Теми статей
Обрати теми

Оподаткування бонусів

редактор Наталія Вороная та податковий експерт Максим Нестеренко
Чи є об’єктом оподаткування ПДВ операція з надання продавцем винагороди (бонусу) покупцю у зв’язку з досягненням таким покупцем певних обсягів постачання товарів, придбаних у такого продавця?

Згідно з п.п. 14.1.108 п. 14.1 ст. 14 ПКУ маркетингові послуги (маркетинг) — послуги, що забезпечують функціонування діяльності платника податків у сфері вивчання ринку, стимулювання збуту продукції (робіт, послуг), політики цін, організації та управління руху продукції (робіт, послуг) до споживача та післяпродажного обслуговування споживача в межах господарської діяльності такого платника податків.

Одним із методів, які використовуються постачальниками для просування товарів на ринку, є сплата мотиваційних виплат (премій, бонусів, інших заохочень) на користь третіх осіб (організацій, які придбавають товари у постачальника та здійснюють їх збут (дистриб’ютори)), які є винагородою за досягнення певних економічних показників третіми особами (дистриб’юторами) у межах своєї основної діяльності та сприяють пожвавленню збуту товарів постачальника, стимулюють просування товарів у каналах дистрибуції.

Оскільки мотиваційні та стимулюючі виплати (премії, бонуси, інші заохочення), які сплачуються офіційним дистриб’ютором (постачальником продукції (робіт, послуг)), зокрема, за точність закупівельних прогнозів, виконання узгодженого плану закупівель, дотримання асортименту товарів, спрямовуються на стимулювання збуту продукції (робіт, послуг), такі витрати відносяться до маркетингових послуг.

Відповідно до п. 185.1 ст. 185 ПКУ об’єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Постачання послуг згідно з п.п. 14.1.185 п. 14.1 ст. 14 ПКУ — будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об’єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об’єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності.

Отже, при наданні продавцем винагороди (бонусу) покупцю у зв’язку з досягненням певних обсягів постачання товарів, придбаних у такого продавця, об’єктом оподаткування ПДВ є маркетингові послуги, які надаються покупцем, а мотиваційні та стимулюючі виплати, в свою чергу, є компенсацією вартості таких послуг.

Таким чином, у покупця при отриманні мотиваційних виплат (бонусів) від продавця у зв’язку з досягненням певних обсягів постачання товарів, придбаних у такого продавця, виникають податкові зобов’язання з ПДВ на суму отриманих мотиваційних виплат (бонусів).

За матеріалами підкатегорії 101.02 БЗ

коментар редакції

Мотиваційні виплати покупцю та ПДВ

У консультації, що коментується, ідеться про мотиваційні виплати, які продавець перераховує покупцю після придбання останнім певного обсягу товарів. Чи обкладається така виплата ПДВ?

Податківці відповідають: однозначно так! А все тому, що мотиваційну премію (виплати) податківці розцінюють як маркетингову послугу — послугу, яка забезпечує стимулювання збуту продукції (п.п. 14.1.108 ПКУ). Тому отримання покупцем мотиваційної виплати підпадає під визначення постачання послуг (п.п. 14.1.185 ПКУ). А отже, така виплата у покупця обкладається ПДВ.

Такий підхід податківці відстоюють достатньо послідовно (див. листи ДФСУ від 29.10.2015 р. № 22983/6/99-95-42-01-15, від 28.12.2015 р. № 27874/6/99-99-19-03-02-15 і від 24.02.2016 р. № 4027/10/28-10-06-11). Поширюють цей принцип у тому числі й на бонуси, які покупець отримує від продавця-нерезидента (див. лист ДФСУ від 22.01.2016 р. № 1207/6/99-99-19-03-02-15).

На яку дату покупцю потрібно нараховувати ПДВ? За загальним правилом — на дату першої події (п. 187.1 ПКУ). Однак здебільшого датою виникнення податкових зобов’язань з ПДВ у платника, який отримує бонуси, буде дата погодження протоколу про досягнення певних обсягів закупівлі, на підставі якого здійснюється виплата бонусів (див. лист ДФСУ від 15.03.2016 р. № 5590/6/99-99-19-03-02-15).

І останнє застереження. Підхід, запропонований податківцями, може застосовуватися тільки у тому випадку, коли виплата мотиваційних премій оформляється саме як плата за послуги. Якщо ж бонус оформляється як знижка, у ПДВ-обліку слід здійснити коригування податкових зобов’язань у продавця (податкового кредиту у покупця) у порядку, передбаченому ст. 192 ПКУ.

Теги бонуси
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі