(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 71
  • № 70
  • № 69
  • № 68
  • № 67
  • № 66
  • № 65
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
19/22
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Вересень , 2014/№ 72

Магазин окремо від підприємства: чи можна облаштувати «центральну» касу підприємства за адресою магазина?

Підприємство розташоване за однією адресою, а наш магазин (не відокремлений підрозділ), у якому застосовуються РРО, — за іншою. Чи можна організувати центральну касу підприємства не за місцем його реєстрації, а у тій же будівлі, що й магазин? Чи обов’язково при цьому вносити відомості про магазин до ЄДР? Чи можна покласти на продавця обов’язки касира такої каси підприємства?

Якщо стисло щодо «центральної» каси — можна. Але давайте почнемо зі статусу магазина.

Головне — не лякайтеся слів «відокремлений підрозділ».☺ Адже не боялися ви вказувати в заяві на реєстрацію РРО, що працюють у магазині, дві різні адреси — підприємства та магазину? Важливо зрозуміти, для якої мети й в межах якого нормативного акта використовується цей термін.

Ваше підприємство має право на власний розсуд визначати ступінь самостійності (як міру відокремленості) такого магазину. І навіть якщо ваш магазин відокремлений територіально — а це факт, оскільки він розташований поза місцезнаходженням офісу (адресою реєстрації) самого підприємства, — то це ще не означає, що такий магазин настільки самостійний, що відомості про нього потрібно вносити до ЄДР та виконувати всі пов’язані з цим процедури.

Детально з цією головоломкою ви можете розібратися, прочитавши спеціальну статтю на цю тему (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 74, с. 4). Але вже з вашого запитання зрозуміло, що ваш конкретний магазин не виконує самостійних функцій представництва підприємства перед третіми особами і тому в розумінні ЦКУ*, ГКУ**, ПКУ***, а також Закону про держреєстрацію**** (от їх скільки!) є не відокремленим, а структурним підрозділом вашого підприємства. ☺ А тепер увага! Із метою дотримання касової дисципліни, тобто в розумінні Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 р. № 637 (далі — Положення № 637), цей ваш магазин, про який тут йдеться, — справжнісінький відокремлений підрозділ, що відповідає визначенню абзаца третього п. 1.2 цього Положення! Так говорять і фіскали (див. підкатегорію 109.01 БЗ). Тому наполегливо рекомендуємо вам прочитати наші найсвіжіші публікації на цю тему («Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 14, с. 24; № 16, с. 16).

* Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

** Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV.

*** Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

**** Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» від 15.05.2003 р. № 755-IV.

Але! Не поспішайте панікувати: за умови, що в магазині здійснюються тільки розрахунки через РРО й немає інших операцій із готівкою, що вимагають оформлення ПКО або ВКО, то вам не треба ані організовувати там окрему касу, ані, відповідно, заводити окрему касову книгу! Усі аргументи ви знайдете в першій із зазначених статей. Головне — якщо сьогодні за дотримання цієї умови в магазині немає ані каси, ані касової книги, то ви нічого не порушили! ☺

І ось що важливо! У Положенні № 637 відсутнє таке поняття, як «центральна каса» підприємства. Так, якщо у вашого підприємства є офіс і є магазин, тим більше розташовані за різними адресами, то для можливості проведення будь-яких дозволених Положенням № 637 операцій із готівкою за кожним із цих місць розташування ви маєте право організувати окремі каси: одну — за адресою місцезнаходження офісу, іншу — в магазині. Повторимо вкотре: якщо в магазині здійснюються тільки розрахунки через РРО (зі складанням Z-звітів), але не проводяться інші види операцій із готівкою (що потребують оформлення ПКО та ВКО), тоді в магазині ані каса, ані касова книга не обов’язкові.

Утім, якщо ви можете так організувати свою госпдіяльність, що за місцезнаходженням офісу не проводитимете жодних операцій із готівкою (перерахування зарплати або чогось іншого на зарплатну картку — безготівкова операція!), то організовувати там касу вам зовсім не обов’язково. При цьому у вашого підприємства за бажання може бути тільки одна каса — увага! — як один структурний підрозділ підприємства, розташований за адресою місцезнаходження магазину, — і буде власне магазин — як інший структурний підрозділ підприємства, розташований за тією ж самою адресою. Позаяк відповідно до ч. 3 ст. 64 ГКУ підприємство має право самостійно вирішувати такі питання. І якщо вам до вподоби, називайте таку касу підприємства «центральною». ☺

Зрозуміло, що при цьому саме тут — у «центральній» касі підприємства — має бути заведена касова книга, встановлено ліміт каси і саме тут повинні оформлятися всі ПКО і ВКО (звісно, за необхідності). Але, повторимо ще раз: наявність за однією адресою з одним структурним підрозділом підприємства — магазином іншого структурного підрозділу підприємства — каси підприємства не спричинює безумовного обов’язку створювати касу і вести касову книгу в магазині (якщо в магазині здійснюються тільки розрахунки через РРО, але немає інших операцій із готівкою, які потребують оформлення ПКО або ВКО, то тут ані каса, ані касова книга не обов’язкові). До речі, позиція, що суми виручки РРО, які знайшли своє відображення в КОРО, не повинні дублюватися в касі підприємства, отримує своє підтвердження і в судових рішеннях (див., наприклад, ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 04.05.2013 р. у справі № 2а/0270/2790/12, залишену в силі ухвалою ВАСУ від 10.06.2014 р. № К/800/32619/13).

Головне тут ось що: в розпорядчих документах підприємства слід чітко прописати, які конкретно приміщення закріплюються за магазином і час його роботи, де в магазині можуть проводитися розрахунки з покупцями («місце проведення розрахунків»), яке конкретно окреме приміщення закріплюється за касою підприємства та розпорядок її роботи, а також — важливо! — яким є порядок інкасації готівкової виручки з магазину. Якщо виручка здається безпосередньо до банку — це повинно бути прямо визначено в наказі по підприємству, а ще краще — укладено договір зі службою інкасації.

До речі. Якщо штатним розписом підприємства посада касира не передбачена, то наказом ці обов’язки можна покласти на будь-якого іншого працівника, наприклад, на продавця магазину (обов’язково уклавши з ним договір про повну матеріальну відповідальність).

магазин, каса додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті