Теми статей
Обрати теми

Психотерор на робочому місці: як не стати жертвою мобінгу

Зімовін Олексій, практикуючий психолог
Слово «мобінг» утворене від англійського дієслова «to mob» — грубити, нападати зграєю, труїти. Людське суспільство просякнуте духом змагання, конкуренції. Тут боротьба йде усередині одного виду, просто приналежність до нього перестає грати для нас таку важливу роль. Для людини куди важливіше, до якої соціальної групи вона належить: «своїх» або «чужих». Поведінка «своїх» приймається як належне й оберігається, поведінка «чужих» викликає агресію. А найцікавіше, що часто межу можна провести довільно, за будь-якою ознакою: національності, віросповідання, кольору шкіри або волосся, звичок, рис характеру, навіть статі. Що ж таке мобінг у робочому колективі, в організації?
img 1

Мобінг — психологічний терор, який здійснює колектив або його частина, по відношенню до когось із співробітників.

Образливі слова, ігнорування, випади і кепкування, небажання ділитися інформацією, доноси — усе це ще «квіткові» прояви мобінгу. Відомі випадки, коли співробітники цілеспрямовано ховали документи від своєї жертви, викидали її речі, наприклад, чашку, ламали комп’ютер тощо. Форми і методи мобінгу можуть бути витонченими: від таємного перешіптування за спиною про те, який жахливий цей співробітник і як він не підходить організації, до відкритих агресивних дій.

Хто може стати жертвою мобінгу? У принципі, будь-яка людина. Важливо тільки, щоб вона чимось відрізнялася від інших. А як ви розумієте, родзинку можна знайти в кожному. І звинуватити жертву в надмірній кексовості!

Жертва мобінгу — член колективу, який виділяється серед усіх інших.

Авторові довелося працювати з головним бухгалтером, яка скаржилася на свою співробітницю. Остання реалізовувала мобінг щодо попереднього керівника, бувши її заступником, а зараз намагається робити це і стосовно до жінки, що звернулася. Що сказати… Попередній головний бухгалтер — жінка передпенсійного віку. Дівчина, що прагнула потрапити в це крісло, постійно виставляла свого начальника нічого не розуміючою старою, писала анонімки, робила вигляд, що тут працює тільки вона, підбурювала інших підлеглих ігнорувати розпорядження керівника тощо. Урешті-решт, головний бухгалтер пішов на пенсію. Але вищі керівники розуміли, з ким мають справу, і поставили головним бухгалтером не скандалістку-терористку, а жінку, яка і виявилася клієнткою автора. Адже дівиця, що мітить на посаду головного бухгалтера, не заспокоїлася і тепер організовує цькування на клієнтку.

Що треба робити, щоб не стати жертвою мобінгу?

Перший принцип — ввічливість і доброзичливість. Людина, яка відкрита до спілкування, цікавиться оточуюючими, поводиться з ними відповідно до певних групових правил, викликає симпатію, тобто проти неї мобінг просто не може бути спрямований. Навіть якщо призвідник постарається збити коаліцію проти такого працівника, то у нього нічого не вийде.

Будьте обережні з критичними висловлюваннями. Ви можете бути дуже мудрим і досвідченим співробітником, але це не означає, що варто височіти за рахунок інших. У спілкуванні з колегами, обговорюючи ті або інші їх дії, краще підкреслюйте позитивні моменти, хваліть, робіть компліменти.

Уникайте можливості принизити іншу людину. До цього варто бути особливо уважним. Тому що вам може здатися, що, коли ви сказали співробітниці про те, що у неї спідниця сильно зім’ята або забруднена, ви зробили добру справу. Адже попереджений — означає озброєний. Ось тільки ви не звернули уваги на той факт, що сказали це при чоловіку, який їй симпатичний або при жінці, з якою вона давно конфліктує. І що виходить? Не хотіли, але принизили. Приниження вам навряд чи пробачать і забудуть.

Наступний принцип — не потрібно перти проти танка. Поважайте традиції, правила і норми колективу. Беріть участь у колективних заходах, святах тощо. Ніхто не примушує вас залишатися в ресторані на святкуванні дня народження кадровика до ранку і танцювати доки не відваляться ноги, але посидіти з усіма, продемонструвати повагу до традицій, побути частиною групи — це дуже важливо для побудови відносин у трудовому колективі.

Таким чином, якщо підсумувати те, що було зазначено вище, виходить, що треба бути білим і пухнастим та прогинатися під мінливий колектив? Друзі, зовсім ні! Більше того, наш наступний принцип саме доповнює цей білопухнастий початок.

Не дозволяйте принижувати себе! Це не означає сварливості і підвищеного почуття власної важливості, але якщо вам відверто грубіянять або намагаються давити на вас будь-яким іншим способом, ви маєте повне право захищатися, виражати свою злість, гніватися тощо. Коли хтось із співробітників давить на вас, поводиться неетично, образливо жартує, підставляє або робить щось ще з розряду мобінгу, не реагуйте емоційно, притримайте образу. Зараз час зібратися і абсолютно спокійно, навіть прохолодно поговорити з психотерористом. З’ясуйте, чого він домагається, визначте суть конфлікту. Насправді, тільки-но нападаючий побачить, що ви не ведетеся, що йому не вдається викликати у вас жодних емоцій, йому теж доведеться почати домовлятися з вами. Так, уключивши холодний розум, почавши обговорення, ви виходите з позиції жертви і переходите в позицію учасника переговорів.

Узагалі в колективі важливо підтримувати баланс між вашими власними інтересами і інтересами групи. Так, приміром, якщо вам не подобається, що вікно відкрите, а усім іншим співробітникам це необхідно, ви можете або промовчати, або вплутатися у «війну»… Але і результат буде різним. У першому випадку, ви — член колективу, частина групи і навряд чи мобінг буде спрямований проти вас, у другому — ви особа, ви — окремо, у вас є свої бажання і потреби, ризик мобінгу зростає. Але якщо ви знаєте, що поступилися десь у іншому місці, що в цілому групові інтереси ви врахували, то цілком можливо, що віконце, яке ви закриєте, ні до чого і не приведе, а ось відкрите легко може викликати застуду. Отже, стежите за балансом між тим, наскільки ви зараз відчуваєте себе частиною групи, а наскільки окремою особою, адже важливе і те і інше!

На цьому усе! Бажаємо вам продуктивних і приємних професійних відносин!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі