Теми статей
Обрати теми

Бонуси та подарунки від оператора зв’язку

Редакція ПБО
Стаття

Бонуси та подарунки від оператора зв’язку

Для залучення клієнтів усі засоби підходящі! Такої стратегії в «мобільний» час дотримуються й оператори. Із року в рік вони не втомлюються вигадувати силу-силенну всіляких акцій. Сьогодні їх на ринку зв’язку безліч — хоч греблю гати! Ми пропонуємо вам поговорити про наймодніші — бонуси та подарунки. Якщо вам пощастило їх отримати, що робити далі, ви дізнаєтеся зі статті.

Людмила Солошенко, податковий експерт

 

Оператори щедро роздають подарунки як при підключенні, так і під час надання послуг. Мета в будь-якому разі за цим криється одна: залучити та зберегти у своїх лавах якомога більше абонентів.

При підключенні — телефон/модем у подарунок

Уже при підключенні на вас може очікувати сюрприз. Адже чимало операторів готові зробити вам цікаву пропозицію: «при підключенні — телефон/модем у подарунок». Зазвичай вручити такий подарунок обіцяють у разі підключення на певний тарифний пакет, укладення договору з оператором на тривалий час (1 рік і більше) чи на інших умовах. Причому залежно від умов акції, можливі такі варіанти отримання подарунка.

Безоплатне отримання. Одразу зазначимо, що такий подарунок «влетить у копієчку». Адже при безоплатному отриманні доведеться відобразити податковий дохід з урахуванням звичайних цін п.п. 135.5.4 ПКУ.

Нагадаємо, що останні в «безоплатному» випадку застосовують незалежно від того, є операція «конт­рольованою» чи ні*. А визнають доходи на дату фактичного отримання товарів (п. 137.10 ПКУ).

* Хоча проблеми визначення звичайних цін для «непідконтрольних» операцій залишаються. Адже ПКУ із цього приводу жодних рецептів не дає (детальніше про це див. «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 69, с. 10).

Майте на увазі, що схожими будуть наслідки «подарунків» і для єдиноподатників. У них вартість безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг) також збільшує дохід (пп. 292.3, 292.6 ПКУ). Детальніше про це ви можете дізнатися з газети «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 93, с. 22.

В обліку отриманий у подарунок телефон/модем (залежно від вартості — «до» чи «понад» 2500 грн.**) зараховують відповідно або до складу МНМА (малоцінних необоротних матеріальних активів), або до складу ОЗ (основних засобів).

Розглянемо такий приклад.

** Зазвичай для зближення з податковим обліком у бухгалтерському обліку вартісний критерій, що розмежовує ОЗ і МНМА, установлюють в тому ж розмірі — 2500 грн. (п.п. 14.1.138 ПКУ).

Приклад 1. При підключенні до оператора строком на 1 рік підприємство отримало телефон і модем у подарунок. За даними прайс-листів ринкова (справедлива) вартість такої моделі:

— телефона — 800 грн.;

— модема — 350 грн.

В обліку операції відобразяться таким чином:

Таблиця 1. Безоплатне отримання телефона і модема (подарунки від оператора при підключенні)

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Податковий облік

Дт

Кт

доходи

витрати

1

2

3

4

5

6

7

1

Оприбутковано (за справедливою вартістю):

— телефон

153

424

800*

800

— модем

153

424

350*

350

* У бухгалтерському обліку об’єкти зараховують на баланс за справедливою вартістю (п. 10 П(С)БО 7).

2

Передані в експлуатацію:

— телефон

112

153

800

— модем

112

153

350

3

Нараховано амортизацію (методом 100 %) з одночасним визнанням доходу в бухобліку:

— телефона

23, 91, 92, 93, 94

132

800

424

745

800

— модема

23, 91, 92, 93, 94

132

350

424

745

350

 

На жаль, «подарункові» наслідки не виглядають приємними. Тому найчастіше операції оформляють як продаж-купівлю телефона/модема «за 1 грн.» (1,20 грн. із ПДВ).

Придбання за 1 грн. Це, без сумніву, оптимальний варіант. У такому разі телефон/модем (за ціною 1 грн.):

— у бухгалтерському обліку — оприбутковують як МНМА на субрахунок 112;

— у податковому обліку — це «малоцінний» об’єкт групи 11. При цьому суму «вхідного» ПДВ (0,20 грн.) включають до податкового кредиту (на підставі податкової накладної або чека РРО та за умови використання телефона/модема в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, ст. 198 ПКУ).

І для наочності — приклад.

Приклад 2. При підключенні на контракт підприємство отримало від оператора телефон у подарунок, тобто згідно з умовами акції придбало його за ціною 1,20 грн. (у тому числі ПДВ — 0,20 грн.).

В обліку операції відобразяться таким чином:

 

Таблиця 2. Телефон — подарунок (за ціною 1,20 грн.)

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Податковий облік

Дт

Кт

доходи

витрати

1

Перераховано оплату за мобільний телефон

371

311

1,20

2

Відображено податковий кредит з ПДВ

641

644

0,20

3

Оприбутковано мобільний телефон

153

631

1

644

631

0,20

4

Відображено залік заборгованості

631

371

1,20

5

Передано телефон в експлуатацію

112

153

1

6

Нараховано амортизацію щодо телефона (методом 100 %)

92*

132

1

1*

* Припустимо, телефон використовується в адміністративних цілях.

 

Хвилини/дні/місяці безоплатних розмов

Інший привабливий подарунок оператора — хвилини, дні, а то й місяці безоплатних розмов (певна кількість часу, що не тарифікується).

Зазвичай ними нагороджують абонентів:

— у разі підключення на пакети з певними умовами (наприклад, з більшою абонплатою; з умовою щомісячного поповнення тощо). У такому разі з легкої руки оператора «у подарунок» можна ­отримати навіть декілька перших місяців безоплатних розмов. Або згідно з умовами тарифного пакета безоплатні дзвінки можна здійснювати у вихідні або святкові дні (чи телефонувати на окремі номери всередині мережі);

— при поповненні на обумовлену суму;

— у рахунок накопичених бонусів — такий подарунок здебільшого розрахований на «солідних» клієнтів, які тривалий час користуються послугами оператора, не шкодують коштів на розмови й заробили тим самим певну кількість бонусів.

Однак у будь-якому разі для оподаткування важливо враховувати, що:

безоплатні хвилини не є безоплатно наданими (отриманими) послугами

Тобто розцінювати їх безоплатно отриманими в жодному випадку не можна. Чому?

По-перше, такі хвилини не надаються окремо, просто так — без раніше оплачених хвилин. Тобто вони не є самостійною безоплатною послугою оператора, а фактично є невід’ємною частиною мобільних послуг, що поставляються. Причому сама можливість їх отримання залежить від дотримання певних умов — кількості спожитих послуг, внесення передоплати, її суми тощо.

По-друге, чого вже тут таїти! Вартість безоплатних хвилин, як правило, закладена до абонплати (щомісячної плати, щомісячної вартості пакета), від якої абонент при цьому не звільняється (!). Вона-то й є компенсацією всіх «безоплатних» розмов. Отже, копнувши глибше, розуміємо: безоплатні хвилини не такі вже й «безоплатні». Насправді вони є оплаченими. Оплата за них закладена до вартості підключення до тарифу. По суті, оператор у цьому випадку надає абоненту знижку на загальну суму поставлених послуг (шляхом зменшення ціни за одну хвилину, що тарифікується).

Таким чином, «безоплатні розмови» насправді не є безоплатними послугами. І хоча вище згадувалося про знижку, вона більше стосуватиметься оператора. А от 

в обліку підприємства-абонента отримання безоплатних хвилин ніяк не відобразиться

Фактично в обліку абонента пройде тільки загальна сума оплати за послуги, у рахунок якої надалі і будуть отримані «безоплатні хвилини». Щоправда, для цього краще в первинних документах (рахунку оператора, чеках) безоплатні хвилини окремо не виділяти.

Облік операцій покажемо на прикладі.

Приклад 3. При підключенні на бізнес-пакет з абонплатою 400 грн. на місяць (у тому числі без ПДВ — 313,73 грн.; ПДВ 20 % — 62,75 грн.; збір до Пенсійного фонду 7,5 % — 23,52 грн.) абонент отримує від оператора подарунок — 4000 хвилин безоплатних розмов щомісяця. У такому разі потрібно говорити, що 4000 хвилин отримані абонентом не безоплатно, а за 400 грн. (тобто вартість 1 хвилини становить 0,1 грн.).

Після закінчення місяця отримано рахунок від оператора. Вартість фактично наданих послуг становила 465 грн. (у тому числі без ПДВ — 364,71 грн.; ПДВ 20 % — 72,94 грн.; збір до Пенсійного фонду 7,5 % — 27,35 грн.).

В обліку операції відобразяться такими записами:

Таблиця 3. Безоплатні хвилини від оператора

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Податковий облік

Дт

Кт

доходи

витрати

1

Перераховано передоплату (абонплату) за послуги мобільного зв’язку

371

311

400

2

Відображено податковий кредит за передоплаченими послугами (за наявності податкової накладної)

641

644

62,75

3

Відображено послуги зв’язку на підставі рахунка оператора:

— у межах авансу (абонентом використано у тому числі й безоплатні хвилини розмов)

93

631

337,25
(313,73 + 23,52)

337,25*

644

631

62,75

631

371

400

— у сумі, що перевищує аванс

93

631

54,81

54,81*

641

631

10,19
(72,94 - 62,75)

* Припустимо, телефон використовується працівниками відділу збуту.

4

Перераховано оператору оплату за послуги зв’язку:

— доплату за минулий місяць

631

311

65

— абонплату за наступний місяць

371

311

400

641

644

62,75

 

Можливість розмовляти у кредит (або Якщо рахунок іде в «мінус»)

Ще один приємний жест від оператора — можливість розмовляти у кредит. Закінчилися гроші на рахунку? Не встигли вчасно поповнитися? Не турбуйтеся, бути, як і раніше, на зв’язку можна навіть у цьому випадку. Сьогодні вже чимало операторів йде назустріч абонентам-боржникам: дають «добро» на розмови за наявності заборгованості на рахунку. Отже, дзвінки вдасться здійснювати навіть при від’ємному балансі. Як правило, головна вимога кредитора-оператора: щоб абонент, який наговорився досхочу, потім все це оплатив не піз­ніше встановленого строку.

І не хвилюйтеся, що на рахунку красуватиметься «мінус». Він означає тільки те, що розмова ведеться у борг. Тому при користуванні телефонним зв’язком протягом місяця в обліку жодних записів допоки вносити не потрібно. Слід дочекатися кінця місяця й рахунка оператора. У ньому буде зазначена загальна сума боргу (включаючи і дзвінки, здійснені у кредит).

А далі — усе звично. На підставі рахунка оператора вартість отриманих мобільних послуг підприємство відносить на витрати (Дт 23, 91, 92, 93, 94 — Кт 631). А після, коли буде перерахована оплата, підприємству просто спишуть борг. Отже, такі операції по суті будуть аналогічними операціям із розглянутого вище прикладу 3, де наводилася ситуація з доплатою.

Про всяк випадок застережемо: борг абонента, що виник за спожиті послуги, не має нічого спільного зі звичайною позикою — безоплатним кредитом чи так званою поворотною фінансовою допомогою (п.п. 14.1.257 ПКУ). Адже жодні гроші «в користування із зобов’язанням повернути» (за договором позики) абонент не отримував. Він спожив послуги зв’язку і повинен внести плату за послуги. Тому про жодні, приміром, умовні проценти, які включаються до доходу (як при фіндопомозі), не може бути й мови.

Бонуси на рахунок

Ну і, звісно ж, не забувають оператори дякувати своїм улюбленцям — активним абонентам, які беруть участь у різних заходах, програмах, акціях. За це нараховують бонуси (з лат. bonus — добрий,☺). Куди ж без них!

Умови накопичення бонусів бувають найрізноманітнішими. Так, бонуси можуть нараховуватися за поповнення рахунка, «стаж» розмов чи на інших обумовлених оператором умовах. Зрештою тут підхід один: чим більше розмов і оплати — тим більше бонусів. Отже, вони (як і безоплатні хвилини) насправді зовсім не безоплатні.

Для бонусів зазвичай встановлюють свій строк використання (скажімо, протягом n-днів/n-місяців із моменту нарахування). І якщо їх своєчасно не витратити, «прострочені» невикористані бонуси просто пропадуть (згорять).

Накопичені бонуси традиційно відповідають певному грошовому еквіваленту (припустимо, із розрахунку 1 бонус = 1 гривна чи на інших умовах). Використовувати їх можна в чітко встановленому порядку. Проте, найчастіше, витрачати їх пропонується на такі цілі (способи використання):

— на оплату послуг мобільного зв’язку;

— на оплату інтернет-послуг;

— для отримання безоплатних (додаткових) хвилин розмов;

— для отримання знижки при придбанні мобільного телефона тощо.

Варте уваги, що при будь-якому способі використання накопичені бонуси у результаті зараховують абоненту в рахунок оплати за послуги (або в рахунок вартості придбаного мобільного телефона). І в результаті абонент витрачає на придбання меншу суму коштів.

Таким чином, бонус — це винагорода абоненту, своєрідна накопичувальна знижка, виражена в умовних грошових одиницях, яка може бути зарахована надалі в рахунок оплати тих чи інших мобільних послуг.

Відомості про бонуси (їх нарахування та використання) наводяться довідково в рахунку оператора. Візьміть до відома:

саме по собі нарахування бонусів в обліку підприємства-абонента ніяк не відобразиться

Адже їх нарахована сума поки що дає абоненту тільки право на знижку. А от реалізовувати це право чи ні та чи застосовувати цю знижку в майбутньому — вирішує абонент. Урешті-решт, сумою нарахованих бонусів підприємство може так і не скористатися! Тому тільки фактичне використання бонусів вплине на облік.

Причому таке використання бонусних сум у всіх випадках оформляється як знижка на оплату послуг зв’язку (тобто як придбання послуг зв’язку, інтернет-послуг, мобільного телефона тощо за меншою вартістю). У результаті, заробивши бонуси та застосувавши знижку, абонент просто сплатить менше за мобільні послуги або телефон. Отже, і витрати будуть показані в обліку виходячи з суми фактично витрачених коштів (тобто в розмірі, зменшеному на суму знижки).

І нехай вас не бентежить те, що в листі Міндоходів від 05.12.2013 р. № 6344/I/99-99-19-03-02-14 // «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 102, с. 9 суми мотиваційних виплат — бонусів та знижок — пропонувалося одержувачу включати до доходу. По-перше, ці роз’яснення стосувалися ретро-знижки. Тобто знижки, наданої заднім числом, після відвантаження. А по-друге, так вчиняють за умови, що знижка не прив’язана до конкретної партії товару (поставлених послуг) — коли собівартість товарів (послуг) зменшити неможливо. Тоді дійсно сума знижки потрапить до доходу.

У нас же ситуація зовсім інша. Знижка, навпаки, пов’язана з конкретними послугами. Адже в нашому випадку бонуси — це знижка на конкретні хвилини місяця. Отже, собівартість послуг для абонента буде меншою. І саме така собівартість зрештою потрапить до витрат. Детальніше про це ви можете прочитати у статті «Обліковуємо витрати на маркетингові заходи» // «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 38, с. 25.

Детальніше ситуацію розглянемо на прикладі.

Приклад 4. Накопичивши 200 бонусів, підприємство вирішує їх використати при оплаті послуг зв’язку за поточний місяць. Оператор врахував побажання абонента і зарахував йому такі бонуси в рахунок місячної плати. У рахунку оператора мобільного зв’язку, виставленому абоненту, значиться:

— вартість наданих послуг зв’язку — 455 грн.;

— сума знижки (використані в рахунок оплати бонуси) — 200 грн.;

— разом наданих послуг (сума до оплати) — 255 грн. (у тому числі без ПДВ — 200 грн.; ПДВ 20 % — 40 грн.; збір до Пенсійного фонду 7,5 % — 15 грн.). В обліку підприємства операції відобразяться таким чином:

Таблиця 4. Оплата послуг за бонуси

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Податковий облік

Дт

Кт

доходи

витрати

1

На підставі рахунка оператора відображено:

— отримані послуги зв’язку

92

631

215
(200 + 15)

215

— суму податкового кредиту з ПДВ

641

631

40

2

Перераховано оплату оператору

631

311

255

 

А наостанок побажаємо. Нехай оператор вас якомога частіше радує подарунками, і ваша з ним спів­праця буде взаємовигідною!

 

висновки


img 1
 
 
  • Акцію «при підключенні — телефон/модем у подарунок» краще оформити як продаж-купівлю телефона/модема «за 1 грн.».

  • Оплата за безоплатні хвилини входить до вартості підключення до тарифу. Тому безоплатні хвилини розмов безоплатно отриманими послугами не є.

  • У разі можливості розмовляти в кредит від’ємний баланс на рахунку свідчитиме про суму боргу. Потім підприємство-боржник проведе розрахунки і погасить борг перед оператором.

  • Нарахування бонусів в обліку підприємства ніяк не відобразиться, а на облік вплине тільки використання бонусних сум. У такому разі використання бонусів оформляється як знижка.
 
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі