Теми статей
Обрати теми

Пошта редакції. Розподіл ПДВ за картонною тарою

Редакція ПБО
Відповідь на запитання

Розподіл ПДВ за картонною тарою

Підприємство закуповує партію товару в картонних коробках. Потім продає цей товар (без картонних упаковок) і окремо продає макулатуру, що утворилася в результаті розбирання картонних упаковок. Вартість картонних коробок у відвантажувальних документах постачальника не виділена, але саму тару вказано. Чи потрібно розподіляти «вхідний» ПДВ за партією придбаного товару, упакованого в картонні коробки?

(м. Київ)

 

У цій ситуації підприємство придбаває товар для його подальшого продажу, тобто з метою здійснення оподатковуваних операцій. Проте попутно під час своєрідної його обробки (розпаковування) виникають відходи картону у вигляді розібраної упаковки (макулатура), постачання якої — не­оподатковувана операція (п. 23 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ). Нагадаємо, що при таких постачаннях потрібно виписувати податкову накладну з відміткою в розділі III за графою 11 «Без ПДВ» і з посиланням на згадану норму ПКУ, яка «звільняє» від оподаткування (п. 13 Порядку № 10).

Але головне запитання полягає не в цьому не­оподатковуваному постачанні, а в розподілі податкового кредиту. Багато що тут залежатиме від того, чи є в підприємства інші неоподатковувані операції.

I. Якщо, крім постачання макулатури, підприємство здійснювало інші неоподатковувані операції (подавало в січні (I кварталі) 2014 року додаток Д7 із ЧВ розрахованою у таблиці 1). Тут можливі два варіанти дій:

а) первісно відомо, що відходи картонної упаковки здаватимуться у макулатуру (упаковка товару буде використана в неоподатковуваних операціях).

Якщо ви знаєте, що упаковка з товару буде продана як макулатура, при придбанні упакованого в картон товару розподілу «вхідного» ПДВ не уникнути

img 1Розподіляти його доведеться, використовуючи вже наявну ЧВ. А під час річного перерахунку ЧВ уключаться і постачання макулатури.

Адже в п. 199.1 ПКУ чітко прописано: якщо придбані та/або виготовлені товари/послуги, необоротні активи частково використовуються в оподатковуваних операціях, а частково — ні, до сум податку, які платник має право віднести до податкового кредиту, включається та частка сплаченого (нарахованого) податку при їх придбанні або виготовленні, яка відповідає частці використання таких товарів/послуг, необоротних активів в оподатковуваних операціях.

Утім, економічно це «несправедливо» щодо товару, затареного в картонну упаковку. Річ у тім, що, якщо, крім постачання макулатури, підприємство здійснює ще інші неоподатковувані операції, частка використання товарів в оподатковуваних операціях (ЧВ) зменшуватиметься. І, застосовуючи її до товару, придбаного в картонній упаковці, тобто розподіляючи суму ПДВ на ту, що включається до податкового кредиту, і ту, яка до нього не включається, підприємство може втратити суттєву частину податкового кредиту (з урахуванням інших неоподатковуваних операцій). І, як кажуть, втратити ні за що, ні про що.

Зауважимо, що в докодексний період така проблема існувала і щодо металобрухту, пільга з постачання якого була передбачена п. 11.44 Закону про ПДВ. Але з появою ПКУ для пільгових відходів металобрухту цю проблему вирішено. При придбанні металу, з якого під час обробки утворюється пільговий металобрухт, суми ПДВ розподілу не підлягають/не коригуються (п. 199.6 ПКУ).

На жаль, операції з постачання відходів (макулатури) паперу і картону не прописані серед винятків п. 199.6 ПКУ (детальніше про це див. «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 24, с. 29);

б) первісно ви не знаєте, чи здаватимете упаковку на макулатуру (можливо, це економічно не вигідно).

Тоді при придбанні товару в картонній упаковці весь «вхідний» ПДВ за ним ви включаєте до податкового кредиту.

Якщо надалі упаковку буде здано у макулатуру, то згідно з п.п. «б» п. 198.5 ПКУ доведеться нарахувати податкові зобов’язання за папером/картоном, при придбанні якого (у складі вартості товару) суми ПДВ були включені до складу податкового кредиту. Але застосувати загальну базу оподаткування за правилом п. 189.1 ПКУ (виходячи з купівельної вартості товару), навряд чи вдасться. Виділення вартості упаковки з вартості придбаного в ній товару — процес складно реалізовуваний і, на наш погляд, недоречний. Тут пропонуємо орієнтуватися на оціночну вартість оприбуткованих на склад відходів картону (розібраної упаковки).

У цьому випадку при реалізації розібраних картонних упаковок вам доведеться, крім податкової накладної на пільгове постачання макулатури, виписати додаткову податкову накладну (у паперовому вигляді) з позначкою «09» (пп. 10 і 11 Порядку № 10).

Порада! Щоб уникнути несправедливих втрат у податковому кредиті, рекомендуємо завжди при придбанні товару в упаковці діяти саме в такий спосіб.

II. Якщо до реалізації макулатури у вас були тільки оподатковувані ПДВ операції, то, здійснивши звільнену від ПДВ операцію, платник повинен:

— у періоді постачання макулатури визначити ЧВ виходячи з оподатковуваних обсягів щодо всього обсягу операцій періоду і подати додаток Д7;

— розподілити податковий кредит за товарами, послугами, які в періоді постачання макулатури фактично будуть використані як для здійснення оподатковуваних операцій, так і для неоподатковуваного постачання макулатури (оренда офісу, послуги зв’язку, комунальні послуги тощо). Тобто розподіляється не весь ПДВ по підприємству, а тільки той, який входить до вартості «подвійних» товарів (послуг);

— у наступних періодах поточного року, коли неоподатковуваних постачань макулатури вже не буде, розподіл не проводити;

— за підсумками року перерахувати раніше розподілений податковий кредит*.

* Як впоратися з єдиною неоподатковуваною операцією, що «вискочила» протягом року, читайте в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 101, с. 23.

Що стосується розподілу ПДВ, який «сидить» у вартості цієї партії товару, то, оскільки частка неоподатковуваних операцій невелика (а при річному перерахунку буде взагалі мізерною), особливих втрат підприємство не понесе.

Інша справа, що такий ПДВ можна взагалі не розподіляти, якщо придбання партії товару (а отже, і збільшення податкового кредиту) буде в одному періоді, а здавання макулатури — в іншому (у періоді придбання не буде ЧВ). Тоді, на наш погляд, можна діяти так, як ми описали у варіанті I б). На жаль, розподілу ПДВ, що «сидить» у вартості інших «подвійних» товарів (послуг), не уникнути.

 

Наталія Дзюба, податковий експерт

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі