачувати не потрібно. Приємно, що саме такий висновок прозвучав від податківців у роз’ясненні, яке коментується. До речі, схожу консультацію можна також зустріти і в підкатегорії 102.15 Бази знань, розміщеній на сайті Міндоходів.

Але ж ще зовсім недавно контролери із цього приводу помилялися і тлумачили ситуацію інакше. Вони висловлювалися в такому дусі: якщо місцева влада порядок сплати держдивідендів не затвердила, то комунальним підприємствам слід «рівнятися» на «державно-унітарні», відраховуючи держдивіденди за їх правилами та подаючи затверджену для них звітність (лист ДПСУ від 19.04.2012 р. № 11360/7/15-1217, далі — лист № 11360). І керуватися в такому разі вони закликали «державно-унітарним» Порядком № 138, а звітувати перед податківцями — також за допомогою «державно-унітарного» Розрахунку (затвердженого наказом ДПАУ від 16.05.2011 р. № 285). Більше того, за його неподання податківці «комунальникам» навіть загрожували штрафами. Причому такі роз’яснення були не поодинокі й також зустрічалися після в журналі «Вісник податкової служби України», 2013, № 19, с. 10. Але в будь-якому разі ці вимоги виглядали необґрунтовано.

Тепер же в листі, що коментується, чітко зазначено:

— (1) якщо місцевою владою «держдивідендні» порядок і нормативи не затверджені, держдивіденди комунальні підприємства не сплачують;

— (2) Порядок № 138 стосується тільки державних унітарних підприємств і на комунальні підприємства не поширюється.

А насамкінець важливий і приємний штрих. «Поганий» старий лист № 11360 скасовано. «На майбутнє» ж усім підпорядкованим податківцям надано «цінну вказівку»: врахувати такі свіжовидані роз’яснення у своїй роботі. Отже, сподіваємося, у питанні сплати держдивідендів комунальними підприємствами на цьому, нарешті, можна поставити крапку.

До речі, невдовзі ми повернемося до теми сплати держдивідендів. І вже детально поговоримо про всіх суб’єктів господарювання, які їх сплачують.

 

Людмила Солошенко

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі