Теми статей
Обрати теми

Державна символіка: як обліковувати?

Голенко Олександр, шеф-редактор
Не можна сказати, що запитання, яке надійшло, не на часі: підприємство придбало прапор України (вивішується у свята) та портрет Президента України (розміщений на стіні у приймальні). Як їх відобразити в обліку? Відповімо на це запитання не лише нашому читачу, а й усім патріотично налаштованим бізнесменам. І нехай таких буде якомога більше, а обліково-податкових проблем у них — якомога менше.
Слава Україні!

Державна символіка: що до неї належить?

Почнемо з того, що ст. 20 Конституції України встановлює як державні символи Державний Прапор України, Державний Герб України і Державний Гімн України.

Що стосується конкретно Державного Прапора, то у ст. 3 Указу Президента України «Про День Державного Прапора України» від 23.08.2004 р. № 987/2004 зокрема підприємствам пропонується встановлювати (вивішувати) його:

img 1— 22 січня — День Соборності України;

— 9 травня — День Перемоги;

— 28 червня — День Конституції України;

— 23 серпня — День Державного Прапора України;

— 24 серпня — День Незалежності України;

— 6 грудня — День Збройних Сил України;

— у дні проведення загальнодержавних заходів (у тому числі й у дні трауру).

Що ж до портрета Президента України, то прямо законодавство не відносить його до державної символіки.

Як класифікувати й відобразити в бухобліку?

Як перший, так, напевно, й другий предмети є державною символікою та, безумовно, матеріальними цінностями, а отже, підлягають оприбуткуванню в бухгалтерському обліку.

Ключовим критерієм для правильної їх класифікації є строк корисного використання. Для обох предметів він у більшості випадків перевищує 1 рік — тому при вартості не більше 2500 грн. (зрозуміло, ми обговорюємо «звичайні» прапор і портрет, призначені для задоволення патріотичних почуттів працівників підприємства, а не для відмивання грошей його керівництвом L) згідно з  П(С)БО 7 «Основні засоби», затвердженим наказом Мінфіну від 27.04.2000 р. № 92 (далі — П(С)БО 7), їх слід класифікувати як малоцінні необоротні матеріальні активи (далі — МНМА).

Про всі подробиці обліку МНМА вже підготовлено цикл статей, який ми почнемо публікувати в наступному місяці. Але якщо комусь кортить вже зараз освіжити в пам’яті такі подробиці — читайте «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 9, с. 17. Тут ми акцентуємо вашу увагу тільки на одній з них — вартісному «порозі» для МНМА.

По-перше, відомо, що п.п. 5.2.7 П(С)БО 7 дозволяє підприємствам визначати величину вартісної ознаки (критерію) для МНМА самостійно (встановлюється в наказі про облікову політику). Однак вище ми написали саме «2500 грн.» і керуватимемося цією величиною далі з тієї простої причини, що всі бухгалтери вважають за краще не морочитися з різнобоєм у бухгалтерському та податковому обліках і встановлюють величину вартісного критерію для МНМА такою, що дорівнює величині аналогічного вартісного критерію для ОЗ з п.п. 14.1.138 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі — ПКУ).

По-друге, якщо предмети МНМА придбавалися «з ПДВ», то покупець — платник ПДВ стежить, щоб таку величину 2500 грн. не перевищувала вартість предмета без ПДВ, а неплатник — щоб цю величину не перевищувала ціна предмета з ПДВ.

Щодо напрямів використання цих предметів (у плані віднесення сум амортизації, нарахованої згідно з п. 27 П(С)БО 7, до складу витрат) можна дискутувати, але нам здається логічним використовувати рахунок 92 (тобто вважати такі витрати адміністративними).

Що з оподаткуванням?

Зізнаємося, що питання податкової «витратності» (точніше — права на амортизацію в податковому обліку витрат на придбання таких МНМА) по суті ще більш дискусійне, ніж питання «напряму витратності» бухгалтерської (в Інтернеті можна знайти чимало «розпатякування» на тему належності/неналежності таких витрат до госпдіяльності платника податку на прибуток J), але замість цього словоблуддя ми краще просто адресуємо вас до лояльної консультації податківців у підкатегорії 102.07.20 БЗ! У ній сказано прямо:

Якщо вартість державного прапора, портрету Президента та іншої державної символіки перевищує 2500 гривень, то витрати на їх придбання слід розглядати як витрати на придбання основних засобів, що підлягають амортизації <…> групи 9.
Якщо вартість зазначених матеріальних цінностей не перевищує 2500 гривень, то витрати на їх придбання є витратами з придбання малоцінних необоротних матеріальних активів <…> групи 11»

Як бачите, фіскали не сумніваються у праві платника податку на прибуток амортизувати такі МНМА! У принципі, податківці на місцях із позицією БЗ, як правило, не сперечаються. Тим більше — з такою «прямою». І дійсно: якщо в колективу підприємства і його контрагентів немає правильних орієнтирів перед очима й головне — у душі — тоді лишається говорити не про їх розумну господарську діяльність і не про високе ділове реноме такого підприємства, а швидше про «організовану групу з метою наживи»… ☹

Що стосується обліку ПДВ, то аналогічної консультації в БЗ, на жаль, немає. ☹ Але довести своє право на ПК, спираючись на зазначену консультацію щодо податку на прибуток, цілком реально (у будь-якому разі — реальніше, ніж без неї)… Тим більше — суми-то мізерні.

На завершення наведемо приклад. Підприємство, зареєстроване як платник ПДВ, придбало прапор вартістю 240 грн. (у тому числі ПДВ 20 % — 40 грн.) та портрет вартістю 150 грн. (у тому числі ПДВ 20 % — 25 грн.).

Відобразимо ці придбання в бухгалтерському та податковому обліку.

Табл. Облік державної символіки

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Податковий облік

Дт

Кт

доходи

витрати

1. Перераховано постачальнику передоплату за прапор

371

311

240

2. Суму «вхідного» ПДВ у передоплаті за прапор уключено до ПК

641

644

40

3. Перераховано постачальнику передоплату за портрет

371

311

150

4. Суму «вхідного» ПДВ у передоплаті за портрет включено до ПК

641

644

25

5. Отримано прапор:

5.1. оприбутковано прапор

153

631

200

5.2. списано суму ПК з ПДВ

644

631

40

5.3. зараховано заборгованість

631

371

240

6. Отримано портрет:

6.1. оприбутковано портрет

153

631

125

6.2. списано суму ПК з ПДВ

644

631

25

6.3. зараховано заборгованість

631

371

125

7. Передано для використання прапор

112

153

200

8. Нараховано амортизацію на прапор*

92

132

200

200**

9. Передано для використання портрет

112

153

125

10. Нараховано амортизацію на портрет*

92

132

125

125**

11. Витрати віднесено на фінрезультат періоду

791

92

325

* За методом нарахування 100 % у першому місяці використання МНМА згідно з п. 27 П(С)БО 7 (установлено в обліковій політиці підприємства). ** Згідно з п. 138.5 ПКУ (включаються до рядка 06.1 декларації з податку на прибуток підприємства та відображаються у гр. 2 додатка АМ до неї).

 

Зауважимо, що у згаданій вище консультації з БЗ дозволяється амортизувати також й інші предмети, які становлять державну символіку України.

висновки

  • Державний Прапор України та портрет Президента України, а також інші предмети державної символіки обліковою вартістю не більше 2500 грн. слід класифікувати як у бухгалтерському, так і в податковому обліку як МНМА.

  • Такі «державно-символьні» МНМА підлягають амортизації, зокрема, за методом нарахування 100 % у першому місяці використання, з визнанням відповідних сум податковими витратами платника податку на прибуток.

Теги облік
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі