Бонуси та подарунки від оператора зв’язку
Для залучення клієнтів усі засоби підходящі! Такої стратегії в «мобільний» час дотримуються й оператори. Із року в рік вони не втомлюються вигадувати силу-силенну всіляких акцій. Сьогодні їх на ринку зв’язку безліч — хоч греблю гати! Ми пропонуємо вам поговорити про наймодніші — бонуси та подарунки. Якщо вам пощастило їх отримати, що робити далі, ви дізнаєтеся зі статті.
Людмила Солошенко, податковий експерт
Оператори щедро роздають подарунки як при підключенні, так і під час надання послуг. Мета в будь-якому разі за цим криється одна: залучити та зберегти у своїх лавах якомога більше абонентів.
При підключенні — телефон/модем у подарунок
Уже при підключенні на вас може очікувати сюрприз. Адже чимало операторів готові зробити вам цікаву пропозицію: «при підключенні — телефон/модем у подарунок». Зазвичай вручити такий подарунок обіцяють у разі підключення на певний тарифний пакет, укладення договору з оператором на тривалий час (1 рік і більше) чи на інших умовах. Причому залежно від умов акції, можливі такі варіанти отримання подарунка.
Безоплатне отримання. Одразу зазначимо, що такий подарунок «влетить у копієчку». Адже при безоплатному отриманні доведеться відобразити податковий дохід з урахуванням звичайних цін п.п. 135.5.4 ПКУ.
Нагадаємо, що останні в «безоплатному» випадку застосовують незалежно від того, є операція «контрольованою» чи ні*. А визнають доходи на дату фактичного отримання товарів (п. 137.10 ПКУ).
* Хоча проблеми визначення звичайних цін для «непідконтрольних» операцій залишаються. Адже ПКУ із цього приводу жодних рецептів не дає (детальніше про це див. «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 69, с. 10).
Майте на увазі, що схожими будуть наслідки «подарунків» і для єдиноподатників. У них вартість безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг) також збільшує дохід (пп. 292.3, 292.6 ПКУ). Детальніше про це ви можете дізнатися з газети «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 93, с. 22.
В обліку отриманий у подарунок телефон/модем (залежно від вартості — «до» чи «понад» 2500 грн.**) зараховують відповідно або до складу МНМА (малоцінних необоротних матеріальних активів), або до складу ОЗ (основних засобів).
Розглянемо такий приклад.
** Зазвичай для зближення з податковим обліком у бухгалтерському обліку вартісний критерій, що розмежовує ОЗ і МНМА, установлюють в тому ж розмірі — 2500 грн. (п.п. 14.1.138 ПКУ).
Приклад 1. При підключенні до оператора строком на 1 рік підприємство отримало телефон і модем у подарунок. За даними прайс-листів ринкова (справедлива) вартість такої моделі:
— телефона — 800 грн.;
— модема — 350 грн.
В обліку операції відобразяться таким чином:
Таблиця 1. Безоплатне отримання телефона і модема (подарунки від оператора при підключенні)
№ з/п | Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн. | Податковий облік | ||
Дт | Кт | доходи | витрати | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1 | Оприбутковано (за справедливою вартістю): | |||||
— телефон | 153 | 424 | 800* | 800 | — | |
— модем | 153 | 424 | 350* | 350 | — | |
* У бухгалтерському обліку об’єкти зараховують на баланс за справедливою вартістю (п. 10 П(С)БО 7). | ||||||
2 | Передані в експлуатацію: | |||||
— телефон | 112 | 153 | 800 | — | — | |
— модем | 112 | 153 | 350 | — | — | |
3 | Нараховано амортизацію (методом 100 %) з одночасним визнанням доходу в бухобліку: | |||||
— телефона | 23, 91, 92, 93, 94 | 132 | 800 | — | — | |
424 | 745 | 800 | — | — | ||
— модема | 23, 91, 92, 93, 94 | 132 | 350 | — | — | |
424 | 745 | 350 | — | — |
На жаль, «подарункові» наслідки не виглядають приємними. Тому найчастіше операції оформляють як продаж-купівлю телефона/модема «за 1 грн.» (1,20 грн. із ПДВ).
Придбання за 1 грн. Це, без сумніву, оптимальний варіант. У такому разі телефон/модем (за ціною 1 грн.):
— у бухгалтерському обліку — оприбутковують як МНМА на субрахунок 112;
— у податковому обліку — це «малоцінний» об’єкт групи 11. При цьому суму «вхідного» ПДВ (0,20 грн.) включають до податкового кредиту (на підставі податкової накладної або чека РРО та за умови використання телефона/модема в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, ст. 198 ПКУ).
І для наочності — приклад.
Приклад 2. При підключенні на контракт підприємство отримало від оператора телефон у подарунок, тобто згідно з умовами акції придбало його за ціною 1,20 грн. (у тому числі ПДВ — 0,20 грн.).
В обліку операції відобразяться таким чином:
Таблиця 2. Телефон — подарунок (за ціною 1,20 грн.)
№ з/п | Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн. | Податковий облік | ||
Дт | Кт | доходи | витрати | |||
1 | Перераховано оплату за мобільний телефон | 371 | 311 | 1,20 | — | — |
2 | Відображено податковий кредит з ПДВ | 641 | 644 | 0,20 | — | — |
3 | Оприбутковано мобільний телефон | 153 | 631 | 1 | — | — |
644 | 631 | 0,20 | — | — | ||
4 | Відображено залік заборгованості | 631 | 371 | 1,20 | — | — |
5 | Передано телефон в експлуатацію | 112 | 153 | 1 | — | — |
6 | Нараховано амортизацію щодо телефона (методом 100 %) | 92* | 132 | 1 | — | 1* |
* Припустимо, телефон використовується в адміністративних цілях. |
Хвилини/дні/місяці безоплатних розмов
Інший привабливий подарунок оператора — хвилини, дні, а то й місяці безоплатних розмов (певна кількість часу, що не тарифікується).
Зазвичай ними нагороджують абонентів:
— у разі підключення на пакети з певними умовами (наприклад, з більшою абонплатою; з умовою щомісячного поповнення тощо). У такому разі з легкої руки оператора «у подарунок» можна отримати навіть декілька перших місяців безоплатних розмов. Або згідно з умовами тарифного пакета безоплатні дзвінки можна здійснювати у вихідні або святкові дні (чи телефонувати на окремі номери всередині мережі);
— при поповненні на обумовлену суму;
— у рахунок накопичених бонусів — такий подарунок здебільшого розрахований на «солідних» клієнтів, які тривалий час користуються послугами оператора, не шкодують коштів на розмови й заробили тим самим певну кількість бонусів.
Однак у будь-якому разі для оподаткування важливо враховувати, що:
безоплатні хвилини не є безоплатно наданими (отриманими) послугами
Тобто розцінювати їх безоплатно отриманими в жодному випадку не можна. Чому?
По-перше, такі хвилини не надаються окремо, просто так — без раніше оплачених хвилин. Тобто вони не є самостійною безоплатною послугою оператора, а фактично є невід’ємною частиною мобільних послуг, що поставляються. Причому сама можливість їх отримання залежить від дотримання певних умов — кількості спожитих послуг, внесення передоплати, її суми тощо.
По-друге, чого вже тут таїти! Вартість безоплатних хвилин, як правило, закладена до абонплати (щомісячної плати, щомісячної вартості пакета), від якої абонент при цьому не звільняється (!). Вона-то й є компенсацією всіх «безоплатних» розмов. Отже, копнувши глибше, розуміємо: безоплатні хвилини не такі вже й «безоплатні». Насправді вони є оплаченими. Оплата за них закладена до вартості підключення до тарифу. По суті, оператор у цьому випадку надає абоненту знижку на загальну суму поставлених послуг (шляхом зменшення ціни за одну хвилину, що тарифікується).
Таким чином, «безоплатні розмови» насправді не є безоплатними послугами. І хоча вище згадувалося про знижку, вона більше стосуватиметься оператора. А от
в обліку підприємства-абонента отримання безоплатних хвилин ніяк не відобразиться
Фактично в обліку абонента пройде тільки загальна сума оплати за послуги, у рахунок якої надалі і будуть отримані «безоплатні хвилини». Щоправда, для цього краще в первинних документах (рахунку оператора, чеках) безоплатні хвилини окремо не виділяти.
Облік операцій покажемо на прикладі.
Приклад 3. При підключенні на бізнес-пакет з абонплатою 400 грн. на місяць (у тому числі без ПДВ — 313,73 грн.; ПДВ 20 % — 62,75 грн.; збір до Пенсійного фонду 7,5 % — 23,52 грн.) абонент отримує від оператора подарунок — 4000 хвилин безоплатних розмов щомісяця. У такому разі потрібно говорити, що 4000 хвилин отримані абонентом не безоплатно, а за 400 грн. (тобто вартість 1 хвилини становить 0,1 грн.).
Після закінчення місяця отримано рахунок від оператора. Вартість фактично наданих послуг становила 465 грн. (у тому числі без ПДВ — 364,71 грн.; ПДВ 20 % — 72,94 грн.; збір до Пенсійного фонду 7,5 % — 27,35 грн.).
В обліку операції відобразяться такими записами:
Таблиця 3. Безоплатні хвилини від оператора
№ з/п | Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн. | Податковий облік | ||
Дт | Кт | доходи | витрати | |||
1 | Перераховано передоплату (абонплату) за послуги мобільного зв’язку | 371 | 311 | 400 | — | — |
2 | Відображено податковий кредит за передоплаченими послугами (за наявності податкової накладної) | 641 | 644 | 62,75 | — | — |
3 | Відображено послуги зв’язку на підставі рахунка оператора: | |||||
— у межах авансу (абонентом використано у тому числі й безоплатні хвилини розмов) | 93 | 631 | 337,25 | — | 337,25* | |
644 | 631 | 62,75 | — | — | ||
631 | 371 | 400 | — | — | ||
— у сумі, що перевищує аванс | 93 | 631 | 54,81 | — | 54,81* | |
641 | 631 | 10,19 | — | — | ||
* Припустимо, телефон використовується працівниками відділу збуту. | ||||||
4 | Перераховано оператору оплату за послуги зв’язку: | |||||
— доплату за минулий місяць | 631 | 311 | 65 | — | — | |
— абонплату за наступний місяць | 371 | 311 | 400 | — | — | |
641 | 644 | 62,75 | — | — |
Можливість розмовляти у кредит (або Якщо рахунок іде в «мінус»)
Ще один приємний жест від оператора — можливість розмовляти у кредит. Закінчилися гроші на рахунку? Не встигли вчасно поповнитися? Не турбуйтеся, бути, як і раніше, на зв’язку можна навіть у цьому випадку. Сьогодні вже чимало операторів йде назустріч абонентам-боржникам: дають «добро» на розмови за наявності заборгованості на рахунку. Отже, дзвінки вдасться здійснювати навіть при від’ємному балансі. Як правило, головна вимога кредитора-оператора: щоб абонент, який наговорився досхочу, потім все це оплатив не пізніше встановленого строку.
І не хвилюйтеся, що на рахунку красуватиметься «мінус». Він означає тільки те, що розмова ведеться у борг. Тому при користуванні телефонним зв’язком протягом місяця в обліку жодних записів допоки вносити не потрібно. Слід дочекатися кінця місяця й рахунка оператора. У ньому буде зазначена загальна сума боргу (включаючи і дзвінки, здійснені у кредит).
А далі — усе звично. На підставі рахунка оператора вартість отриманих мобільних послуг підприємство відносить на витрати (Дт 23, 91, 92, 93, 94 — Кт 631). А після, коли буде перерахована оплата, підприємству просто спишуть борг. Отже, такі операції по суті будуть аналогічними операціям із розглянутого вище прикладу 3, де наводилася ситуація з доплатою.
Про всяк випадок застережемо: борг абонента, що виник за спожиті послуги, не має нічого спільного зі звичайною позикою — безоплатним кредитом чи так званою поворотною фінансовою допомогою (п.п. 14.1.257 ПКУ). Адже жодні гроші «в користування із зобов’язанням повернути» (за договором позики) абонент не отримував. Він спожив послуги зв’язку і повинен внести плату за послуги. Тому про жодні, приміром, умовні проценти, які включаються до доходу (як при фіндопомозі), не може бути й мови.
Бонуси на рахунок
Ну і, звісно ж, не забувають оператори дякувати своїм улюбленцям — активним абонентам, які беруть участь у різних заходах, програмах, акціях. За це нараховують бонуси (з лат. bonus — добрий,☺). Куди ж без них!
Умови накопичення бонусів бувають найрізноманітнішими. Так, бонуси можуть нараховуватися за поповнення рахунка, «стаж» розмов чи на інших обумовлених оператором умовах. Зрештою тут підхід один: чим більше розмов і оплати — тим більше бонусів. Отже, вони (як і безоплатні хвилини) насправді зовсім не безоплатні.
Для бонусів зазвичай встановлюють свій строк використання (скажімо, протягом n-днів/n-місяців із моменту нарахування). І якщо їх своєчасно не витратити, «прострочені» невикористані бонуси просто пропадуть (згорять).
Накопичені бонуси традиційно відповідають певному грошовому еквіваленту (припустимо, із розрахунку 1 бонус = 1 гривна чи на інших умовах). Використовувати їх можна в чітко встановленому порядку. Проте, найчастіше, витрачати їх пропонується на такі цілі (способи використання):
— на оплату послуг мобільного зв’язку;
— на оплату інтернет-послуг;
— для отримання безоплатних (додаткових) хвилин розмов;
— для отримання знижки при придбанні мобільного телефона тощо.
Варте уваги, що при будь-якому способі використання накопичені бонуси у результаті зараховують абоненту в рахунок оплати за послуги (або в рахунок вартості придбаного мобільного телефона). І в результаті абонент витрачає на придбання меншу суму коштів.
Таким чином, бонус — це винагорода абоненту, своєрідна накопичувальна знижка, виражена в умовних грошових одиницях, яка може бути зарахована надалі в рахунок оплати тих чи інших мобільних послуг.
Відомості про бонуси (їх нарахування та використання) наводяться довідково в рахунку оператора. Візьміть до відома:
саме по собі нарахування бонусів в обліку підприємства-абонента ніяк не відобразиться
Адже їх нарахована сума поки що дає абоненту тільки право на знижку. А от реалізовувати це право чи ні та чи застосовувати цю знижку в майбутньому — вирішує абонент. Урешті-решт, сумою нарахованих бонусів підприємство може так і не скористатися! Тому тільки фактичне використання бонусів вплине на облік.
Причому таке використання бонусних сум у всіх випадках оформляється як знижка на оплату послуг зв’язку (тобто як придбання послуг зв’язку, інтернет-послуг, мобільного телефона тощо за меншою вартістю). У результаті, заробивши бонуси та застосувавши знижку, абонент просто сплатить менше за мобільні послуги або телефон. Отже, і витрати будуть показані в обліку виходячи з суми фактично витрачених коштів (тобто в розмірі, зменшеному на суму знижки).
І нехай вас не бентежить те, що в листі Міндоходів від 05.12.2013 р. № 6344/I/99-99-19-03-02-14 // «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 102, с. 9 суми мотиваційних виплат — бонусів та знижок — пропонувалося одержувачу включати до доходу. По-перше, ці роз’яснення стосувалися ретро-знижки. Тобто знижки, наданої заднім числом, після відвантаження. А по-друге, так вчиняють за умови, що знижка не прив’язана до конкретної партії товару (поставлених послуг) — коли собівартість товарів (послуг) зменшити неможливо. Тоді дійсно сума знижки потрапить до доходу.
У нас же ситуація зовсім інша. Знижка, навпаки, пов’язана з конкретними послугами. Адже в нашому випадку бонуси — це знижка на конкретні хвилини місяця. Отже, собівартість послуг для абонента буде меншою. І саме така собівартість зрештою потрапить до витрат. Детальніше про це ви можете прочитати у статті «Обліковуємо витрати на маркетингові заходи» // «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 38, с. 25.
Детальніше ситуацію розглянемо на прикладі.
Приклад 4. Накопичивши 200 бонусів, підприємство вирішує їх використати при оплаті послуг зв’язку за поточний місяць. Оператор врахував побажання абонента і зарахував йому такі бонуси в рахунок місячної плати. У рахунку оператора мобільного зв’язку, виставленому абоненту, значиться:
— вартість наданих послуг зв’язку — 455 грн.;
— сума знижки (використані в рахунок оплати бонуси) — 200 грн.;
— разом наданих послуг (сума до оплати) — 255 грн. (у тому числі без ПДВ — 200 грн.; ПДВ 20 % — 40 грн.; збір до Пенсійного фонду 7,5 % — 15 грн.). В обліку підприємства операції відобразяться таким чином:
Таблиця 4. Оплата послуг за бонуси
№ з/п | Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн. | Податковий облік | ||
Дт | Кт | доходи | витрати | |||
1 | На підставі рахунка оператора відображено: | |||||
— отримані послуги зв’язку | 92 | 631 | 215 | — | 215 | |
— суму податкового кредиту з ПДВ | 641 | 631 | 40 | — | — | |
2 | Перераховано оплату оператору | 631 | 311 | 255 | — | — |
А наостанок побажаємо. Нехай оператор вас якомога частіше радує подарунками, і ваша з ним співпраця буде взаємовигідною!
висновки | | |
|