Теми статей
Обрати теми

«Ми переїхали!»: якщо підприємство змінило місцезнаходження (частина 2)

Редакція ПБО
Стаття

«Ми переїхали!»: якщо підприємство змінило місцезнаходження (частина 2)

У вас була можливість дізнатися з попередньої статті (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 38, с. 14), як у разі зміни місцезнаходження підприємства внести відповідні відомості до ЄДР. Тепер настав час з’ясувати, що робити далі. А зробити потрібно чимало — наприклад, владнати питання з податковими органами, банком, контрагентами, переоформити дозвільні документи, якщо вони потрібні для провадження діяльності. Щоб вам легко було орієнтуватися «на місцевості», ми підготували своєрідну «дорожню карту». Запрошуємо в дорогу, друзі!

Наталя Білова, податковий експерт

 

Процедура держреєстрації зміни місцезнаходження позаду. Виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців (далі — ЄДР) у вас на руках. Можна розслабитися? Ні, ще зарано. Попереду чимало важливих «перереєстраційних» питань. І, на жаль, не всі вони вирішуються автоматично завдяки діям держреєстратора. Про дещо доведеться потурбуватися і самим. Упевнені, що ви запросто впораєтеся із завданням, а ми вам у цьому допоможемо. Розпочнемо.

Взаємовідносини з податковими органами

Хто повідомляє податківців про зміну місцезнаходження? Згідно з п.п. 16.1.11 ПКУ платник податків при зміні місцезнаходження повинен повідомити про це контролюючі органи. Проте цю умову потрібно розглядати в комплексі з іншими нормами ПКУ, які обумовлюють порядок такого повідомлення залежно від статусу юрособи.

Поспішаємо заспокоїти: самостійно повідомляти податківців про зміну свого місцезнаходження зобов’язані тільки особливі суб’єкти господарювання. Це юрособи, щодо яких законом установлені особливості державної реєстрації та які не включаються до ЄДР (п. 64.2 ПКУ). Коло таких осіб доволі вузьке — серед них, наприклад, відок­ремлені підрозділи нерезидентів, у тому числі постійні представництва нерезидентів; військові частини та деякі інші.

Але найцікавіше, що навіть ці особи повинні самостійно повідомляти податківців про переїзд, тільки якщо перебралися на територію іншої адміністративно-територіальної одиниці та, відповідно, змінили податковий орган, у якому стояли на обліку як платники податків (п. 66.3 ПКУ).

Тобто лише в разі одночасного поєднання цих двох умов у окремих (особливих) платників з’являється обов’язок самостійно оголосити податківцям про свою передислокацію. Тоді ці платники повинні згідно з п.п. 10.1.2 Порядку № 1588 надіслати до податкового органу за новим місцезнаходженням заяву за формою № 1-ОПП із позначкою «Зміни». Для цього їм надається 10 календарних днів із дня держреєстрації змін про місцезнаходження.

Не ігноруйте подання такої заяви, інакше доведеться поплатитися штрафом у розмірі 510 грн., а за повторне порушення протягом року — 1020 грн. (п. 117.1 ПКУ).

Ця ж категорія платників у разі зміни місцезнаходження зобов’язана замінити довідку за формою № 4-ОПП відповідно до п. 9.4 Порядку № 1588 (див. консультації податківців у підкатегоріях 119.02 і 119.06 БЗ).

Усі інші юрособи, відомості про яких є в ЄДР, при зміні місцезнаходження не зобов’язані повідомляти про це податківців. За них це зробить держреєстратор

Причому навіть у випадку, якщо нове місцезнаходження розташоване на території іншої адміністративно-територіальної одиниці.

Як діють податківці, якщо підприємство змінює район? Податковий орган за новим місцезнаходженням після того, як отримає відомості від держреєстратора або документи від платника про зміну його місцезнаходження, надішле старому податковому органу інформаційний лист і копії таких відомостей або документів. На це в нього буде 10 робочих днів (п.п. 10.1.3 Порядку № 1588).

У свою чергу, податківці за старим місцезнаходженням сформують і надішлють поштою своїм колегам за новим місцезнаходженням платника пакет документів для взяття його на облік. Це має бути зроблено протягом місяця, якщо, звісно, цьому не завадять обставини, за яких строк перебування платника податків на обліку продовжиться (п.п. 10.1.5 Порядку № 1588).

А затриматися на обліку у старому податковому органі платнику, який змінив дислокацію, точно доведеться до кінця поточного бюджетного року (п.п. 10.1.4 Порядку № 1588). Причина в тому, що з урахуванням ч. 8 ст. 45 БКУ при зміні місцезнаходження підприємства повинні сплачувати встановлені законодавством податки і збори (обов’язкові платежі) за попереднім місцезнаходженням до закінчення поточного бюджетного року*. Сюди ж вони продовжують подавати і податкові декларації (звіти, розрахунки). Про це нагадують фахівці податкового відомства в консультації в підкатегорії 119.06 БЗ.

* Утім, у судовій практиці є прецедент, що говорить про невідповідність п.п. 10.1.4 Порядку № 1588 нормам п. 66.3 ПКУ і ч. 8 ст. 45 БКУ (див. постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 08.08.2012 р. № 2а-3962/12/2670, ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 25.06.2013 р. № 2-а-3962/12/2670). Але, поки це питання судом остаточно не вирішене (див. ухвалу ВАСУ від 19.07.2013 р. № К/800/37749/13), краще підходити до нього з обережністю.

Як тільки поточний бюджетний рік закінчиться, старі податківці протягом 5 робочих днів сформують пакет документів і надішлють своїм колегам до іншої адміністративно-територіальної одиниці (п.п. 10.1.5 Порядку № 1588). Але це знову-таки, якщо не буде інших перешкод, щоб спокійно «виписати» платника (наприклад, документальної перевірки, невирішених питань із переплатами податків, незавершеної процедури судового або адміністративного оскарження сум грошових зобов’язань, п.п. 10.1.4 Порядку № 1588).

І ось настав момент — нові податківці отримали пакет документів (облікову справу). Що далі? Вони повинні протягом 5 робочих днів узяти платника в себе на облік і внести відповідні зміни до облікової справи та Єдиного банку даних юридичних осіб. Про цю подію вони повідомлять попередніх податківців, надіславши їм два примірники форми № 11-ОПП (п.п. 10.1.6 Порядку № 1588).

Попередній податковий орган протягом двох робочих днів після надходження повідомлення за формою № 11-ОПП із зазначенням дати взяття на облік платника за новим місцезнаходженням знімає платника з обліку, формує і надсилає новим податківцям в електронному вигляді пакет облікових документів (п.п. 10.1.7 Порядку № 1588). Усе. Процес переходу з одного податкового органу до іншого завершено.

Підсумуємо. Юрособам, відомості про яких містяться в ЄДР, при зміні місцезнаходження не потрібно турбуватися про заміну довідки за формою № 4-ОПП. Винятком є лише окремі (особливі) юрособи (пп. 64.2 і 66.3 ПКУ).

Як же в таких «без-4-ОПП» умовах платник може впевнитися, що його взято на облік у податковому органі за новим місцезнаходженням? За правилами, установленими п. 63.13 ПКУ, відомості про взяття на податковий облік юросіб (у тому числі про ПДВ-реєстрацію та єдиноподаткову реєстрацію) платник може дізнатися з Єдиного державного реєстраційного веб-порталу. Ця ж інформація дуб­люється і на сайті Міндоходів.

Якщо в тому, що підприємство взяте на облік у новому податковому органі, потрібно переконати інших (наприклад, банк), то для цього достатньо пред’явити копію виписки з ЄДР (для більшості юросіб) або довідки за формою № 4-ОПП (для «особливих» платників).

Як стати на облік у новому податковому органі платнику ЄСВ? Процедура взяття на облік у податковому органі платників ЄСВ, як і платників податків, залежить від того, чи включені вони до ЄДР.

Тобто звичайні юрособи, відомості про яких містяться в ЄДР, при зміні свого місцезнаходження ні про що не турбуються — усю інформацію про це податковому органу передасть держреєстратор. Підприємство ж отримає від держреєстратора виписку з ЄДР із новим місцезнаходженням, у якій фігуруватимуть реєстраційний номер платника ЄСВ і клас професійного ризику виробництва за основним видом його економічної діяльності. Подробиці такої процедури прописані в розд. II Порядку № 458.

Інша справа в юросіб, щодо яких законом установлені особливості державної реєстрації та які не включаються до ЄДР. У них і тут не без клопоту. Їм доведеться самостійно в 10-денний строк із дня зміни місцезнаходження подати податківцям заяву за формою № 1-ЄСВ із позначкою «Зміни» та завірені копії документів, яких торкнулися зміни (п. 5 розд. III Порядку № 458).

Отримавши заяву, податковий орган внесе відповідні зміни до реєстру страхувальників і не пізніше наступного робочого дня безоплатно надішле (вручить) йому нове повідомлення за формою № 2-ЄCB із позначкою «Зміни» (п. 6 розд. III Порядку № 458).

При цьому якщо із заявлених відомостей про платника ЄСВ випливає, що він змінив основний вид своєї діяльності, то його може очікувати сюр­приз від Фонду соціального страхування від нещасних випадків. Той після отримання інформації від податківців за необхідності може віднести платника до нового класу професійного ризику виробництва і не пізніше наступного робочого дня повідомити про це податківців. Якщо платника це не влаштує, доведеться вирішувати питання безпосередньо з Фондом (п. 7 розд. III Порядку № 458).

Дані про те, що платника ЄСВ узято на облік, податківці передають до Пенсійного фонду і фондів соцстрахування в порядку взаємного обміну інформацією (п. 8 розд. III Порядку № 458).

Якщо місцезнаходження змінює платник ПДВ

Якщо підприємство зареєстроване платником ПДВ, то при зміні місцезнаходження йому слід пройти процедуру ПДВ-перереєстрації. Таку умову встановлено п. 183.15 ПКУ, а також п. 4.1 Положення № 26.

Для цього платник повинен подати до податкового органу, в якому перебуває на обліку, реєстраційну заяву за формою № 1-ПДВ із позначкою «Перереєстрація».

Зробити це потрібно протягом 10 робочих днів, наступних за днем, коли змінилися дані про платника ПДВ

Тобто відлік цього 10-денного строку починається з наступного дня після внесення відомостей про нове місцезнаходження юрособи до ЄДР.

У зазначеній реєстраційній заяві суб’єкт господарювання наводить дані станом на дату заповнення цієї заяви, у тому числі критерії, за якими він відповідає статусу платника ПДВ згідно з розд. V ПКУ.

При перереєстрації дата ПДВ-реєстрації не змінюється. А от датою перереєстрації буде останній день строку в 5 робочих днів із дня отримання реєстраційної заяви з позначкою «Перереєстрація» (абзац другий п. 4.2 Положення № 26).

Утім, за бажанням і згідно із заявою платника ПДВ датою перереєстрації може бути встановлений день до закінчення зазначеного 5-денного строку. Тоді дата ПДВ-реєстрації не змінюється, а датою перереєстрації є бажана дата перереєстрації платником ПДВ.

Увага! До дати перереєстрації платник ПДВ використовує попередні реквізити податкової реєстрації (п. 4.3 Положення № 26).

Це означає, що в період ПДВ-перереєстрації підприємства у зв’язку зі зміною місцезнаходження у податкових накладних, які воно видає (отримує), має фігурувати його попереднє місцезнаходження. Утім, за необхідності можна додатково вписати і нове місцезнаходження з посиланням на те, що це новий реквізит. Так радили вчиняти податківці в консультації в підкатегорії 101.19 БЗ ще в період дії Свідоцтва платника ПДВ. Зараз ця консультація втратила чинність, та і ПДВ-свідоцтва вже немає, але підхід до порядку заповнення податкових накладних у ситуації, що розглядається, вважаємо, не змінився.

Отже, за ідеєю, нову адресу в податкових накладних потрібно зазначати з дати перереєстрації платника ПДВ.

Наприклад, реєстраційну заяву з позначкою «Перереєстрація» ви подали 13 травня, тоді датою ПДВ-перереєстрації є 20 травня (якщо ви не побажали, щоб ця подія відбулася раніше). Тож нове місцезнаходження в податкових накладних потрібно зазначати з 20 травня, а до цього дня — старе (і за необхідності нове — як новий реквізит).

Нагадаємо, що з 01.01.2014 р. «паперове» Свідоц­тво платника ПДВ кануло в Лету. З цієї дати роль ПДВ-свідоцтва виконує витяг із Реєстру платників ПДВ за формою № 2-ВР. Проте його після ПДВ-реєстрації/перереєстрації не видають «автоматом». Для цього податківцям за основним місцем обліку подають запит за формою № 1-ЗВР (додаток 11 до Положення № 26).

Майте на увазі: при зверненні за витягом із Реєстру старе ПДВ-свідоцтво доведеться повернути до податкового органу (див. лист Міністерства доходів і зборів України від 09.01.2014 р. № 150/7/99-99-18-02-01-17 // «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 10, с. 4).

Отже, після ПДВ-перереєстрації платник може отримати в податковому органі витяг із Реєстру платників ПДВ, у якому буде зазначено вже нове місцезнаходження. Про те, як отримати цей витяг, розповідає розд. VII Положення № 26, див. із цього приводу також «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 16, с. 13.

Утім, зазначений витяг із Реєстру можна і зовсім не отримувати. Підтвердженням факту реєстрації особи платником ПДВ є наявність інформації про таку реєстрацію на офіційному сайті Міндоходів.

Перереєстровуємо РРО

РРО реєструють у податковому органі за основним місцем обліку суб’єкта господарювання як платника податків (п. 3 гл. 2 розд. ІІ Порядку № 417). Ставити РРО на облік за місцем його використання, якщо він застосовується на іншій адмінтериторії, ніж розташований власне суб’єкт господарювання, не потрібно.

Що робити, якщо ви змінили місцезнаходження і перейшли на облік до іншого податкового органу?

РРО вам доведеться перереєструвати. Як це зробити, Порядок № 417, на жаль, не пояснює. Але не біда — чіткі орієнтири для цього випадку дає Міністерство доходів і зборів України в листі від 08.01.2014 р. № 55/7/99-99-18-02-03-17.

Так, після взяття на облік у податковому органі за новим місцезнаходженням суб’єкту господарювання потрібно сюди ж подати такі документи:

— заяву про реєстрацію РРО за формою № 1-РРО (№ 1-РРОВ — для »валютних» РРО) з позначкою «Перереєстрація» та зазначенням причини (наприклад, «Зміна місцезнаходження»);

— реєстраційне посвідчення за формою № 3-РРО (№ 3-РРОВ);

— довідку про опломбування РРО (якщо вносяться зміни, що потребують переопломбування РРО).

Перелічені документи слід подати, вочевидь, протягом 5 робочих днів, наступних за днем виникнення змін (п. 2 підрозд. 3 розд. ІІ Порядку № 417), тобто протягом 5 робочих днів після взяття на облік у новому податковому органі.

Якщо підстав для відмови в перереєстрації немає, посадова особа податкового органу видасть вам нове реєстраційне посвідчення. Дата реєстрації РРО і дата початку обліку в податковому органі за адресою господиниці не змінюються. Це застереження щодо адреси господиниці стосується РРО, взятих на облік за старими правилами, тобто до набрання чинності Порядком № 417. Для РРО, що взяті на облік уже за новими правилами (відповідно до Порядку № 417), це не має значення — суб’єкту господарювання, який змінив місцезнаходження, тепер не потрібно звертатися до податкового органу за місцезнаходженням господарської одиниці.

Залишається незмінним і фіскальний номер РРО — до самої дати скасування реєстрації РРО.

Ось і вся процедура перереєстрації РРО. До речі, в аналогічному порядку перереєстровують і КОРО.

Якщо місцезнаходження змінив єдиноподатник

До Реєстру платників єдиного податку включають, зокрема, відомості про податкову адресу суб’єкта господарювання (п.п. 2 п. 299.7 ПКУ).

Тому при зміні свого місцезнаходження платник єдиного податку — юрособа повинен подати до податкового органу відповідну заяву про зміни одночасно з податковою декларацією за податковий (звітний) період, у якому виникли зміни. Так говорить п. 8 Порядку подання заяви про застосування спрощеної системи оподаткування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20.12.2011 р. № 1675. Згодні з цим і податківці у консультації в підкатегорії 108.12 БЗ.

При цьому в пункті 5.3 заяви у відповідному рядку потрібно проставити позначку «v» або «+», а в пункті 6 зазначити нову податкову адресу.

Нагадаємо, що з 01.01.2014 р. уже не діє «паперове» Свідоцтво платника єдиного податку — йому на зміну прийшов витяг із Реєстру платників єдиного податку. Такий витяг не видається автоматично, отримати його платник може за бажанням. Для цього йому потрібно подати до податкового органу запит у довільній формі (форму запиту поки не затверджено офіційно). У відповідь податківці видадуть платнику тимчасовий витяг із Реєстру (див. консультацію контролерів у підкатегорії 107.09 БЗ).

До уваги тим, хто зареєструвався єдиноподатником до 01.01.2014 р. і в кого на руках є Свідоцтва платника єдиного податку! Такі Свідоцтва є чинними, тому при поданні заяви про внесення змін до Реєстру платників єдиного податку їх обов’язково потрібно повернути до податкового органу як документ суворого обліку. На цьому наполягають податківці в зазначеній вище консультації в підкатегорії 108.12 БЗ і на своєму сайті (див. http://minrd.gov.ua/nove-pro-podatki—novini-/129849.html).

Якщо використовуєте електронний підпис

Переїзд на нове місце позначається і на порядку подання звітності в електронній формі.

Це і зрозуміло. Адже, щоб мати можливість подавати податкову звітність в електронному вигляді, платники укладають із податківцями договір про визнання електронних документів відповідно до Інструкції з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв’язку, затвердженої наказом ДПАУ від 10.04.2008 р. № 233.

Тож, якщо у платника змінюється податкова адреса (навіть у межах однієї адміністративно-територіальної одиниці), він повинен зробити певні кроки. Які? У строк до моменту подання наступної електронної звітності отримати нові посилені сертифікати відкритих ключів на своїх посадових осіб, які мають право підпису документів, і переукласти договір про визнання електронних документів. Про це нагадує Міністерство доходів і зборів України у консультації в підкатегорії 135.03 БЗ, а також у роз’ясненні від 14.05.2014 р., яке розміщене у газеті «Урядовий кур’єр» від 14.05.2014 р. № 84, с. 20.

Якщо місцезнаходження змінив IT-суб’єкт

Факт реєстрації підприємства як суб’єкта індустрії програмної продукції (далі — СІПП), який застосовує особливості оподаткування, підтверджує відповідне Свідоцтво за формою № 2-ІТ.

У цьому Свідоцтві серед інших реквізитів наводиться і місцезнаходження суб’єкта господарювання.

Тому в разі зміни місцезнаходження СІПП зобов’язаний протягом 30 календарних днів після такої зміни (тобто внесення відповідного запису до ЄДР) подати до податкового органу за своїм місцезнаходженням реєстраційну заяву за формою № 1-ІТ із позначкою «Зміни» в такому ж порядку, як і при реєстрації (з додаванням документів, перелічених у п. 2.2 Порядку № 12), і повернути Свідоцтво (п. 3.1 Порядку № 12).

Податковий орган розгляне реєстраційну заяву в тому ж порядку, що і при реєстрації

Якщо не буде підстав для відмови в заміні Свідоцтва та внесенні змін до Реєстру СІПП, податківці протягом 15 робочих днів із дня отримання заяви внесуть необхідні зміни до зазначеного Реєстру, анулюють старе Свідоцтво і видадуть підприємству (або надішлють поштою з повідомленням про вручення) нове Свідоцтво.

Дата внесення відповідного запису до Реєстру СІПП вважатиметься датою внесення змін до цього Реєстру, датою початку дії нового Свідоцтва та датою анулювання старого Свідоцтва.

Важливо! Дата реєстрації повинна відповідати даті реєстрації, яка була зазначена в попередньому Свідоцтві.

Переоформляємо дозвільні документи, патенти, ліцензії

Інформація про місцезнаходження суб’єкта господарювання зазначається в ліцензії, яку він повинен отримати для провадження вид діяльності, що ліцензується, у торговому патенті, якщо він займається діяльністю, що патентується, а також в інших дозвільних документах, які підпадають під дію Закону № 2806.

Тому, змінивши місцезнаходження, потрібно потурбуватися і про переоформлення зазначених документів. Інакше вони вважатимуться недійсними, а діяльність, яка провадиться на їх підставі, — незаконною. Причому розраховувати, що відповідний державний орган зробить це без вашої участі на підставі отриманих від держреєстратора відомостей, не варто. Така процедура законодавчо не передбачена. Отже, всі «дозвільні» питання вам доведеться вирішувати самостійно.

Дозвільні документи. Спочатку поговоримо про документи, перелік яких затверджено Законом України «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» від 19.05.2011 р. № 3392-VI. Це, наприклад, ветеринарні, санітарні, будівельні дозволи, дозволи на здійснення операцій у сфері поводження з відходами тощо з урахуванням норм Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо скорочення кількості документів дозвільного характеру» від 09.04.2014 р. № 1193-VII.

Отже, суб’єкт господарювання подає до дозвільного органу заяву про переоформлення документа дозвільного характеру. До заяви він додає власне документ, який потрібно переоформити. Зрозуміло, що документи, які завдяки зазначеному вище Закону № 1193 скасовано, переоформляти не потрібно — вони просто втрачають чинність.

Подати заяву потрібно протягом 5 робочих днів із дня держреєстрації зміни місцезнаходження (абзац п’ятий ч. 8 ст. 41 Закону № 2806).

Зверніть увагу: подавати до дозвільного органу документ, який підтверджує держреєстрацію зміни місцезнаходження (наприклад, виписку з ЄДР), не потрібно.

Як же дозвільний орган реагує на подання заяви? Він протягом двох робочих днів із дня отримання цієї заяви і самого документа дозвільного характеру видасть суб’єкту господарювання переоформлений на новому бланку документ з урахуванням змін (абзац шостий ч. 8 ст. 41 Закону № 2806).

За переоформлення дозвільного документа з вас візьмуть певну плату. Її розмір для кожного дозвільного органу встановлює КМУ.

А от щодо ліцензій та торгових патентів правила дещо відрізняються.

Ліцензії. Зміна місцезнаходження юрособи є підставою для переоформлення ліцензії. На це вказує ст. 16 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» від 01.06.2000 р. № 1775-III. Ця процедура платна і коштує 85 грн.

У цьому випадку підприємство повинне протягом 10 робочих днів подати до органу ліцензування заяву про переоформлення ліцензії разом із самою ліцензією, яку потрібно переоформити. До заяви потрібно додати відповідні документи або їх нотаріально посвідчені копії, що підтверджують зміну місцезнаходження підприємства.

Орган ліцензування протягом трьох робочих днів із дати надходження заяви з пакетом документів зобов’язаний видати переоформлену на новому бланку ліцензію вже з урахуванням змін

Хоча для переоформлення «алкогольної» і «тютюнової» ліцензій органу ліцензування потрібно більше часу — 7 робочих днів (ч. 13 ст. 3 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.95 р. № 481/95-BP).

Поки ліцензія переоформлятиметься, підприємство може працювати на підставі виданої органом ліцензування довідки про прийняття заяви.

Не переоформлена в установлений строк ліцензія вважатиметься недійсною. Нагадують про це і податківці в консультації в підкатегорії 115.03 БЗ.

І ще кілька слів про «алкогольно-тютюнові» дозвільні документи. Місцезнаходження місця зберігання спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів, а також місцезнаходження юрособи є обов’язковими реквізитами Довідки про внесення місця зберігання до Єдиного державного реєстру місць зберігання. Форму цієї довідки затверджено наказом ДПАУ від 28.05.2002 р. № 251.

Якщо в підприємства змінилося місцезнаходження, йому доведеться отримати нову Довідку, причому навіть у тому випадку, якщо власне місцезнаходження місця зберігання продукції залишилося тим самим. Для цього потрібно подати до податкового органу, який вносив відомості про заявника місця зберігання до Єдиного державного реєстру, відповідну заяву. На підставі цієї заяви податківці протягом 7 календарних днів внесуть зміни до Єдиного державного реєстру і видадуть заявнику нову Довідку (п. 4.3 Порядку ведення Єдиного державного реєстру місць зберігання, затвердженого наказом ДПАУ від 28.05.2002 р. № 251).

Торгові патенти. Торговий патент суб’єкт господарювання отримує або за місцем фактичного провадження діяльності (за місцезнаходженням пунктів продажу, пунктів надання побутових послуг, послуг у сфері розваг тощо) — залежно від виду діяльності, або за місцем реєстрації (у разі торгівлі через пересувну торговельну мережу).

У торговому патенті, крім інших обов’язкових реквізитів, має бути зазначене і місцезнаходження суб’єкта господарювання або місцезнаходження його відокремленого підрозділу, пункту продажу товарів.

Якщо підприємство змінило своє місцезнаходження, воно повинне звернутися до податкового органу з письмовою заявою, щоб той уніс відповідні записи до торгового патенту. Такі записи завіряються підписом керівника податкового органу або його заступника і печаткою податкового органу (п. 6 Порядку заповнення торгових патентів, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 30.12.2013 р. № 867).

Повідомляємо про зміну місцезнаходження банк

Змінивши місцезнаходження, не забудьте повідомити про це банк, у якому у вас відкрито поточний рахунок. Таку вимогу закріплено в п. 1.15 Інструкції про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затвердженої постановою Правління НБУ від 12.11.2003 р. № 492.

Для цього в місячний строк із дня держреєстрації зміни місцезнаходження подайте до банку документ/копію документа, що підтверджує таку держреєстрацію

Цим документом може бути, зокрема, копія виписки з ЄДР, посвідчена нотаріально, або оригінал цієї виписки, копію якої засвідчить своїм підписом уповноважений працівник банку (див. лист НБУ від 25.12.2012 р. № 25-111/2807/12078 // «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 1 — 2, с. 6).

А якщо ви переїхали до іншого району (міста)? У цьому випадку банківська Інструкція вимагає в місячний строк після зняття з обліку в попередньому податковому органі подати документ (або його копію), який підтверджує взяття на облік у новому податковому органі. Для юросіб, відомості про яких містяться в ЄДР, це буде та сама виписка з ЄДР (тобто додатково до банку нічого подавати не доведеться), а для «особливих» платників — як і раніше, форма № 4-ОПП.

На підставі поданих документів вносяться відповідні зміни до картки зі зразками підписів та відбитку печатки або подається нова картка.

Взаємовідносини з фондами соціального страхування

Чи потрібно підприємству повідомляти фонди соціального страхування про зміну свого місцезнаходження? Вважаємо, що це робити не обов’язково.

І хоча держреєстратор теж не ділиться такою інформацією із соцфондами, вони не залишаються без неї. І ось чому.

Після держреєстрації зміни місцезнаходження юрособи держреєстратор направляє відомості про це податковому органу, а той у порядку взаємного обміну інформацією передає дані про взяття на облік платника ЄСВ фондам соцстрахування (п. 8 розд. III Порядку № 458).

Отже, необхідну інформацію про зміни соцфонди отримують і без участі підприємства. Утім, вони будуть раді, якщо ви особисто повідомите їх про свій переїзд у довільній формі (можна навіть телефоном), і захочуть провести у вас перевірку.

І ще такий момент. Можливо, ви отримуєте із соцфондів якісь виплати, наприклад, допомоги або путівки для своїх працівників із Фонду з тимчасової втрати працездатності або компенсацію від Державної служби зайнятості в межах дотримання «трудової» квоти. Тож, при зміні місцезнаходження подавати звіти про використання таких коштів вам потрібно буде вже за новим місцезнаходженням, якщо, звісно, воно тепер розташоване на території іншої адміністративно-територіальної одиниці.

Взаємовідносини з Фондом інвалідів

Підприємство, в якого середньооблікова кількість штатних працівників, працевлаштованих за основним місцем роботи (тобто із трудовою книжкою), за попередній рік дорівнює 8 і більше осіб, зобов’язане до 1 лютого поточного року зареєструватися у відділенні Фонду інвалідів за місцем своєї держреєстрації як юрособи (п. 2 Порядку № 70). Туди ж воно повинне щорічно до 1 березня подавати «інвалідний» звіт. До речі, детально з порядком подання цього звіту ви можете ознайомитися в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 8, с. 26.

У разі зміни свого місцезнаходження таке підприємство повинне подати до відділення Фонду заяву за формою, затвердженою наказом Мінпраці від 14.03.2007 р. № 98. Зробити це потрібно протягом 10 робочих днів після обов’язкової реєстрації цих змін держреєстратором (п. 3 Порядку № 70).

Повідомляємо про зміну місцезнаходження контрагентів

У вас не буде проблем із контрагентами, якщо в уже укладених господарських договорах із вашим місцезнаходженням, яке фігурує в числі відомостей про юрособу, не пов’язані істотні умови договору. Це може бути, наприклад, умова про те, що постачання товару/послуг здійснюється за адресою місцезнаходження юрособи.

У такій ситуації буде достатньо надіслати контрагенту повідомлення в довільній формі про зміну свого місцезнаходження.

Якщо ж із місцезнаходженням пов’язані істотні умови договору, то клопоту більше. До такого договору за обопільною згодою доведеться внести зміни або взагалі розірвати попередній договір і укласти новий, керуючись ст. 188 ГКУ.

І наостанок ще один момент. Цілком можливо, що печатка, яку ви використовуєте, містить відомості про місцезнаходження підприємства. Зрозуміло, що у зв’язку з передислокацією доведеться потурбуватися про оновлення і цього атрибуту. Утім, невдовзі печатками взагалі можна буде не користуватися — однією проблемою стане менше ☺ (читайте із цього приводу статтю в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 40, с. 16).

Ось такі нюанси очікують підприємство в разі зміни місцезнаходження. Бажаємо, щоб усі реєстраційні питання у вас вирішувалися легко і швидко! Успішної вам роботи на новому місці й тільки гарних новин!

 

висновки


img 1
 
 
  • Самостійно повідомляти податківців про зміну свого місцезнаходження зобов’язані тільки «особливі» юрособи. Та й те тільки при зміні податкового органу.

  • Якщо місцезнаходження змінив платник ПДВ, йому доведеться пройти процедуру ПДВ-перереєстрації.

  • Змінивши місцезнаходження, потрібно переоформити і дозвільні документи. Зробити це потрібно самостійно. Держреєстратор у цьому вам не помічник.

  • Не забудьте повідомити про зміну місцезнаходження банк, у якому у вас відкрито поточний рахунок.

  • Повідомляти фонди соціального страхування про зміну місцезнаходження не обов’язково. Необхідну інформацію їм мають надати податківці.

 

Документи статті

  1. ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

  2. ГКУ — Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV.

  3. БКУ — Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 р. № 2456-VI.

  4. Закон № 2806 — Закон України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» від 06.09.2005 р. № 2806-IV.

  5. Порядок № 70 — Порядок реєстрації підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, що використовують найману працю, затверджений постановою КМУ від 31.01.2007 р. № 70.

  6. Порядок № 12 — Порядок ведення реєстру суб’єктів індустрії програмної продукції, які застосовують особливості оподаткування, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 14.01.2013 р. № 12.

  7. Порядок № 1588 — Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 р. № 1588.

  8. Порядок № 417 — Порядок реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затверджений наказом Міністерства доходів і зборів України від 28.08.2013 р. № 417.

  9. Порядок № 458 — Порядок обліку платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затверджений наказом Міністерства доходів і зборів України від 09.09.2013 р. № 458.

  10. Положення № 26 — Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затверджене наказом Міністерства доходів і зборів України від 16.01.2014 р. № 26.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі