(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 90
  • № 89
  • № 88
  • № 87
  • № 86
  • № 85
  • № 84
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
7/25
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Листопад , 2016/№ 91

Нові форми ОЗ-первинки: перші враження

Кожен новий нормативний документ — це привід бухгалтеру насамперед замислитися над тим, як поява цього документа відобразиться на його роботі. Зовсім нещодавно Мінфін затвердив нові форми первинних документів для обліку основних засобів для суб’єктів державного сектора. Поглянемо, що у зв’язку з цим змінилося для госпрозрахункових підприємств, а також трохи «пройдемося» за новими обліковими формами.

Ідеться про наказ Мінфіну від 13.09.2016 р. № 818 (далі — наказ № 818), що набув чинності з 04.11.2016 р. Ним затверджено:

— типові форми обліку та списання основних засобів суб’єктами держсектора;

— Порядок складання типових форм обліку та списання основних засобів суб’єктами держсектора (далі — Порядок № 818).

Що це означає для госпрозрахункових підприємств? Чи варто кричати на ґвалт і поспішати оформляти нову ОЗ-первинку? Чи ця новина не має до них жодного стосунку?

Нові форми: обов’язкові чи ні?

Поспішаємо порадувати: нові форми первинних документів обов’язкові до використання тільки для суб’єктів держсектора (зокрема, бюджетних установ) (п. 1 розд. І Порядку № 818). А це означає, що

госпрозрахункові підприємства з 04.11.2016 р. переходити на нову ОЗ-первинку не повинні

До речі, підтверджує це й п. 6 розд. І Порядку № 818. У нім зазначено, що нові типові форми з обліку та списання основних засобів можуть застосовуватися (але не повинні!) юридичними особами, створеними згідно із законодавством України, незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності, а також представництвами іноземних суб’єктів господарської діяльності.

Виходить, для небюджетних підприємств сьогодні все залишається, практично, як і раніше. Ну, хіба що, перелік варіантів для вибору первинних форм став на один пункт ширше ☺. Власне, тепер звичайні підприємства можуть вести первинний облік основних засобів:

— із застосуванням типових форм, затверджених наказом № 352*;

* Наказ Мінстату від 29.12.95 р. № 352.

— з використанням нових форм первинки, затверджених наказом № 818;

— у самостійно розроблених формах, які містять усі обов’язкові реквізити первинних документів або типових форм ( п. 2.7 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну від 24.05.95 р. № 88).

І дещо про форми

Наказом № 818 затверджено 15 типових форм первинної документації для обліку надходження, руху та списання основних засобів бюджетної установи. Проте для небюджетних підприємств важливо, що реквізити нових форм первинної документації багато в чому аналогічні реквізитам звичних для нас форм з наказу № 352. Тому, якщо для обліку операцій з основними засобами ви оберете нові форми ОЗ-первинки, то складнощів з їх заповненням виникнути не повинно.

Порівняємо між собою вже добре відомі вам форми, затверджені наказом № 352, з новими формами, запровадженими наказом № 818 (див. у таблиці). Наше з вами завдання: з’ясувати, чим відрізняються один від одного форми первинки, які наразі можуть використовувати госпрозрахункові підприємства.

Порівнюємо «старі» та «бюджетні» ОЗ-форми

№ з/п

Форма з наказу № 352

Форма з наказу № 818

1

Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (форма № ОЗ-1)

Акт введення в експлуатацію основних засобів

Акт приймання-передачі основних засобів

Акт внутрішнього переміщення основних засобів

Як бачите, якщо наказ № 352 містить усього одну форму на всі випадки надходження основних засобів, то наказ № 818 для цього передбачає аж 3 різні форми:

Акт введення в експлуатацію основних засобів — застосовують для зарахування до складу основних засобів придбаних, створених (виготовлених), а також безоплатно отриманих основних засобів;

Акт приймання-передачі основних засобів — використовують для оформлення передачі основних засобів покупцю, а також госпоперацій з безоплатного отримання та передачі основних засобів;

Акт внутрішнього переміщення основних засобів — призначений для оформлення внутрішнього переміщення основних засобів між підрозділами одного суб’єкта господарювання.

2

Акт приймання-здачі відремонтованих, реконструйованих та модернізованих об’єктів (форма № ОЗ-2)

Акт передачі на ремонт, реконструкцію та модернізацію основних засобів

Акт приймання відремонтованих, реконструйованих та модернізованих основних засобів

Наказ № 818 (на відміну від наказу № 352) установлює окремі первинні документи для оформлення:

передачі основних засобів на ремонт, реконструкцію або модернізацію;

зворотного отримання основних засобів після ремонту, реконструкції чи модернізації.

Зверніть увагу: нові форми бюджетної ОЗ-первинки багато в чому повторюють реквізити форми № ОЗ-2. Водночас, є позитивна відмінність: у новій бюджетній формі Акта приймання відремонтованих основних засобів з’явився реквізит, в якому зазначають кількість, вартість і загальну суму матеріалів, що були оприбутковані після ремонту, реконструкції чи модернізації.

3

Акт списання основних засобів

(форма № ОЗ-3)

Акт списання основних засобів (часткової ліквідації)

Акт списання групи основних засобів

На відміну від наказу № 352 бюджетний наказ № 818 установлює дві форми Акта списання основних засобів. Перша застосовується при списанні (частковій ліквідації) одиночного об’єкта основних засобів. Друга буде незамінна при списанні одночасно декількох об’єктів основних засобів, однотипних за технічними характеристиками, призначенням та умовами використання.

Водночас пам’ятайте: для списання транспортних засобів і наказ № 352, і наказ № 818 установлюють окрему форму акта, а отже, при ліквідації таких об’єктів ці форми не оформляють.

До речі, нові форми також містять такий реквізит як «висновки комісії». Тут госпрозрахункові підприємства в разі ліквідації об’єкта основних засобів за самостійним рішенням наводять інформацію про те, що комісія визнала неможливою подальшу експлуатацію об’єкта основних засобів за його первісним призначенням. Тому, на наш погляд, правильно заповнений акт та висновок експертної комісії дозволять платнику податків не нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ на підставі абзацу другого п. 189.9 ПКУ.

4

Акт списання автотранспортних засобів (форма № ОЗ-4)

Акт списання транспортних засобів

5

Акт списання вилучених документів з бібліотечного фонду

6

Акт про установку, пуск та демонтаж будівельної машини (форма № ОЗ-5)

7

Інвентарна картка обліку основних засобів (форма № ОЗ-6)

Інвентарна картка обліку об’єкта основних засобів

Інвентарна картка групового обліку основних засобів

Інвентарна картка обліку тварин та багаторічних насаджень

8

Опис інвентарних карток по обліку основних засобів (форма № ОЗ-7)

9

Картка обліку руху основних засобів (форма № ОЗ-8)

10

Інвентарний список основних засобів (форма № ОЗ-9)

Наказ № 818 не встановлює аналогів форм № ОЗ-7, ОЗ-8 і ОЗ-9. Водночас, п. 4 розд. І Порядку № 818 дозволяє суб’єктам держсектора в разі необхідності вести «Опис інвентарних карток з обліку основних засобів» та «Інвентарний список основних засобів» у довільній формі. Звичайно, логічно буде розробити форми на образ та подобу форм № ОЗ-7 і № ОЗ-9. Власне, так можуть чинити і звичайні підприємства.

11

Розрахунок амортизації основних засобів (для промислових підприємств) (форма № ОЗ-14)

Розрахунок амортизації основних засобів (крім інших необоротних матеріальних активів)

Розрахунок амортизації інших необоротних матеріальних активів

12

Розрахунок амортизації основних засобів (для будівельних організацій) (форма № ОЗ-15)

13

Розрахунок амортизації по автотранспорту (форма № ОЗ-16)

Відомості розрахунку амортизації за формами № ОЗ-14, ОЗ-15 і ОЗ-16 на сьогодні давно застаріли та не застосовуються. Тому наразі підприємства розробляють необхідні форми самостійно. Зрозуміло, що з появою наказу № 818 ви можете або взагалі не «морочитися» із самостійним розробленням форм, а скористатися готовими документами, або при розробленні власних форм підглядати до форм з наказу № 818.

І ще один момент. Незважаючи на назву другої форми «Розрахунок амортизації інших необоротних матеріальних активів», її зручніше застосовувати для обліку не всіх інших необоротних матеріальних активів, а тільки для малоцінних необоротних матеріальних активів, амортизація яких нараховується методами «50 %/50 %» або «100 %».

14

Акт переоцінки основних засобів

Наказ № 352 не встановлює окремої форми для обліку результатів переоцінки основних засобів, тому підприємствам доводиться розробляти її самостійно. Наказ № 818 позбавлений такого недоліку: затверджений ним Акт переоцінки основних засобів чудово підходить для цих цілей.

На завершення хотілося б сказати, що вибір облікових форм, звичайно ж, за вами. Проте, на наш погляд, типові форми, затверджені наказом № 352 в далекому 1995 році, наразі серйозно застаріли. У свою чергу, нові форми з наказу № 818 досить зручні, не містять зайвих реквізитів, але водночас не сильно відрізняються від звичних нам типових форм.

висновки

  • Нові форми для обліку операцій з основними засобами для бюджетників набули чинності 04.11.2016 р.
  • Форми первинки, затверджені наказом № 818, обов’язкові для застосування суб’єктами державного сектора. Госпрозрахункові підприємства застосовують їх за бажанням.
первинні документи, нові форми, основні засоби, госпрозрахункові підприємства, суб’єкти державного сектору додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті