Теми статей
Обрати теми

Продаємо товар із розрахунком БПК

Адамович Наталія, податковий експерт
Банківська платіжна картка (БПК) — зручна річ. Не обтяжуючи себе готівкою при розрахунках, її зручність визнають і покупці, і продавці. Хто і коли повинен застосовувати платіжні термінали, як правильно проводити розрахунки через них, а також про облікові особливості розрахунків з БПК ми зараз і поговоримо.

РРО і термінал — не розлий вода

img 1

Відповідно до п. 14.19 Закону № 2346 суб’єкти господарювання зобов’язані забезпечувати можливість здійснення держателями БПК розрахунків за продані товари (надані послуги) з використанням БПК не менше трьох платіжних систем, однією з яких є багатоелементна платіжна система, платіжною організацією якої є резидент України.

Щоправда, «обов’язковість» використання стосується тільки суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері продажу товарів, громадського харчування та послуг і використовують РРО (п. 1 постанови № 878).

Отже, якщо ви використовуєте РРО, то повинні неодмінно обзавестися і терміналом

А коли РРО декілька, то кількість платіжних терміналів має становити не менше 50 % кількості РРО.

Не використовувати термінали можуть:

1) особи, які не зобов’язані застосовувати РРО. Це єдиноподатники групи 1, а також фізособи-підприємці груп 2 і 3, обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1 млн грн. ( п. 296.10 ПКУ, п. б ст. 9 Закону про РРО).

Однак такі особи обзавелися РРО добровільно, ми вважаємо, що можна обійтися і без термінала. Проте податківці мають на це протилежну точку зору (див. лист Міндоходів від 26.02.2014 р. № 3737/6/99-99-18-03-01-15). Тому краще замість РРО використовувати інший пристрій, що може вести облік платежів і не входить до переліку РРО;

2) підприємства торгівлі з торговельною площею до 20 кв. м (крім АЗС); суб’єкти господарювання, які здійснюють госпдіяльність у населених пунктах з чисельністю населення менш ніж 25 тис. осіб, а також заклади громадського харчування закритого типу, які обслуговують певний контингент споживачів (зокрема, особовий склад Збройних Сил України та інших військових формувань, студентів, учнів і викладачів вищих, професійно-технічних, загальноосвітніх навчальних закладів, працівників промислових підприємств).

Хоча і перші, і другі за власним бажанням можуть без проблем установити термінали і тішити клієнтів-покупців розрахунками з БПК (див. лист Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 07.02.2013 р. № 3501-06/4370-1).

Причому це, у свою чергу, не зобов’язує без­РРОшників-звільненців використовувати РРО (див. лист ГУ ДФС в Одеській області від 09.03.2016 р. № 209/Р/15-32-14-06-10, консультацію в підкатегорії 109.10 БЗ).

Документи при розрахунку БПК

При проведенні розрахунків через термінал покупцю необхідно видати два документи:

1) документ термінала — квитанцію* (про її зміст див. п. 7 розд. VII Положення № 705). У квитанції термінала не наводиться інформація про кількість проданого товару (послуги). Тому розглядати її як розрахунковий документ, що підтверджує факт продажу товарів у розумінні ст. 2 Закону про РРО, не можна;

* Проводити прийняття банківських карток можна не тільки за допомогою електронних терміналів, а й із застосуванням іншого «застарілого» механічного пристрою — імпринтера. У цьому випадку торговець видає не квитанцію, а сліп, форма якого визначається платіжною системою.

2) розрахунковий документ (якщо застосовується РРО — чек РРО, інакше — розрахункова квитанція, товарний чек, квитанція про оплату тощо).

Розрахунки БПК через Інтернет і термінал

Способи безготівкового розрахунку з використанням карток продавцем можуть бути запропоновані різні. Це й оплата на сайті магазину через LiqPay, PayPal тощо. Чи потрібно застосовувати в цьому випадку РРО? Судячи з формулювання оновленого п2 ст. 3 Закону про РРО, потрібно. Схоже, що фіскали саме так розуміють змінену норму (див. листи ДФСУ від 10.02.2015 р. № 4315/7/99-99-22-07-03-17 і від 30.03.2015 р. № 6556/6/99-99-22-07-03-15).

Необхідність застосовувати РРО при оплаті на сайті продавця пов’язана з тим, що розрахунки в таких випадках здійснюють з використанням БПК. І неважливо, що виручку від еквайєра продавець отримає одразу на поточний рахунок, оскільки покупець здійснював оплату саме з використанням карток.

Вибивати чек РРО в такому разі було б логічно при отриманні позитивного результату авторизації з номером замовлення, тобто коли приходить підтвердження платежу банком — емітентом платіжної картки покупця. Але на практиці зробити це складно, адже для цього потрібно постійно відстежувати надходження такої інформації. Сподіваємося, що в податківців з’явиться ліберальна думка з цього приводу і вони дадуть продавцям час, протягом якого можна «запізнитися» із застосуванням РРО.

Видати чек покупцю потрібно при передачі йому товарів

При цьому спосіб доставки значення не має. Наприклад, чек може бути вкладено в посилку або передано у руки покупцю при самовивезенні.

Виняток стосується інформаційно-консультаційних послуг, а також комп’ютерних та інших програм, що передаються за допомогою мережі Інтернет: «якщо не визначено місце розрахунків, здійснених на підставі рахунка в безготівковій формі за допомогою платіжних карт Visa і MasterCard при наданні інформаційно-консультаційних послуг, отриманні комп’ютерних та інших програм за допомогою мережі Інтернет, РРО не використовується».

Що стосується здійснення розрахунків за товари (послуги) готівкою через платіжний термінал банку, для покупця такі розрахунки будуть у готівковій формі, а для продавця — в безготівковій. Річ у тім, що платіжний термінал, по суті, виконує функції каси банка, до якої покупець вносить гроші для їх зарахування на поточний рахунок продавця товарів (послуг). Тому продавець при такій формі розрахунку не приймає готівку від покупця. Ці розрахунки так само проходять у безготівковій формі, проте при цьому продавець БПК у місці реалізації своїх товарів не приймає. Отже, і в цій ситуації проводити ці операції через РРО не потрібно.

Облік продажів із розрахунками БПК

Пробивши розрахункову операцію через РРО з оформленням фіскального касового чека (ф. № ФКЧ-1) на повну суму вартості товару, продавець відображає дохід від його реалізації записом за Дт 331 «Грошові документи в національній валюті в кореспонденції» і кредитом субрахунка 702 «Дохід від реалізації товарів».

Одночасно, тобто на дату оформлення відповідного рахунка (товарного чека), у підприємства виникають і податкові зобов’язання з ПДВ ( п. 187.5 ПКУ).

При оплаті товару БПК грошові кошти, списані з карткового рахунка покупця, надійдуть на рахунок продавця не одразу. Зазвичай розрив у часі укладається у три банківські дні. Строки розрахунків між банком-еквайєром і суб’єктом господарювання визначаються в договорі еквайрингу (п. 3 розд. V постанови № 705).

Доти, доки грошові кошти не надійдуть на рахунок підприємства, їх слід обліковувати на субрахунку 333 «Грошові кошти в дорозі в національній валюті»

Отримання грошових коштів від банка-еквайєра (їх зарахування на поточний рахунок) відображається за Дт 311 і Кт 333.

Не забудьте про комісію банка-еквайєра. За послуги з еквайрингу (обслуговування торговців, які проводять розрахунки БПК) банк-еквайєр справляє комісійну винагороду. Її розмір обов’язково має бути зазначений у договорі. Традиційно його встановлюють у відсот­ках від суми проведених через платіжний термінал розрахунків. Комісія за обслуговування розрахунків з БПК знову ж таки, як домовилися, може як сплачуватися окремо, так і списуватися із суми коштів, що зараховуються на рахунок підприємства.

Суму комісійної винагороди, як утриманої банком-еквайєром, так і виплачуваної окремо, підприємство відображає у складі витрат на рахунку 92 «Адміністративні витрати». Це прямо випливає з п. 18 П(С)БО 16 і п. 4 ст. 2.9 Методрекомендацій № 145: до адмінвитрат зараховують плату за розрахунково-касове обслуговування та інші послуги банку.

Облік продажу товарів із розрахунками БПК

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Дт

Кт

1

Відображено реалізацію товарів з розрахунками через БПК

331

702

10000,00

2

Відображено податкові зобов’язання з ПДВ

702

641/ПДВ

2000,00

3

Передано реєстр сліпів або платіжних квитанцій банку-еквайєру, що підтверджують оплату через БПК

333

331

12000,00

4

Зараховано грошові кошти на поточний рахунок за мінусом комісії банку

311

333

11832,00

5

Відображено комісію банку (1,4 %)

92

333

168,00

6

Списано собівартість реалізованого товару (умовно)

902

282

7000,00

7

Списано суму реалізованої торговельної націнки (згідно з розрахунком)

285

282

5000,00

8

Відображено фінансовий результат:

— суму доходу, отриманого від реалізації товару

702

791

10000,00

— суму комісії банку

791

92

168,00

— собівартість реалізованого товару

791

902

7000,00

Податок на прибуток. Доходи і витрати з податку на прибуток відповідатимуть доходам і витратам, що відображені в бухгалтерському обліку та сформували фінрезультат — об’єкт обкладення податком на прибуток.

Єдиний податок. Що стосується платників єдиного податку, то вони оподатковуваний дохід відображають на дату надходження кош­тів на поточний рахунок, оскільки оплата БПК прирівнюється до безготівкової форми розрахунків ( пп. 292.1 і  292.6 ПКУ).

При цьому якщо сума грошових коштів від продажу товарів надходить на рахунок підприємства за мінусом комісії банку, то дохід відображається в повній сумі продажу, а не за вирахуванням комісії банку. Адже, як наполягають податківці, якщо при здійсненні розрахунків за товари (роботи, послуги) з використанням платіжних терміналів із суми виручки банком утримується комісійна винагорода за послуги з розрахункового обслуговування, то доходом є повна сума виручки, тобто з урахуванням комісії, утриманої банком (див. підкатегорію 108.01.02 БЗ).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі