Теми статей
Обрати теми

Щодо податкового обліку поворотної фінансової допомоги

Редакція ПБО
Лист від 25.11.2013 р. № 15986/6/99-99-19-03-02-15
img 1

податок на прибуток

img 2

Щодо податкового обліку поворотної фінансової допомоги

Лист Міністерства доходів і зборів України від 25.11.2013 р. № 15986/6/99-99-19-03-02-15

(витяг)

 

<…>

Відповідно до п.п. 14.1.257 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі — Кодекс) поворотна фінансова допомога — сума коштів, що надійшла платнику податків у користування за договором, який не передбачає нарахування процентів або надання інших видів компенсацій у вигляді плати за користування такими коштами, та є обов’язковою до повернення.

Згідно з п. 135.5 ст. 135 Кодексу інші доходи включають, зокрема, суми безповоротної фінансової допомоги, отриманої платником податку у звітному податковому періоді; суми поворотної фінансової допомоги, отриманої платником податку у звітному податковому періоді, що залишаються неповерненими на кінець такого звітного періоду, від осіб, які не є платниками цього податку (в тому числі нерезидентів), або осіб, які згідно із цим Кодексом мають пільги з цього податку, в тому числі право застосовувати ставки податку нижчі, ніж установлені пунктом 151.1 статті 151 цього Кодексу.

У разі якщо в майбутніх звітних податкових періодах платник податку повертає таку поворотну фінансову допомогу (її частину) особі, яка її надала (не платник податку на прибуток (у тому числі нерезидента) або має пільги з цього податку), такий платник податку збільшує суму витрат на суму такої поворотної фінансової допомоги (її частини) за наслідками звітного податкового періоду, в якому відбулося таке повернення.

При цьому доходи такого платника податку не збільшуються на суму умовно нарахованих процентів, а податкові зобов’язання особи, яка надала поворотну фінансову допомогу, не змінюються як при її видачі, так і при її зворотному отриманні.

Відповідно до вимог абзацу 8 п. 57.1 ст. 57 Кодексу платники податку, у яких доходи, що враховуються при визначенні об’єкта оподаткування, за останній річний звітний (податковий) період не перевищують 10 мільйонів гривень, та неприбуткові установи (організації) сплачують податок на прибуток на підставі податкової декларації, яку подають до контролюючих органів за звітний (податковий) рік і не сплачують авансових внесків.

Отже, сума поворотної фінансової допомоги, отримана платником з доходом за 2012 рік менше 10 млн грн. у травні 2013 року від фізичної особи (не платника податку на прибуток на загальних підставах та не учасника товариства) та повернута до 01.01.2014 р., не відображається у декларації з податку на прибуток за 2013 рік. При цьому декларації за перший квартал, півріччя та три квартали таким платником не подаються.

 

Заступник Міністра А. Ігнатов

коментар редакції


img 3

Як неплатники авансових внесків відображають поворотну фіндопомогу в декларації за 2013 рік: нова думка Міндоходів

 

Одразу зауважимо: лист, що коментується, був написаний у період, коли неплатники авансових внесків* мали звітувати з податку на прибуток раз на рік, однак їхнім базовим звітним (податковим) періодом все ще залишався квартал. Ситуація для них змінилася лише у поточному році, про що ми скажемо далі.

* Ними є ті, хто за останній річний звітний (податковий) період отримав доходи менше 10 мільйонів гривень, а також неприбуткові установи (організації).

Згадаємо для початку історію проблеми. Нерозбериха зі звітними періодами почалася у зв’язку з ухваленням Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо державної податкової служби та у зв’язку з проведенням адміністративної реформи в Україні» від 05.07.2012 р. № 5083-VI («Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 67). З 01.01.2013 р. для більшості підприємств (як платників, так і неплатників авансових внесків із податку на прибуток) базовим податковим (звітним) періодом став календарний рік. Але це якщо керуватися пп. 57.1 та 33.3 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі — ПКУ). Якщо ж зазирнути до п. 152.9 ПКУ, то на той час у ньому стверджувалося, що базовим податковим (звітним) періодом для «податковоприбуткових» цілей є календарний квартал.

Зазначені протиріччя між різними нормами ПКУ надавали можливість їх фіскального трактування з боку податківців. Яскравим прикладом цього був лист Головного управління Міндоходів у м. Києві від 19.06.2013 р. № 1179/10/06-4-06 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 62). У ньому столичні контролери надали перевагу приписам п. 152.9 ПКУ щодо квартального податкового (звітного) періоду. А це, у свою чергу, означало, що податкові наслідки неповернення поворотної фінансової допомоги слід було визначати щоквартально, навіть звітуючи раз на рік.

Щоправда, протягом 2013 року законодавець ще двічі уточнював поняття базового періоду, причому перший раз — невдало. Про цю невдалу спробу, яку було здійснено Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо об’єктів нерухомості» від 04.07.2013 р. № 403-VII, йшлося у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 64, с. 29. Як наслідок, з 12.08.2013 р. у п. 152.9 ПКУ річний період було однозначно зафіксовано лише за платниками авансових внесків, а для їх неплатників невизначеність щодо періоду залишилася.

Зникла вона лише з другої спроби, коли наб­рав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо обліку та реєстрації платників податків та удосконалення деяких положень» від 24.10.2013 р. № 657-VII (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 95). Він нарешті закріпив, що з 01.01.2014 р. базовий річний податковий період застосовується для усіх платників, які подають декларацію з прибутку в річний строк.

Так-от, повертаючись до теми коментаря, ще раз повторимо, що дата написання листа, який ми пуб­лікуємо сьогодні, лежить між двома зазначеними спробами законодавця навести лад у ПКУ щодо звітного періоду. Через це можна було б припустити, що Міндоходів залишиться на позиції своїх київських колег і для неплатників авансових внесків буде гнути лінію стосовно квартальних правил відображення неповернутої фіндопомоги у річній декларації.

На щастя, цього не сталося. Висновки листа значно ліберальніші навіть за норми ПКУ, що були чинними у зазначений період. Але, на наш погляд, користуватися наведеними у листі рекомендаціями спокійніше, маючи індивідуальну податкову консультацію з місцевої ДПІ. Сподіваємося, там не відмовляться її надати, адже «старший сказав». ☺

 

Максим Нестеренко, Ігор Хмелевський

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі