Теми статей
Обрати теми

Щодо лічильників обліку спожитої теплової енергії

Редакція ПБО
Лист від 24.05.2013 р. № 40-16-2340
img 1

основні засоби

img 2

Щодо лічильників обліку спожитої теплової енергії

Лист Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 24.05.2013 р. № 40-16-2340

 

Законами України від 16.11.92 р. № 2780-XII «Про основи містобудування», від 20.05.99 р. № 687-XIV «Про архітектурну діяльність», від 17.02.2011 р. № 3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності» визначено, що будівельні роботи на об’єкті повинні виконуватись відповідно до погодженої і затвердженої у встановленому порядку проектної документації.

Держархбудінспекція України вважає, що обладнання будь-якими додатковими приладами обліку інженерних систем, встановлених відповідно до проектної документації, містить формальні ознаки реконструкції такої системи.

Разом з цим інформуємо, що статтею 14 Закону України «Про теплопостачання» центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) у галузі теплопостачання, наділений правом надавати суб’єктам відносин у сфері теплопостачання консультативну допомогу з питань, що належать до його компетенції, та розглядати спірні питання, що виникають між суб’єктами у сфері теплопостачання та споживачами енергії.

Звертаємо увагу, що листи Держархбудінспекції України не є нормативно-правовими актами, не встановлюють норм права, а мають інформаційний характер та діють до дня набрання чинності нормативно-правових актів, що змінюють відповідні правовідносини.

 

Перший заступник Голови А. Григор

коментар редакції


img 3

Лічильник обліку теплової енергії: самостійний об’єкт чи поліпшення?

 

У листі, що коментується, Державна архітектурно-будівельна інспекція (далі — ДАБІ) повідомила: обладнання інженерних систем, установлених відповідно до проектної документації, будь-якими додатковими пристроями обліку (далі — лічильник) з формальної точки зору є реконструкцією відповідної системи. Ми не оцінюватимемо правомірність цього висновку в технічному аспекті. Тим більше, що для вас як для бухгалтера це не особливо важливо. Набагато цікавіше відповісти на запитання: як цей висновок може вплинути на облік?

Почнемо з того, що строк корисного використання будівлі/приміщення/інженерної системи теплопостачання та лічильника істотно відрізняються. Із цієї причини в бухгалтерському обліку такий лічильник можна відображати як самостійний об’єкт. Як об’єкт основних засобів або як малоцінний необоротний матеріальний актив (далі — МНМА) — залежно від того, чи перевищує його вартість* установлений на підприємстві критерій «малоцінності» (як правило, його встановлюють на рівні податкового критерію для МНМА, тобто 2500 грн.). Такий підхід прямо допускається п. 4 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затвердженого наказом Мінфіну від 27.04.2000 р. № 92 (далі — П(С)БО 7). У податковому обліку в цьому випадку варто керуватися тим же принципом: кваліфікувати лічильник як об’єкт основних засобів групи 6 або як МНМА.

Але є й інший підхід: і в бухгалтерському, і в податковому обліку відображати встановлення лічильника як поліпшення будівлі/приміщення або ж як поліпшення системи теплопостачання, якщо вона з якоїсь причини обліковується не у складі первісної вартості будівлі/приміщення. Інакше кажучи, в бухобліку вартість лічильника потрібно спрямувати на збільшення первісної вартості будівлі/приміщення/системи теплопостачання** (п. 14 П(С)БО 7). У свою чергу, в податковому обліку в межах 10 % «ремонтного» ліміту слід відоб­разити витрати, а суму перевищення спрямувати на збільшення первісної вартості будівлі/приміщення/системи теплопостачання. Зверніть увагу: і в цього підходу є логіка — адже лічильник не функціонує окремо від будівлі/приміщення/системи теплопостачання, до яких він під’єднується.

Податківці свого часу тяжіли саме до другого підходу (див. їх консультацію щодо встановлення сигналізації/систем відеоспостереження/кондиціонування в підкатегорії 102.09.01 Бази знань — на сьогодні її скасовано). Висновок сьогоднішнього листа теж ближче до нього. Чому? А тому, що в числі заходів щодо поліпшення основних засобів у п. 14 П(С)БО 7 названо й їх реконструкцію. Тобто саме те, про що повідомила ДАБІ.

Утім, зверніть увагу: сам по собі цей висновок для обліку нічого не означає. Адже він стосується технічної, а не облікової кваліфікації операції з установлення лічильника. Тим більше, що ДАБІ взагалі не уповноважена заглиблюватись у нюанси бухобліку та оподаткування. Інша справа, що цей підхід можуть підхопити податківці. І ось тоді з ним доведеться рахуватися. Проте навіть у такому разі вам не доведеться використовувати виключно його. Як і сьогодні, на цей принцип можна буде орієнтуватися як на один із можливих варіантів.

Нагадаємо, що з класифікацією основних засобів ви можете ознайомитися в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 73, с. 38, а також у спецвипуску «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 10.

 

 Віталій Смердов

* Зверніть увагу, що до первісної вартості лічильника входить не лише його ціна, а й інші витрати, пов’язані з його монтажем та доведенням до стану, придатного до використання.

** Нагадуємо, що в бухобліку в цьому питанні ви можете орієнтуватися й на податкові правила. Тобто відобразити витрати в межах 10 % «ремонтного» ліміту, а суму перевищення спрямувати на збільшення первісної вартості об’єкта.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі