Теми статей
Обрати теми

Помилка в даті ПН: немає права на ПК

Адамович Наталія, податковий експерт
Лист ДФСУ від 13.09.2016 р. № 19854/6/99-99-15-03-02-15

висновок документа


Податкова накладна (ПН), складена іншою датою, ніж дата «першої події», є помилковою та не дає можливості ідентифікувати період здійснення операції постачання товарів/послуг.

Тому покупець товарів/послуг не має права включити до складу податкового кредиту (ПК) суму ПДВ з такої ПН

Ступінь тяжкості помилки в ПН та здатності її «ідентифікації» для безпроблемного відображення у постачальника ПК, як показує практика, це досить суб’єктивний фактор, що й підтверджує лист податківців, що коментується.

У ньому податківці, не вдаючись до уточнень (чи охоплені дата «першої події» та помилкова дата ПН одним періодом) та не розбираючись у «тяжкості» помилки, дійшли висновку, що для покупця неправильна дата в ПН однозначно не надає права включити суму ПДВ з неї до складу ПК.

Податківці нагадали, що податкова накладна складається в день виникнення у постачальника податкових зобов’язань з ПДВ, визначених згідно з п. 187. 1 ПКУ (за правилом «першої події»), а саме на дату, що припадає на податковий період, протягом якого відбувається одна з подій, що відбулася раніше:

— зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню;

— відвантаження товарів.

Податкова накладна, складена іншою датою, ніж дата «першої події» за такою операцією, є помилковою і відповідно не надає покупцю права врахувати зазначений у ній ПДВ у складі ПК.

Проте, на наш погляд, помилка в даті однозначно критична тільки тоді, коли «правильна» (дата «першої події») та «помилкова» дата ПН припадають на різні податкові періоди. Саме таку ПН дійсно неможливо реабілітувати за допомогою останнього абзацу п. 201.10 ПКУ, оскільки за нею вже точно неможливо ідентифікувати період операції (правильний період операції та період за помилковою ПН будуть різними). Тому, якщо покупець отримає таку ПН, йому не слід розраховувати на ПК, принаймні доти, поки постачальник не виправить у ПН помилку в даті.

Виправлять ситуацію з боку постачальника тільки обнуляючий РК до помилкової ПН та «нова» ПН з правильною датою (детальніше див. «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 48, с. 23). Відобразити ПК у покупця вийде тільки після реєстрації продавцем правильної ПН (з правильною датою).

Однак є у цій ситуації і певна небезпека: якщо з дати виникнення ПЗ минули відведені 15 днів для реєстрації, то постачальник підпадає під штрафи згідно з п. 1201.1 ПКУ. А якщо минуло 180 днів, то таку ПН узагалі зареєструвати ніяк не вийде.

І зовсім інша річ, якщо дата «першої події» та помилкова дата складання ПН, вчасно зареєстрованої в ЄРПН, припадають на один звітний період. На наш погляд, така «одноперіодна» помилка в даті зовсім не перешкодить ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар, що поставляється, послугу), період, сторони та суму податкових зобов’язань. А складена з такою помилкою ПН стане достатньою підставою у покупця для віднесення до ПК суми ПДВ з неї.

Та знов-таки, ще раз підкреслимо: податківці в цій ситуації просто роблять однозначний висновок про «непридатність» для податкового кредиту будь-якої ПН з датою, що не відповідає першій події. Отже, скоріш за все, слід очікувати, що їх позиція варіантів з періодами не припускає.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі