(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 65
  • № 64
  • № 63
  • № 62
  • № 61
  • № 60
  • № 59
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
9/111
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Серпень , 2016/№ 66

Повертаємо орендодавцю поліпшене майно — нараховуємо ПДВ-зобов’язання

Чи повинен орендар нарахувати ПДВ на витрати, що понесені ним у зв’язку з поліпшенням орендованого приміщення, при поверненні цього приміщення орендодавцю?

Згідно з п. 185.1 ст. 185 ПКУ об’єктом оподаткування податком на додану вартість (далі — ПДВ) є операції платників податку, зокрема, з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 ПКУ.

Відповідно до п.п. «в» п.п. 14.1.185 та п.п. «в» п.п. 14.1.191 п. 14.1 ст. 14 ПКУ постачання товарів/послуг включає, зокрема, безоплатну передачу майна іншій особі, постачання послуг іншій особі на безоплатній основі.

Пунктом 188.1 ст. 188 ПКУ визначено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів — виходячи із звичайної ціни).

Враховуючи викладене, якщо витрати на поліпшення об’єкта оренди проведено за згодою орендодавця та не компенсовано орендарю, то при поверненні об’єкта оренди вартість поліпшення вважається безоплатно наданою та підлягає оподаткуванню ПДВ за основною ставкою виходячи з ціни придбання товарів/послуг, використаних для такого поліпшення.

За матеріалами підкатегорії 101.06 БЗ

коментар редакції

Орендар повертає об’єкт оренди з поліпшеннями

Достатньо обговорюване та актуальне запитання. Відомо, що орендар часто за свій рахунок поліпшує об’єкт, отриманий в оренду. З витрат на таке поліпшення орендар формує окремий об’єкт необоротних активів та амортизує його протягом строку оренди.

Однак трапляється так, що об’єкт оренди (разом зі здійсненими орендарем поліпшеннями) повертають орендодавцю до того моменту, як витрати на поліпшення будуть повністю замортизовані. Яким чином розцінювати це з погляду ПДВ-обліку?

Податківці однозначно стверджують: у цьому випадку передача поліпшень орендодавцю підпадає під визначення постачання (пп. 14.1.185 і 14.1.191 ПКУ). Тобто на таку операцію потрібно нараховувати ПДВ.

Дійсно, якщо орендодавець не компенсував витрати на такі поліпшення, вони вважаються безоплатно переданими. І на таку операцію нараховується ПДВ. При цьому база оподаткування визначається відповідно до абзацу другого п. 188.1 ПКУ. Але ми не можемо погодитися з викладеною в консультації думкою про те, що ПДВ потрібно нараховувати виходячи з ціни придбання товарів/послуг, використаних для такого поліпшення.

На нашу думку, базою оподаткування має бути залишкова вартість поліпшень за даними бухобліку, що склалася станом на початок звітного періоду, в якому здійснювалася передача поліпшеного об’єкта оренди. Такий самий висновок випливає з листа ДФСУ від 05.11.2015 р. № 23622/6/99-99-19-03-02-15.

При цьому за фактом повернення об’єкта «поліпшення» складаються дві податкові накладні. Одна (на «нульову» вартість) передається орендодавцю, інша (з типом причини «16») залишається в орендаря та саме в ній нараховується ПДВ на суму недоамортизованої частини витрат на поліпшення орендованого об’єкта.

Водночас нараховувати «коригуючі» податкові зобов’язання на суму «вхідного» ПДВ на підставі п.п. «г» п. 198.5 ПКУ, на нашу думку, не потрібно. Адже об’єкт «поліпшення», переданий після закінчення договору оренди, уже використаний у господарській діяльності орендаря. Крім того, можна говорити про те, що орендодавець враховував можливість отримати поліпшення свого основного засобу без компенсації витрат орендарю та у зв’язку з цим встановлював орендну плату на нижчому рівні. У такому разі господарська спрямованість витрат на поліпшення орендованого основного засобу в орендаря знаходить додаткове підтвердження.

Також зауважимо, що останнім часом навіть при звичайнісінькій безоплатній передачі товарів/послуг фіскали перестали наполягати на нарахуванні подвійних (за пп. 185.1 і 198.5 ПКУ) податкових зобов’язань (див. листи ДФСУ від 26.04.2016 р. № 9399/6/99-99-15-03-02-15 і від 04.04.2016 р. № 7286/6/99-99-19-03-02-15). Хоча раніше вони висловлювали протилежну точку зору (див., наприклад, лист МГУ ДФС — ЦООВП від 11.11.2015 р. № 25227/10/28-10-06-11).

Детальніше про передачу поліпшень орендованих основних засобів орендодавцю читайте у спецвипуску «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 58, с. 86.

поліпшення додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті