Теми статей
Обрати теми

Об’єкт для «ЛП-акцизу»: нумо розрахуй...

Капустянський Андрій, податковий експерт
За матеріалами категорії 116.05 Бази знань

висновок документа


Для визначення об’єкта оподаткування акцизним податком платник ураховує обсяги палива, отримані у звітному періоді від інших платників акцизного податку, що підтверджується акцизними накладними (розрахунками коригування) такого звітного періоду, які були зареєстровані в ЄРАН до граничного терміну подання декларації за такий звітний період

В оглядовій статті про «лівопальний» акциз («ЛП-акциз»)* ми висловилися стосовно того, що більш ніж за півроку функціонування цього податку фіскали так і не спромоглися внести ясність до питань алгоритму обчислення ПЗ з «ЛП-акцизу».

* Див. «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 77, с. 18.

І ось нарешті дочекалися. Фіскали, щоправда, поки що тільки на рівні БЗ спробували прояснити одне з головних «ЛП-акцизних» запитань: як визначати об’єкт оподаткування цим видом акцизу (необхідний для обчислення ПЗ)?

Перейдемо до аналізу викладеного в консультації. Власне консультація є відповіддю на начебто вузьке запитання: як визначити об’єкт оподаткування цим акцизом, якщо дати складання акцизної накладної (АН) або розрахунку коригування до АН (РК) припадають на різні періоди? Проте без відповіді на нього не зрозуміло, як розрахувати об’єкт і ПЗ з «ЛП-акцизу» та як заповнювати «акцизну» декларацію.

Виражаючись гранично просто, об’єкт оподаткування «ЛП-акцизом» (згідно з п.п. 213.1.12 ПКУ) повинен обчислюватися за формулою: «Пішло» мінус «Зайшло». Зрозуміло, ідеться про обсяги (у літрах) пального конкретного коду УКТ ЗЕД. Тобто за кожним кодом пального, з яким «оперує» платник, може виникнути свій, окремий, об’єкт обкладення «ЛП-акцизом». І згодом усі ці об’єкти можуть «сформувати» загальну суму ПЗ з «ЛП-акцизу» за звітний місяць, яку фіскали люб’язно приписали відображати наразі в рядку В3 декларації з акцизного податку.

З приводу «Пішло» — немає особливих питань — тут орієнтир на відповідні первинні (бухгалтерські) документи, оформлені на «реалізацію» (у тому числі передачу на власні потреби та списання) пального, незалежно від того, чи виписані/зареєстровані АН.

А ось з приводу «Зайшло» (згідно з тим самим п.п. 213.1.12 ПКУ) орієнтуватися слід уже на обсяги, відображені в АН, що зареєстровані на платника в ЄРАН, і на обсяги, ввезені за імпортними МД.

Так-от, що стосується «Зайшло», то фіскали в цій консультації для цілей обчислення об’єкта оподаткування «ЛП-акцизом» за звітний місяць дозволяють ураховувати АН/РК, виписані у звітному місяці, але зареєстровані в ЄРАН до граничного терміну подання декларації з акцизного податку. Як відомо, строк подання «акцизної» декларації (базовий звітний період — календарний місяць) — не пізніше 20-го числа місяця, що настає за звітним. Якщо 20-те число такого місяця є вихідним або святковим днем, то граничний термін подання «акциз-декларації» переноситься на перший операційний (банківський) день, що настає за святковим або вихідним днем.

Якщо буквально читати дану «БЗ-консультацію», в якій автори вжили прийменник «до», то останнім днем наступного місяця, в який були зареєстровані датовані звітним місяцем АН або РК і які ще можна врахувати при розрахунку об’єкта оподаткування за звітний місяць, буде 19-те число. А якщо 20-те припаде на вихідний або святковий день, то може бути й 18-те.

Консультація, зауважимо, досить ліберальна.

У нас у зв’язку з цим, звичайно, перше запитання: чому не 15-те число? Адже строк для реєстрації АН — 15 днів з моменту складання (п. 231.2 ПКУ). Проте для АН, зареєстрованих в ЄРАН як з порушенням строку, так і без такого, на відміну від ПДВ (п. 198.6 ПКУ), немає спеціальної норми, що встановлює, в якому періоді ці АН слід отримувачу відображати в податковому обліку (та звітності). Тобто для цілей «ЛП-акцизу» є орієнтир тільки на один звітний місяць — виписки АН (незалежно від періоду її реєстрації в ЄРАН). На цьому й ґрунтується підхід фіскалів, викладений у БЗ. Але чи так це однозначно (особливо коли йтиметься про коригування — див. нижче)?..

Отже, тепер платники «ЛП-акцизу», яких постачальники «ображають» з «вхідними» АН, зможуть «потягнути гуму» зі складанням і поданням «акцизної» декларації аж до останнього дня строку її подання — раптом хто-небудь з постачальників ще встигне зареєструвати минуломісячні АН/РК і поліпшити на користь платника (а не бюджету) його акцизний результат звітного місяця. І нехай нікого не бентежить той факт, що частина АН/РК буде зареєстрована з порушенням граничних 15 днів. Винні за це й так відповідатимуть «за всією суворістю» ст. 1202 ПКУ (про цей штраф за несвоєчасну реєстрацію АН/РК читайте на с. 13 цього номера), а ось отримувач може врахувати такі обсяги пального для цілей зменшення об’єкта оподаткування «ЛП-акцизом».

висновок документа


Якщо реєстрація в ЄРАН акцизних накладних (розрахунків коригування) за операціями, проведеними у звітному періоді, здійснена після граничного терміну подання декларації за такий звітний період, призвела до зменшення/збільшення об’єкта оподаткування звітного періоду, то платник податків зобов’язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої декларації або зазначити відповідні уточнені показники у складі декларації за будь-який наступний звітний період

Якщо ж платник з якихось причин не зазначив такі АН/РК у декларації звітного періоду, то фіскали вважають, що далі слід діяти за алгоритмом виправлення помилки (п. 50.1 ПКУ). Тобто — або надіслати уточнюючий розрахунок (УР) до декларації того звітного періоду, або зазначити відповідні уточнені показники у складі декларації за будь-який наступний звітний період. І при поданні УР, і при обліку уточнених показників у складі якоїсь з поточних декларацій (ПД) наступних періодів слід подавати також і додаток 8 до декларації, в якому розшифровується виправлення, що проводиться.

При цьому, судячи з усього, суму ПЗ в УР, що подається, можна зменшити тільки до нуля, оскільки від’ємний об’єкт обкладення «ЛП-акцизом» — це нонсенс. Водночас об’єкт(и) оподаткування «ЛП-акцизом» через несвоєчасну реєстрацію АН могли виникнути в отримувача пального не тільки в місяці отримання пального/виписки АН, а й у наступних місяцях (у міру реалізації обсягу такого пального). Тому запізнілу АН не можна повністю включати в місяць, що уточнюється (щоб не виліз мінус), а значить, виникає необхідність уточнення декларацій наступних періодів, в яких було реалізовано паливо, отримане за такою АН. Інакше частина акцизу, яка припадає на обсяги, реалізовані в наступних місяцях, просто «кане». Такого бути не повинно. Але чи дозволять фіскали подавати кілька УР?.. А можливо, тут вихід буде в проведенні коригування «через ПД», якщо там буде достатня сума «поточного» ПЗ...

Загалом, аналітичний облік «ЛП-акцизу» для багатьох платників — доволі клопітне заняття, оскільки необхідно чітко відстежувати долю всіх «вхідних» АН/РК та інколи сидіти й чекати, доки постачальник зареєструє на вас АН/РК, — аж до дати подання декларації, тобто до 19 — 20-го числа наступного місяця. У разі ж нерозторопності постачальників доведеться авансувати «ЛП-акцизом» бюджет, і тільки після реєстрації постачальниками АН/РК в ЄРАН — коригувати показники попередніх періодів через УР або ПД. А повернення переплати проводити через ст. 43 ПКУ.

Доводиться констатувати, що «ЛП-акциз» виявився доволі неприємним «дарунком» законодавців, оскільки він стимулює регулярний відтік оборотних коштів його платників до бюджету. ☹

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі