Існують два рівні фінмоніторингу: а) обов’язковий і б) внутрішній (п. 31 ч. 1 ст. 1 Закону № 1702*).
Обов’язковому фінмоніторингу підлягають операції, сума яких дорівнює або перевищує 150000 грн., що містять певні ознаки. Серед них:
(1) списання коштів з поточного рахунку юрособи або фізособи-підприємця, період діяльності якої не перевищує трьох місяців з дня реєстрації, або якщо операції на зазначеному рахунку не здійснювалися з дня його відкриття;
(2) фінансові операції осіб, щодо яких установлено високий ризик.
Внутрішньому ж фінмоніторингу (його проводить сам банк) підлягають операції, за якими виникають обґрунтовані підозри.
Суб’єктам первинного фінмоніторингу загрожує серйозна відповідальність за порушення законодавства у сфері попередження легалізації (відмивання) доходів, аж до позбавлення ліцензії. Оскільки аналіз діяльності клієнта покладається саме на банки, фінустанови перестраховуються як можуть. Якщо операції з перерахування фіндопомоги не потраплять під обов’язковий фінмоніторинг, то, напевно, їх наздожене внутрішньобанківський.
Які наслідки?
1. Банк має право відмовитися:
— від проведення фінансової операції в разі, якщо вона містить ознаки такої, що підпадає під фінмоніторинг;
— від установлення (підтримання) ділових відносин (у тому числі шляхом їх припинення) або від проведення фіноперації в разі ненадання підприємством необхідних для вивчення документів/відомостей або встановлення неприйнятно високого ризику за результатами його оцінки та переоцінки (ч. 1 ст. 10 Закону № 1702).
2. Банк має право призупинити операцію, що містить ознаки, передбачені ст. 15 та/або 16 Закону № 1702, на два робочі дні з моменту такого зупинення (включно) і повідомити про залишок коштів на розрахунковому рахунку Держфінмоніторинг (ч. 1 ст. 10 Закону № 1702).
Цей строк може бути продовжено Держфінмоніторингом до п’яти робочих днів. Про це повідомляються банк і правоохоронні органи.
3. Держфінмоніторинг у разі виникнення підозр може призупинити видаткові фіноперації на строк до п’яти робочих днів (ч. 3 ст. 17 Закону № 1702). Крім того, банк у такому разі повинен повідомляти Держфінмоніторинг про прибуткові і спробу проведення видаткових фіноперацій.
У період призупинення фінансових операцій (як видаткових, так і конкретної, що стала «винуватицею свята») Держфінмоніторинг також проводить аналіз діяльності клієнта банку. У разі виникнення мотивованих підозр про наявність ознак легалізації доходів або інших злочинів, передбачених КК, Держфінмоніторинг подовжує строк призупинення фінансових(ої) операції(ій) і передає всі матеріали щодо перевірки правоохоронним органам.
Максимальний строк призупинення в цілому не повинен перевищувати 30 робочих днів (п. 115 Положення № 417**).
Тому, якщо банк витребує у вас документи, щоб підтвердити, що відсутні ознаки порушень, передбачених законодавством про попередження легалізації (відмивання) доходів або інших злочинів, передбачених КК, не ігноруйте його прохання. Будьте готові відстояти свою точку зору як мінімум на рівні фінустанови, щоб наслідки фінансового моніторингу не перешкоджали вашій мирній та законній господарській діяльності.