Теми статей
Обрати теми

Поштові витрати

Редакція ПБО
Стаття

Поштові витрати

Відсуваючи на другий план швидкий Інтернет, пригадаємо про класику: листи в конвертах із красивими марками, вітальні листівки, бандеролі. Як приємно отримати їх від усміхненої листоноші. Але, щоб створити таку атмосферу, відправнику доведеться витратитися на ці приємні дрібниці. А як облікувати витрати на такі знаки уваги і не тільки? Давайте розберемося.

Наталія Дзюба, податковий експерт

Марки, конверти, листівки

Податковий облік. Щоб придбані підприємством марки, конверти та листівки в податковому обліку потрапили до складу витрат, необхідно:

1) мати первинні документи, що підтверджують витрати на їх придбання, обов’язок ведення та зберігання яких передбачений правилами ведення бухгалтерського обліку, та інші документи, встановлені розд. II Податкового кодексу України (далі — ПКУ) (п.п. 138.2 ПКУ);

2) щоб витрати на їх придбання були пов’язані з господарською діяльністю (п.п. 139.1.1 ПКУ).

Місце таким витратам — у складі інших витрат, тому визнаємо їх у періоді нарахування згідно з правилами бухобліку (п. 138.5 ПКУ). Але відображаємо в податковому обліку залежно від напряму їх використання.

Якщо ви використовуєте марки, листівки та конверти для листування чи іншого обміну юридичними, бухгалтерськими та/або податковими документами, в тому числі і з представниками офіційних органів, то такі витрати слід уключати до адміністративних (абз. «ґ» п.п. 138.10.2 ПКУ). Обліковувати їх доведеться в рядку 06.1 декларації з податку на прибуток підприємства.

Якщо ж ви використовуєте марки, листівки та конверти для рекламних цілей (наприклад, щоб заявити або нагадати про себе контрагентам), то місце витратам на їх придбання — у складі витрат на збут і рекламу (п.п. 140.1.5, п.п. «г» п.п. 138.10.3 ПКУ). Обліковувати їх доведеться в рядку 06.2 декларації з податку на прибуток.

Окремої уваги варті витрати на придбання/виготовлення на замовлення вітальних листівок. Серед податківців існує думка, що витрати, пов’язані з придбанням вітальних листівок, не належать до витрат, пов’язаних із провадженням господарської діяльності.

Утім, ми вважаємо, що платник має право на витрати з придбання/виготовлення на замовлення вітальних листівок. Вітаючи контрагентів, а також представників офіційних органів чи дружніх компаній зі святами, платник, по-перше, розраховує встановити з ними більш міцні та довготривалі партнерські відносини, які підуть тільки на користь госпдіяльності, а по-друге, підтримує належний імідж підприємства.

Вітальні листівки можна включити до адміністративних витрат підприємства

Підставою для цього цілком може бути п.п. «а» п.п. 138.10.2 ПКУ, який зараховує в податковому обліку до адміністративних витрат загальні корпоративні витрати, у тому числі організаційні витрати платника податків. Про інші варіанти пов’язування таких витрат із госпдіяльністю читайте в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 99, с. 46; 2011, № 98, с. 13.

Що стосується ПДВ, то, купуючи негашені марки, конверти й листівки з негашеними марками, сплачувати ПДВ у складі їх вартості вам не потрібно. Їх постачання не є об’єктом обкладення ПДВ (п.п. 196.1.4 ПКУ), тому не супроводжуватиметься виписуванням податкової накладної та/або відоб­раженням суми ПДВ у чеку РРО. На це звертають увагу і податківці (див. підкатегорію 101.02 БЗ).

«Вхідний» ПДВ у складі вартості конвертів і листівок без марок за наявності податкової накладної або чека РРО з виділеною в ньому сумою ПДВ не вище 40 грн. підприємство матиме право віднести до податкового кредиту.

Бухгалтерський облік. Знаки поштової оплати (поштові марки, конверти з марками, листівки з марками) належать до бланків документів суворого обліку (п. 1.3.2 Правил виготовлення бланків цінних паперів і документів суворого обліку, затверджених наказами Міністерства фінансів України від 25.11.93 р. № 98, СБУ від 15.11.93 р. № 118, МВС України від 24.11.93 р. № 740). Тому при оприбутковуванні та списанні марок, конвертів і листівок із марками слід використовувати типові форми первинного обліку бланків суворої звітності, затверджені наказом Міністерства статистики України від 11.03.96 р. № 67.

Поштові марки при оприбутковуванні розцінюються не як запаси, а як грошові документи, тому обліковуються на субрахунку 331 «Грошові документи в національній валюті». Одночасно відображають їх на позабалансовому рахунку 08 «Бланки суворого обліку».

Конверти та листівки слід обліковувати на суб­рахунку 209 «Інші матеріали», а ті, які ще й із марками, — з додатковим відображенням на позабалансовому рахунку 08 «Бланки суворого обліку».

У міру використання поштових марок, конвертів та листівок залежно від напряму такого використання їх вартість відносять на витрати (Дт 92, 93, 94) з одночасним списанням із позабалансового обліку (з рахунка 08).

Розглянемо приклад.

Приклад 1. Для потреб адміністрації підприємство придбало конверти з марками на суму 50 грн., а також замовило виготовлення вітальних листівок із логотипом підприємства. Витрати на виготовлення листівок становили 600 грн. (у тому числі ПДВ — 100 грн.).

 

Таблиця 1. Облік витрат на конверти з марками та вітальні листівки

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Податковий облік

дебет

кредит

доходи

витрати

1

Видано підзвітній особі кошти для придбання конвертів

372

301

50

2

Оприбутковано конверти (на підставі авансового звіту)

209

372

50

3

Конверти з марками відображено поза балансом

08

50

4

Отримано виготовлені листівки

209

631

500

5

Відображено суму податкового кредиту з ПДВ (за наявності податкової накладної)

641/ПДВ

631

100

6

Перераховано оплату за виготовлення листівок

631

311

600

7

Надіслано листівки в конвертах

92

209

550

550

8

Списано з позабалансу конверти з марками

08

50

9

Відображено фінансовий результат

791

92

550

 

Поштове пересилання

Податковий облік. Пересилаючи (надсилаючи адресатам) листівки, листи, бандеролі, посилки, доведеться оплатити послуги поштового зв’язку. Можна, звісно, такі витрати включати в податковому обліку до складу адміністративних. Тим більше, що в п.п. «ґ» п.п. 138.10.2 ПКУ поштові витрати прямо названі серед інших витрат на оплату послуг зв’язку. Проте, на наш погляд, правильніше відображати їх залежно від напряму використання і показувати в «податково-прибутковій» декларації у відповідних рядках (06.1 або 06.2).

«Вхідний» ПДВ у складі вартості поштових послуг за наявності податкової накладної або чека РРО з виділеною в ньому сумою ПДВ не вище 40 грн. підприємство матиме право віднести до податкового кредиту.

Бухгалтерський облік. У бухгалтерському обліку витрати на поштове пересилання включаються до витрат звітного періоду з відображенням на рахун­ку 92 «Адміністративні витрати». Якщо оплата послуг пересилання поштових відправлень здійснюється через підзвітну особу, то підзвітні суми не забудьте відобразити, використовуючи субраху­нок 372 «Розрахунки з підзвітними особами».

Розглянемо приклад.

Приклад 2. Підприємство для розгляду можливості отримання кредиту прийняло рішення надіслати до банку пакет документів. Підзвітній особі для цього видано з каси 100 грн. Витрати на оформлення поштового відправлення становили 36 грн. (у тому числі ПДВ — 6 грн.).

Таблиця 2. Облік витрат на пересилання поштового відправлення

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Податковий облік

дебет

кредит

доходи

витрати

1

Видано підзвітній особі кошти для оплати послуг пошти

372

301

100

2

Здійснено витрати на оплату послуг із пересилання поштового відправлення (подано авансовий звіт)

92

372

30

30

3

Відображено суму податкового кредиту з ПДВ (за наявності податкової накладної або чека)

641/ПДВ

372

6

4

Повернено залишок коштів

301

372

64

5

Відображено фінансовий результат

791

92

30

 

Кур’єрська та експрес-доставка

Податковий облік. Оплата послуг служби кур’єрської доставки здійснюється в загальновстановленому порядку — за домовленістю сторін у готівковій або безготівковій формі шляхом передоплати або післяплати. Витрати на послуги кур’єрської та експрес-доставки потраплять до податкових витрат, якщо є:

— зв’язок витрат із вашою господарською діяльністю. У цьому випадку з нею має бути пов’язаний об’єкт доставки;

— документальне підтвердження. Факт надання послуг має бути підтверджено відповідним актом.

Місце таким витратам у складі інших витрат, тому визнаємо їх у періоді нарахування згідно із правилами бухобліку (п. 138.5 ПКУ). Але відображаємо в податковому обліку залежно від напряму їх використання.

Якщо послуги служби кур’єрської та експрес-доставки ви використовуєте для листування чи іншого обміну юридичними, бухгалтерськими та/або податковими документами, у тому числі і з представниками офіційних органів, то такі витрати слід відносити до адміністративних (абз. «ґ» п.п. 138.10.2 ПКУ). Обліковувати їх потрібно в рядку 06.1 декларації з податку на прибуток.

Якщо ж ви використовуєте кур’єра або експрес-доставку як засіб постачання товарів покупцю, то такі послуги вважатимуться витратами на збут (п.п. «з» п.п. 138.10.3 ПКУ). Обліковувати їх слід у рядку 06.2 декларації з податку на прибуток.

А от вартість доставки товару або запасів від постачальника стане складовою собівартості, тобто витратами операційної діяльності. Обліковувати їх доведеться в рядку 05.1 декларації з податку на прибуток у міру реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), для виготовлення яких призначалися ці ТМЦ.

У частині ПДВ підприємство має право сформувати податковий кредит у разі дотримання загальних умов: послуги кур’єра та експрес-доставки придбані для здійснення оподатковуваних операцій та отримана коректно заповнена податкова накладна.

Бухгалтерський облік. У бухгалтерському обліку вартість цих послуг відносять на витрати залежно від напряму їх використання (Дт 91, 92, 93, 94)

Розглянемо приклад.

Приклад 3. Підприємство для доставки товару клієнту скористалося послугами служби експрес-доставки. Вартість послуги доставки становила 720 грн. (у тому числі ПДВ — 120 грн.).

Таблиця 3. Облік витрат на послуги експрес-доставки

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Податковий облік

дебет

кредит

доходи

витрати

1

Підписано акт наданих послуг експрес-доставки

93

631

600

600

2

Відображено податковий кредит із ПДВ (за наявності податкової накладної)

641/ПДВ

631

120

3

Перераховано кошти службі експрес-доставки

631

311

720

4

Відображено фінансовий результат

791

93

600

 

 

висновки


img 1
 
 
  • Марки, конверти з марками та листівки з марками належать до бланків документів суворого обліку. При цьому марки обліковуються як грошові документи.

  • Поштові витрати та витрати на кур’єрську доставку відображаємо залежно від напряму використання: ділове листування (у тому числі привітання) і доставку документів відносимо до адміністративних, а «рекламне» листування та доставку товару клієнтам — до збутових витрат.
 
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі