Автомобіль у фінлізингу. Це означає, що у вас як лізингоотримувача легковий автомобіль значиться у складі основних засобів (п. 153.7 і п.п.146.17.2 ПКУ, п. 5 П(С)БО 14).
Обов’язок щодо підтримання одержаного у фінансовий лізинг автомобіля у справному технічному стані покладено на лізингоотримувача (ст. 14 Закону про фінлізинг). Тому нести витрати на утримання предмета лізингу, пов’язані з його експлуатацією, проведенням ТО та ремонтом, — ваша доля (якщо інше не передбачено договором фінлізингу). Докладніше про купівлю в лізинг див. «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 20, с. 41.
Згідно з абзацом третім п. 1.3 Положення № 102 технічне обслуговування (ТО) — це комплекс операцій чи операція з підтримання роботоздатності або справності виробу під час його використання за призначенням, зберігання і транспортування. Перелік робіт з ТО транспортних засобів установлено в пп. 3.5 — 3.11 Положення № 102. Серед них є заміна оливи та заміна фільтрувальних елементів.
Зверніть увагу! Заміна оливи в автомобілі попутно вимагає заміни деяких запасних частин автомобіля, зокрема фільтрів. Думаємо, що заміну саме цих запчастин, разом зі зміною оливи, і було проведено під час ТО. А оскільки так, то про будь-який ремонт/поліпшення автомобіля не може бути й мови.
Проведення саме ТО не спричинює поліпшення автомобіля, а є необхідною умовою для надійної та безпечної його роботи (див. п. 3.8 Положення № 102).
Тому в бухгалтерському обліку витрати на проведення ТО легкового автомобіля списують до складу витрат (п. 15 П(С)БО 7).
У податковому обліку заміна оливи та фільтрів також не підпадає під поняття «ремонт/поліпшення» — порядок обліку ремонтних витрат, передбачений пп. 146.11, 146.12 ПКУ, на такі витрати не поширюється. Витрати на заміну оливи, фільтрів, обумовлених технічною документацією з експлуатації як витрати на утримання та експлуатацію легкового автомобіля, у повному обсязі відносяться до складу витрат за напрямком використання такого автомобіля.