Теми статей
Обрати теми

Часткова передоплата великої номенклатури: заповнюємо ПН

Редакція ПБО
Стаття

Часткова передоплата великої номенклатури: заповнюємо ПН

Доволі часто покупець здійснює попередню оплату вартості товарів/послуг, що підлягають постачанню, декількома платежами. У разі коли перелік товарів/послуг великий, а передоплата часткова, виникають труднощі із заповненням «номенклатурного» і «кількісного» реквізитів податкової накладної. Яким чином за таких обставин продавець повинен скласти податкову накладну? Давайте обговоримо цю проблему.

Тетяна Войтенко, податковий експерт

 

Практика свідчить, що основні складнощі у продавця викликає процес складання податкових накладних (далі — ПН) при отриманні часткової передоплати за товари великої номенклатури і подальшому відвантаженні іншої їх частини тієї ж номенклатури. Для з’ясування ситуації спочатку пригадаємо базові правила заповнення «номенклатурної» та «кількісної» граф ПН у разі отримання продавцем товарів/послуг попередньої оплати за них.

Загальні принципи заповнення «номенклатурної» і «кількісної» граф ПН

У день виникнення податкових зобов’язань з ПДВ продавець товарів/послуг зобов’язаний скласти ПН (п. 201.4 ПКУ). Причому ПН має бути оформлена на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму грошових коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). Такі вимоги висуває п. 201.7 ПКУ. Вторить йому п. 16 Порядку № 10. Тобто в момент отримання передоплати підприємство-продавець зобов’язане виписати ПН на отриману суму авансу (перша подія — отримання грошових коштів).

У ПН, що надається покупцю, мають бути заповнені всі обов’язкові реквізити, обумовлені п. 201.1 ПКУ. Серед іншого, до окремих її рядків підлягають занесенню опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість (об’єм, обсяг). Стосовно форми ПН ці відомості наводяться у графі 3 «Номенклатура товарів/послуг продавця» і графі 6 «Кількість (об’єм, обсяг)» відповідно. Саме заповнення названих граф ПН є проблемним і щодо їх змісту виникає найбільша кількість запитань. Так у чому ж конкретно полягає проблема?

Як приписує п. 14 Порядку № 10, до розділу I ПН вносяться дані в розрізі номенклатури постачання товарів/послуг. Зокрема, до графи 3 ПН вписується власне номенклатура товарів/послуг продавця. У разі, коли кількість найменувань товарів/послуг, що поставляються, перевищує кількість рядків, відведених для їх розміщення в бланку ПН, такий бланк доповнюється необхідною кількістю рядків. Це означає, що при постачанні великої номенклатури товарів/послуг до графи 3 ПН записується кожне найменування товару/послуги окремим рядком із зазначенням його кількості та ціни.

Інакше кажучи, у графі 3 ПН перелічується вся номенклатура товарів/послуг, які поставляються, навіть якщо перелік їх найменувань доволі великий

Жодних винятків щодо цього ані ПКУ, ані Порядок № 10 не передбачають (бланк ПН у такому разі, повторимо, дозволяється доповнювати необхідною кількістю рядків, і навіть більше того — ПН може оформлятися на декількох сторінках, див. консультацію в категорії 101.19 БЗ).

Зверніть особливу увагу: в разі отримання попередньої оплати (перша подія) Порядок № 10 не надає можливості вписати до графи 3 ПН «передоплата згідно з договором» або «авансовий платіж за договором» без розшифровки конкретної номенклатури (переліку найменувань). Тобто в подібній ситуації так само, як при відвантаженні, потрібно перелічити товарну номенклатуру поіменно.

Свого часу у відповіді на запитання 7 УПК № 127 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 17, с. 9) ДПСУ вказала, що невідповідність показників, зазначених у ПН, умовам постачання (ціна, вартість, номенклатура, кількість товару і т. п.) розглядатиметься як порушення порядку заповнення податкової накладної. З позиції контролерів, опис (номенклатура) товарів/послуг, занесений до графи 3 ПН, повинен дозволяти ідентифікувати товари/послуги, що поставляються (відповідь на запитання 8 УПК № 127).

Нагадаємо, що порушення порядку заповнення ПН не дає права покупцю на віднесення сум ПДВ до податкового кредиту (п. 8 Порядку № 10). У свою чергу, п. 198.6 ПКУ свідчить, що не включаються до податкового кредиту суми ПДВ, сплаченого (нарахованого) у зв’язку з придбанням товарів/послуг, підтверджені ПН, які оформлені з порушенням вимог ст. 201 ПКУ. Тому з формальної точки зору ПН, у яких не буде наведено перелік найменувань (номенклатура) товарів/послуг, які поставляються, податківці можуть визнати такими, що складені неправильно.

Для заповнення «передоплатної» ПН рекомендуємо використовувати дані щодо номенклатури та кількості товарів/послуг, визначені договором, укладеним між продавцем (постачальником, виконавцем) та покупцем (одержувачем). Підставою для складання таких ПН можуть бути також специфікації до договору, рахунки чи інші документи, де перелічуються найменування товарів/послуг, що підлягають постачанню. Інакше кажучи, при заповненні графи 3 ПН важливо орієнтуватися на договір (предмет договору — формулювання наведених у ньому найменувань товарів/послуг, що поставляються) та «супутні» його виконанню документи.

Кількість (об’єм, обсяг) товарів/послуг, перелічених у графі 3 ПН, відображається в її графі 6. Про те, що в цій графі при здійсненні часткової оплати за неподільний товар/послугу може наводитися як ціле, так і дробове значення, зазначалося в консультації, розміщеній у категорії 101.19 БЗ. Для визначення такої величини суму передоплати за товар/послугу слід розділити на ціну постачання одиниці продукції. У названій консультації на прикладі пояснювалося, що в разі надходження часткової оплати в розмірі 1000 грн. за 12 стільців за ціною 124 грн. за один стілець, у графі 6 ПН слід навести дробове число «8,0645», тобто 1000 грн.: : 124 грн. = 8,0645 — поділивши відповідно суму передоплати, що надійшла, на ціну постачання одиниці продукції.

Особливих проблем із заповненням «передоплатної» ПН у ситуації отримання авансу за товари одного найменування не виникає

А от питання складання ПН у разі отримання платником часткової передоплати (авансу) за велику номенклатуру товарів/послуг чітко не врегульовані. Тому цілком логічним буде запитати: як же бути, коли частково передоплачених товарів у номенклатурі більше одного?

Відповідаємо! Можливі два варіанти заповнення граф 3 і 6 ПН при отриманні часткової передоплати (авансу) великої номенклатури товарів/послуг, що поставляються. Усе залежить від того, є згадка щодо конкретної номенклатури товарів/послуг, за які здійснено оплату, у платіжних документах покупця чи ні.

Розберемо послідовно порядок складання ПН за умов кожного з цих варіантів.

Якщо знаємо, за що конкретно сплачено аванс

Як ми з’ясували раніше, при отриманні продавцем товарів/послуг передоплати (у тому числі часткової) він зобов’язаний скласти ПН, у якій зазначає перелік (номенклатуру) товарів/послуг. При цьому якщо за домовленістю сторін передоплачується товар окремих найменувань і з банківської виписки (або платіжного доручення покупця) чітко випливає, що авансовий платіж стосується не всієї номенклатури постачання, а якоїсь її частини, то ПН має бути виписана тільки на ті товарні позиції, вартість яких попередньо сплачена. Простіше кажучи, з усієї номенклатури, що передбачена договором (специфікацією, рахунком тощо) та підлягає постачанню, у графі 3 ПН перелічуємо найменування лише тих товарів із загальної номенклатури постачання, які названі в «оплатному» документі як сплачені та відповідають сумі отриманого авансу.

Якщо згодом відвантажуємо всю номенклатуру товарів/послуг, то складаємо другу ПН, де, відповідно, відображаємо позиції, що «залишилися» й не увійшли до першої ПН, виписаної при отриманні авансу. Тобто за таких обставин буде складено дві ПН: окремо на суму попередньої оплати (на дату отримання такої передоплати) з визначенням переліку оплачених товарів, і окремо на товари, відвантажені в обсягах, які не враховані у першій ПН і оплата яких на момент такого їх відвантаження ще не здійснена. До речі, діяти в такий спосіб рекомендувала ДПАУ в п. 1 розд. 5 листа від 04.12.2009 р. № 27084/7/16-1517 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 21, с. 29).

Якщо первісно відбувається отримання перед оплати за частину товарів великої номенклатури з наступним відвантаженням іншої частини товарів, то ПН теж буде дві: одна на суму передоплати із зазначенням передоплаченої номенклатури, а друга — на відвантажені товарні позиції іншої номенклатури. У ситуації, коли передоплат і «неоплачених» відвантажень буде декілька, ПН буде складено рівну їм (передоплатам і відвантаженням) кількість.

Надалі після фактичного виконання договору постачання (здійснення постачання й оплати всієї номенклатури за договором) за необхідності (якщо відбулися якісь зміни) здійснюється коригування кількісних і вартісних показників до раніше виписаних ПН зі складанням розрахунків коригувань (за формою згідно з додатком 2 до податкової накладної) в порядку, обумовленому пп. 20 — 26 Порядку № 10.

Розглянемо приклад.

Приклад 1. За договором купівлі-продажу продавець зобов’язується поставити покупцю 5 виробів різних найменувань (див. таблицю).

Специфікація до договору купівлі-продажу

Найменування виробів

Од. вим.

Кількість, шт.

Ціна без ПДВ, грн.

Загальна сума без ПДВ, грн.

Сума ПДВ, грн.

Загальна сума з ПДВ, грн.

Виріб А

шт.

5

300,00

1500,00

300,00

1800,00

Виріб Б

шт.

7

400,00

2800,00

560,00

3360,00

Виріб В

шт.

8

250,00

2000,00

400,00

2400,00

Виріб Г

шт.

3

440,00

1320,00

264,00

1584,00

Виріб Д

шт.

9

1200,00

10800,00

2160,00

12960,00

Усього

х

32

х

18420,00

3684,00

22104,00

 

 

Роз- діл

Дата виникнення податкового зобов’язання (постачання (оплати2))

Номенклатура товарів/послуг продавця

Код товару згідно з УКТ ЗЕД

Одиниця виміру товару/ послуги

Кількість (об’єм, обсяг)

Ціна постачання одиниці товару/ послуги без урахування ПДВ

Обсяги постачання (база оподаткування) без урахування ПДВ, що підлягають оподаткуванню за ставками

Загальна сума коштів, що підлягає сплаті

основна ставка

нульова ставка

звільнення від ПДВ3

постачання на митній території України

експорт

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

I

05032014

Виріб А

 

шт.

5

300,00

1500,00

 

 

 

 

05032014

Виріб Б

 

шт.

7

400,00

2800,00

 

 

 

 

05032014

Виріб В

 

шт.

8

250,00

2000,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Усього за розділом I

Х

Х

Х

Х

6300,00

 

 

 

6300,00

II

Зворотна (заставна) тара

Х

Х

Х

Х

Х

Х

Х

Х

 

III

Податок на додану вартість

Х

Х

Х

Х

1260,00

 

 

 

1260,00

IV

Загальна сума з ПДВ

Х

Х

Х

Х

7560,00

 

 

 

7560,00

Рис. 1. Фрагмент «передоплатної» ПН на товари великої номенклатури, коли відомо, які з них оплачені

 

Роз- діл

Дата виникнення податкового зобов’язання (постачання (оплати2))

Номенклатура товарів/послуг продавця

Код товару згідно з УКТ ЗЕД

Одиниця виміру товару/ послуги

Кількість (об’єм, обсяг)

Ціна постачання одиниці товару/ послуги без урахування ПДВ

Обсяги постачання (база оподаткування) без урахування ПДВ, що підлягають оподаткуванню за ставками

Загальна сума коштів, що підлягає сплаті

основна ставка

нульова ставка

звільнення від ПДВ3

постачання на митній території України

експорт

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

I

13032014

Виріб Г

 

шт.

3

440,00

1320,00

 

 

 

 

13032014

Виріб Д

 

шт.

4

1200,00

4800,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Усього за розділом I

Х

Х

Х

Х

6120,00

 

 

 

6120,00

II

Зворотна (заставна) тара

Х

Х

Х

Х

Х

Х

Х

Х

 

III

Податок на додану вартість

Х

Х

Х

Х

1224,00

 

 

 

1224,00

IV

Загальна сума з ПДВ

Х

Х

Х

Х

7344,00

 

 

 

7344,00

Рис. 2. Фрагмент ПН на відвантажені, але не оплачені товари великої номенклатури

 

Відповідно до умов договору покупець 5 березня 2014 року перерахував передоплату в розмірі 7560,00 грн., зазначивши у платіжному дорученні, що аванс видано за вироби А, Б і В.

13.03.2014 р. продавець товарів здійснив відвантаження на загальну суму 7344 грн.: виріб Г у кількості 3 шт. на суму 1584 грн. (у тому числі ПДВ — 264 грн.), виріб Д у кількості 4 шт. на суму 5760 грн. (у тому числі ПДВ — 960 грн.).

Продавець товарів склав дві ПН — одну на дату отримання авансу за вироби А, Б і В на суму 7560 грн., а другу на дату відвантаження виробів Г і Д — на суму 7344 грн.

Фрагмент заповненої на підставі зазначених даних «передоплатної» ПН наведено на рис. 1, а «відвантажувальної» — на рис. 2.

Якщо невідомо, за який саме товар отримано передоплату

 

Тепер розглянемо ситуацію, коли із платіжних документів не є очевидним, в оплату яких конкретно товарів/послуг надійшла попередня оплата або ж коли аванс дійсно видано за всю номенклатуру товарів/послуг, що передбачаються до постачання. У цьому випадку логічно вважати, що покупець част­ково оплатив усі товари/послуги, що підлягають постачанню згідно з договором.

За таких обставин продавцю у графі 3 ПН доведеться вказати повну номенклатуру постачання

Тоді кількість передоплачених товарів/послуг розраховуємо пропорційно частці передоплати в загальній вартості постачання. У свою чергу, частка визначається як відношення суми авансу до повної вартості товарів/послуг, що поставляються.

Таким чином, на дату отримання часткової передоплати продавець здійснює нарахування податкових зобов’язань з ПДВ та, відповідно, складає і надає покупцю ПН на суму авансового платежу. У графі 3 ПН наводимо повну номенклатуру товарів/послуг, що підлягають постачанню за договором (специфікацією, рахунком тощо), із зазначенням дробової кількості виходячи з відсотка авансового платежу до загальної вартості постачання (частина оплаченого товару за кожною позицією). Простіше кажучи, до ПН вписуємо всю номенклатуру, що підлягає постачанню, а кількість кожної одиниці вказуємо за відсотком суми отриманої передоплати в загальній сумі постачання. Такий підхід підтримують контролери (див. листи ДПАУ від 05.11.2009 р. № 11425/6/16-1515-16 і від 05.11.2009 р. № 24378/7/16-1517-16).

При наступному відвантаженні окремих одиниць товарів (із повної номенклатури постачання) продавець повинен буде порівняти номенклатуру поставлених товарів із номенклатурою товарів, зазначеною в ПН. У результаті:

— у межах отриманої передоплати — ПДВ не нараховується і ПН не складається;

— якщо обсяг фактично відвантажених товарів за окремими позиціями більше зазначеного в уже наданій покупцю ПН, продавець здійснює дона­рахування податкових зобов’язань з ПДВ на ті товари, які поставлені в більшому обсязі. Відповідно, він окремо виписує й надає покупцю ПН на залишок неоплаченої частини вартості відвантажених товарів із зазначенням номенклатури та кількості фактично відвантажених товарів виходячи з відсотка неоплаченої суми постачання. Тобто у гра-­ фі 3 ПН вказуємо номенклатуру відвантаження, а у графі 6 — кількість товару виходячи з неоплаченої частини постачання.

 

Роз- діл

Дата виникнення податкового зобов’язання (постачання (оплати2))

Номенклатура товарів/послуг продавця

Код товару згідно з УКТ ЗЕД

Одиниця виміру товару/ послуги

Кількість (об’єм, обсяг)

Ціна постачання одиниці товару/ послуги без урахування ПДВ

Обсяги постачання (база оподаткування) без урахування ПДВ, що підлягають оподаткуванню за ставками

Загальна сума коштів, що підлягає сплаті

основна ставка

нульова ставка

звільнення від ПДВ3

постачання на митній території України

експорт

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

I

05032014

Виріб А

 

шт.

1,75

300,00

525,00

 

 

 

 

05032014

Виріб Б

 

шт.

2,45

400,00

980,00

 

 

 

 

05032014

Виріб В

 

шт.

2,80

250,00

700,00

 

 

 

 

05032014

Виріб Г

 

шт.

1,05

440,00

462,00

 

 

 

 

05032014

Виріб Д

 

шт.

3,15

1200,00

3780,00

 

 

 

 

Усього за розділом I

Х

Х

Х

Х

6447,00

 

 

 

6447,00

II

Зворотна (заставна) тара

Х

Х

Х

Х

Х

Х

Х

Х

 

III

Податок на додану вартість

Х

Х

Х

Х

1289,40

 

 

 

1289,40

IV

Загальна сума з ПДВ

Х

Х

Х

Х

7736,40

 

 

 

7736,40

Рис. 3. Фрагмент «передоплатної» ПН на товари великої номенклатури у разі, коли не уточнюється, яка їх частина сплачена

 

Роз- діл

Дата виникнення податкового зобов’язання (постачання (оплати2))

Номенклатура товарів/послуг продавця

Код товару згідно з УКТ ЗЕД

Одиниця виміру товару/ послуги

Кількість (об’єм, обсяг)

Ціна постачання одиниці товару/ послуги без урахування ПДВ

Обсяги постачання (база оподаткування) без урахування ПДВ, що підлягають оподаткуванню за ставками

Загальна сума коштів, що підлягає сплаті

основна ставка

нульова ставка

звільнення від ПДВ3

постачання на митній території України

експорт

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

I

13032014

Виріб А

 

шт.

3,25

300,00

975,00

 

 

 

2795,00

13032014

Виріб Б

 

шт.

4,55

400,00

1820,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Усього за розділом I

Х

Х

Х

Х

2795,00

 

 

 

II

Зворотна (заставна) тара

Х

Х

Х

Х

Х

Х

Х

Х

 

III

Податок на додану вартість

Х

Х

Х

Х

559,00

 

 

 

559,00

IV

Загальна сума з ПДВ

Х

Х

Х

Х

3354,00

 

 

 

3354,00

Рис. 4. Фрагмент ПН на відвантажені, але не оплачені товари великої номенклатури

 

Після фактичного виконання договору постачання (здійснення постачання та оплати всієї номенклатури за договором) у разі необхідності здійснюється коригування кількісних і вартісних показників до раніше виписаних податкових накладних у порядку, встановленому пп. 20 — 26 Порядку № 10.

Простежимо на прикладі порядок заповнення ПН за умов цього варіанта.

Приклад 2. Приймемо за основу умови прикладу 1, але припустимо, що покупець 5 березня 2014 року перерахував передоплату в розмірі 35 % від загальної суми платежу, що належить за договором, — 7736,40 грн. Припустимо також, що 13.03.2014 р. продавець відвантажив покупцю вироби А і Б на загальну суму 5160 грн.

На дати отримання авансу (05.03.2014 р.) та відвантаження товарів (13.03.2014 р.) продавець склав окремі ПН: першу ПН на суму передоплати — 7736,40 грн., другу ПН на залишок неоплаченої частини вартості відвантажених товарів — 3354,00 грн. (5160 грн. х 65 % : 100 %).

Фрагменти заповнення цих ПН наведемо на рис. 3 і рис. 4 відповідно.

 

висновки


img 1
 
 
  • При заповненні графи 3 ПН слід орієнтуватися на предмет договору і «супутні» йому документи — специфікації, рахунки та інші документи, що дають можливість ідентифікувати товари/послуги, які поставляються.

  • Якщо з «оплатних» документів видно номенклатуру товарів/послуг, за яку здійснена передоплата, то до ПН достатньо вписати лише ті найменування товарів/послуг, вартість яких покриває сума авансу.

  • У ситуації, коли з банківських документів не зрозуміло, в оплату яких конкретно товарів/послуг надійшов аванс, у ПН зазначаємо повну номенклатуру постачання, а кількість — виходячи з відсотка оплати.

 

Документи статті

  1. ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

  2. Порядок № 10 — Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Міністерства доходів і зборів України від 14.01.2014 р. № 10.

  3. УПК № 127 — Узагальнююча податкова консультація щодо окремих питань відображення в податковому обліку з податку на додану вартість звітного періоду податкових накладних, виписаних у попередніх періодах, та формування на їх підставі податкового кредиту, затверджена наказом Державної податкової служби України від 16.02.2012 р. № 127.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі