Теми статей
Обрати теми

«Трудова» квота: центри зайнятості очікують звіти про її виконання

Редакція ПБО
Стаття

«Трудова» квота: центри зайнятості очікують звіти про її виконання

З 01.01.2013 р. набрав чинності новий Закон про зайнятість. Однією з його новацій було запровадження для роботодавців 5 % квоти на працевлаштування громадян, неконкурентоспроможних на ринку праці. Про виконання цієї квоти у 2013 році необхідно відзвітувати до 1 лютого 2014 року. За якою формою це потрібно зробити? На що слід звернути увагу при її заповненні? Відповіді на ці та багато інших запитань, що стосуються «трудової» квоти, ви знайдете в цій статті.

Лілія Ушакова, експерт з питань оплати праці

Хто зобов’язаний дотримувати «трудову» квоту?

«Трудова» квота — це норматив працевлаштування громадян, які мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню. Її встановлено в ч. 2 ст. 14 Закону про зайнятість «підприємствам, установам та організаціям з чисельністю штатних працівників понад 20 осіб». Як бачите, фізичних осіб — підприємців законодавець не згадав серед «щасливчиків», зобов’язаних виконувати «трудову» квоту. Проте цей факт не бентежить Мінсоцполітики. Так, у своєму листі від 23.09.2013 р. № 733/021/106-13 це відомство робить висновок, що і підприємці теж зобов’язані розраховувати квоту. Аргументи Мінсоцполітики: квота розраховується роботодавцями (п. 2 ст. 1 Закону про зайнятість), а термін «роботодавці» вживається в Законі про зайнятість у значенні, наведеному в Законі України «Про організації роботодавців» від 22.06.2012 р. № 5026-VI і Законі № 2464.

Ми з таким підходом категорично не згодні! Так, «трудова» квота розраховується роботодавцями, але тільки тими, які прямо зазначені в ч. 2 ст. 14 Закону про зайнятість (тобто роботодавцями — підприємствами, установами та організаціями з чисельністю штатних працівників понад 20 осіб). Інші роботодавці, а саме підприємства, установи та організації з чисельністю штатних працівників 20 осіб і менше, а також фізичні особи — підприємці, незалежно від кількості працевлаштованих ними осіб, розраховувати «трудову» квоту не повинні.

І ще один важливий момент. Ми вже зазначали в більш ранніх публікаціях, що Закон про зайнятість не містить чітких вказівок, як розрахувати чисельність штатних працівників, щоб з’ясувати, чи повинен роботодавець виконувати квоту (понад 20 осіб). Чи то потрібно визначати чисельність штатних працівників на конкретну дату (наприклад, на 31.12.2013 р. або на 01.01.2014 р.), чи то середньооблікову кількість штатних працівників (далі — СКШП) за звітний рік (у нашому випадку — 2013 рік). Не прояснив це питання і Порядок № 271. На нашу думку, щоб з’ясувати, чи потрібно вам розрахувати квоту, необхідно визначити СКШП за звітний (2013) рік та порівняти її з 20. Погоджуються з цим і фахівці центру зайнятості.

Які категорії громадян зараховуються в рахунок виконання «трудової» квоти?

У рахунок виконання «трудової» квоти роботодавець зараховує працевлаштованих ним на умовах повної зайнятості осіб, які належать до тих, що є неконкурентоспроможними на ринку праці (ч. 1 ст. 14 Закону про зайнятість). Перелік цих осіб, а також документи, які підтверджують належність їх до «неконкурентоспроможних», наведемо в таблиці.

 

№ з/п

Категорії осіб

Документи, що підтверджують належність особи до неконкурентоспроможних на ринку праці

1

2

3

1

Один із батьків або особа, яка їх замінює, і:

 

1.1

— має на утриманні дітей віком до шести років

1. Копія свідоцтва про народження дитини. 2. Копія рішення місцевого органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування про встановлення опіки чи піклування над такою дитиною або рішення суду — для осіб, які замінюють батьків

Зверніть увагу: у виконання «трудової» квоти зараховується тільки один із батьків дитини. Якщо обидва з батьків дитини до 6 років працюють, той роботодавець, який ураховуватиме свого працівника в рахунок виконання квоти, повинен отримати від роботодавця другого з батьків дитини письмове підтвердження про умови працевлаштування такого другого з батьків (тобто про те, що він не працевлаштований у рахунок виконання «трудової» квоти). Саме такий «план дій» пропонує нам Мінсоцполітики в листі від 29.08.2013 р. № 682/021/106-13

1.2

— виховує без одного з подружжя дитину віком до 14 років або дитину-інваліда

1. Копія пенсійного посвідчення* із записом про інвалідність — для осіб, які виховують дитину-інваліда. 2. Довідка про отримання (неотримання) допомоги за формою, наведеною в додатку 11 до Інструкції № 345 — для одинокої матері (батька). 3. Документи, зазначені в п. 1.1

Зараховується в рахунок виконання «трудової» квоти до досягнення дитиною-інвалідом 18 років

1.3

— утримує без одного з подружжя інваліда з дитинства (незалежно від віку) та/або інваліда I групи (незалежно від причини інвалідності)

1. Копія пенсійного посвідчення*, що містить запис про інвалідність. 2. Довідка про отримання (неотримання) допомоги за формою, наведеною в додатку 11 до Інструкції № 345 — для одинокої матері (батька). 3. Документи, зазначені в п. 1.1

Зараховується до досягнення батьками пенсійного віку

2

Діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування

Копія виписки з електронної обліково-статистичної картки дитини за формою, затвердженою наказом Міністерства у справах сім’ї, молоді та спорту від 18.11.2008 р. № 4580

Зараховуються до досягнення ними 18 років

3

Особи, звільнені після відбуття покарання або примусового лікування

Копія довідки про звільнення за формою, наведеною в додатку 9 до Інструкції № 847

Зараховуються до моменту припинення трудових відносин із роботодавцем, який прийняв їх на роботу

4

Молодь віком до 35 років, яка

 

4.1

— закінчила або припинила навчання в загальноосвітніх навчальних закладах, ПТНЗ і вищих навчальних закладах (протягом 6 місяців після закінчення або припинення навчання) і вперше приймається на роботу

Копія диплома чи іншого документа про освіту

Зараховуються протягом 3 років із дня прийняття на роботу

4.2

— звільнилася зі строкової військової або альтернативної (невійськової) служби (протягом 6 місяців після закінчення або припинення служби) і вперше приймається на роботу

Копія військового квитка

Зараховуються протягом 3 років із дня укладення першого трудового договору після звільнення зі строкової військової або альтернативної (невійськової) служби

5

Особи, яким до настання права на пенсію за віком відповідно до ст. 26 Закону № 1058 залишилося 10 і менше років

Копія паспорта

Зараховуються до настання пенсійного віку

6

Особи, яким виповнилося 15 років і які за згодою одного з батьків або особи, яка їх замінює, можуть як виняток прийматися на роботу

Копія свідоцтва про народження дитини

Зараховуються впродовж 3 років із дня прийняття їх на роботу

* Якщо пенсійне посвідчення відсутнє, то замість нього можна надати один з таких документів: — копію посвідчення особи, яка одержує державну соціальну допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам». Форму такого посвідчення наведено в додатку 1 до Порядку обліку, зберігання, оформлення та видачі посвідчень особам, які одержують державну соціальну допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам», затвердженого наказом Мінпраці від 16.11.2007 р. № 612; — копію форми № 080/о, затвердженої наказом МОЗ від 04.12.2001 р. № 482; — копію форми № 157-1/о, затвердженої наказом МОЗ від 30.07.2012 р. № 577.

 

Зверніть увагу: незважаючи на те що інвалідів, які не досягли пенсійного віку, визначеного ст. 26 Закону № 1058, названо в п. 6 ч. 1 ст. 14 Закону про зайнятість серед осіб, які є неконкурентоспроможними на ринку праці, вони не зараховуються в рахунок виконання «трудової» квоти. Річ у тім, що разом із «трудовою» квотою роботодавці зобов’язані, як і раніше, виконувати «інвалідний» норматив, установлений ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.91 р. № 875-XII. Він становить 4 % середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб — одне робоче місце. Отже, працівники-інваліди будуть зараховані в рахунок виконання такого «інвалідного», а не «трудового» нормативу. Про цей норматив ми детально розповімо в одному з найближчих номерів нашої газети.

img 1

Ким проводиться розрахунок «трудової» квоти і чому дорівнює її розмір?

Розмір «трудової» квоти встановлено законодавцем у ст. 14 Закону про зайнятість. Він дорівнює 5 % середньооблікової чисельності штатних працівників (далі — СКШП) за попередній календарний рік.

Квоту для себе роботодавці розраховують самостійно. А потім, орієнтуючись на отриманий норматив та з урахуванням чисельності громадян, які вже працюють у них на умовах повної зайнятості та належать до неконкурентоспроможних на ринку праці (крім інвалідів, які не досягли пенсійного віку, установленого ст. 26 Закону № 1058), визначають кількість осіб, яких необхідно буде праце­влаштувати в рахунок виконання квоти.

Пошуком та працевлаштуванням осіб, неконкурентоспроможних на ринку праці, роботодавці займаються самостійно. Але в разі необхідності можуть звернутися за допомогою в цьому питанні до центру зайнятості.

За якою формою та в які строки роботодавці зобов’язані відзвітувати про виконання «трудової» квоти?

Про виконання «трудової» квоти роботодавці зобов’язані щороку інформувати центр зайнятості. Порядок такого інформування затверджено наказом Мінсоцполітики від 16.05.2013 р. № 271 (далі — Порядок № 271). А в додатку до цього Порядку наведена форма звітності «Інформація про зайнятість і працевлаштування громадян, що мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню за 20__ рік» (далі — Звіт)*. Логічно, що подавати таку звітність повинні тільки ті роботодавці, для яких Законом про зайнятість установлена «трудова» квота. Тому, на наш погляд, цей Звіт формують тільки підприємства, установи та організації (незалежно від форми власності), в яких показник СКШП за звітний рік перевищив 20 осіб.

* Форма звітності та Порядок № 271 були опубліковані в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 54.

Важливо! У Порядку № 271 фізичні особи — підприємці не зазначені серед роботодавців, які зобов’язані подати Звіт. Це є ще одним підтвердженням правильності наших висновків щодо того, що підприємці не повинні виконувати «трудову» квоту (див. вище).

Звіт потрібно подати до центру зайнятості не пізніше 1 лютого року, наступного за звітним. Причому, якщо останній день строку подання Звіту припадає на вихідний або святковий день, Звіт потрібно здати заздалегідь. Перенесення строку подання Звіту на найближчий робочий день Порядком № 271 не передбачене.

Оскільки 1 лютого 2014 року припадає на суботу, граничним строком подання Звіту за 2013 рік буде 31 січня 2014 року

Майте на увазі: не обов’язково бігти зі Звітом до центру зайнятості за своїм місцезнаходженням. Його можна здати до будь-якого найближчого до вас. Це прямо прописано в «шапці» Звіту. Погоджуються з цим і фахівці центрів зайнятості.

Як правильно заповнити Звіт з «трудової» квоти?

Правила заповнення Звіту прописані в розд. III Порядку № 271. Проте, щоб зрозуміти «логіку», без усних роз’яснень фахівців служби зайнятості не обійтися. Так що ж необхідно вказувати в рядках Звіту? Відповідь з урахуванням зазначених роз’яснень наведемо в таблиці.

 

Код рядка

Що вказуєте

01

Незважаючи на те що з назви цього рядка та рекомендацій щодо його заповнення, наведених у п. 3.1 розд. III Порядку № 271, випливає, що тут потрібно зазначати СКШП за календарний рік, що передує звітному, у цьому рядку вказуєте СКШП за 2013 рік. Саме так радять вчиняти представники служби зайнятості. Показник СКШП розраховуєте відповідно до Інструкції № 286*

02

Зазначаєте СКШП за звітний 2013 рік для працівників, які мали додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню (крім інвалідів, які не досягли пенсійного віку, встановленого ст. 26 Закону № 1058) і при цьому були працевлаштовані на умовах повної зайнятості. Обчислення СКШП для працівників, які враховуються в рахунок виконання квоти, здійснюєте аналогічно СКШП для всіх працівників*, тільки враховуєте лише кількість «квотованих» працівників, які працевлаштовані у вас на умовах повного робочого часу. А отже, сумісники та працівники з неповним робочим днем (неповним робочим тижнем) у розрахунку участі не братимуть

03

Указуєте кількість штатних працівників зі статусом «неконкурентоспроможний на ринку праці», які повинні працювати у вас на умовах повної зайнятості. Цей показник дорівнює 5 % від показника, проставленого в рядку 01 цього Звіту. Результати обчислень округлюєте до цілого поступово справа наліво (якщо остання значуща цифра менше або дорівнює «4», вона відкидається, якщо більше або дорівнює «5», найближча цифра ліворуч збільшується на одиницю). Зверніть увагу! Це ваш плановий «трудовий» норматив на 2014 рік

04

Зазначаєте чисельність громадян, яких ваше підприємство планує працевлаштувати в рахунок квоти в поточному 2014 році. Величина показника цього рядка має бути не менше різниці значень рядка 03 і рядка 02. Заповнюєте, якщо квота не виконана або якщо маєте намір працевлаштувати неконкурентоспроможних громадян понад квоту

* Порядок № 271 не містить вказівок, як потрібно округлювати результат обчислення показника СКШП, якщо при його розрахунку отримане дробове число. У зв’язку з цим вважаємо за можливе застосовувати в цьому випадку правила округлення, установлені Інструкцією № 286. Детальніше про розрахунок показника СКШП читайте на с. 37.

 

Порядок заповнення роботодавцями Звіту розглянемо на конкретному числовому прикладі.

Приклад. Протягом 2013 року кількість найманих працівників підприємства змінилася з 30 до 60 осіб. Наведемо в таблиці розраховані СКШП за кожен місяць 2013 року.

 

Показник

Місяці 2013 року

січень

лютий

березень

квітень

травень

червень

липень

серпень

вересень

жовтень

листопад

грудень

СКШП

30

30

40

40

40

60

60

60

60

60

60

60

СКШП у рахунок квоти

3

3

3

1

1

1

2

2

2

2

2

2

 

СКШП за 2013 рік (рядок 01 Звіту) по підприємству становитиме:

(30 + 30 + 40 + 40 + 40 + 60 + 60 + 60 + 60 + 60 + 60 + 60) : 12 = 50 (осіб).

СКШП, що враховуються в рахунок «трудової» квоти, за 2013 рік (рядок 02 Звіту):

(3 + 3 + 3 + 1 + 1 + 1 + 2 + 2 + 2 + 2 + 2 + 2) : 12 = 2 (особи).

Розрахуємо 5 % квоту (рядок 03 Звіту):

50 х 5 : 100 = 2,5 ≈ 3 (особи).

У 2014 році підприємство планує працевлаштувати в рахунок виконання квоти (рядок 04 Звіту) 1 особу, оскільки 2 особи вже працевлаштовано.

Чим загрожує роботодавцю невиконання «трудового» нормативу і неподання (несвоєчасне подання) Звіту?

Поспішаємо обрадувати — нічим! Річ у тім, що з положень ч. 2 ст. 53 Закону про зайнятість випливає, що штраф у розмірі 2 МЗП передбачено не за невиконання 5 % квоти, а за необґрунтовані відмови у працевлаштуванні неконкурентоспроможних громадян у разі невиконання квоти протягом року. Тому, якщо ви протягом звітного року не відмовляли у працевлаштуванні «квотованим» громадянам без обґрунтування причин такої відмови, то за невиконання квоти вам нічого не загрожує.

 

висновки


img 2
 
 
  • «Трудову» квоту встановлено для підприємств, установ та організацій із чисельністю штатних працівників понад 20 осіб.

  • Розмір «трудової» квоти дорівнює 5 % СКШП за попередній календарний рік.

  • Про виконання «трудової» квоти роботодавці зобов’язані щороку не пізніше 1 лютого року, наступного за звітним, інформувати центр зайнятості, подаючи звітність за формою, наведеною в додатку до Порядку № 271.

  • За неподання (несвоєчасне подання) Звіту за «трудовою» квотою фінансові санкції до підприємства не застосовуються.

 

Документи статті

  1. Закон про зайнятість — Закон України «Про зайнятість населення» від 05.07.2012 р. № 5067-VI.

  2. Закон № 1058 — Закон України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 р. № 1058-IV.

  3. Порядок № 271 — Порядок надання роботодавцями територіальним органам Державної служби зайнятості інформації про зайнятість та працевлаштування громадян, що мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню, затверджений наказом Мінсоцполітики від 16.05.2013 р. № 271.

  4. Інструкція № 345 — Інструкція щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги, затверджена наказом Мінпраці від 19.09.2006 р. № 345.

  5. Інструкція № 847 — Інструкція про роботу відділів (груп, секторів, старших інспекторів) контролю за виконання судових рішень установ виконання покарань та слідчих ізоляторів, затверджена наказом Мін’юсту України від 08.06.2012 р. № 847/5.

  6. Інструкція № 286 — Інструкція зі статистики кількості працівників, затверджена наказом Держкомстату України від 28.09.2005 р. № 286.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі