Теми статей
Обрати теми

Консервація активів: процедурні моменти

Редакція ПБО
Стаття

Консервація активів: процедурні моменти

Спад виробництва, а то й зовсім його припинення, скорочення обсягів продажів, інші фактори спонукають підприємства шукати шляхи зниження витрат діяльності та забезпечення збереження об’єктів, які тимчасово не використовуються. Щоб вийти із ситуації, яка склалася, вдаються до консервації активів. Що це за процедура? Як правильно задокументувати консервацію й наступну розконсервацію? Ці та інші «консерваційні» питання обговоримо у запропонованій статті.

Тетяна Войтенко, податковий експерт

Консервація: що під нею розуміють

Значення поняття «консервація» розкрите в декількох нормативних документах. Розрізняється його зміст залежно від виду активу, що «консервується». Для більшої наочності наведемо тлумачення цього поняття в таблиці.

Трактування терміна «консервація» для різних активів

Термін

Визначення поняття

Нормативний акт

1

2

3

Консервація основних засобів*

Комплекс заходів, спрямованих на довгострокове (але не більше трьох років) зберігання основних засобів підприємств у разі припинення виробничої та іншої господарської діяльності з можливістю подальшого відновлення їх функціонування

П. 2 Положення № 1183

Консервація об’єкта (будови**)

Комплекс робіт та заходів, пов’язаних із забезпеченням зберігання на визначений довготривалий час об’єкта (будови), на якому припинено будівництво, що включає тимчасові та постійно діючі захисні або конструктивні заходи, які запобігають руйнації об’єкта (будови)

П. 1.2 Положення № 2

Консервація гірничодобувних об’єктів

Припинення діяльності гірничого підприємства на невизначений строк із можливістю подальшого поновлення його роботи

Ст. 1 Гірничого закону України від 06.10.99 р. № 1127-XIV

Консервація меліоративних систем та окремих об’єктів інженерної інфраструктури цих систем

Комплекс заходів, спрямованих на тимчасове припинення (на певний період) їх господарського використання, зберігання основних фондів меліоративних систем (далі — меліоративні фонди) з можливістю подальшого відновлення їх функціонування

П. 1.1 Положення № 139

Консервація земель

Припинення господарського використання на визначений строк та залуження або залісення деградованих і малопродуктивних земель, господарське використання яких є екологічно та економічно неефективним, а також техногенно забруднених земельних ділянок, на яких неможливо одержувати екологічно чисту продукцію, а перебування людей на цих земельних ділянках є небезпечним для їх здоров’я

Ст. 1 Закону України «Про охорону земель» від 19.06.2003 р. № 962-IV

* Насправді Положення № 1183 використовує поняття «основні виробничі фонди» («основні фонди»). Ми ж дотримуватимемося термінології ПКУ і П(С)БО 7, вживаючи у процесі викладу словосполучення «основні засоби» та «основні виробничі засоби».
** Будова може складатися з одного об’єкта (будівлі, споруди) або з багатьох об’єктів. Відповідно, консервації може підлягати окремий об’єкт на будові або вся будова (див. лист Мінрегіонбуду від 19.03.2009 р. № 12/2-283).

 

Нескладно помітити, що консервація передбачає не просто тимчасове виведення об’єктів основних засобів (далі — ОЗ) із виробничого процесу (тобто з експлуатації), припинення будівництва або припинення діяльності гірничодобувних об’єктів. Навпаки, має бути вжито всіх заходів, які забезпечують їх збереження, із тим, щоб надалі можна було знову розпочати експлуатацію таких об’єктів ОЗ, відновити будівництво об’єкта (будови) та роботу гірничодобувного підприємства. Це прямо підкреслює п. 8 Положення № 1183, який приписує під час консервації, так само як і розконсервації, привести ОЗ у стан, що забезпечує:

— збереження технологічного обладнання, будівель і споруд;

— безпеку технічного персоналу і населення;

— охорону довкілля.

Із визначення терміна «консервація основних засобів» видно, що строк консервації ОЗ п. 2 Положення № 1183 обмежує трьома роками. Після закінчення такого «обмежувального» строку ОЗ слід розконсервувати і прийняти щодо них рішення про подальшу експлуатацію або ж ліквідацію (див. лист № 18364). Водночас підприємства, для яких вимоги, установлені Положенням № 1183, не є обов’язковими («зобов’язаних» назвемо далі), можуть самостійно приймати рішення про строк консервації ОЗ*.

* Тим більше для певних об’єктів таке право прописане в нормативці. Наприклад, можливість більш ніж трирічної консервації меліоративних систем та окремих об’єктів їх інженерної інфраструктури передбачена п. 1.3 Положення № 139.

При цьому у таких підприємств строк консервації ОЗ може перевищувати трирічний граничний строк, визначений п. 2 Положення № 1183

Це підтверджує, до речі, Мінрегіонбуд у листі № 18364, що вже називався. Утім, за будь-яких обставин строк консервації має бути обґрунтований і закріплений документально.

Важливо! За приписами п. 9 Положення № 1183 використання законсервованих об’єктів ОЗ протягом установленого строку консервації забороняється. Дострокова їх розконсервація з метою провадження господарської діяльності або передання іншим суб’єктам господарювання на договірних умовах (у тому числі продаж) здійснюється тільки на підставі прийнятого про це в установленому порядку рішення.

Так на які ж нормативні документи потрібно спиратися при консервації?

Чим керуємося при консервації

Консервація ОЗ. Для більшості підприємств, які вирішили скористатися процедурою «консервації», орієнтиром буде Положення № 1183. Воно визначає організаційні основи та встановлює єдиний порядок підготовки до консервації, проведення консервації та розконсервації основних виробничих засобів підприємств.

Обов’язковим Положення № 1183 є для двох категорій підприємств. Це ті, які (п. 1 Положення № 1183):

1) мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави. Перелік таких підприємств затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2004 р. № 1734;

2) засновані на державній власності. При цьому, як зазначається в листі № 18364, величина частки державної власності у статутному капіталі цих підприємств значення не має.

Для всіх інших підприємств Положення № 1183 має виключно рекомендаційний характер, тому вони можуть застосовувати його норми в добровільному порядку (повністю чи частково).

Проте, ураховуючи необхідність відображення податкових наслідків консервації, вважаємо цілком прийнятним використання базисних постулатів Положення № 1183 навіть тими підприємствами, які не зобов’язані цього робити.

Адже належне документування процесу консервації дозволить довести те, що здійснені заходи є саме консервацією ОЗ, а не якоюсь іншою операцією

У результаті це допоможе уникнути зайвих спорів із податківцями, які у своїх консультаціях щодо консервації звертаються саме до Положення № 1183 (див. підкатегорію 102.09.01 БЗ).

Консервація незавершеного будівництва. Порядок та умови проведення консервації й розконсервації об’єктів і будов нового будівництва, реконструкції та технічного переоснащення діючих підприємств, капітального ремонту будівель і споруд виробничого та невиробничого призначення визначені Положенням № 2. Зокрема, ним передбачено, що консервації підлягають об’єкти (будови):

— будівництво та введення в дію яких не забезпечене фінансуванням

або

— технічний рівень яких не відповідає сучасним вимогам.

Згадане Положення № 2 є обов’язковим для використання під час проведення консервації та розконсервації об’єктів (будов), будівництво яких здійснюється із залученням державних і змішаних інвестицій. А от для об’єктів (будов), будівництво яких здійснюється за рахунок інших джерел фінансування, документ має рекомендаційний характер.

Зверніть увагу! Після закінчення робіт із консервації об’єкта (будови) замовник зобов’язаний здати інспекції державного архітектурно-будівельного контролю дозвіл на виконання будівельних робіт та розпорядчий документ про консервацію об’єкта (будови) згідно з вимогами, передбаченими нормативно-правовими актами щодо порядку надання дозволу на виконання будівельних робіт.

img 1Надалі, коли буде прийнято розпорядчий документ про розконсервацію та поновлення будівництва об’єкта (будови), замовник зобов’язаний буде отримати в інспекції державного архітектурно-будівельного контролю дозвіл на поновлення будівництва об’єкта (будови) в установленому порядку (див. лист Держархбудінспекції від 22.01.2014 р. № 40-12-226). Принагідно зауважимо, що процедури надання дозволу на виконання будівельних робіт та їх анулювання визначаються Порядком виконання будівельних робіт, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 р. № 466.

Консервація земель. Порядок консервації земель затверджено наказом Мінагрополітики від 26.04.2013 р. № 283. Цей Порядок:

визначає організаційні засади консервації деградованих і малопродуктивних земель, господарське використання яких є екологічно небезпечним та економічно неефективним, а також техногенно забруднених земельних ділянок, на яких неможливо отримати екологічно чисту продукцію, а перебування людей на цих земельних ділянках є небезпечним для їх здоров’я;

поширюється на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність або користування відповідно до повноважень, а також на власників земельних ділянок і землекористувачів;

є обов’язковим для виконання органами виконавчої влади, власниками земельних ділянок та землекористувачами і має рекомендаційний характер для органів місцевого самоврядування.

При цьому консервація земель здійснюється за наявності:

— порушення поверхні земельних ділянок унаслідок землетрусів, зсувів, карстоутворення, повеней;

— еродованих земель, перезволожених земель із підвищеною кислотністю або засоленістю та ґрунтів, забруднених хімічними речовинами й іншими видами забруднень, небезпечних для здоров’я людей;

— малопродуктивних земель, ґрунти яких характеризуються негативними природними властивостями, низькою родючістю;

— радіаційно небезпечних, радіоактивно забруднених земель або забруднених важкими металами та іншими хімічними елементами.

Консервація земель, які перебувають у власності чи користуванні юридичних або фізичних осіб, здійснюється з ініціативи власників земельних ділянок та землекористувачів

Якщо на земельні ділянки, що підлягають консервації, не оформлене право власності або користування, подання про їх консервацію здійснюється з ініціативи уповноваженого органу.

Зважаючи на те, що Положення № 1183 має більш загальний характер, розглянемо детальніше порядок підготовки та проведення консервації ОЗ підприємствами, які не підпадають під його дію.

Як підготувати консервацію

Послідовність дій, необхідних для консервації об’єктів ОЗ, зобразимо на схемі. Засновано цей алгоритм на приписах Положення № 1183.

Майте на увазі! Законсервовані можуть бути лише ті ОЗ, подальше використання яких у виробництві згідно з техніко-економічним обґрунтуванням є тимчасово недоцільним (п. 3 Положення № 1183).

 

img 2

* Стосовно того, що підставою для консервації ОЗ є рішення підприємства, оформлене у вигляді наказу (розпорядження) підприємства, висловилися також податківці в консультації, розміщеній у підкатегорії 102.09.01 БЗ. Консервація та розконсервація ОЗ споживчого товариства, споживспілки здійснюється за рішенням правління з наступним затвердженням зазначеного рішення вищим органом управління такої організації або уповноваженим ним органом (п. 7.3 Положення про громадське майно (основні засоби) споживчої кооперації України від 03.04.2003 р.).  

img 3

* Дані про облік ОЗ вносять до Переліку ОЗ, що підлягають консервації у зв’язку з виробничою необхідністю, який включає, зокрема: порядковий номер, найменування, кількість, інвентарний номер, рік введення в експлуатацію, первісну вартість, залишкову вартість, амортизаційні відрахування (за місяць, за рік), знос ОЗ, коефіцієнт використання, строк консервації. Перелік підписують керівник та головний бухгалтер підприємства.

img 4

Алгоритм дій при консервації об’єктів ОЗ

 

Зверніть особливу увагу: консервація, утримання та розконсервація ОЗ підприємства здійс­нюються згідно з проектом консервації, який має бути затверджено власником (власниками) підприємства (п. 6 Положення № 1183). Тобто без складання проекту консервації процедура «консервації» у принципі неможлива. Доречно зауважити: на оформленні цього документа наполягають також податківці в консультації, розміщеній у підкатегорії 102.09.01 БЗ.

Важливо! Установлену чинним законодавством відповідальність за збереження законсервованих ОЗ несе керівник підприємства (голова виконавчого органу). Це підкреслює п. 19 Положення № 1183.

Таким є організаційний бік консервації ОЗ. Про податково-бухгалтерську облікову специфіку консервації читайте в нашій наступній публікації в одному з найближчих номерів газети «Податки та бухгалтерський облік».

 

висновки


img 5
 
 
  • Консервація передбачає тимчасове виведення об’єктів ОЗ із виробничого процесу із забезпеченням їх збереження та можливістю подальшого відновлення їх роботи.

  • Незважаючи на те, що для більшості підприємств Положення № 1183 має рекомендаційний характер, його вимоги щодо документального оформлення консервації безпечніше враховувати.

  • Рішення про консервацію підлягає оформленню у вигляді наказу (розпорядження) керівника підприємства. На оформленні саме цього документа наполягають податківці.

  • Консервація, утримання та розконсервація ОЗ неможливі без складання проекту консервації.

  • Про завершення процесу консервації свідчить затверджений власником (власниками) підприємства Акт про прийняття основних засобів на консервацію.

 

Документи статті

  1. ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

  2. Положення № 2 — Положення про порядок консервації та розконсервації об’єктів будівництва, затверджене наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 21.10.2005 р. № 2.

  3. Положення № 1183 — Положення про порядок консервації основних виробничих фондів підприємств, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 28.10.97 р. № 1183.

  4. Положення № 139 — Положення про консервацію меліоративних систем та окремих об’єктів інженерної інфраструктури, затверджене наказом Держкомводгоспу України від 20.06.2008 р. № 139.

  5. П(С)БО 7 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затверджене наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000 р. № 92.

  6. Лист № 18364 — лист Мінрегіонбуду України від 14.11.2012 р. № 7/15-18364.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі