Теми статей
Обрати теми

Місяць без дозволу на спецводокористування: чи будуть «мокрі» наслідки?..

ГОЛЕНКО ОЛЕКСАНДР
Нещодавно до нас звернувся старий друг із Дніпропетровська з каверзним запитанням. Його підприємство — вторинний водокористувач споживає воду за договором із міськводоканалом, але оскільки скидає стічні води не в систему водовідведення останнього, то отримує свій власний дозвіл на спецводокористування. Вийшло так, що строк дії попереднього такого дозволу сплив 30 квітня, а новий запрацював лише з 1 червня поточного року, тобто протягом травня чинного дозволу в підприємства не було. Чи загрожує підприємству п’ятикратний розмір спецводозбору згідно зі ст. 327 ПКУ за воду, спожиту у травні? Гадаємо, що цей «розбір польотів» буде корисним багатьом іншим нашим читачам-водокористувачам.
запитання з форуму

Кому ліміт писаний. І де…

Оскільки до питань спецводокористування ми звертаємося нечасто, декілька слів приділимо «основам».

Ті з вас, шановні читачі, кого ця тема стосується безпосередньо, звісно ж, знають, що спеціальне водокористування — це забір, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об’єкти. Таке визначення йому дає ст. 48 Водного кодексу України від 06.06.95 р. № 213/95-ВР (далі — ВКУ).

При цьому ст. 49 ВКУ встановлює, що спецводокористування (1) є платним і (2) здійснюється на підставі спеціального дозволу, в якому зазначаються ліміти відповідно забору (використання) води і скидання стічних вод.

Згідно зі ст. 42 ВКУ спецводокористувач буває:

1) первинним, таким, що має власні водозабірні споруди, та

2) вторинним (тобто абонентом), який таких споруд не має. Він на підставі договору з первинним водокористувачем отримує від останнього воду і скидає стічні води в його ж каналізаційну систему — увага! — «на умовах, що встановлюються між ними».

Зауважимо: як правило, ситуація зі скиданням стічних вод саме така, але не завжди. Зрозуміло, що вищезазначені умови можуть бути встановлені прямо в договорі на постачання води і послуг водовідведення. І саме в ньому, як правило, встановлюються річні ліміти обсягів отримання води і скидання стічних вод (водовідведення).

Проте вторинний спецводокористувач може скидати стічні води безпосередньо у водні об’єкти, так би мовити, самостійно. Тоді він повинен отримати власний спецвододозвіл (тобто поза межами своїх договірних відносин із постачальником води — міськводоканалом).

Але тут є один тонкий момент.

З одного боку, ані ВКУ, ані Порядок узгодження і видачі дозволів на спеціальне водокористування, затверджений постановою КМУ від 13.03.2002 р. № 321, щодо необхідності отримання дозволу не дають жодних послаблень для вторинних спецводокористувачів порівняно з первинними.

З іншого боку, саме Мінприроди в листі від 15.03.2011 р. № 5515/16/10-11-МП («Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 33, с. 14) розтлумачило, що у випадку

якщо вторинний спецводокористувач на підставі договору з первинним отримує всю воду від первинного і скидає всі стоки йому ж та якщо в такому договорі зазначені відповідні ліміти, то такому вторинному оформляти окремий дозвіл не потрібно!

Слід розуміти це так, що первинний спецводокористувач — той же міськводоканал, наприклад, — по суті розподіляє свої ліміти, зазначені в його власному дозволі (оформленому на себе) між клієнтами, з якими в нього укладені договори на водопостачання/водовідведення. Найголовніше — що цей лист-роз’ясненняадресований саме податківцям (!), і, судячи з усього, останні його визнають, оскільки не просто переказують, а й прямо посилаються на нього у своїх консультаціях (див. БЗ, підкатегорія 121.04).

Вода водою, а скиди — нарізно

Особливість вашої ситуації полягає в тому, що, як видно із запитання, ви отримуєте воду від міськводоканалу на підставі договору, а стічні води скидаєте у водні об’єкти, так би мовити, самостійно. Тобто договір з міськводоканалом, вочевидь, узагалі не передбачає надання останнім послуг водовідведення. А отже, річний ліміт на використання води в договорі є, а ліміту на скидання немає. Але, щоб на законних підставах такі скидання здійснювати, вам і знадобився окремий спецвододозвіл, у якому, крім власне ліміту на скидання, установлено й ліміт на споживання води (адже інакше без нього неможливо буде «залімітувати» обсяг скидів). Та коли строк дії такого дозволу закінчився, вам здалося, що протягом місяця у вас був відсутній ліміт водоспоживання.

Насправді все дещо інакше. Джерелом інформації про встановлений вам ліміт водоспоживання в цілях обчислення спецводозбору у вашому випадку є договір із постачальником води. Цей же ліміт, зазначений у вашому окремому спецвододозволі, жодного фіскального навантаження не несе. Як не несе його, до речі, й ліміт на скидання (скажемо про це пізніше).

А тепер розтлумачимо детальніше, як вам слід було діяти, коли ви використовували воду протягом одного місяця — травня, не маючи протягом цього часу власного дозволу, але маючи чинний договір з міськводоканалом. Для цього звернемося до Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі — ПКУ).

Використання води

В обговорюваній ситуації ви як вторинний спецводокористувач:

1) вважаєтеся платником спецводозбору, оскільки використовуєте воду, що отримується від первинного, — міськводоканалу (п. 323.1 ПКУ);

2) обчислюєте і сплачуєте спецводозбір самостійно (пп. 326.1 і 328.4 ПКУ);

3) з урахуванням лімітів і ставок (ст. 325 ПКУ), які застосовуються в одинарному або п’ятикратному розмірі залежно від того, дотримано чи порушено встановлений вам ліміт водоспоживання або його немає у вас узагалі (ст. 327 ПКУ). Зауважимо принагідно, що інші коефіцієнти вас — звичайного платника цього збору — не стосуються взагалі(див. БЗ, підкатегорія 121.06);

4) подаєте податкову декларацію збору за спеціальне використання води (п. 328.2 ПКУ) за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 21.12.2012 р. № 1403;

5) щокварталу наростаючим підсумком із початку року (пп. 326.1 і 328.2 ПКУ);

6) за фактичний обсяг спецвикористаної води (п. 326.2 ПКУ).

Гадаємо, ви як платник спецводозбору для обліку обсягу отриманої від міськводоканалу води використовуєте лічильник, як цього вимагає абзац перший п. 326.10 ПКУ. Припускати інше — означає образити вас, адже це свідчило б, що ви готові сплачувати такий збір у подвійному розмірі (див. абзац другий п. 326.10 ПКУ), а це не по-господарськи!L

Оскільки в договорі з міськводоканалом, чинному без перерви з початку року, визначено ваш річний ліміт на використання води, ви можете, як завжди, скласти податкову декларацію збору за спеціальне використання води за найближчий податковий період — півріччя. Якщо такий річний ліміт використання вами не перевищено, сміливо нараховуйте спецводозбір в одинарному розмірі, подавайте декларацію (не пізніше 11.08.2014 р.) і сплачуйте його (не пізніше 19.08.2014 р.). До речі, не забудьте, що п. 328.7 ПКУ вимагає від вас разом із такою декларацією подати й копію зазначеного договору.

Скидання стоків

Виявляється, що у вас і з цим усе не так погано…

Нагадаємо, що за скидання у водні об’єкти забруднюючих речовин ви зобов’язані сплачувати не спецводозбір, а екоподаток (див. пп. 14.1.57, 240.1.2 ПКУ). Причому в Узагальнюючій податковій консультації стосовно особливостей справляння екологічного податку за скиди забруднюючих речовин у водні об’єкти, затвердженій наказом ДПСУ від 21.12.2012 р. № 1179,податківці підкреслюють, що всі платники цього різновиду екоподатку повинні отримати дозвіл на спеціальне водокористування. І на вас як на вторинного водокористувача, який здійснює «самостійні» скиди стоків, цей обов’язок також поширюється (див. БЗ, підкатегорія 120.01).

На щастя, тут ви не підкачали — у вас (уже) є відповідний дозвіл. Отже, ви добре знаєте:

1) які саме забруднюючі речовини містяться у стоках вашого підприємства;

2) скільки фактично скинуто таких забруднюючих речовин у розрізі місяців;

3) які саме ставки з установлених у ст. 245 ПКУ вам слід застосовувати;*

4) при складанні податкової декларації екологічного податку, затвердженої наказом Міндоходів від 24.12.2010 р. № 1010,яку ви зазвичай складаєте, звісно, з додатком 3 «Розрахунок № __ податкового зобов’язання з екологічного податку, що справляється за скиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об’єкти» (див. БЗ, підкатегорія 120.05);

(5) нарешті, суму податку Пс, розраховану вами за формулою, наведеною в п. 249.5 ПКУ.

* Нагадуємо, що з 01.04.2014 р. згідно із Законом України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення умов для економічного зростання в Україні» від 27.03.2014 р. № 1166-VII розміри ставок екоподатку було збільшено (детальніше про це читайте «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 28, с. 11).

Тож у розд. VIII «Екологічний податок» ПКУ ви не знайдете ані санкцій, ані підвищуючих коефіцієнтів до ставок екоподатку за перевищення лімітів скидання забруднюючих речовин у стічних водах. Більше того: хоча відповідної «прямої» консультації на цю тему в БЗ поки що немає, але за аналогією (оскільки інші види забруднень навколишнього середовища у фіскальних цілях теж не лімітуються) можна скористатися відповіддю щодо перевищення ліміту розміщення відходів (див. БЗ, підкатегорія 120.04). У ній контролери однозначно роз’яснюють, що відсутність установленого ліміту не впливає на розмір ставки екоподатку, а внаслідок перевищення встановленого ліміту сума екоподатку не збільшується.

І нехай згадана у вашому запитанні ст. 327 ПКУ вас не тривожить: вона стосується саме водозбору, а не екоподатку! Адже ми вже з’ясували, що із водозбором у вас все ОК.☺

Єдине, чим вас варто-таки трішки полякати, це

загроза повної заборони на скиди — за перевищення встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин (див. ст. 71 ВКУ).

Але якщо на дворі вже липень, а ви благополучно працюєте і сплачуєте податки (і екоподаток у тому числі) — можете видихнути… ☺

До речі, згідно з абзацом другим п. 326.12 ПКУ міськводоканал повинен був до 20 січня поточного року подати фіскалам відомості про те, що ви є його абонентом, тобто фактично підтвердити, що ліміти вам установлено в договорі на постачання води. Отже, податкову це насторожити не повинно. Інша справа, що орган, який, як випливає із запитання, вже видав вам новий спецвододозвіл на скидання, зобов’язаний був (а паралельно з ним і ви самі) протягом 10 днів повідомити податківців про переоформлення такого дозволу. Цього вимагає абзац третій того ж п. 326.12 ПКУ

У зв’язку з цим не виключено, що рано чи пізно вам доведеться пояснити своїй податковій інспекції, чому для обчислення спецводозбору слід брати до уваги ліміт водоспоживання з договору на постачання води, а не ліміт, установлений у новому (та й у старому) дозволі на спецводокористування. Упевнені, що наші аргументи допоможуть вам у цьому.

Як бачите, бути сумлінним платником податків у нас вельми непросто…

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі